2014-05-06, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det fanns som sagt med i bådas häktningsframställan...
För de som är intresserade kunde inte åklagaren uppge lägenheten som brottsplats, utan ett vidare område gällde. Det kan komma att ändras efter fler tekniska undersökningar.
Även om man är rätt säker gör man ofta så. Om det skulle visa sig att flickan sprungit ut på gatan och hamnat vid ett annat gatunummer stämmer ju inte stämningsansökan, vilket kan leda till att de misstänkta släpps. Bättre då att skriva exempelvis "i Karlskrona" som brottsplats.
Citera
2014-05-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Så tänkte jag i natt också, men försöker vrida tanken ett varv till. Då utgår jag ifrån att familjen velat följa andra släktingars exempel och lämna landet/emigrera. I och med att Yara for illa av skolbombningen beslöt man att försöka skicka åtminstone henne i säkerhet för att sedan följa efter.
Bakgrunden behöver alltså inte vara så (illasinnat) kalkylerande som många vill ha det till.
Sedan blev det faktiskt så, att hon fick en roll som ankarbarn på köpet.

Med detta vill jag försöka skilja ut den övergripande och stora frågan om "ankarbarnsproblemet" från frågan om skulden till just hennes död.
Den finns bara hos de två GM, det är klarlagt och man behöver inte genera sig för att säga det rent ut. Mot principen att alla ska betraktas som oskyldiga tills motsatsen bevisats.

Den grundläggande principen bör förresten gälla även "domstolen" på flashback, pöbelvälde betyder väl bland annat att vanliga, vettiga principer sätts åt sidan för allmänt spridda vanföreställningar, sladder och illvilja? Men nog borde det gälla även alla vanvettiga beskyllningar den biologiska familjen utsätts för här? Någon måste också föra deras talan och det gör jag just nu.

Oj ursäkta, men jag gick lite ur spår! Din fråga var mindre än så ... Inget illa ment mot dig, dock

Din argumentation känns tveksam och något naiv. Vi vet ju inte ens om Yara upplevde någon skolbombning. Var det hon som var med på Willys fanns hon i Sverige redan före skolbombningen. Sedan går det inte att separera det här fallet från ankarbarnsproblemet eftersom Yara som du själv säger faktiskt spelade rollen av ankarbarn. Förmodligen hade hon levt idag om hon inte blivit skickad till Sverige. Alla ensamkommande "flyktingbarn" och andra "flyktingar" som anländer hit frestar hårt på kommunernas resurser, och vi lär nog få uppleva fler liknande lapsusar från sociala myndigheter i framtiden, såvida inte resurserna förstärks avsevärt.
Om du tycker att det råder "pöbelvälde" på FB förstår jag inte varför du är aktiv här över huvud taget?
Citera
2014-05-06, 13:18
Medlem
Iobberknolls avatar
Jag funderade igår på hur man har omhändertagit de häktades egna barn. Finns det något sätt att förutse vad som händer med dem när föräldrarna blir fällda?

Vidare undrar jag om de har skött sina egna barn mer korrekt? Brukar man t.ex kolla med BVC vilken hälsostatus pojkarna har haft?

Om pojkarna blivit lika vanvårdade, blir det fler åtalspunkter i så fall eller blir det en separat rättegång?

Finns det risk att de förlorar vårdnaden? Kan släktingar i så fall begära vårdnaden? Finns det risk för att pojkarna är märkta av brottet genom heders/skam-tänket och att ingen vill ha med dem att göra efter domen?

Vad händer med pojkarna om föräldrarna blir utvisade? Kan gärningsmännen ens bli utvisade?
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-05-06 kl. 13:32.
Citera
2014-05-06, 13:19
Medlem
Citat:
Madi och Rami flydde från Gaza pga att hennes familj ej godkände deras äktenskap och hotade henne, uppger de för svenska myndigheter. Hon har åtta syskon varav sex i Sverige och deras mamma ansökte häromåret om att få komma hit på anknytning. Det beviljades inte. Det finns motstridiga uppgifter till svenska myndigheter om vem som kom före den andra. Ibland uppges att Rami kom ett år tidigare, ibland det omvända.
Sex syskon och ingen som anat något?
Sex syskon! Har inte åtminstone någon av dem försökt sansa henne? De har alldeles säkert känt till hennes hat. Sex syskon som vittnade om hur bra Yara hade det?
Nu kan man utan att rodna börja fundera mer på den klanens passivitet och elakhet - hellre än den biologiska familjens. Så tycker jag, om man nu ska prata om social kontroll på familjenivå i vid mening.
Citera
2014-05-06, 13:21
Medlem
Citat:
Madi och Rami flydde från Gaza pga att hennes familj ej godkände deras äktenskap och hotade henne, uppger de för svenska myndigheter. Hon har åtta syskon varav sex i Sverige och deras mamma ansökte häromåret om att få komma hit på anknytning. Det beviljades inte. Det finns motstridiga uppgifter till svenska myndigheter om vem som kom före den andra. Ibland uppges att Rami kom ett år tidigare, ibland det omvända.
Nyfiken! Varifrån har du fått dessa uppgifter?
Senast redigerad av purpleSoul 2014-05-06 kl. 13:26.
Citera
2014-05-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agnesjka
Din argumentation känns tveksam och något naiv. Vi vet ju inte ens om Yara upplevde någon skolbombning. Var det hon som var med på Willys fanns hon i Sverige redan före skolbombningen. Sedan går det inte att separera det här fallet från ankarbarnsproblemet eftersom Yara som du själv säger faktiskt spelade rollen av ankarbarn. Förmodligen hade hon levt idag om hon inte blivit skickad till Sverige. Alla ensamkommande "flyktingbarn" och andra "flyktingar" som anländer hit frestar hårt på kommunernas resurser, och vi lär nog få uppleva fler liknande lapsusar från sociala myndigheter i framtiden, såvida inte resurserna förstärks avsevärt.
Om du tycker att det råder "pöbelvälde" på FB förstår jag inte varför du är aktiv här över huvud taget?
Välkommen till Flashback, som de säger! Även jag tar mig friheten att tycka. Ibland mer välmotiverat, ibland mindre.
Du, om inte X hade gått över gatan just då hade h*n inte blivit överkörd av ett rattfyllo.
Ödesdigra beslut fattas alltför ofta.
Jag frågade någonstans om det är definitivt klart att hon inte upplevde skolbombningen.
Jag har inte klart för mig om det är en trådsanning eller ej.
Jo, det är ett mord det handlar om. Att hon var ett ankarbarn har bara väldigt indirekt med saken att göra.
Hon fanns här och blev mördad.
Citera
2014-05-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Sex syskon och ingen som anat något?
Sex syskon! Har inte åtminstone någon av dem försökt sansa henne? De har alldeles säkert känt till hennes hat. Sex syskon som vittnade om hur bra Yara hade det?
Nu kan man utan att rodna börja fundera mer på den klanens passivitet och elakhet - hellre än den biologiska familjens. Så tycker jag, om man nu ska prata om social kontroll på familjenivå i vid mening.
Ja precis! De fanns iallafall i närheten till skillnad från Ys biologiska föräldrar. Sen tror jag säkert att Ys föräldrar kan ha haft "dåliga vibbar" men förmodligen viftat bort det som dum oro. Detta baserar jag bara på hur jag själv hade resonerat om mina syskon/barn. Det är väl så långt ifrån vad man tror ska hända. Och på detta har väl morbrodern och frun spätt på med "hon mår så bra, hon leker och är glad"
Citera
2014-05-06, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Ja precis! De fanns iallafall i närheten till skillnad från Ys biologiska föräldrar. Sen tror jag säkert att Ys föräldrar kan ha haft "dåliga vibbar" men förmodligen viftat bort det som dum oro. Detta baserar jag bara på hur jag själv hade resonerat om mina syskon/barn. Det är väl så långt ifrån vad man tror ska hända. Och på detta har väl morbrodern och frun spätt på med "hon mår så bra, hon leker och är glad"

Var är MGMs syskon bosatta?
Citera
2014-05-06, 13:44
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul

Att kvinnans familj inte godkände giftermålet kan vara en anledning till att de inte brytt sig om vare sig kvinnans avkommor och definitivt inte brytt sig om Yara(eftersom hon är av samma usla släkt som mannen)

Jag bara fantiserar, men om man nu har åsikter om vem någon annan gifter sig med, så har man säkert åsikter om vilka barn som är värda att värna.
Citera
2014-05-06, 13:46
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Var är MGMs syskon bosatta?

Kvinnans tycks bo i Landskrona-trakten. Om jag inte missminner mig. En av hennes stöldraider inträffade tydligen i Landskrona. Mannen har väl inga blodsband i Sverige? Eller?
Citera
2014-05-06, 13:56
Medlem
mittenskittens avatar
Ursäkta min okunnighet men vad är ett "ankarbarn"?
Citera
2014-05-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Behringo-starr
Det är belagt att Yara redan befann sig här och tvingandes snatta på Willys när skolan bombades.
Nog for hon i illa, men inte på grund av bomber. Willys bombar inte snattare.

Makes you wonder... Hur många papperslösa "bonusbarn" har flyktingarna hämtat hit under semestern med allt detta passtappande.
Tror inte att det var BO som var med på Willys, jag tycker att det lutar mer åt andra släktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in