2014-05-05, 17:57
Medlem
Ninaxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Jämför man med andra länder så är Sverige ett mycket tryggt land

Håller med dig. Är just nu i Spanien och ser en hel del missär. Arbetslöshet mm utan det skyddsnät vi har
Citera
2014-05-05, 18:03
Medlem
Är det inte också märkligt att familjen inte kommer till Sverige med första flyg? Eller vet någon reglerna till visum till Sverige från Palestina, kan de komma på 3-månaders?
Citera
2014-05-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Jämför man med andra länder så är Sverige ett mycket tryggt land

Om man jämför med hur Sverige var för 30 år sedan är det ett mycket otryggt land idag.
Citera
2014-05-05, 18:10
Medlem
De måste ha visum till Egypten för att kunna flyga hit.
Citera
2014-05-05, 18:18
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/flera-slog-larm-till-skolan
Citera
2014-05-05, 18:21
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella

Hon har alltså inte ens fått ordentligt med mat? Hon har svultit! Vad fan är detta!
Citera
2014-05-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninaxl
Med vilken rätt har vi i trygga Sverige att döma det som sker i andra länder och kulturer?

Blir så trött på spekulationer och skitprat om såväl soc,föräldrar mfl i denna mycket sorgliga händelse.

Varför blir du trött, förmodligen för att du inte vill se vad som händer i verkligheten. Nu kommer en liten del upp till ytan (toppen av ett isberg) p.g.a. mordet på en liten tös som utnyttjas av andra för egen räkning. Om det fanns ett uns hjärta för barnet så inte skickar man iväg barnet och ljuger ihop en historia. Givetvis har biologiska föräldrarna haft hjälp med förfarandet och den hjälpen har även funnits i sverige och då oräknat det par hon placerades hos.
Citera
2014-05-05, 18:33
Medlem
LaScalas avatar
Jaha, det blir värre och värre. Vad har egentligen försigått i den där familjen?
Det skulle vara intressant att se protokollet från husrannsakan hos familjen efter mordet.
Mamma tjuvskata åkte fast två gånger, men hur många lyckade raider gjorde hon?
Och flickstackarn får gå och stjäla mat..jag undrar vad hennes föräldrar tänker om det.
Om de får veta.

Även i matbutiken på Pantarholmen lade man märke till den lilla flickan som smög omkring i affären och plockade på sig riskakor om mornarna när hon borde ha varit i skolan.

- Barn stjäl inte riskakor, barn stjäl chokladkakor, tuggummin och godis. Min första tanke var att hon var hungrig, säger butikschefen Therese Andersson.
Citera
2014-05-05, 18:38
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jaha, det blir värre och värre. Vad har egentligen försigått i den där familjen?
Det skulle vara intressant att se protokollet från husrannsakan hos familjen efter mordet.
Mamma tjuvskata åkte fast två gånger, men hur många lyckade raider gjorde hon.
Och flickstackarn får gå och stjäla mat..jag undrar vad hennes föräldrar tänker om det.
Om de får veta.

Även i matbutiken på Pantarholmen lade man märke till den lilla flickan som smög omkring i affären och plockade på sig riskakor om mornarna när hon borde ha varit i skolan.

- Barn stjäl inte riskakor, barn stjäl chokladkakor, tuggummin och godis. Min första tanke var att hon var hungrig, säger butikschefen Therese Andersson.

Ja, det känns väldigt obehagligt. Det är knappt jag vill veta mer. Jag undrar hur MGM hade råd att betala resan till Rotterdam och Amsterdam om de inte ens hade pengar till mat? Inte underligt att deras egna pojkar också såg alldeles skröpliga ut.
Citera
2014-05-05, 18:39
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Hon har alltså inte ens fått ordentligt med mat? Hon har svultit! Vad fan är detta!

Det är ganska uppenbart att hon var vanvårdad på en mängd olika sätt. Jag tror inte det blir en trevlig läsning att läsa förundersökningen, men redan nu vet vi ju att hon har fått dåligt med mat, dåligt med kläder, tvingad att stjäla, både för att få mat, och till familjens konsumtion. Vi vet att hon har tvingats passa sina småsyskon fast hon egentligen var för liten för att ta hand om dom, och vi vet att hon har fått utföra hushållssysslor som nån annan liten piga.

Och på detta en långvarig och systematisk misshandel som till slut ledde till att hon slogs ihjäl. Och det fanns ingen whatsoever varken i hennes närhet eller i systemen runtomkring som såg till hennes behov. Jag kan finna få livsöden det senaste århundradet med någon i en så pass utsatt position. Det är som taget från Dickens.

Och som sagt, jag finner det otroligt att hennes föräldrar inte var medvetna om detta. Antingen såg dom det som ett billigt pris för att hon skulle få stanna i Sverige, och i förlängningen dom också. Eller så stödde dom aktivt att morbroderns familj behandlade henne på det här sättet. Det är helt omöjligt att tro att familjen inget visste, det faller på sin egen orimlighet. Morbroderns familj hade aldrig kunnat utsätta henne för det där utan föräldrarnas vetskap, och kanske aktiva medverkande.
Senast redigerad av Skidaddle 2014-05-05 kl. 18:49.
Citera
2014-05-05, 18:44
Medlem
Tyvärr så tror inte jag att detta är allt. Finns nog ännu mera skelett i garderoben. Va fan har mgm gjort mot henne.
Hoppas att de kan binda de till mord och att de efter avtjänat straff får åka tillbaka till Palestina/Gaza.

Vila i frid lilla flickebarn.
Citera
2014-05-05, 18:50
Medlem
Undrar vem som kan få ur familjen sanningen om när de egentligen skickade lilla Y till Sverige, vi vet nu att hon var här i augusti 2012, men det verkar inte som om hon började skolan då på höstterminen. Det var ju först i februari 2013 som migrationsverket registrerade henne som ensamkommande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in