2014-05-05, 17:24
Medlem
Mycket troligt att en 7 årig flicka skulle stjäla damlinne, herrstrumpor, gummistövlar med bilar, dam strumpor och tandkräm. Verkar inte som hon ljuger vidare trovärdigt iaf
Citera
2014-05-05, 17:30
Medlem
Ninaxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Mycket önsketänkande och drömmar från din sida som motvikt till att jag undrar hur man lämnar iväg en 8 årig dotter (var yngre när hon kom hit) vind för våg och inte höll kontakten med henne för att sen nu då "tänker på henne hela tiden"
Om de ville ifrån krigen så åker man med hela familjen och skickar inte iväg en lite unge själv, om de stannat så innebär de att det är okey att leva där de bor...
Men som många nämner så kan hon vara ett ankarbarn (ensamkommande) som de sen vill "besöka" när hon ramlat in i det Svenska systemet och då kan hela familjen bli försörjda.

Det låter mer trovärdigt i mina öron än att de skicka en lite tös halvvägs runt jorden till tryggheten. Tryggheten finns det väl på närmare håll och då lättare att hålla kontakten med henne eller???

Med vilken rätt har vi i trygga Sverige att döma det som sker i andra länder och kulturer?

Blir så trött på spekulationer och skitprat om såväl soc,föräldrar mfl i denna mycket sorgliga händelse.
Citera
2014-05-05, 17:34
Medlem
Kvinnan som kontaktade föräldrarna på facebook verkar riktigt störd.

Citat:
– Jag överlämnade telefonnumret till polisen på morgonen, ändå tog inte polisen kontakt med familjen utan det tog hela dagen innan de fick polis i Gaza att åka till familjen, säger hon och fortsätter:

– Jag lider i hela mitt hjärta för flickan och allt jag ville var att föräldrarna snabbt skulle bli underrättade och att det skulle ske personligen så att de skulle kunna få den hjälp de kunde tänkas behöva, säger hon.

http://www.expressen.se/kvallsposten/polis-efter-yaras-dod-jobbade-sa-fort-vi-kunde/

Kanske borde hon lära dig att tänka rationellt istället för att släppa dammluckorna för hela känslosvallet. Givetvis är det bättre att beskedet kommer genom direktkontakt med myndigheter på plats i Gaza och inte genom att ställa till något hullaballula via facebook och telefon. Då får beskedet hellre ta "hela dagen".
Citera
2014-05-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninaxl
Med vilken rätt har vi i trygga Sverige att döma det som sker i andra länder och kulturer?

Blir så trött på spekulationer och skitprat om såväl soc,föräldrar mfl i denna mycket sorgliga händelse.

Tycker du att det är TRYGGT i Sverige?? Säg detta till den åttaåriga lilla flickan Yara!!! Kryp för Guds skull tillbaka till whatever du kom ifrån
Citera
2014-05-05, 17:38
Medlem
Ninaxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Betr. faxet polisen skickade på långfredagen säger i dagens Sydöstran/BLT socialnämndens ordförande att "beredskapen" borde ha ringt henne i stället/parallellt med att faxa.

Någon som vet var beredskapen är?

Socialjouren!!!
Citera
2014-05-05, 17:40
Medlem
Finns det någon som har en trolig tidslinje för när flickan vistats här?
Baserat på det vi faktiskt vet och uppgifter från pappa/morbror.
Enligt migrationsverket så kom hon officiellt 5 februari 2013.
Vilken månad var stölderna 2012 enligt förhören. Om någon vet?
Citera
2014-05-05, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
"SVT har varit i kontakt med kvinnans släktingar som bekräftar att det var den nu dödade åttaåringen som var med i butiken."

Eftersom både föräldrarna och morbrodern hävdar att hon kom i slutet på 2012, så måste det ju vara andra släktingar än dom direkt inblandade som hävdar detta. Men det är intressant att både föräldrarna och morbrodern fortsätter med denna lögn.

Det troligaste är att hon kom tidigare, men levde i hemlighet hos morbroderns familj. Det stärker ytterligare misstankarna om det handlade om en uppgörelse mellan dom båda familjerna, och att det var uppgjort att flickan skulle stanna hos morbrodern redan från början.

Föräldrarna hävdar att flickan kom tillsammans med b l a den mordmisstänkte kvinnan i
februari 2013:

Citat:
Till slut frågade de en nära manlig släkting, den nu misstänkte 31-åringen i Karlskrona, om hjälp. Kunde Yara få bo hos honom i Sverige?
– Han sa först att han inte kunde hjälpa oss. Men så kom hans fru till Gaza med sin familj. Hon sa att hon kunde ta med Yara till Sverige. De reste en hel grupp tillsammans förra året i februari. Vi litade på henne

Flickan har alltså varit i Sverige nästan två år, högst troligt ännu längre.
Bilden på flickan som visas upp av dom bestörtade föräldrarna hemma i sin soffan i Gaza
i dagarna föreställer en tös på max 2-3 år.
Citera
Bannlyst
Citat:

Döma? Att jag skriver om att gubben skickar en ensam tös på 7-8 år runt halva jorden för att trygga sin familj från hemskheter istället för att vara uppriktig och säga till Svenska myndigheter att han vill ha ett bekvämare liv.... Och om det var så farligt ta med hela familjen då och inte lägga hela bördan på lilltösen som under tiden i Sverige får slita som slav... Va fan är det för en farsa...

Nä sjuk är man om man vill bjuda in gubben till ett arbetsbefriat liv i Sverige bara för att han skickat hit sin lilla tös ensam... Sätt gubben i fängelse för hans oansvarighet och hemska behandlande av sitt barn.
Citera
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta
Tycker du att det är TRYGGT i Sverige?? Säg detta till den åttaåriga lilla flickan Yara!!! Kryp för Guds skull tillbaka till whatever du kom ifrån
Jämför man med andra länder så är Sverige ett mycket tryggt land
Citera
2014-05-05, 17:43
Medlem
Citat:

Det var nog det dummaste jag hört. Vi i det inte längre särskilt trygga Sverige har precis lika stor rätt som någon annan att ha åsikter om andra kulturer, särskilt när deras sedvänjor går rakt emot FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Det finns inget krav på att vi ska tillämpa kulturnihilism. Vi har också rätt att ha åsikter om våra myndigheter och deras anställda eftersom de bekostas med våra skattepengar.
Vad gäller föräldrarnas roll är det väl så att de skyller på de svenska myndigheterna för att ta bort fokus från det faktum att det är deras egna (får vi förmoda) släktingar som har begått mordet. Ett mord i familjen orsakar lätt "släktgräl" och det vet vi ju hur sådana kan sluta.

Detta är alltså ingen "sorglig händelse" utan ett mord utfört av en eller flera mördare!
Senast redigerad av agnesjka 2014-05-05 kl. 17:46.
Citera
2014-05-05, 17:50
Medlem
Ninaxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoletta

Ja jämfört med krigshärjade länder lever vi tryggt. Det är ju inte svenska folket som misshandlat henne till döds. Personangrepp på mig 70 år och som är stolt svensk ignorerar jag
Citera
2014-05-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Jämför man med andra länder så är Sverige ett mycket tryggt land
Tycker du? Säg detta då till denna till denna lilla flicka. Tryggt? Var finns referensramarna, för vem/vilka? Vem/vad avgör vad som är "tryggt"? Bara för att vi inte (ännu) har inbördeskrig i Sverige så betyder det ingalunda att det är ett "tryggt" land. Men den fanns faktiskt, en gång i tiden. Innan Sveriges politiker på 70-talet beslutade att Sverige skall vara ett mångkulturellt land. Jag skiter fullständigt i hur mycket "positivt" denna hysteriska invandringspolitik har fört med sig, för det är inte dessa man ser i sin vardag. Sverige har blivit planetens soptipp och inte minst våra omgivande länder är medvetna om detta. Förmodligen är de ytterligt tacksamma för att de slapp ta hand om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in