Citat:
Ursprungligen postat av
QM
Framförallt vill jag veta vad som gör att vi inte ökar i deltagarantal med tanke på att medlemsantalet ökat. Är det risken att hamna på bild, faran att bli skadad eller liknande som gör att folk inte vågar? Det partiet bör upplysa om är att risken för att bli skadad faktiskt är väldigt liten. Risken att någon kommer få reda på att man deltagit i tåget är minimal även om man hamnar på bild.
Sen undrar jag om det inte går att placera personer som behöver försvaras mest(typ gamla osv) på speciella ställen i tåget? Jag tänker på damen som blev skadad och hur man kan minimera risken för det.
Vill förövrigt ge en eloge till alla sköldbärare som fick göra ett jävla jobb stundtals pga polisens passivitet.
Det handlar nog mycket om att det är betydligt farligare idag att demonstrerar då motdemonstranterna blir mer våldsbenägna för varje år som går. Detta får till följd att det endast är de mest hårdnackade och de som inte är speciellt rädda av sig som går på demonstrationer idag.
Förr var demonstrationerna betydligt större men också lugnare. Ska man gå ännu längre tillbaka i tiden så lös helt motdemonstranter med sin frånvaro eftersom at vi aldrig sökte tillstånd att demonstrera utan försökte ta farbror ordningsmakten på sängen och bara körde på.
Trots att stödet för nationalismen är större i det här landet än någonsin tidigare så kan det idag också kosta mer att vara offentlig med sitt engagemang än tidigare och framförallt då vid demonstrationer. Detta får till följd att fler håller sig hemma trots att SvP ökar i medlemsantal för varje dag som går.
Sedan så är organisationskulturen lite annorlunda nu än den var då. Var du medlem i en organisation förr var det mer eller mindre krav att dyka upp på varenda demo och aktivitet medans ett medlemskap i SvP idag mer eller mindre funkar som ett medlemskap i vilket annat parti som helst och du förbinder dig således inte till någon form av aktivism alls när du tecknar det vilket inte var fallet i vissa tidigare organisationer.