2014-05-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
Jag minns det här http://en.wikipedia.org/wiki/Euromaidan och en djävla massa folk. Jag minns en supperkorrupt ledare som flydde i landsflykt likt Bettino Craxi tvingades till (http://en.wikipedia.org/wiki/Bettino_Craxi)

I den soppan som var i tidigt skede såg jag massa folk utan vapen som protesterande mot Victor Janukovitj och hans Kreml kompisar. USA är inget jag minns från den tiden. De kom in i den här soppan bra mycket senare oavsett hur mycket du hatar USA så pekar allt på just det ... tråkig att det inte stämmer överens med din världsbild men det kan jag inget gör åt

President Victor Janukovitj blev avsatt genom statskupp för att inte han skrev på ett handelsavtal med EU. Det förstär väl även du?
2014-05-04, 20:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ett nidingsdåd utan tvivel, men frågan är i hur stor del kuppmakarna i Kiev kan lastas för detta. Det får vi nog aldrig veta....

Att regimen i Kiev beordrade eller låg bakom mordbranden tror jag inte. Dock har de förlorat kontrollen över flåbusarna i Pravyi Sektor. Eller snarare aldrig haft någon kontroll.
2014-05-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Var gick de 20 miljarder som USA satsat i Ryssland då?

Vad snackar du om, källa tack?
2014-05-04, 20:56
Medlem
Att idag synas ihop med Putin måste väl i dagsläget vara det närmaste politiskt självmord någon politiker utanför Ryssland kan komma. Vilket ju säger allt om Rysslands anseende ute i världen. Ukraina har blivit Rysslands Vietnam och kommer att påverka negativt under lång tid framöver.
Man skulle tycka att Afghanistan förskräckte när kistorna kom hem till Moskva.
2014-05-04, 21:06
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att regimen i Kiev beordrade eller låg bakom mordbranden tror jag inte. Dock har de förlorat kontrollen över flåbusarna i Pravyi Sektor. Eller snarare aldrig haft någon kontroll.

Delar inte din analys, dessa gossar i Pravyi Sektor är väl disciplinerade och hirarkiskt organiserade som i en militär organisation.

Verkar nu användas på samma sätt som de paramilitära grupper i Sydamerika, till att mörda civilbefolkning utan dom skrupler som en reguljär nationell arme har.

Sånt ser ju så illa ut i världspressens ögon. Rings in t.ex när man har problem med en massa civilister som står och hindrar pansarfordonens marschväg som i östra Ukraina bl.a....

Detta är klassiskt amerikanskt modus operandi, när det behövs röja undan hinder i vägen för sitt imperiebyggande.

För övrigt anser jag att Carl Bildt bör omgående tvångsmedicineras, så han inte får chansen till att starta ett tredje världskrig!
Senast redigerad av naturtvål 2014-05-04 kl. 21:25.
2014-05-04, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Fast nu ljuger du ju. Jag har daglig kontakt med Ukraina och konstigt nog så är ingen rädd för "fascister". Det märkliga är att det inte ens är någon som har sett dessa fascister. Ingen vet vilka det är, trots att det talas så mycket om dem.

Enligt mina bekanta så vill den överväldigande majoriteten ha en lugn tillvaro och slut på all denna kaos. De vill att ukrainska styrkor går in och rensar dessa terrorister, så att man kan återgå till normalt vardagsliv. Ja, det finns mycket rysk skrämselpropaganda om "fascister" i de östra regionerna. Ja, det finns folk som tror på det. Men enligt mina bekanta utgör denna hjärntvättade minoriteten knappast någon folklig vilja för regionen. Majoriteten är mot ryss-terrorismen och önskar att Ukraina rensar bort dessa så fort som möjligt.

Mina vänner är rädda oavsett vad du säger.

Ps.

"Det märkliga är att det inte ens är någon som har sett dessa fascister"-säger Du
https://www.youtube.com/watch?v=Efc0hrzn9B0 (rysk skrämselpropaganda, eller?)
2014-05-04, 21:21
Medlem
Ja nassarna i ukraine vill starta folkmord, mord varje dag!
Ukrainska juntan= nya nazityskland?
2014-05-04, 21:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Den proryska delen av Odessa-borna känner sig tydligen svikna av Kiev.

Sanningen är givetvis att det är just dessa landsförrädare, som jobbar tillsammans med en främmande makt som vill ställa till med kaos i Ukraina, som svikit sitt fosterland.

Därmed inte sagt att det är ok att bränna folk inne. Men onekligen så har de ukrainska myndigheterna all rätt i världen att använda hårda tag för att bekämpa dessa landsförrädare!

Att sedan, när väl det hela lugnat ned sig i Ukraina, även dessa proryska landsförrädare skall ha rätt att nominera och rösta på de representanter de tycker är bäst är bara en naturlig del av en demokrati.

Problemet är att Putler kommer att göra allt för att omöjliggöra att de demokratiska val som är planerade till den 25 maj skall kunna genomföras i Östra och vissa delar av det södra Ukraina.

Och Rysslands annektering av Krim är fortfarande ett brott emot internationell lag.
2014-05-04, 21:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Då har polisen i Odessa frigett dom gripna, inte helt oväntat. Det är nu helt uppenbart att polis och militär i östra och södra Ukraina är med folket mot regeringen i Kiev. Frågan är hur mycket stöd dom har hos polis i övriga Ukraina. Regeringen (i Ukraina) borde vara mycket oroliga över detta.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/polisen-slapper-gripna-efter-prorysk-aktion-i-odessa/
Är det så självklart? Har inte polisen beskyllts för passivitet i samband med att pro-ryssarna brändes inne i Odessa!? De kanske har dåligt samvete...

Även Guardian redogör för vad som beskrivs som fritagning alternativt frisläppning av pro-ryssar: http://www.theguardian.com/world/2014/may/04/pro-russia-prisoners-released-militants-storm-odessa-police-headquarters
2014-05-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
https://www.youtube.com/watch?v=Efc0hrzn9B0

Ett bidrag till din meditation över skuldbördan.....

Jag får nästan lite kristallnatten känsla över det hela

Edit: När de marscherade med facklor så var det lite Hitlers Nurnbergdagar över det hela

Nu vet jag att en detta är som porr för vissa i tråden och de sitter nog och tokrunkar över detta nu
Senast redigerad av micks 2014-05-04 kl. 21:52.
2014-05-04, 21:36
Medlem
jourDDptds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
President Victor Janukovitj blev avsatt genom statskupp för att inte han skrev på ett handelsavtal med EU. Det förstär väl även du?

Vad snackar du om, källa tack?
2014-05-04, 21:41
Medlem
OldWolfs avatar
Jag har letat, men hittar inte någon video, där man ser att det kastas molotovcoctails från byggnaden eller taket. Kanske någon "kievare" har en sådan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in