Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Du sa att det inte finns indikationer på att de inte åkte hem tillsammans, och det gör det. Påstå inte att de åkte hem tillsammans, det är ett försök till trådsanning. Det hjälper inte att raljera och lägga ord i min mun.
Var påstår jag att det är fastställt med 100% säkerhet att de åkte hem tillsammans? Det är inte så mycket i en utredning som kan fastställas med 100% säkerhet. Det finns t.o.m. en sannolikhet på någon miljondels procent eller så att blodet i Kristoffers baklucka kom från någon helt annan person än mordoffret. Frågan är var man drar gränsen för vad som är rimligt att hysa tvivel om. Du kräver respekt och blir arg för att du tycker att folk raljerar med dig. Men du verkar inte inse att ett skäl till att Hamilkar, jag och andra numer räknar in dig till alternativteoretikerna är att det inte går att hysa full intellektuell respekt för någon som vägrar att avfärda en enda alternativhypotes som orimlig.
Här har påståtts så mycket dumheter i tråden, som när exempelvis din för tillfället avstängda alternativkompis Zero73 hävdade att det kunde vara mensblod från mordoffret som hittats i bakluckan. Eller Bajens påståenden (framförda flera gånger) om att det kanske var Kristoffers döda hund som orsakade likluktmarkeringen i bakluckan. Eller dina spekulationer om taxichaufförer som ljuger om att de kört Vatchareeya hem till parets bostad av lojalitet eller rädsla för den lokale mafioson MB. Vill man ha respekt i ett intellektuellt samtal måste man kunna medge att vissa påståenden är så osannolika och ounderbyggda att de därför inte värda att ta i beaktande. Man kan inte envist och tjurskalligt sätta sig på bakhasorna i varenda jävla liten detalj och säga att "jo men det kan visst vara sant, du kan inte bevisa att det inte är sant". Man kan inte konstruera femtioelva helt och hållet teoretiska invändningar och påstå att de var och en konstituerar rimligt tvivel.
Det är ett känt retoriskt knep som du säkert är väl medveten om att det går att angripa i stort sett vilken teori eller påstående om verkligheten som helst, plocka sönder den i små delar och konstruera olika svagheter eller oklarheter i delarna. Inte minst gäller det en brottsutredning. I så gott som varje del kan man hävda att folk minns fel, ljuger, är feltolkade och att bevisning är felaktig eller missvisande. Teoretiskt möjliga alternativscenarion är nästan alltid möjliga att konstruera. Återstår inget annat kan man alltid tillgripa teorier om bevisplantering. Jag skulle garanterat kunna plocka isär de flesta av den svenska kriminalhistoriens mer uppmärksammade mordfall på samma vis och påstå att jag kommit fram till ett rimligt tvivel. Frågan är bara om det är ett intellektuellt rimligt sätt att analysera någonting på. Där har du - åtminstone som jag uppfattar saken - skälet till att många här i tråden har problem med att respektera det vis som du och flera andra i alternativteoretikerlägret argumenterar på. Och varför vi sätter den etiketten på er.