2014-05-02, 08:48
Medlem
Svidmyras avatar
Vem är kvinnan på Soc i Karlskrona som har misskött sitt jobb?

Undrar hur många andra med liknande uppgifter det är som har fått sig en tankeställare och nu snabbrotar sig igenom oöppnade brev/meddelanden.
Citera
2014-05-02, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Vem är kvinnan på Soc i Karlskrona som har misskött sitt jobb?

Undrar hur många andra med liknande uppgifter det är som har fått sig en tankeställare och nu snabbrotar sig igenom oöppnade brev/meddelanden.

Tycker det är berättigat i detta fallet att handläggaren träder fram. Ett barn har dött, så nu vill vi veta om det kunnat förhindrats.
Citera
2014-05-02, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Handlar knappast om en riktig åthutning/smäll. Misshandel (psykisk och/eller fysisk) lär ha skett under en längre tid dvs flickan behandlades illa långt innan hon dog. Grannarna har ju vittnat om att de märkte av att allt inte stod rätt till. De var så oroliga att de till och med ringde snuten - vilket de flesta drar sig för att göra, normalt sett. Anmälan skedde strax innan påsk så snuten borde ha hunnit ta kontakt med paret men gjorde det antagligen inte. Hade de gjort det hade väl paret skärpt sig.

Gick den 8-åriga flickan i svensk skola? Om ja, märkte inte skolpersonal av någonting?

inte så konstigt, vi svenskar vill inte " lägga oss i " vill inte bli inblandade. Det handlar om civilkurage som jag tror att hela svenska folket har tappat bort. Så tragiskt...
Citera
2014-05-02, 08:58
Medlem
Chianti68s avatar
Citat:
Vänligen lägg upp en länk där vi alla kan se bilden, inte enbart facebook-medlemmar. Tack!

Peddoradarn ger utslag när man ser den bilden.

Håller med, mår illa när jag ser bilden, flickan ser nästan drogad ut.
Citera
2014-05-02, 08:58
Medlem
FramAxels avatar
Det har ju sagts att polisens fax till soc bara ska ha legat nån "enstaka arbetsdag" i handläggarens postfack innan det hittades. Fel - två veckor. Och enda anledningen till ATT det hittades var att polisen i går, efter att flickan hade dött, ställde frågan till soc var pm:et var:

"Blekingepolisen skickade ett PM på långfredagen innehållande ett tips om att den nu avlida åttaåringen ska ha farit illa där hon bodde. Men faxen hos socialtjänsten kontrollerades först efter påskhelgen. Då lades PM:et som post till en handläggare och där hittades det inte förrän i dag - nästan två veckor efter tipset till polisen."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5851456&utm_sour ce=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
2014-05-02, 08:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
inte så konstigt, vi svenskar vill inte " lägga oss i " vill inte bli inblandade. Det handlar om civilkurage som jag tror att hela svenska folket har tappat bort. Så tragiskt...
Lägger du dig i är du rasist och inskränkt! Läser du inte tidningar och ser på tv?
Lägger du dig inte i har du inget civilkurage? Frågan är vilka det var som larmade polisen, svenskar antagligen, andra blattar bryr sig inte.
Nu passar det att gnälla när blatteungen blivit ihjälslagen, synd men sånt händer och kan aldrig helt förebyggas och det gäller inte bara invandrarbarn utan även svenska ungar.
Citera
2014-05-02, 09:01
Medlem
[quote=Goldenman1|48611842]inte så konstigt, vi svenskar vill inte " lägga oss i " vill inte bli inblandade. Det handlar om civilkurage som jag tror att hela svenska folket har tappat bort. Så tragiskt...[/QUOTE.]När det handlar om dessa inavlade människor, så har det inte med civilkurage att göra. Utan det handlar om överlevnadsinstinkt, för att slippa ha hela klanen efter sig och sedan en kniv i ryggen. Efter det kan man snacka om tragik.
Citera
2014-05-02, 09:02
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fire66
Ja indirekt kanske, i och med att de schabblade bort anmälan de fick i påskas om missförhållanden i flickans hem. Självklart är det GM:s fel att barnet dödades. Soc har säkert massor att göra och är underbemannade men de medger ju själva att PM:et från i påsk var såpass allvarligt att ett snabbt hembesök borde ha gjorts och kanske hade förhindrat detta tragiska mord.

Visst har socialen slarvat. Men man får inte glömma polisens del i fördröjning av ärendet. Hade polisen som talade med tipsaren uppfattat flickans situation som akut skulle han kontaktat socialjouren. I stället faxar ett PM till en fax som som bara kollas på kontorstid.

http://www.expressen.se/kvallsposten/en-attaarig-flicka-hittad-dod-i-karlskrona/
Citat:
– En polisman fattade beslut om att göra det här som en allmän orosanmälan och lämnade detta vidare till soc. Eftersom man inte gjorde bedömningen om att det rörde en akut situation och det fanns inte anledning att tro att ett brott hade begåtts så gör man en sådan orosanmälan. Vi kan inte inleda en förundersökning om underlaget är för allmänt hållet, säger Blekingepolisens informationschef Lotta Hansson

Den 18 april, på långfredagen, skickade polisen ett PM via fax till kommunens socialförvaltning med rubriken ”misstanke om missförhållanden”.

Först på tisdagen efter påsk skulla man kunna säja att socialen börjar schabbla. Först mottagaren av faxet som tolkar det som icke akut och skickar det vidare med "snigelposten". Sedan handläggaren so lägger det åt sidan. Man får dock inte glömma att en s.k. orosanmälan skall handläggas inom 14 dagar.

Citat:
Faxet kom på långfredagen, när socialförvaltningen var obemannad. Först på tisdagen efter diariefördes polisens meddelande och skickades på onsdagen till en handläggare.

Men där blev det liggande, handläggaren tog faxet från sitt postack men tittade inte närmare på det och någon utredning om flickans situation gjordes aldrig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Hoppas hon ser det bara eftersom de kan hamna i övrigtmappen om man inte är vänner.
Hade jag ingen aning om att det fanns en sån mapp
Så visst kan man missa och lättare är det när de uppdatera
fb hela tiden för då skiter man i att lära sig de nya då det ändå
flyttas eller försvinner efter ett tag... Så tänker jag.
Men funkar det inte att skriva till den mejladress hon har då?
Borde inte den komma fram öppet...
Citera
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Vänligen lägg upp en länk där vi alla kan se bilden, inte enbart facebook-medlemmar. Tack!

Peddoradarn ger utslag när man ser den bilden.

Uppfattat! Har inte riktigt lärt mig hur man bör länka på bästa sätt. För övrigt tror jag mig ha hittat fler fb-konton som är knutna till den misstänkte.
Jag vet inte om man kan generalisera kring en sån företeelse. Men vad har man för nytta av flera aktiva fb-konton?
Citera
2014-05-02, 09:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En kvalificerad gissning är att de är statslösa och då är det inte möjligt med verkställighet av utvisningen. Varken av barnen eller av föräldrarna, även om de döms till utvisning.
Frågan är om inte de här individerna har haft uppehållstillstånd i annat EU land, hur kan de annars ha flyttat runt i Europa före de landade i Sverige? Kan till och med medborgarskap finnas i annat EU land?
Annars borde de ha utvisats till första asylland?
Fast just ja, vi bor i Sverige, landet där lagar enbart gäller svenskar.
Citera
2014-05-02, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Du har fel och missat en del av det verkliga livet i Sverige, det handlar mer om att inte vilja bli kallad rasist, kurage har vi nog när det gäller men är det mörkhyade inblandade så vill man inte få VåldVänstern efter sig sen... Så e de
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in