Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Konstigt att du inte begriper det. Det är intressant och viktigt att veta hur stort stöd de som tagit makt våld har i de aktuella områdena. Det är specifikt intressant om man vill jämföra med förutsättningarna som fanns för att Krim skulle bli en del av Ryssland.
Jag är naturligtvis även mycket intresserad av Kievs och Kremls roll i den här konflikten.
Nu när jag grävt fram en källa på din begäran och du duplicerat bedriften med väsentligen samma innehåll varför medger du inte att jag har rätt i att flertalet i östra Ukraina sympatiserar ej med de militanta separatisterna samt vill fortsätta vara en del av Ukraina?
Det viktiga är inte att östukrainarna varken stöder Kiev-regimen eller separatisterna. Att de heller ej ger Kiev sitt stöd är inte särskilt förvånande (och de vill ändå fortfarande vara en del av Ukraina). Det viktiga är att det är ett stort nederlag för separatisterna som tagit över viktiga byggnader etc att de har så lågt stöd bland lokalbefolkningen. Dvs de representerar i liten utsträckning de som de utger sig för att representera. Som jämförelse hade Maidan-demonstranterna ett mycket stort stöd för att störta Janukovytj - särskilt i Kiev och i västra Ukraina.
Eftersom separatisterna har så lågt stöd kan folket resa sig mot dem. Det anade vi en början på igår när vi i Donetsk såg hur folk för första gången vågade demonstrera mot separatisterna.
Hmm... Jag sa ju från början att folk varken gillar separatister eller kuppregeringen. Läs ordentligt. Jag reagerade mot att du satt likhet mellan att befolkning vill ha ett enat Ukraina = är pro-Kiev = är emot Ryssland.
Du finner alltså inte viktigt att regeringen har lägre stöd än separatisterna (även med tanke att det finns en del brottslingar bland dem som utnyttjar situationen, att det inte finns ryska TV, att undersökning gjort av Kiev)
I den artikel jag länkade till står att det bara är 60% som är emot (väpnad) ockupering av myndighetsbyggnader. Det borde väl innebära att 40% är för eller neutrala. En jäkla stor siffra i en kuppregerings undersökning, är det inte intressant?
fridaynightout postade ju en länk där samma tidning, du syftar på, säger att Yanukovych har fört ut 32 miljarder dollar (och det är bara till Ryssland står i artikeln. Man menar alltså att Yanukovych fört ut pengarna även till andra länder?). Hur trovärdigt är det? Tja, lika trovärdigt som sympatisiffrorna till separatisterna.
Det tål att upprepas att jag tycker att de flesta i öst Ukraina är för ett enat Ukraina, är emot dem våldsammare separatisterna, vill ha mer självstyre, vill ha
mycket goda relationer med Ryssland och att ett
absolut majoritet är emot kuppregeringen.