Citat:
Ursprungligen postat av
about
Hejsan!
Jag undrar om någon vet någon guide eller tillvägagångssätt för att kunna göra en proffsig broschyr med en vanlig bläckstråleskrivare hemma.
Jag vill ha en broschyr som ska vara av halvmatt lite tjockare papper som sedan ska vara vikt på mitten och ihophäftad. Det behöver med andra ord inte vara limmad sida.
Ett exempel på
ungefär hur jag vill ha de:
http://www.topdesignmag.com/wp-content/uploads/2013/03/7t.jpg
Finns det möjlighet att köpa papper som är i A3 storlek fast som är till för att böja? Och om man är intresserad av att ha en liggande broschyr, finns det papper som är som två A4 på varandra fast lika smalt som ett A4?
Jag tar gärna emot alla tips och idéer och i värsta fall så får jag bara kontakta ett tryckeri.
Tack på förhand!
Mvh
Mitt förslag är att trycka den på ett digitaltryckeri, finns i de flesta städer. Då behöver du bara trycka så pass många du vill ha, till en relativt låg kostnad.
Sen finns det billiga A3-bläckstråleskrivare för hemmabruk att köpa, men behöver du bara det just den här gången känns det väldigt onödigt.
Alla papper är "gjorda för att böja". Problemet är att det ska bigas, vilket betyder att man pressar ihop papperets fiber på de ställen där de ska vikas. När jag gör det för eget bruk hemma brukar jag ta ett plastobjekt med rundat hörn (till exempel en smörkniv från Ikea) och gnida över ytan som ska vikas, tills jag ser att det nästan viker sig av sig självt, då slipper man den fula kant som uppstår när man bryter fibrerna vid en vanlig vikning. För att få en rak bigning brukar jag ta hjälp av en linjal.
Haha, hoppas du fick ut något av mina husmorstips ;-)