Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
Industrin har växt med mer än 90% tack vare och de stora statliga investeringar och även investeringar från företag som har fått större utrymme sen Putin fick makten.
Jag fick inget svar på vad det är som har växt med 90 %?
Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
Om det blir en katastrof för Ryssland så blir det även en katastrof för västländerna som är så beroende av av den ryska gasen och oljan.
Blir ingen katastrof för västländerna om oljepriset går ner.
Sen så kan man faktiskt överleva utan rysk olja, det är inga större problem. Rysk gas skulle bli lite svårare för Europa, men fortfarande helt genomförbart.
Här ser du historiska oljepriser. Tror du oljan är rätt prissatt i dagsläget, eller kommer den röra sig mot sina historiska medelvärden?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Crude_oil_prices_since_1861.png
Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
Om det skulle ske en budgetunderskott så skulle Ryska staten börja minska sina utgifter,
Jo, precis. Det är så enkelt att man bara minskar sina utgifter. Fattar inte va alla länder håller på med. Varför konsulterade inte grekerna med dig?
Och förresten, jag skrev ju i mitt föregående inlägg att Ryssland redan nu, d.v.s. år 2014 och 2015 kommer ha budgetunderskott på 12 miljarder USD, respektive 25 miljarder USD. Så din minsknings-doktrin verkar inte vara så populär ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
du får tänka på att den ryska staten satsar miljarder på försvaret och infrastrukturen i landet. 5% är arbetslösheten i Ryssland och det väldigt lite samtidigt så är pensionen vid femtioårsåldern.
Ryssland satsar på stora sport evenemang såsom fotbolls vm och os. Den ryska staten har stora projekt på gång när det gäller industri sektorn och energi sektorn.
Jag skrev ju i mitt föregående inlägg var en stor del av dessa "satsningar" går? Läste du inte det?
Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
Det är rena lögner om att den ryska staten stjäl enorma summor, du får lägga bevis till mig för att dina norska källor som du la fram är ren skit, lägg fram officiella siffror.
Uppgifterna kommer från Vägverket och analytiker på DI, så om det är "skit" så får du leta fram något bättre.
Korruptionen i Ryssland upptar uppskattningsvis 25-50 % av landets BNP, beroende på olika estimat.
http://imrussia.org/en/society/376-corruption-in-russia-as-a-business
Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
Det finns korruption i alla länder men att din fantasi säger till dig alla dessa sjuka summor så är det ren hyckleri.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
Du får inte glömma att ryssarna exporterar tunga vapen och mycket annat.
Den sektorn som är dålig så är det jordbruk sektorn men Putin har gjort några reformer som har förbättrat den ryska jordbruket.
Ja, Ryssland har en stor vapenindustri. Vad vill du ha sagt med det?
Den ryska vapenexporten är ca 10 miljarder USD årligen. I Sverige har vi Volvo Personvagnar, som bara de exporterar för 13 miljarder USD årligen.
Beakta dessutom att den ryska vapenexporten i högsta grad är beroende av insatsvaror från utlandet. Insatsvaror måste betalas med USD, vilket kan bli svårt om rubeln är svag.
Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
Du får inte glömma att den ryska statens skatt är väldigt lite samtidigt så är den ryska inkomsten högre än utgifterna.
Läste du mitt inlägg? Skrev ju att det inte krävs mycket för att det ska uppstå budgetunderskott. Och att Ryssland redan nu beräknas redovisa budgetunderskott.
Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
Du vet väl att olja export organisation OPEC exporterar olja i dollar tänk dig ifall Saudiarabien faller och alla gulf länderna skulle falla hur skulle det bli med dollarn? om dollarn kollapsar samtidigt så är statsskulden i USA väldigt hög vad tror du händer då? om dollarn kollapsar vad tror du händer med EURON?
Saudi håller en stor mängd USD i sin valutareserv, så det ligger i deras intresse att upprätthålla dollarvärdet. Samma gäller övriga världsekonomier. Långsiktigt har USA sina egna problem att tänka på, men det är väldigt långsiktigt och hypotetiskt. Att påstå att Ryssland skulle vara någon sorts ekonomisk supermakt är ren trams. Ryssland är en skör och känslig ekonomi som enkelt kan släckas av några få länder. Rysslands BNP är 7 % av USA, EU, och Kanadas kombinerat.
Citat:
Ursprungligen postat av
seyyed79
Du får gärna förklara för mig varför den amerikanska ekonomin inte faller trots en enorm statsskuld, beror det på att den amerikanska valutan är så pass stark så att USA fortsätter låna in pengar eller hur fungerar det?
Vet du vad. Du verkar bevisligen inte besitta ens de mest grundläggande kunskaperna inom makroekonomi. Jag hade gärna förklarat det för dig, men eftersom du visat en nonchalant attityd och knappast läst igenom min redovisning av Rysslands ekonomi och tagit till dig de viktiga faktorerna, så tänker jag inte ägna någon mer tid på att upplysa dig.