2014-04-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag har en känsla av att Ukrainska armén inte är allt för roade av detta tilltag. Ser det som helt omöjligt att kuppmakarna kan sitta kvar nu. Tror de kommer fly landet före hösten och lämna kvar sina fotsoldater att ta smällen...

Man kan drömma också som du gör, alla har sina åsikter. För eller senare världen kommer ta slut på Rysslands imperalistiska drömmar.
2014-04-26, 14:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burger-kong
Ukraina har stängd "Norra-Krim" kanalen där vatten kommer ifrån till halvön. Krim är beroende av vatten från fastlandet med hela 85%. Kanalen är byggt 1961-1971, avståndet är 402,6 km och max vattnet som det kan "pumpas" via kanalen är 300 kub.m/s. Det verkar som att bättre tider är redan på gång för krimborna.

Några bilder på det:

http://images.unian.net/photos/2014_04/thumb_files/620_400_1398498565-2256.jpeg
http://images.unian.net/photos/2014_04/thumb_files/620_400_1398498565-6695.jpeg
http://images.unian.net/photos/2014_04/thumb_files/620_400_1398498565-4776.jpeg
http://images.unian.net/photos/2014_04/thumb_files/620_400_1398498565-6294.jpeg

http://www.unian.ua/politics/911984-ukrajina-perekrila-shlyuzi-pivnichno-krimskogo-kanalu.html#ad-image-9
http://www.epravda.com.ua/news/2014/04/26/445253/
Intressant. Men har det verkligen skett? Kiev förnekar:

Ukraine's Water Resources Agency denies the stoppage of the water supplies to Crimea through the North-Crimean channel. "North-Crimean channel works as usual, all irrigation systems are working," reads the statement on the agency's website.

According to the statement, despite Russia’s claims otherwise, it has not offered signing a contract to regulate water supplies to Crimea, and thus the peninsula currently uses the water without any legal permission.

“The channel does not run during the winter season. We turned on the water supplies on March 19, and the current Crimean customers' debt reached $0.14 million and it has not been settled yet," says the water agency's statement.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/ukraine-spurns-russias-accusations-that-it-shut-off-water-tap-to-crimea-345155.html, igår
2014-04-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Men har det verkligen skett? Kiev förnekar:

Ukraine's Water Resources Agency denies the stoppage of the water supplies to Crimea through the North-Crimean channel. "North-Crimean channel works as usual, all irrigation systems are working," reads the statement on the agency's website.

According to the statement, despite Russia’s claims otherwise, it has not offered signing a contract to regulate water supplies to Crimea, and thus the peninsula currently uses the water without any legal permission.

“The channel does not run during the winter season. We turned on the water supplies on March 19, and the current Crimean customers' debt reached $0.14 million and it has not been settled yet," says the water agency's statement.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/ukraine-spurns-russias-accusations-that-it-shut-off-water-tap-to-crimea-345155.html, igår

De stängde det på grund av obetalda räkningar, kanske har de redan idag betalat sina skulder på Krim.
2014-04-26, 14:23
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seyyed79
Industrin har växt med mer än 90% tack vare och de stora statliga investeringar och även investeringar från företag som har fått större utrymme sen Putin fick makten.

Jag fick inget svar på vad det är som har växt med 90 %?

Citat:
Om det blir en katastrof för Ryssland så blir det även en katastrof för västländerna som är så beroende av av den ryska gasen och oljan.

Blir ingen katastrof för västländerna om oljepriset går ner.
Sen så kan man faktiskt överleva utan rysk olja, det är inga större problem. Rysk gas skulle bli lite svårare för Europa, men fortfarande helt genomförbart.

Här ser du historiska oljepriser. Tror du oljan är rätt prissatt i dagsläget, eller kommer den röra sig mot sina historiska medelvärden?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Crude_oil_prices_since_1861.png

Citat:
Om det skulle ske en budgetunderskott så skulle Ryska staten börja minska sina utgifter,

Jo, precis. Det är så enkelt att man bara minskar sina utgifter. Fattar inte va alla länder håller på med. Varför konsulterade inte grekerna med dig?

Och förresten, jag skrev ju i mitt föregående inlägg att Ryssland redan nu, d.v.s. år 2014 och 2015 kommer ha budgetunderskott på 12 miljarder USD, respektive 25 miljarder USD. Så din minsknings-doktrin verkar inte vara så populär ändå.

Citat:
du får tänka på att den ryska staten satsar miljarder på försvaret och infrastrukturen i landet. 5% är arbetslösheten i Ryssland och det väldigt lite samtidigt så är pensionen vid femtioårsåldern.
Ryssland satsar på stora sport evenemang såsom fotbolls vm och os. Den ryska staten har stora projekt på gång när det gäller industri sektorn och energi sektorn.

Jag skrev ju i mitt föregående inlägg var en stor del av dessa "satsningar" går? Läste du inte det?

Citat:
Det är rena lögner om att den ryska staten stjäl enorma summor, du får lägga bevis till mig för att dina norska källor som du la fram är ren skit, lägg fram officiella siffror.

Uppgifterna kommer från Vägverket och analytiker på DI, så om det är "skit" så får du leta fram något bättre.

Korruptionen i Ryssland upptar uppskattningsvis 25-50 % av landets BNP, beroende på olika estimat.
http://imrussia.org/en/society/376-corruption-in-russia-as-a-business

Citat:
Det finns korruption i alla länder men att din fantasi säger till dig alla dessa sjuka summor så är det ren hyckleri.
Ok.

Citat:
Du får inte glömma att ryssarna exporterar tunga vapen och mycket annat.
Den sektorn som är dålig så är det jordbruk sektorn men Putin har gjort några reformer som har förbättrat den ryska jordbruket.

Ja, Ryssland har en stor vapenindustri. Vad vill du ha sagt med det?
Den ryska vapenexporten är ca 10 miljarder USD årligen. I Sverige har vi Volvo Personvagnar, som bara de exporterar för 13 miljarder USD årligen.

Beakta dessutom att den ryska vapenexporten i högsta grad är beroende av insatsvaror från utlandet. Insatsvaror måste betalas med USD, vilket kan bli svårt om rubeln är svag.

Citat:
Du får inte glömma att den ryska statens skatt är väldigt lite samtidigt så är den ryska inkomsten högre än utgifterna.

Läste du mitt inlägg? Skrev ju att det inte krävs mycket för att det ska uppstå budgetunderskott. Och att Ryssland redan nu beräknas redovisa budgetunderskott.

Citat:
Du vet väl att olja export organisation OPEC exporterar olja i dollar tänk dig ifall Saudiarabien faller och alla gulf länderna skulle falla hur skulle det bli med dollarn? om dollarn kollapsar samtidigt så är statsskulden i USA väldigt hög vad tror du händer då? om dollarn kollapsar vad tror du händer med EURON?

Saudi håller en stor mängd USD i sin valutareserv, så det ligger i deras intresse att upprätthålla dollarvärdet. Samma gäller övriga världsekonomier. Långsiktigt har USA sina egna problem att tänka på, men det är väldigt långsiktigt och hypotetiskt. Att påstå att Ryssland skulle vara någon sorts ekonomisk supermakt är ren trams. Ryssland är en skör och känslig ekonomi som enkelt kan släckas av några få länder. Rysslands BNP är 7 % av USA, EU, och Kanadas kombinerat.

Citat:
Du får gärna förklara för mig varför den amerikanska ekonomin inte faller trots en enorm statsskuld, beror det på att den amerikanska valutan är så pass stark så att USA fortsätter låna in pengar eller hur fungerar det?

Vet du vad. Du verkar bevisligen inte besitta ens de mest grundläggande kunskaperna inom makroekonomi. Jag hade gärna förklarat det för dig, men eftersom du visat en nonchalant attityd och knappast läst igenom min redovisning av Rysslands ekonomi och tagit till dig de viktiga faktorerna, så tänker jag inte ägna någon mer tid på att upplysa dig.
2014-04-26, 14:28
Medlem
zakorps avatar
Det är Ukraina som sätter in militär mot egen befolkning och startar holodomor och deporterar politisk fångar från sina hemstäder.

Militärjunta i Ukriana är helt i klass med Nazi-Tyskland, dom värsta år i Sovjet osv.
Det är för övrigt kommunister som byggde denna kanal som militärjunta stängde av år 1961-1971 för att folk skulle ha vatten. Men nazi junta i Kiev håller inte med om det .
2014-04-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zakorp
Det är Ukraina som sätter in militär mot egen befolkning och startar holodomor och deporterar politisk fångar från sina hemstäder.

Militärjunta i Ukriana är helt i klass med Nazi-Tyskland, dom värsta år i Sovjet osv.
Det är för övrigt kommunister som byggde denna kanal som militärjunta stängde av år 1961-1971 för att folk skulle ha vatten. Men nazi junta i Kiev håller inte med om det .

Du är ute och cyklar. Vem sätter militär mot egen befolkning? Menar du 500-1000 separatister / terrorister som springer beväpnade och ockuperar byggnader samt viftar med fascistisk rysk flagga? de som är bussade i Ukraina från Ryssland för att skapa kaos och destabilisering i landet? Det verkar som att du är inte alls insatt i det som pågår i Ukraina just nu. Jag skulle se på dig om Tensta-Rinkeby och andra getto område eller Södertälje skulle fått sina byggnader ockuperade av beväpnade araber eller somalier med sina flaggor och be om hjälp från sina länder för att ta emot en bit av Sveriges land hur skulle du reagera då.
Senast redigerad av Burger-kong 2014-04-26 kl. 14:49.
2014-04-26, 14:43
Medlem
zakorps avatar
Citat:
Du är ute och cyklar. Vem sätter militär mot egen befolkning? Menar du 500-1000 separatister / terrorister som springer beväpnade och ockuperar byggnader samt fyflar med fascistisk rysk flagga? de som är bussade i Ukraina från Ryssland för att skapa kaos och destabilisering i landet? Det verkar som att du är inte alls insatt i det som pågår i Ukraina just nu. Jag skulle se på dig om Tensta-Rinkeby och andra getto område eller Södertälje skulle fått sina byggnader ockuperade av beväpnade araber eller somalier med sina flaggor och be om hjälp från sina länder för att ta emot en bit av Sveriges land hur skulle du reagera då.

Men den där saga måste du själv sluta tro på om man nekar män i ålder 16-60 från Ryssland att resa in .
Så rör det sig med största sannolikhet om mer än betalda flagg viftare . Många är förbannade och vill hjälpa sina bröder.
2014-04-26, 14:44
Medlem
Citat:
Det enda nazist i den här situationen är Ryssland. Du syftar säkert på gaz och olja, allt annat tillverkar Ukraina själv. Så din "fullständigt " är inte så farligt. Det är klart att fascisterna har sin största vapen gas och olja, jävla mizeria.
'
Du glömde import av pengar med. Utan lån från ryssland kan Ukraina inte ha en statsbudget med enorma underskott.

Dessutom har nu behovet av pengar ökat då subventionerna på 40-50% på gasen kommer försvinna.
Vem ska låna ut pengar till Ukraina?
2014-04-26, 14:49
Medlem
Krim är ju väldigt utsatt om Ukraina vill jäklas med halvön. Men att Kiev jäklas bara för att, det tror jag inte. Regimen har ju visat sig situationen vuxen hittills trots Rysslands försök att få igång ett inbördeskrig. Skulle inte förvåna om många lämnar Krim för att få en bättre framtid när verkligheten kommer ikapp. Som delrepublik i ett diktatoriskt Ryssland ser framtiden allt annat än ljus ut. Att skrämma valobservatörer som skall verka i Ukraina verkar vara det senaste utspelet från Moskva. Men vi får hoppas valet i Ukraina blir av trots hot och att det blir ett val som speglar befolkningens vilja till ökad demokrati och minskad korruption, alltså tvärt emot de ryska valen som ju knappast är demokratiska eller rättvisa.
2014-04-26, 14:50
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nu är inte jag statsvetare eller civilekonom utan en enkel man men jag anser inte att BNP och GDP är tillförlitliga i många fall, framför allt för Ryssland och Ukraina där den "svarta" informella sektorn sannolikt är stor. Men ok, i brist på andra instrument då. Jag använder en enkel metod för att avgöra länders minskande eller ökande välstånd och det är arbetslöshet och människors levnadsstandard och det stämmer hyffsat. Minskar den första och den andra ökar utan att folk och staten lånar allt för mycket pengar så är det gott. Det kan man snabbt se med ögat om man reser i länderna och sen kan man laborera med siffror hur man vill. Det är sorgligt att se hur det börjar se ut i många städer och förorter i USA idag som exempel. I Ryssland kan man åtminstone se att det långsamt går åt det bättre hållet. Kina är ett ännu häftigare exempel.

Jag håller med dig, och det har jag skrivit flera gånger här också. BNP är knappast något bra mått för att bedöma välfärden. BNP ska ju tjäna som något sorts estimat för ekonomisk tillväxt, och därmed indirekt välfärd. Dock måste man förstå vad BNP inkluderar och hur utfallet av produktionen fördelas. Anledningen varför jag ens behandlade BNP här är att en viss skribent påstod att det skulle representera att Ryssland är en ekonomisk stormakt. Då var jag bara tvungen att redogöra lite för Rysslands BNP.

Vad gäller välfärden är det mycket svårt att hitta något mått. Även om det ständigt presenteras nya mått för att mäta välfärden, så är konsensus att det knappast finns något enkelt och bra mått. Även om vi beaktar reallöner och köpkraften, så missar vi sådana faktorer som infrastruktur, hälsovård, utbildning, miljö etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Men jag håller med dig och hoppas att Ukraina utvecklas till en modern stat med europeiska värderingar, men det ser mörkt ut med eller utan Ryssland och även utan dom senaste månadernas konflikter.

Ukraina har en uppförsbacke, absolut. Det är ingen som kan göra landet till en modern stat med europeiska värderingar förutom ukrainarna själva. Och det kommer bli jobbigt i början. Dock håller jag inte med om att det ser mörkt ut. Ukrainarna har visat ett utomordentligt bevis på frihetsvilja och ambition att utvecklas till en modern rättsstat. Dessa "vibbar" har jag känt av inom det ukrainska samhället under en längre tidsperiod. Revolutionen har funnits under ytan på ukrainare i många år. Jag var säker på att revolutionen skulle inträffa, dock trodde jag att det skulle ske vid presidentvalet 2015, om Janukovytj hade fuskat till sig ytterligare en period. En stor skillnad jämfört med den orangea revolutionen är att ukrainarna har mognat. Under den orangea revolutionen handlade det om att stötta en politisk kraft (Justjenko) och sedan försvann det folkliga engagemanget. Det vi ser idag är dock inte stöd för någon politisk kraft, utan stöd för värderingar. Vidare har civilsamhället växt sig oerhört stark, så det folkliga engagemanget kommer vara en stark kraft som sätter press på de nya ledarna. Man har lärt sig från misstaget med den orangea revolutionen.

Även om det fortfarande finns korruption i mentaliteten hos många medborgare, så skulle transparensen och pressen på de styrande organen bidra till en ändring av systemet och skapa nya incitament, vilket i slutändan även skulle ändra på mentaliteten. Jag ser en stark vilja hos det ukrainska folket att bli av med korruptionen, dock måste det finnas incitament för det, och dessa incitament måste komma från ovanifrån.

Kort sagt så såg det mycket ljust ut när man fick bort Janukovytj. Ett starkt och engagerat civilsamhälle som kommer sätta press på politiker och verka för transparens. Problemet med Ryssland, som jag ser det, är att Putin insåg att detta var en fullständig förändring av det ukrainska samhället. Han såg det starka civilsamhället, den ökade pressen, insynen och kraven som detta civilsamhälle har. Han insåg att Ukraina nu skulle röra sig i europeisk riktning och inte låta några politiska krafter sätta stopp för denna utveckling. Därför var han tvungen att gå in och stoppa Ukraina.

Putin satte en fet kniv i ryggen på ukrainarna. Konflikten med Ryssland och oron för krig har skiftat fokus hos det ukrainska folket. Istället för att sätta press på politikerna och verka för ett aktivt civilsamhälle, så går nu all uppmärksamhet på Rysslands krigsplaner. Jag tror dock att (om det lugnar ner sig med Ryssland) det starka civilsamhället kommer fortsätta kontrollera politikerna. Ukraina har förändrats för alltid med denna revolution. Ukraina har ett fullständigt fokus på Europa och det är ingenting som kan skifta denna fokus. Det insåg Putin och därför var han tvungen att agera.
2014-04-26, 14:50
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Allt fler tycks anse att saker och ting går i rätt riktning, kaoset till trots. Hoppet att presidentvalet blir free and fair ökar och den allmänna känslan är att ukraina nu är på rätt väg. Folket har inga förväntningar på den egna situationen, mer än att det kommer bli sämre i plånboken, men majoritet vill till väst och är allt mer övertygade att detta är rätt väg.

http://www.iri.org/sites/default/files/2014%20April%2024%20Survey%20of%20Residents%20of%2 0Ukraine%2C%20April%203-12%2C%202014.pdf

http://www.iri.org/news-events-press-center/news/new-iri-ukraine-poll-opposition-russian-military-intervention-strong-t
2014-04-26, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
'
Du glömde import av pengar med. Utan lån från ryssland kan Ukraina inte ha en statsbudget med enorma underskott.

Dessutom har nu behovet av pengar ökat då subventionerna på 40-50% på gasen kommer försvinna.
Vem ska låna ut pengar till Ukraina?

Haha "import av pengar", vad är det för nåt? Menar du mutpengar från Ryssland? Du får gärna förklara. Låt mig gissa, kanske dom 15 milj.dollar som Janukovych fick för att bygga ännu mera sin korruption över landet.
Senast redigerad av Burger-kong 2014-04-26 kl. 14:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in