[quote=nantale|48514583]
Citat:
Ursprungligen postat av
mr private
De jag känner i Linköping måste gifta sig borgerligt för att deras äktenskap ska bli giltiga i Sverige. En del av deras präster har inte vigselrätt i Sverige. Enligt dem själva och deras religion så är det gifta men inte enligt Svensk lag. De kan alltså vara vigda i sin Kyrka och räknas som gifta bland alla Syrianer men ändå inte vara gifta enligt våra regler och lagar.
Jag vet inte vad du menar precis men om man gifter i kyrka eller moské utomlands så kan man registrera äktenskapet i Sverige. Man måste inte gifta sig igen, nu borgerligt, om man kan visa att man gift sig redan. Om man gift sig i en kyrka eller moské i Sverige så behöver man inte göra någonting alls förutsatt att man har uppehållstillstånd i Sverige eller är medborgare här.
Den som viger er måste ha vigselrätt oavsett vilket land det gäller. Hur detta bevisas när det gäller bröllop utomlands har jag ingen aning om. I Sverige gäller i alla fall följande:
´Ett trossamfund kan i Sverige få vigselrätt av Kammarkollegiet. En präst eller annan befattningshavare inom ett trossamfund som fått vigselrätt kan av Kammarkollegiet efter ansökan från trossamfundet förordnas till vigselförrättare. Det krävs alltså såväl ett beslut av Kammarkollegiet att trossamfundet ska få rätt att förrätta vigsel som ett beslut att den enskilda prästen eller motsvarande befattningshavaren ska få vigselrätt för att en vigsel ska bli giltig. Detta gäller såväl inom Svenska kyrkan som inom andra samfund.
Svenska kyrkan i utlandet har fått rätt av regeringen att på vissa utrikes orter förrätta vigsel enligt Svenska kyrkans ritual.
Vad som är viktigt att komma ihåg oavsett om det rör sig om en borgerlig eller en kyrklig vigsel är att det är staten som beslutar om en viss person är behörig att förrätta vigsel. ´
En del Syrianska präster har inte studerat i Sverige och har ännu inte denna vigselrätt. Varför vet jag inte. Det får någon som är mera insatt förklara. Jag vet däremot att det är så. En av mina bättre Syrianbekanta hade stora och fina bröllop men räknades enbart som sambos enligt Svensk lag. De genomförde sedan ett symboliskt Borgerligt bröllop och blev de gifta på riktigt enligt Svensk lag. De andra löste det genom att ha två präster närvarande. Sin Syrianska präst och en Svensk präst med vigselrätt. Först kördes den Syrianska ceremonin och sen en kort ceremoni av den Svenska prästen. Då blev de gifta enligt Svensk lag och slapp att köra Borgerligt. Varför de valde en Syriansk präst utan vigselrätt vet jag inte. Det ska finnas flera Syrianska präster som har vigselrätt.