2014-04-24, 19:48
Medlem
ture.karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det hade ju gått åt helvete. Rubriker som "Rasprofilering" & "Syrianregister" hade det stått i krigsrubrikerna.

Jepp, och enligt REVA-motståndarna (typ DN, Aftonbladet och andra kärringar med hårig rygg) skall polisen ignorera det uppenbara.
Citera
2014-04-24, 19:49
Medlem
[quote=nantale|48514583]
Citat:
Ursprungligen postat av mr private
De jag känner i Linköping måste gifta sig borgerligt för att deras äktenskap ska bli giltiga i Sverige. En del av deras präster har inte vigselrätt i Sverige. Enligt dem själva och deras religion så är det gifta men inte enligt Svensk lag. De kan alltså vara vigda i sin Kyrka och räknas som gifta bland alla Syrianer men ändå inte vara gifta enligt våra regler och lagar.

Jag vet inte vad du menar precis men om man gifter i kyrka eller moské utomlands så kan man registrera äktenskapet i Sverige. Man måste inte gifta sig igen, nu borgerligt, om man kan visa att man gift sig redan. Om man gift sig i en kyrka eller moské i Sverige så behöver man inte göra någonting alls förutsatt att man har uppehållstillstånd i Sverige eller är medborgare här.

Den som viger er måste ha vigselrätt oavsett vilket land det gäller. Hur detta bevisas när det gäller bröllop utomlands har jag ingen aning om. I Sverige gäller i alla fall följande:

´Ett trossamfund kan i Sverige få vigselrätt av Kammarkollegiet. En präst eller annan befattningshavare inom ett trossamfund som fått vigselrätt kan av Kammarkollegiet efter ansökan från trossamfundet förordnas till vigselförrättare. Det krävs alltså såväl ett beslut av Kammarkollegiet att trossamfundet ska få rätt att förrätta vigsel som ett beslut att den enskilda prästen eller motsvarande befattningshavaren ska få vigselrätt för att en vigsel ska bli giltig. Detta gäller såväl inom Svenska kyrkan som inom andra samfund.

Svenska kyrkan i utlandet har fått rätt av regeringen att på vissa utrikes orter förrätta vigsel enligt Svenska kyrkans ritual.

Vad som är viktigt att komma ihåg oavsett om det rör sig om en borgerlig eller en kyrklig vigsel är att det är staten som beslutar om en viss person är behörig att förrätta vigsel. ´

En del Syrianska präster har inte studerat i Sverige och har ännu inte denna vigselrätt. Varför vet jag inte. Det får någon som är mera insatt förklara. Jag vet däremot att det är så. En av mina bättre Syrianbekanta hade stora och fina bröllop men räknades enbart som sambos enligt Svensk lag. De genomförde sedan ett symboliskt Borgerligt bröllop och blev de gifta på riktigt enligt Svensk lag. De andra löste det genom att ha två präster närvarande. Sin Syrianska präst och en Svensk präst med vigselrätt. Först kördes den Syrianska ceremonin och sen en kort ceremoni av den Svenska prästen. Då blev de gifta enligt Svensk lag och slapp att köra Borgerligt. Varför de valde en Syriansk präst utan vigselrätt vet jag inte. Det ska finnas flera Syrianska präster som har vigselrätt.
Citera
2014-04-24, 20:05
Medlem
a men seriöst vem fan bryr sig om du känner någon i linköping? vem fan bryr sig om ni känner en snäll syrian? vem fan bryr sig va ni tycker om blattar? håll er till de ni ska göra!!

en sak jag inte förstår är att det ska vara BO som har gått hem till GMs föräldrar, MEN vittnen säger att dom som kom UT UR BIL hade vapen och knivar med sig, kan det vara så att båda sidorna haft vapen? eller är det så att det är någon av de 4 bröderna (GM) som ska ha anlänt? för tydligen så ska det ha vart bråk/tjaffs innan den/de bilen/arna kommit fram. och snälla varför ska ni blanda in fruar som inte har med saken o göra..
Citera
2014-04-24, 20:12
Medlem
Outbacking.s avatar
Även Norrköpingspressen om frisläppandet av 20-åringen:

NT: Misstänkt för mordförsök släpptes fri
Citat:
– Han hade förväntat sig att bli frisläppt, för mistankarna bygger på lösa grunder, säger mannens advokat Jonas Granfelt om sin klient.
Citat:
Han har samarbetat med polisen och svarat på deras frågor.
Citera
2014-04-24, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donche
a men seriöst vem fan bryr sig om du känner någon i linköping? vem fan bryr sig om ni känner en snäll syrian? vem fan bryr sig va ni tycker om blattar? håll er till de ni ska göra!!

en sak jag inte förstår är att det ska vara BO som har gått hem till GMs föräldrar, MEN vittnen säger att dom som kom UT UR BIL hade vapen och knivar med sig, kan det vara så att båda sidorna haft vapen? eller är det så att det är någon av de 4 bröderna (GM) som ska ha anlänt? för tydligen så ska det ha vart bråk/tjaffs innan den/de bilen/arna kommit fram. och snälla varför ska ni blanda in fruar som inte har med saken o göra..

Öööööö det kanske till och med är så att utan fruar eller exfruar så hade inget av detta hänt? De/den kanske indirekt är orsaken till allt som inträffade? Bra där! Det är så mycket snack från allt och alla. Så det vi gör är att spekulera och efter våra spekulationer drar vi slutsatser. Det kan vara så att bröderna fick samtal om att de andra var på väg eller kanske redan var på plats och då skyndade dit för att skydda sin bror och övriga familj? Eller så stämmer det inte alls och de var redan hemma och på plats. Det enda vi vet med säkerhet är att de häktades familj bor på platsen och bråket startade (denna gången) pga att den andra familjen sökte upp dem. Övrigt är spekulationer fram till fakta kommer fram. Nu har jag inte tid med er. Har en tennistid om någon bryr sig Donche
Citera
2014-04-24, 21:34
Medlem

Nu är det så att vi har en nödvärnsrätt i sverige som säger att man inte får bruka mer våld än nöden kräver, den är glasklar. Den innebär inte att man får skjuta ihjäl folk med illegala vapen om man känner sej hotad eller trängd. Vad är det du inte förstår?

För att förklara för dej, om du och dina polare trycker upp mej mot en vägg och hotar med stryk så får jag inte dra upp en illegalt införskaffad pistol och skjuta ner er, fattar du nu?
Citera
2014-04-24, 22:03
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outbacking.

Hur ser det släktskapet ut exakt, är då frågan? Vem är kvinnan - och var hon med där i Hageby i måndags? Någon som vet?

Ett par skiljer sig vilket leder till osämja, vårdnadstvist och anklagelser om misshandel. Kvinnans identitet är okänd i dagsläget men ex-mannen är G*orge M*urad, 40 år.

Hon befann sig i Norrköping under påskhelgen. Om hon var i Hageby när bråket inträffade vet vi inte än. De som blir skjutna och dör är enligt en artikel samt någon här inne kvinnans systers man och hans bror.
Citera
2014-04-24, 22:06
Medlem
Xfiless avatar
Nu har även brödernas syster tagit bort sin FB samt M*lad M*urads fru.

Systern: https://www.facebook.com/profile.php?id=1846900795&fref=ts

Frugan: https://www.facebook.com/profile.php?id=100005234531798&fref=ts
Citera
2014-04-24, 22:15
Medlem
Nu är en man till släppt
en 27 åring vid 21 tiden
i kväll.
Citera
2014-04-24, 22:28
Medlem
Det tror sjutton det att dom stänger
ner sina fb, det hade alla av oss gjort
som är inne här kan förstå dom även
om deras man, bror eller någon annan
anhörig gör något så är ju inte det
derras fel. Kan tänka mig att folk har
skickat både det enna och det andra
till dom, man ser ju bara vad man får
läsa massa både bra och dåliga saker
på fb.
Citera
2014-04-24, 22:34
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havrekli
på fb.
precisera dig lite mer fattar inte vad du vill ha sagt stänga ner FB?
Citera
2014-04-24, 22:39
Medlem
Oreplains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havrekli
på fb.

i detta fall finns det ju hög risk för "hämnd" också så jag förstår det med. r*bi (* = a) blev väl beskylld för att vara krigsfantast både hit och dit på diverse bloggar då han gjort värnplikten. i såna fall är jag väl också krigsfantast, liksom en hel del svenskar.

sjuk händelse hur som. börjar mer och mer ana att det är de äldre bröderna mour*d (* = a) samt de äldre bröderna från den andra släkten som varit drivande i detta och att den 20-åriga sonen samt 27-åringen mer varit på fel plats vid fel tidpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in