Citat:
Ursprungligen postat av
svettigafettsvinet
"Jag vet att miljöpartiet är det bästa partiet för att styra Sverige det kan jag säga med säkerhet eftersom jag har bott i Sverige i 35 år".
Oavsett hur länge du har bott i Ukraina så är det dina egna subjektiva åsikter du kommer med.
Med den stora skillnaden att jag inte förespråkar något politiskt parti, eller hur?
Men den stora skillnaden att jag presenterar grunder för mina åsikter och ger läsaren möjlighet att själv göra en bedömning.
Även om jag sympatiserar med Majdan, då jag anser att de representerar demokratiska frihetskrafter, så har jag fortfarande gett läsarna i tråden en möjlighet att bilda sin egen subjektiva uppfattning genom att presentera sakliga grunder. Det är lite skillnad från de pro-ryska inläggen i denna tråd? Där det för det mesta skriks "kuppmakare, fascister, nazister" utan någon presentation av sakliga grunder. D.v.s. man söker att påtvinga läsaren en direkt subjektiv slutsats, utan att erbjuda läsaren en möjlighet att själv komma fram till den slutsatsen.
Jag har exempelvis grundligt beskrivit Svoboda här, tagit upp deras negativa sidor, men samtidigt presenterat övriga faktum som leder till att man knappast kan betrakta de som nazistiskt/fascistiskt parti. Bl.a. har jag belyst deras officiella partiprogram, deras officiella lagförslag och politiska verksamhet sen de kom till parlamentet år 2012, jag har även framlagt rapporter skrivna av forskare på östeuropeisk högerextremism. Slutsatsen som härvidlag kan dras är att de knappast är något nazistiskt parti. Läsaren erbjuds härmed möjligheten att själv gå igenom de faktum jag presenterat och bilda sig en egen slutsats.
Jämför detta med den pro-ryska argumentationen, där man först skriker ut "nazister/fascister/kuppmakare", utan några som helst grunder. Man försöker med andra ord skapa en värdering hos läsaren, med andra ord - propaganda. När man ber om grunder så får man presenterat för sig någon wikipedia-artikel som tar upp Svobodas historik. Där slutar analysverksamheten... Någon konkret analys av Svoboda med beaktande av samtliga faktum och det ukrainska samhället har ingen pro-rysk skribent lyckats åstadkomma här. Att däremot skrika ut "nazister" tio gånger om dagen verkar vara deras specialitet.