2014-04-23, 19:19
  #75337
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag kan naturligtvis inte säga emot att polisen kan behöva mer kompetens på det här området generellt. Fast så där vansinnigt enkelt är det inte. Det finns inte någon mall att använda för hur personer med olika typer av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar beter och inte beter sig - bara riktlinjer och råd som kan stämma/fungera mer eller mindre bra in på enskilda personer.

Glöm heller inte bort att det ligger i sakens natur att poliser kommer i kontakt med personer med såna här svårigheter eftersom de tenderar att vara överrepresenterade inom både brott (både som förövare och offer) och inom olika former av olyckor och andra tillbud. Har man en begåvning för att läsa av och förstå andra människor (vilket de flesta förhörsledare torde ha) så lär man sig nog ofta med tiden en hel del om hur de ska bemötas. Sen finns det som jag brukar tjata om en del saker som är kontraintuitiva och som man behöver lära sig teoretiskt för att inte göra fel.

Sen är det ju så att det inte råder någon enighet i tråden om vidden av KJ:s handikapp (för visst är det ett handikapp - bara inte ett begåvningshandikapp). Det ligger väl i sakens natur att vissa har ett intresse av att spela ner det och andra att förstora det. Jag tycker själv att jag har en ganska balanserad syn på det. Jag förnekar inte hans svårigheter och vad det betyder i vardagen. Han har säkert en del kommunikativa problem också, även om jag tycker att han verkar vara en ganska otypisk AS:are vad gäller just socialt samspel. Han har ju faktiskt en ganska stor bekantskapskrets och verkar inte ha haft några större problem att träffa tjejer och så heller. I vart fall menar jag så är det inte tydligt av förhören att han verkligen skulle ha betydande intellektuella svårigheter att förstå vad förhörsledarna menar eller avser med olika frågor. Jag ser det som lite av en trådsanning som vissa upprepat ofta (mest i början), men utan att egentligen kunna visa på något konkret från förhören var det brister. Det är snarare uppenbart för mig att han flera gånger visar att han förstår förhörsledarnas intentioner mycket väl. Det låter ibland som att han har lite svårt att uttrycka sig, men det är ju å andra sidan ett intryck man ofta får när man läser tal som transkriberats direkt till text.

Jag är långt ifrån säker på att en "AS-expert" hade fått ur Kristoffer så värst mycket mer. Han är bevisligen fullt kapabel att ljuga och undanhålla information och jag tror att hans spärrar mot att erkänna något här har varit så starka att ingenting (åtminstone ingenting som håller sig inom lagens råmärken) hade kunnat bryta upp dem.

Tycker också att KJ:s föregivna kommunikationsproblem har använts lite väl mycket som ett "get out of jail-card" i argumentationen från vissa håll: Så han sa först att han låste bilen jämt? Äsch - han förstod inte vad förhörsledarna menade. Och liknande. När det i själva verket vad jag vet knappt finns något klart och tydligt exempel från FUP på att han verkligen kapitalt missförstår frågor, åtminstone inte mer än vem som helst som i dagar och veckor bombarderas med frågor kan förväntas missförstå ett eller annat. Det gjorde jag själv alldeles nyss på ett möte f.ö.

En eloge till dig för att du tillsammans med Remark sätter stopp för fördomar kring npf-problematik (beteckning kommer fö att bytas ut snart om inte redan genomfört).

Alla är individer med mer el mindre svårigheter inom vart och ett område.

Du skriver att dessa är överrepresenterade i brottssammanhang, i trafikolyckor mm. Ja, om du avser Adhd så stämmer det. Om jag inte är helt ute och cyklar är As underrepresenterade i brottssammanhang. Betänk att Add är utan hyperaktivitet. Den tillsammans med det impulsiva är också vad som brukar ställa till det. Add kan förstärka det inåtvända, det enstöriga, i en As. Till skillnad från dig vill jag påstå att KJ har mycket av det typiska som kännetecknar en autism. Att han tänker och tolkar verkligheten på ett något annorlunda sätt behöver vi nog inte älta mera. Det pratas ofta om hans lögner och det är inte riktigt med sanningen överensstämmande. Han har undanhållit info vid ett flertal tillfällen - men också svarat spontant och uppriktigt när man har påpekat det för honom. Vi måste också komma ihåg att flertalet med diagnos anstränger sig hårt och anpassar sig för att verka mera "normala" och sociala än vad som är fallet.

En orsak till missförstånd och fördomar kring just As kan bottna i att det dels existerar en autism som är högfungerande (As) med normal till hög IQ. Dels finns en autism som är kombinerad med olika grad av begåvningshandikapp (reellt handikapp).

Jag kan förstå att du kan tolka det så att vi "Kristofferianer" använder hans annorlunda kommunikationssätt som ett "get out of jail-card".
Jag försöker att inte helt låsa fast mig när jag resonerar bara för att göra det till en grej. En tid innan fup kom ut var jag själv rätt övertygad om hans skuld utifrån de uppgifter som kommit fram. Efter genomläsning fick jag många, för mig, självklara svar på frågor rörande hans beteende. Plus en del annat.
Och, inte minst, jag får ihop em och kväll utifrån hans och grannarnas berättelse.

Motiv ? Ska ju vara oviktigt säger många. Tror inte alls på att det skulle vara oviktigt i det här fallet. Hennes besök hade heller inte föregåtts av någon som helst schism dem emellan.

Ni "Schönbeckare" glömmer ofta bort att den stora rättspsykiatriska undersökningen visade noll.
Citera
2014-04-23, 19:22
  #75338
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Hur många gånger skall vi behöva säga samma sak till dig? Det finns inget stöd för fler gärningsmän, eller kvinnor, i det här fallet.
Det är bara dina högst empiriska åsikter. Inget annat. Bra försök att skapa en trådsanning, men du kan nog släppa det här fallet helt nu.

Kan det inte finnas fler inblandade bara för att man inte har hittat något konkret som pekar på det? Som man frågar får man svar, som man söker finner man, säger jag.

Kan du med hundra procent säkerhet säga att de oanalyserade håren som hittades på kroppen inte kommer ifrån en människa annan än KJ?

Säg såhär istället, finns det något som stödjer att KJ var ensam om det här, det är en minst lika viktig frågeställning.

Vad jag känner till så finns det inget som stödjer det, och då kan en alternativ mördare inte uteslutas även om KJ är inblandad i någon del, vilket jag definitivt tror att han är.
Citera
2014-04-23, 19:24
  #75339
Medlem
MBoudines avatar
Funderade över utredningskostnaden i brottmål av det här slaget, samhällets resurser är ändliga, men vem av två misstänkta som ska utredas i grunden, whatever it takes, får dock inte likna ett lotteri .. Konsekvensen av det resonemanget blir att det är samhällsekonomiskt mindre belastande och därmed ekonomiskt fördelaktigt att döma KJ till ett mycket långt fängelsestraff (vilket han förtjänar) än flera korta fängelsestraff (om han är en återfallare) med kostsamma utredningar mellan varje vända på kåken. En samhällsekonomisk vinst, alltså - om man säger så ..
__________________
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-23 kl. 19:35.
Citera
2014-04-23, 19:28
  #75340
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En eloge till dig för att du tillsammans med Remark sätter stopp för fördomar kring npf-problematik (beteckning kommer fö att bytas ut snart om inte redan genomfört).

Alla är individer med mer el mindre svårigheter inom vart och ett område.

Du skriver att dessa är överrepresenterade i brottssammanhang, i trafikolyckor mm. Ja, om du avser Adhd så stämmer det. Om jag inte är helt ute och cyklar är As underrepresenterade i brottssammanhang. Betänk att Add är utan hyperaktivitet. Den tillsammans med det impulsiva är också vad som brukar ställa till det. Add kan förstärka det inåtvända, det enstöriga, i en As. Till skillnad från dig vill jag påstå att KJ har mycket av det typiska som kännetecknar en autism. Att han tänker och tolkar verkligheten på ett något annorlunda sätt behöver vi nog inte älta mera. Det pratas ofta om hans lögner och det är inte riktigt med sanningen överensstämmande. Han har undanhållit info vid ett flertal tillfällen - men också svarat spontant och uppriktigt när man har påpekat det för honom. Vi måste också komma ihåg att flertalet med diagnos anstränger sig hårt och anpassar sig för att verka mera "normala" och sociala än vad som är fallet.

En orsak till missförstånd och fördomar kring just As kan bottna i att det dels existerar en autism som är högfungerande (As) med normal till hög IQ. Dels finns en autism som är kombinerad med olika grad av begåvningshandikapp (reellt handikapp).

Jag kan förstå att du kan tolka det så att vi "Kristofferianer" använder hans annorlunda kommunikationssätt som ett "get out of jail-card".
Jag försöker att inte helt låsa fast mig när jag resonerar bara för att göra det till en grej. En tid innan fup kom ut var jag själv rätt övertygad om hans skuld utifrån de uppgifter som kommit fram. Efter genomläsning fick jag många, för mig, självklara svar på frågor rörande hans beteende. Plus en del annat.
Och, inte minst, jag får ihop em och kväll utifrån hans och grannarnas berättelse.

Motiv ? Ska ju vara oviktigt säger många. Tror inte alls på att det skulle vara oviktigt i det här fallet. Hennes besök hade heller inte föregåtts av någon som helst schism dem emellan.

Ni "Schönbeckare" glömmer ofta bort att den stora rättspsykiatriska undersökningen visade noll.
Tack till dig och alla andra som poängterar att ADD inte är ett förståndshandikapp! Tillhör själv Schönbeckarna, men det är viktigt att alla förstår skillnaden. KJ kan mycket väl ha ett IQ som är högre än många skribenter på tråden, samtidigt som han behöver någon som säger till honom när det är dags för honom att tvätta sig. När det gäller motivet tror jag att det är meningslöst att spekulera i det. Jag är säker på att KJ hade ett fullgott motiv, men det kommer han aldrig berätta för någon annan. Skulle motivet komma fram är sannolikheten stor att det antingen är fullständigt självklart och meningslöst, eller bara är förståeligt för honom själv.
Citera
2014-04-23, 19:29
  #75341
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dessutom debiterade fanskapet 272000 kr för besväret att göra ingenting, det är fan helt otroligt vilka summor som kan stjälas från staten i bland.

Min skattemoral sjunker ner till noll när jag läser om sådana som Massi, djävla tjuvar är vad de är.

Varför är det ingen som reagerar över meningslösheterna?

Jag gör det!

Är trött på hela målsägarbiträdesinstitutionen!

Jag kan ha förståelse för dem som ett juridiskt stöd och ett visst socialt stöd genom förhandlingarna.

Men när de framträder som en typ av "Åklagare light", föregriper skuldfrågans avgörande och försöker snaska i detaljer i syfte att trissa upp skadestånd och påföljd, då bli jag trött.
Citera
2014-04-23, 19:34
  #75342
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag gör det!

Är trött på hela målsägarbiträdesinstitutionen!

Jag kan ha förståelse för dem som ett juridiskt stöd och ett visst socialt stöd genom förhandlingarna.

Men när de framträder som en typ av "Åklagare light", föregriper skuldfrågans avgörande och försöker snaska i detaljer i syfte att trissa upp skadestånd och påföljd, då bli jag trött.
Och godtycket! En kvinna blir misshandlad så att hon ser ut som en lappuggla, men får inget målsägarbiträde, samtidigt som en annan har mycket färre skador, men får ett för att domaren råkar vara på humör.
Dessutom: I mordfall får man 50-75000 kronor i ersättning som nära anhörig, oavsett om målsägarbiträdet sliter ihjäl sig eller spelar Candy crush. Har roat mig med att granska ett antal morddomar och oftast har målsägarbiträdets arvoden varit betydligt högre än det samlade skadeståndet till alla nära anhöriga. I det här fallet tror jag inte Massi skött sig sämre än någon annan.
Citera
2014-04-23, 19:43
  #75343
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag har tidigare sett dokumentären om Mary Bell och även läst Gitta Serenys fantastiska bok om henne. Monumental tragik.
Beträffande KJ:s och Mary Bells snarlika reaktioner på anklagelserna om att ha dödat djur: Kan det vara så att ingen av dem faktiskt dödade dessa djur - en hund och en duva? Och att de blev så starkt upprörda just för att det inte var sant?
Sanningen däremot, gör ont. Till och med väldigt ont och, tror jag, särskilt för den som har dödat en annan människa. Den vetskapen gör dem totalt oförmögna att tala sanning och deras enda överlevnadsstrategi blir att förneka och förtränga det som verkligen har hänt?
Funderingar, funderingar...
Boden har sedan tidigare en man som bor kvar i staden och som slog ihjäl fästmö och hennes föräldrar med en större rörtång eller liknande verktyg. Han har förträngt detta sedan länge och vet knappt vad han gjorde i början av 80-talet. Har säkert fel på detaljerna, men bortträngning är en av många försvarsmekanismer. Vanligast är kanske förskjutning.
__________________
Senast redigerad av highfive 2014-04-23 kl. 19:46.
Citera
2014-04-23, 19:50
  #75344
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
KJ kommer hem på fyllan och villan, skadar hunden i en plötslig ingivelse, där han tar ut sin ilska eller frustration i sitt i liv på djuret, ångrar sig sedan, försöker förbinda skadan, googlar hundanatomi, men "Grabben" dör trots räddningsförsök och KJ tvingas göra sig av med kroppen för att ingen ska få veta vad han gjort.
Drack KJ mycket? Jag tycker det verkar som om man festade rätt bra bland KJ och hans polare.
Hur såg hans alkoholkonsumtion ut egentligen? Hade han utvecklat ett beroende kanske?
Kan det tänkas att han var alkoholpåverkad under kvällen då Vatchareeya dog?
Kan alkoholen ha ett finger med i spelet så att säga?
Citera
2014-04-23, 19:58
  #75345
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Drack KJ mycket? Jag tycker det verkar som om man festade rätt bra bland KJ och hans polare.
Hur såg hans alkoholkonsumtion ut egentligen? Hade han utvecklat ett beroende kanske?
Kan det tänkas att han var alkoholpåverkad under kvällen då Vatchareeya dog?
Kan alkoholen ha ett finger med i spelet så att säga?
Han umgicks med personer som enligt fup håller på med starkare droger före och efter 4/5. Tror snarare på denna typ av droger. Alkohol verkade ha en lugnande effekt på KJ. Hur kan han reagerat på kokain/nätdroger?
Citera
2014-04-23, 20:25
  #75346
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Han umgicks med personer som enligt fup håller på med starkare droger före och efter 4/5. Tror snarare på denna typ av droger. Alkohol verkade ha en lugnande effekt på KJ. Hur kan han reagerat på kokain/nätdroger?
Nätdrogerna, ja - det är riktigt lömska grejer det, har det visat sig.
Bara förra året hade vi en rad med våldsdåd i landet kopplade till just användningen av dessa
farliga droger som det är så oerhört svårt att få stopp på.
Jag har för mig att killen som löpte amok i Ljungsbro eller var det nu var någonstans och
slog ihjäl en medelålders kvinna och en helt ung kille, hade dragit i sig sån skit.

Men vi har inga uppgifter om att KJ ska ha brukat några såna här droger?

Svårt att lagstifta mot nätdroger
http://www.etc.se/nyheter/svart-att-lagstifta-mot-natdroger

edit: Killen som begick dubbelmordet i Ljungsbro var påverkad av den s.k. kannibaldrogen
MDPV. Även benämnt som "badsalt", tror jag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=5794315
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2014-04-23 kl. 20:47.
Citera
2014-04-23, 20:27
  #75347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Han umgicks med personer som enligt fup håller på med starkare droger före och efter 4/5. Tror snarare på denna typ av droger. Alkohol verkade ha en lugnande effekt på KJ. Hur kan han reagerat på kokain/nätdroger?

Först är de ju så att hans närmaste bekantskapskrets var ganska så "snäv" och bestod av andra kompisar med någon form av nedsättning. I den kretsen blev KJ en central figur bl.a. för att han hade körkort. Tror också han var den ende som hade eget boende.

Om man undantar WL då, som hade både och.

Enda uppgifter om hur KJ reagerade på alkohol är att han blev glad. I stort sett var han aldrig aggressiv, vare sig med eller utan alkohol. Åtminstone inte vad jag minns från FUP.

Snarast tolkar jag det som han var ganska flegmatisk.

Kan ha fel minnesbild.
Citera
2014-04-23, 20:29
  #75348
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nätdrogerna, ja - det är riktigt lömska grejer det, har det visat sig.
Bara förra året hade vi en rad med våldsdåd i landet kopplade till just användningen av dessa
farliga droger som det är så oerhört svårt att få stopp på.
Jag har för mig att killen som löpte amok i Vansbro eller var det nu var någonstans och
slog ihjäl en medelålders kvinna och en helt ung kille, hade dragit i sig sån skit.

Men vi har inga uppgifter om att KJ ska ha brukat några såna här droger?

Svårt att lagstifta mot nätdroger
http://www.etc.se/nyheter/svart-att-lagstifta-mot-natdroger

Jag har dock ett minne av att jag hamnade på en webbplats där någon från Boden sålde droger. Minns tyvärr inte hur jag hamnade där, men det var uppgifter i tråden som ledde mig dit, ett namn, nick, eller annat som jag forskade i. Så alldeles otroligt är det inte att droger kan ha med fallet att göra.

Förbannat också, minns inte vad sidan heter eller nicknamnet.

EDIT;Minns nu, MDPV(kannibaldrogen)dryftades i tråden, jag sökte på det och Boden och fick träff på en sida där man sade sig finnas i Boden, hittar den inte nu, förståeligt.
__________________
Senast redigerad av OY 2014-04-23 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in