2014-04-23, 12:59
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nu är det väl trots allt så att det enda faktum som förekommer i VB-målet att hålla sig till är blodbesudlingen i KJ:s Sonata - övrigt är gissningar, antaganden och spekulationer från åklageriet ..

Är snarare du som står för för allt det där.
Citera
2014-04-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
MrFold, jag är medveten om att AS och ADD inte benämns som ett handikapp utan en funktionsnedsättning. Vad jag ville poängtera med mitt inlägg var att personer med AS och andra funktionsnedsättningar inom autismspektrat har stora problem med kommunikation med andra människor samt svårigheter med att tyda sociala koder i samhället. Om en individ inte har möjligheter att kommunicera på ett normalt sätt samt förstå innebörden i orden (ordförståelse) blir det genast ett handikapp. Kommunikation mellan människor är en viktig - om inte den viktigaste - förutsättningen för att kunna fungera på ett värdigt sätt i samhället.

Jag anser att polismyndigheten bör förkovra sig kunskaper i AS och andra funktionsnedsättningar inom autismen för att bl a. underlätta sitt egna arbete vid tex. förhör, gärningsmannabeskrivningar etc.

Vill inte gå in i ytterligare diagnoser och deras problemområden, men vi kan väl vara överens om att resultatet av denna utredning väckte mer frågor än svar och kanske hade vi fått mer svar om de inblandade förhörsledarna hade tagit hjälp av en kunnig person inom AS under förhören med KJ.

Många i tråden är missnöjda med domen, men de får skatta sig lyckliga över att KJ faktiskt blev dömd för mordet på VB till trots det usla FU-arbetet, det hade kunnat sluta riktigt illa för ÅK-sidan om KJ bara hade blivit dömd för griftefrid. Vill dock inte skapa en diskussion om detta utan nämner det enkom förbigående.

Hur som helst, oavsett handikapp, funktionsnedsättning, AS, ADD etc. önskar jag att man i framtiden inom polismyndigheten blir bättre på att förstå problematiken hos personer med dessa olika NPF diagnoser för - om inte annat - rättssäkerheten i Sverige.
Du har helt uppenbart ingen aning om vad du pratar om oavsett om det avser brottsutredningar eller medicinska diagnoser och dess effekter men jag har dock hört resonemanget förr och även i andra sammanhang att man måste "förkovra sig" för att förstå. För det första är det helt uppenbart för alla och envar som läser igenom förhörsprotokollet med KJ och lyssnar på inspelningen från tingsrätten att han inte har några som helst problem att föra helt normala diskussioner, förstå vanliga frågor, och agera som gemene man. Det finns helt enkelt inget särskilt avvikande i förhören med KJ än med någon annan. Vad som personer som du alltid nogsamt undviker när ni slänger ur er halvsanningar är vad skillnaden hade blivit. På vilket sätt hade utredningen blivit annorlunda eller hur hade förhören bedrivits om polismyndigheten inledningsvis i stället hade "förkovrat" sig? Sen får man misstänka att du bedriver någon form av kursverksamhet med flummig kursteman eftersom förkovran knappast lär stanna vid ADD...
Framtida kurser:
-Kryp under skinnet på en psykopat
-Pedofilen - bara en vanlig person som gillar små barn
-Idioten - vem är hen och hur tänker hen... eller inte tänker
-Hur tänker en somalier
-Hur tänker en vitryss
-Hur tänker en kines
Senast redigerad av ZegDeg 2014-04-23 kl. 13:01.
Citera
2014-04-23, 13:06
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Nu är det väl trots allt så att det enda faktum som förekommer i VB-målet att hålla sig till är blodbesudlingen i KJ:s Sonata - övrigt är gissningar, antaganden och spekulationer från åklageriet ..
FUP är fylld av mängder av fakta. Sen kan man såklart dra olika slutsatser av dessa fakta. Men den diskussionen har vi redan tagit så den behöver vi kanske inte ta igen.

För mig räcker det att konstatera det du kallar gissningar, antaganden och spekulationer från åklageriet anses bevisat utom rimligt tvivel av TR och HR som dömt i fallet. Dessutom enhälligt i båda domstolarna.

Givetvis kan domstolarna ha fel. De sitter såklart inte inne med facit på vad som hänt. Även saker som faller inom orimligt tvivel kan ju ha inträffat. Men jag är ganska övertygad om att de har bättre koll på Sveriges lag än vad du, jag och resten av forumet har. Så att domen är i enligt med vad lagen säger utgår jag från tills det eventuellt framkommer något som visar att så inte är fallet.
Citera
2014-04-23, 13:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Tack, det var vänligt skrivet Om det är på det här sättet kan man också fråga sig vilken roll Thomas Olsson spelade för att få ner domen till dråp. Hur det än är med den saken bör domen sätta myror i huvudet på åklagare som driver liknande mål i framtiden. Med facit i hand borde åklagarna i detta fall tonat ner framställningarna om hunden när det blev klart att den åtalade var psykiskt frisk i lagens mening, och fokuserat på de mer beräknande sidorna av hans personlighet. Samtidigt behövde de förstås nåt som kan liknas vid ett motiv i ett mål där så många pusselbitar saknas och där den åtalade för de allra flesta inte förefaller vara särskilt råbarkad eller sadistiskt lagt.

KJ är duktig på att dölja sitt inre och sina mörka sidor om han inte av någon anledning får för sig att demonstrera dessa i något sammanhang. Han känner antagligen behov av att chocka och imponera på omgivningen, av och till. Vill bli bekräftad, inte minst av sig själv - Commander Johansson som tillsammans med några begick det olöslga mordet som snutarna inte skulle kunna lösa. Sedan kom det där med bodbesudlingen i Sonatan - shit happen's ..
Citera
2014-04-23, 13:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
MrFold, jag är medveten om att AS och ADD inte benämns som ett handikapp utan en funktionsnedsättning. Vad jag ville poängtera med mitt inlägg var att personer med AS och andra funktionsnedsättningar inom autismspektrat har stora problem med kommunikation med andra människor samt svårigheter med att tyda sociala koder i samhället. Om en individ inte har möjligheter att kommunicera på ett normalt sätt samt förstå innebörden i orden (ordförståelse) blir det genast ett handikapp. Kommunikation mellan människor är en viktig - om inte den viktigaste - förutsättningen för att kunna fungera på ett värdigt sätt i samhället.

Jag anser att polismyndigheten bör förkovra sig kunskaper i AS och andra funktionsnedsättningar inom autismen för att bl a. underlätta sitt egna arbete vid tex. förhör, gärningsmannabeskrivningar etc.

Vill inte gå in i ytterligare diagnoser och deras problemområden, men vi kan väl vara överens om att resultatet av denna utredning väckte mer frågor än svar och kanske hade vi fått mer svar om de inblandade förhörsledarna hade tagit hjälp av en kunnig person inom AS under förhören med KJ.

Många i tråden är missnöjda med domen, men de får skatta sig lyckliga över att KJ faktiskt blev dömd för mordet på VB till trots det usla FU-arbetet, det hade kunnat sluta riktigt illa för ÅK-sidan om KJ bara hade blivit dömd för griftefrid. Vill dock inte skapa en diskussion om detta utan nämner det enkom förbigående.

Hur som helst, oavsett handikapp, funktionsnedsättning, AS, ADD etc. önskar jag att man i framtiden inom polismyndigheten blir bättre på att förstå problematiken hos personer med dessa olika NPF diagnoser för - om inte annat - rättssäkerheten i Sverige.

Jag kan naturligtvis inte säga emot att polisen kan behöva mer kompetens på det här området generellt. Fast så där vansinnigt enkelt är det inte. Det finns inte någon mall att använda för hur personer med olika typer av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar beter och inte beter sig - bara riktlinjer och råd som kan stämma/fungera mer eller mindre bra in på enskilda personer.

Glöm heller inte bort att det ligger i sakens natur att poliser kommer i kontakt med personer med såna här svårigheter eftersom de tenderar att vara överrepresenterade inom både brott (både som förövare och offer) och inom olika former av olyckor och andra tillbud. Har man en begåvning för att läsa av och förstå andra människor (vilket de flesta förhörsledare torde ha) så lär man sig nog ofta med tiden en hel del om hur de ska bemötas. Sen finns det som jag brukar tjata om en del saker som är kontraintuitiva och som man behöver lära sig teoretiskt för att inte göra fel.

Sen är det ju så att det inte råder någon enighet i tråden om vidden av KJ:s handikapp (för visst är det ett handikapp - bara inte ett begåvningshandikapp). Det ligger väl i sakens natur att vissa har ett intresse av att spela ner det och andra att förstora det. Jag tycker själv att jag har en ganska balanserad syn på det. Jag förnekar inte hans svårigheter och vad det betyder i vardagen. Han har säkert en del kommunikativa problem också, även om jag tycker att han verkar vara en ganska otypisk AS:are vad gäller just socialt samspel. Han har ju faktiskt en ganska stor bekantskapskrets och verkar inte ha haft några större problem att träffa tjejer och så heller. I vart fall menar jag så är det inte tydligt av förhören att han verkligen skulle ha betydande intellektuella svårigheter att förstå vad förhörsledarna menar eller avser med olika frågor. Jag ser det som lite av en trådsanning som vissa upprepat ofta (mest i början), men utan att egentligen kunna visa på något konkret från förhören var det brister. Det är snarare uppenbart för mig att han flera gånger visar att han förstår förhörsledarnas intentioner mycket väl. Det låter ibland som att han har lite svårt att uttrycka sig, men det är ju å andra sidan ett intryck man ofta får när man läser tal som transkriberats direkt till text.

Jag är långt ifrån säker på att en "AS-expert" hade fått ur Kristoffer så värst mycket mer. Han är bevisligen fullt kapabel att ljuga och undanhålla information och jag tror att hans spärrar mot att erkänna något här har varit så starka att ingenting (åtminstone ingenting som håller sig inom lagens råmärken) hade kunnat bryta upp dem.

Tycker också att KJ:s föregivna kommunikationsproblem har använts lite väl mycket som ett "get out of jail-card" i argumentationen från vissa håll: Så han sa först att han låste bilen jämt? Äsch - han förstod inte vad förhörsledarna menade. Och liknande. När det i själva verket vad jag vet knappt finns något klart och tydligt exempel från FUP på att han verkligen kapitalt missförstår frågor, åtminstone inte mer än vem som helst som i dagar och veckor bombarderas med frågor kan förväntas missförstå ett eller annat. Det gjorde jag själv alldeles nyss på ett möte f.ö.
Citera
2014-04-23, 13:13
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hon kunde inte identifiera Vatchareeya. Enkla, tydliga fakta. Om jag känner igen någon så kan jag säga att det var den personen jag såg. Hon har sett en person med ett utseende hon i efterhand reflekterade över att det påminde om Vatchareeyas. Denna person såg hon i 2-3 sekunder under förmodligen ej optimala ljusförhållanden (det började bli mörkt). Vid förhör kunde hon inte säga mer än att kvinnan hade ett asiatiskt utseende. Så det är det vi har att gå på. Om något ska man tolka in mindre i vittnesuppgifter än vad som anförs, inte mer. Hade vittnet fått prata ostört för åklagaren och plötsligt kommit med mer säkra uppgifter så hade det inte varit något att sätta tilltro till. Minnen blir inte skarpare och mer exakta med tiden, de blir svagare och mer opålitliga.

Personen ifråga KAN ha varit Vatchareeya. Men tiden stämmer som bekant inte bra med KJ:s eget vittnesmål. Platsen stämmer inte med någon tänkbar färdriktning (man måste börja dra långsökta förklaringar om omvägar på 1,5 km för att slippa gå några hundra meter på en trafikerad väg). Och det hela stämmer som bekant också dåligt med den totala tystnaden från hennes telefon från klockan 18:40. Vittnet vet heller inte säkert åt vilket håll personen egentligen gick. Hovrätten - som är van att bedöma styrkan som vittnesmål bör tillmätas - har gjort en korrekt bedömning av dess värde.

Gäller detta även KJs grannar?
Dessa grannar är "släkt" och de hörde skrik som verkar blir tydligare och tydligare ju längre tiden går.
Citera
2014-04-23, 13:13
Medlem
Citat:

Kan du inte bara ta dig samman och erkänna att du hade fel.

Nu är det 2 domstolar som har lagt ansvaret för VBs död på Kristoffer. Ska du då komma med egna konspirationsteorier?
Citera
2014-04-23, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Såg just om "Saknad", avsnittet om Vatchareeyafallet, och fick till min förvåning syn på denna gök i bakgrunden:

http://postimg.org/image/g2aq1y9tt/

Stämmer bra in på KJ om man sammanställer de bästa vittnesmålen: beigefärgade byxor, mörk hoodie, vattensäck och rejäla kängor; lång och gänglig.

Av reporterns rapportering framgår också att det är vid Åberget, torsdagen den 9:e!

Lite underligt att få se en bild av KJ så här långt efteråt, när man har läst i FUP om vad som förevarit: polisförhöret kvällen innan, söket under natten, besöket i området kring Norra Svartbyn, kompisarna drog hemåt...

Skulle ge mycket få kunna läsa KJ:s tankar just i denna stund....
Vaket, FUP!
Citera
2014-04-23, 13:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Kan du inte bara ta dig samman och erkänna att du hade fel.

Nu är det 2 domstolar som har lagt ansvaret för VBs död på Kristoffer. Ska du då komma med egna konspirationsteorier?

Jag medgav utan omsvep att jag hade fel beträffande utslaget i hovrätten, men fel i sak tror jag inte att jag har. Misstaget domstolarna har gjort - med hovrätten som kronan på verket, hittills - är att inte förstå att KJ är en udda figur även i en grupp särlingar, man trängde inte igenom skalet och såg vad som fanns inombords den resurssvaga, funktionsnedsatta killen med psykopatiska drag (en personlighetsstörning som man heller inte tycks har konstaterat) - han påstämplades den gängse schablonbilden av mord/dråpförövare i sin kategori - men KJ har någonting utöver detta som domstolarna inte insett, och där begick man ett misstag som fått rättsprocessen ur kurs och felnavigerad - och Kristoffer Johansson feldömd med avseende på straffet.
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-23 kl. 14:08.
Citera
2014-04-23, 13:58
Medlem
Citat:
Jag medgav utan omsvep att jag hade fel beträffande utslaget i hovrätten, men fel i sak tror jag inte att jag har. Misstaget domstolarna har gjort - med hovrätten som kronan på verket, hittills - är att inte förstå att KJ är en udda figur även i en grupp särlingar, man trängde inte igenom skalet och såg vad som fanns inombords den resurssvaga, funktionsnedsatta killen med psykopatiska drag (en personlighetsstörning som man heller inte tycks har konstaterat) - han påstämplades den gängse schablonbilden av mord/dråpförövare, och där begick man ett misstag som fått hela ärendet ur kurs och felnavigerad - och Kristoffer Johansson feldömd med avseende på straffet.

Va?

Du menar att du tror att han har dödat henne?
Citera
2014-04-23, 14:18
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Vad hade Vatchareeya för mobiltelefon, alltså den försvunna?

En mobil är upphittad i ett område, inte alltför långt bort. Den är elelr blir inlämnad hos polisen.
Citera
2014-04-23, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Tycker också att KJ:s föregivna kommunikationsproblem har använts lite väl mycket som ett "get out of jail-card" i argumentationen från vissa håll: Så han sa först att han låste bilen jämt? Äsch - han förstod inte vad förhörsledarna menade. Och liknande. När det i själva verket vad jag vet knappt finns något klart och tydligt exempel från FUP på att han verkligen kapitalt missförstår frågor, åtminstone inte mer än vem som helst som i dagar och veckor bombarderas med frågor kan förväntas missförstå ett eller annat. Det gjorde jag själv alldeles nyss på ett möte f.ö.
Det märkliga med hans kommunikationsproblem är att de konsekvent är till hans fördel. Likt fall där minnesförlusten inträder knivskarpt precis vid brottet blir jag mycket misstänksam mot detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in