Flashback bygger pepparkakshus!
2006-08-18, 17:20
Medlem
FreddyKs avatar
Som en god sambo vill jag hjälpa min tjej att minska lite i vikt. Hon har valt att använda GI-metoden. Självklart blir jag själv indragen i det här eftersom att jag lagar mycket av maten hemma och jag orkar inte göra dubbelt. Nu har det gått 1 vecka, där man knappt får äta några kolhydrater alls, så jag tänkte få lite bra recept och ideér av några fantasifulla individer så man slipper äta kött och sallad varje dag. Alla förslag är bra så posta allt ni vet och kan.
Tack på förhand.
Citera
2006-08-19, 00:35
Medlem
polyesterpams avatar
du kan ju kopa en av tusentals bocker som fredrik "propp i hjarnan" paulun skitit ur sig.
Citera
2006-08-19, 00:55
Medlem
Mysonoxens avatar
Snickerspajen som varit omtalad här på matforumet har lågt GI värde trots en jävla massa kalorier, kanske det kan vara nåt?
Citera
2006-08-19, 01:03
Medlem
GI-metoden är trams. Din flickvän är korkad.
Citera
2006-08-19, 07:44
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK

Bra svarat

Kolla alla dagstidningars hemsidor, där svämmar det över med recept. Likaså på typ arla.se och liknande.
Citera
2006-08-19, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FreddyK
så man slipper äta kött och sallad varje dag.

vad annars skulle du äta då menar du?
Kött, fisk och fågel om vartannat ger en rätt bra variation.

Gör det enkelt för dig.
Salta, peppra och strö sesamfrö över en laxfilé och stek den.
Blandsallad som du ringlar lite olivolja över. Pressa lite citron över. Klart.

robust italiensk mat fungerar oftas i kombination med GI. Eller fransk.

Brukar använda tasteline när jag söker inspiration i matlagningen. Kanske kan vara något?
Citera
2006-08-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK

Varför?

Jag var i samma sitts som FreddyK.

Vi höll på i ett halvår ungefär. Jag gick ner 6 kilo och har aldrig mått så bra som ja gjorde då. Tjejen gick ner 8 kilo och har aldrig mått så bra som då...

Sen att maten är gräddig och god gör ju inte saken sämre.

Nu ligger dock GI-projektet på is pga olika anledningar.
Citera
2006-08-20, 11:37
Medlem
FreddyKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Snickerspajen som varit omtalad här på matforumet har lågt GI värde trots en jävla massa kalorier, kanske det kan vara nåt?

Ja det var mycket socker i den pajen så jag tvivlar på det. Dock så lät den god. Paulun hade visst en hel del. Tack för tipset.
Sen kan ni som missuppfattade frågan läsa om den om eller träna på er läsförståelse.
Citera
2006-08-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreddyK
Ja det var mycket socker i den pajen så jag tvivlar på det. Dock så lät den god. Paulun hade visst en hel del. Tack för tipset.
Sen kan ni som missuppfattade frågan läsa om den om eller träna på er läsförståelse.

Socker har ironiskt nog inte så överdrivet högt GI eftersom det består till hälften av fruktos. Detta är dock ännu ett mått på hur dåligt GI är som mått eftersom fruktos som lagras i levern har lågt GI men har visat sig vara en stor bov när det kommer till det metabola syndromet(övervikt, insulinresistens etc). Lägg till att fett sänker GI rätt rejält så skulle förmodligen den pajen ha lågt GI men vara extremt dålig.

En annan kritik mot GI som mått är att det inte är korrelerat mot insulinindex alls så som man trodde, protein som har GI 0(eftersom GI är ett mått på kolhydrater) stimilerar i många fall insulinuströndringen minst lika mycket som kolhydraterna. Detta gör att det är omöjligt att peka på en en hel måltid och säga att den frisätter lite eller mycket insulin eller hur snabbt detta sker. Mjölkprodukter är en annan grej, mjölk frisätter enorma mängder insulin men har lågt GI.

Man måste tänka på att GI är ett teoretiskt ramverk som inte har blivit bevisat i verkligheten. Bakad potatis varierar mellan 55-110 eller något sådant, så att använda det som ett praktiskt mått är enormt svårt. Här kan du läsa i läkartidningen om GI:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3227

Sedan kommer vi in på GI-metoden som är helt idiotiskt valt namn. GI är ju bara ett mått på hur snabba kolhydraterna är inte hur mycket kolhydrater man äter. Detta har ju gjort att hela Sverige verkar använda GI fel numera. Men det finns inget bevis att det är bättre att äta enligt lågt GI eller minimalt med kolhydrater vid viktnedgång, resultatet om man ser till många personer är ungefär samma.

Jag säger dock inte att det inte kommer att funka för er. GI är ett värdelöst mått men ofta har bra mat lågt GI så med sunt förnuft så kan det fungera utmärkt. Jag tror framför allt att det som påverkar är att man tänker hela tiden på vad man lagar och hur mycket man äter, därför går man ner i vikt. Sedan vilken metod man använder spelar ingen större roll. Ät mindre än vad du gör av med så går du ner i vikt. Dock om ni skall hamna i ketosis(som man gör utan kolhydrater) så tänk på att på grund av ni inte har något glykogen i musklerna så kommer det vara extremt tungt att göra styrkeprestationer. Så om du styrketränar så är det väl inget tips.

Livsmedelsverkets rekommendationer för vad man skall äta är annars utmärkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in