Citat:
Ursprungligen postat av
bananasvenne
Det är här kulturkrocken blir som mest synlig och gränsen skulle jag vilja säga går någonstans söder om Tyskland.
För dig är detta fullt naturligt och varför skall du som feministisk jantelags svenne lägga dig i det, du äger väl inte rätt till en kvinnas kropp och hon har väl rätt att göra vad hon vill med sin kropp och sitt liv.
Däremot i övriga världen så ser man kvinnans beteende som en förlängd arm av hela familjen eller släktens rykte och heder, man vill att deras kvinnor skall respekteras av andra familjer och klaner och därför är hennes uppförande och beteende inte bara hennes sak utan hela familjen/släktens angelägenhet.
Du gör det alldeles för enkelt för dig:
1. Synen. Har kvinnan samma rätt som mannen eller är hon underordnad? Vill nog påstå att vi har en global trend mot den nordeuropeiska synen, eller länder som tar emot flyktingar. Kvar i det andra lägret är de fattiga, intoleranta kulturerna som mest av allt producerar flyktingar. Men även där finns gott om mer eftertänksamma personer.
2. Metoden. Är man klok eller helt efterbliven om man begår två mord, förstör ett antal personers liv och får sin egen etniska grupp att framstå som grottmänniskor? (igen, höll jag på att säga). Fanns det verkligen inget smartare sätt att rädda hedern? Det blir lixom lite för dumt, det här.
Min undran är därför - som andra har nämnt - vilka andra motiv som kan finnas. Kanske finns någon senior kriminell i bakgrunden som utnyttjat ett par grovt omdömeslösa för att sköta deras jobb, att göra sig kvitt en konkurrent eller nåt? Man skulle kanske behöva gräva lite här....