2014-04-22, 13:16
Bannlyst
Förstår inte vem fan tar med sig en pistol till kyrkan t.o.m prästen gick emellan dom? Och dom ska vara guds folk
Citera
2014-04-22, 13:17
Medlem
Stört att en släkting säger i aftonblaskan att dom aldrig trodde att de skulle hända i Sverige... Och det skulle det väl inte gjort för 15 år sen. Spelar väl ingen roll i vilket land dom befinner sig när dom inte kan bete sig så som man bör i i landet dom kommer till.
Citera
2014-04-22, 13:18
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Det är här kulturkrocken blir som mest synlig och gränsen skulle jag vilja säga går någonstans söder om Tyskland.

För dig är detta fullt naturligt och varför skall du som feministisk jantelags svenne lägga dig i det, du äger väl inte rätt till en kvinnas kropp och hon har väl rätt att göra vad hon vill med sin kropp och sitt liv.

Däremot i övriga världen så ser man kvinnans beteende som en förlängd arm av hela familjen eller släktens rykte och heder, man vill att deras kvinnor skall respekteras av andra familjer och klaner och därför är hennes uppförande och beteende inte bara hennes sak utan hela familjen/släktens angelägenhet.

Du gör det alldeles för enkelt för dig:
1. Synen. Har kvinnan samma rätt som mannen eller är hon underordnad? Vill nog påstå att vi har en global trend mot den nordeuropeiska synen, eller länder som tar emot flyktingar. Kvar i det andra lägret är de fattiga, intoleranta kulturerna som mest av allt producerar flyktingar. Men även där finns gott om mer eftertänksamma personer.

2. Metoden. Är man klok eller helt efterbliven om man begår två mord, förstör ett antal personers liv och får sin egen etniska grupp att framstå som grottmänniskor? (igen, höll jag på att säga). Fanns det verkligen inget smartare sätt att rädda hedern? Det blir lixom lite för dumt, det här.

Min undran är därför - som andra har nämnt - vilka andra motiv som kan finnas. Kanske finns någon senior kriminell i bakgrunden som utnyttjat ett par grovt omdömeslösa för att sköta deras jobb, att göra sig kvitt en konkurrent eller nåt? Man skulle kanske behöva gräva lite här....
Citera
2014-04-22, 13:19
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanaplaza
Det är väl Rabi och hans bror som är dom skjutna.
Gubbarna du citerar till tillhör de skadade.
Fel! Det är dom två äldre männen som är avlidna. B*ssam och N*im!
Citera
2014-04-22, 13:19
Medlem
Graflunds avatar
Hur långt har ni kommit? Någon som skrivit något om händelseförlopp/GM/döda?

Såg polisens presskonferens nyss, det förekom allt i från knivar, påkar & skjutvapen.
De döda ska vara två bröder i 35-40 års åldern och är kopplat till bråket utanför kyrkan. Det rör sig alltså om någon släktfejd som urartat.
Citera
2014-04-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Det är här kulturkrocken blir som mest synlig och gränsen skulle jag vilja säga går någonstans söder om Tyskland.

Du tycker att det är hedersamt av svenska män att acceptera att deras kvinnor, dvs systrar,fruar och mammor knullar med strandraggare på semestern i Spanien eller Grekland eller till och med åker till Gambia och blir rövknullade av ett gäng negrer.

För dig är detta fullt naturligt och varför skall du som feministisk jantelags svenne lägga dig i det, du äger väl inte rätt till en kvinnas kropp och hon har väl rätt att göra vad hon vill med sin kropp och sitt liv.

Däremot i övriga världen så ser man kvinnans beteende som en förlängd arm av hela familjen eller släktens rykte och heder, man vill att deras kvinnor skall respekteras av andra familjer och klaner och därför är hennes uppförande och beteende inte bara hennes sak utan hela familjen/släktens angelägenhet.

Om hon knullar runt eller beter sig oansvarigt på något annat sätt så skämmer hon inte bara ut sig själv utan hela familjen/släkten som får skämmas inför sina landsmän och kanske värst av allt inför sin präst eller imam

Även om många av oss inte håller med om detta tycker jag någonstans att man måste kunna förstå och sätta sig in i situationen, om man nu har den förmågan.

Sicket jävla skitsnack! Visa mig bevis på att "svenska män att acceptera att deras kvinnor, dvs systrar,fruar och mammor knullar med strandraggare på semestern i Spanien eller Grekland eller till och med åker till Gambia och blir rövknullade av ett gäng negrer." som du påstår eller håll käften!

Jag kan däremot utan problem bevisa för dig att snubbar ifrån hederskulturer brukar knulla getter för det finns det bild och videobevis på.

Bara för att du känner att du måste hitta på en massa sakerr angående svenskar för att rättfärdiga ett sjukt beteende bland hederskulturer, så innebär det att det du säger är en verklighet.
Senast redigerad av ManilaTT 2014-04-22 kl. 13:24.
Citera
2014-04-22, 13:21
Medlem
är det rabi Mourad som är misstänkt gärningsman? eller en av dom åtminstonde..
Citera
2014-04-22, 13:22
Medlem
Någon som vet om bröderna som dog var släkt med kvinnan/nya mannen eller exmannen?
Citera
2014-04-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Fel! Det är dom två äldre männen som är avlidna. B*ssam och N*im!

Är dom avlidna från Norrköping eller Södertälje?
Citera
2014-04-22, 13:26
Medlem
Känner att jag behöver klargöra några saker för diverse rasister och andra som är allmänt intresserade av att veta lite mer om Syrianer/Assyrier och deras traditioner och kultur.

Det första jag vill säga är att i stort sett alla Syrianer tycker att det här är en tragedi som aldrig borde hänt. Det är för dem sjukt att det kunnat eskalera till mord pga ett tidigare misslyckat förhållande. Det finns MÅNGA Syrianer som skiljt sig och det händer nästan aldrig att det hämnas på det här sättet. De flesta skiljs åt...ofta som ovänner, men inte mer än så.

Det finns dock folk, inom alla folkgrupper, som tar vissa saker mindre bra än andra. Visst, folk från mellanöstern är säkert överrepresenterade, men de blir mer och mer västerländskttänkande ju längre de varit beblandade med folk från väst.

Jag får känslan av att många tror att Kyrkan viglat upp eller stöttar sånt beteende och så är det ABSOLUT inte. Att bråket startat i kyrkan på påsken betyder inte att kyrkan tycker att sånt är ok. Är det något kyrkan står för så är det rättvisa och frihet.

Syrianer är alltid kristna. Det är kännetecknet. Är man muslim så är man inte Syrian. Punkt slut. Det betyder dock inte att Syrianer är fläckfria och följer bibeln till punkt och pricka. De är troende kristna men människor felar oavsett religion.

Många Syrianer talar och skriver arabiska då de kommer från Syrien, Libanon, Irak och sydöstra Turkiet mm. Majoriteten talar även Syrianska, men inte alla.

Skilj på Syrian och syrier. Att vara Syrian är att tillhöra en folkgrupp. Att vara syrier är att komma från landet Syrien och ha den syriska nationaliteten.

Som sagt....det är tragiskt det som hänt. Hoppas det slutar här och kyrkan är garanterat inblandade i att förmedla familjerna emellan för att lösa konflikten på ett fredligt sätt. Dock lär inte många lyssna när känslorna ligger på en obeskrivlig nivå.
Citera
2014-04-22, 13:28
Medlem
Zabuzas avatar
Dessa är de dödade enligt en status på facebook - https://www.facebook.com/294967897319210/photos/a.306291519520181.1073741829.294967897319210/306291522853514/?type=1
Citera
2014-04-22, 13:28
Bannlyst
Hur lång tid tar det innan någon tidning upptäcker släktskap med Simon Kachoa eller någon i Mitt stora feta syrianska bröllop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in