2014-04-18, 18:44
Medlem
Mrchrists avatar
Hej!
Vet inte riktigt om detta är rätt del att posta frågan i, men mod får väl flytta tråden annars.

Det är som så att jag började jobba (tillfälligt, 10 timmar varje dag i en månad ska jag jobba, chans för förlängning) nu i onsdags. På kontraktet jag skrev på så stod det att anställda får sin lön den innevarande månaden (eller vad det heter). Såvitt jag vet så bör jag få första lönen den 25e redan denna månaden? Stämmer det? Och hur blir det då? Från dagen jag började till den sista i månaden? Eller tror ni att jag kommer få lönen nästa månad iom att jag bara är anställd en månad?

Tacksam för svar!
Citera
2014-04-18, 18:49
Medlem
Tillsvidareanställda brukar få sin lön för innevarande månad med avdrag/tillägg för avvikelser föregående månad. Du kommer med största sannolikhet få din lön för denna månad utbetald nästa månad.
Citera
2014-04-18, 19:01
Medlem
Mrchrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Tillsvidareanställda brukar få sin lön för innevarande månad med avdrag/tillägg för avvikelser föregående månad. Du kommer med största sannolikhet få din lön för denna månad utbetald nästa månad.

Hmm, på pappret så står det att avdrag dras från lönen månaden efter, så skulle jag vara sjuk/annat så får jag mindre lön nästa månad, och ob m.m. läggs på på näsa lön, så har jag iaf uppfattat det utifrån kontraktet. De ville även att jag skulle lämna kontouppgifter tidigt. Innan när jag jobbat inom kommunen så fick jag lönen månaden efter jag jobbat och då var det inte lika bråttom med kontouppgifterna.
Citera
2014-04-19, 11:17
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrchrist
Hmm, på pappret så står det att avdrag dras från lönen månaden efter, så skulle jag vara sjuk/annat så får jag mindre lön nästa månad, och ob m.m. läggs på på näsa lön, så har jag iaf uppfattat det utifrån kontraktet. De ville även att jag skulle lämna kontouppgifter tidigt. Innan när jag jobbat inom kommunen så fick jag lönen månaden efter jag jobbat och då var det inte lika bråttom med kontouppgifterna.
Att dom var noga med att få dina kontouppgifter fort kan antyda att de önskade få med din lön på april månads lönekörning. Mitt tips är att du helt enkelt kollar med de som hanterar lönen. Sist och slutligen har det att göra med när företaget har sina lönekörningar/deadlines.
Citera
2014-04-19, 13:04
Medlem
Tror att du kan glömma lön i april. Men det beror lite på storleken på företaget och när de fick ditt kontonummer. Du började i onsdags, torsdag var i de flesta fall mer eller mindre en halvdag. Fredag till måndag är påsk. Tisdag är i princip deadline för att banken ska ha utbetalningsbeskeden så att dina kollegor ska kunna få lön på fredag.

Du ska ha en himla tur om du hinner få lön på fredag. Många företag har deadline kring den 10é.
Citera
2014-04-21, 10:53
Medlem
Mrchrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tror att du kan glömma lön i april. Men det beror lite på storleken på företaget och när de fick ditt kontonummer. Du började i onsdags, torsdag var i de flesta fall mer eller mindre en halvdag. Fredag till måndag är påsk. Tisdag är i princip deadline för att banken ska ha utbetalningsbeskeden så att dina kollegor ska kunna få lön på fredag.

Du ska ha en himla tur om du hinner få lön på fredag. Många företag har deadline kring den 10é.

Jag jobbade heldag i torsdags, och företaget är ganska stort. Såvitt jag vet så kör de med förskottsbetalning, så de som är anställda får lönen för även 25-30 april.

Hade känts skönt att få lönen den 25e så man hade kunnat leva relativt gott, men det löser väl sig ändå annars, men antar att det återstår att se.
Som UngalaBungala sa, jag får väl kolla upp det med den som har hand om löneutbetalningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in