Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Joho. Det har gjorts studier på att det just är de nya vårdbolagen som har högst överskott av alla branscher i Sverige. När du ger skattepengar till privata företag så tenderar det att ske dåliga saker.
Privata företag kan utföra ett jobb väldigt väl (typ bygga en väg) men de kan aldrig erbjuda en god tjänst i utbyte mot skattepengar. Vilket incitament har de? Uppköpet handlar om att de ska kunna erbjuda en viss typ av tjänst till lägst penning till staten. När upphandlingen väl är gjord så är det enda sättet som de kan tjäna mer pengar att med olika knep försämra tjänsten utan att de blir stämda för det och det är där de balanserar. Precis som friskolorna.
Problemet med detta är dels att staten är dåliga på upphandling och gör ingen uppföljning på sina köp eller i varje fall dålig uppföljning. Staten fungerar inte som ett företag. Ett företag hade aldrig köpt på sig en mängd material från en underleverantör utan att ta noga kontroller på det och konstant uppföljning. Vi har ett mellanting mellan planekonomi och marknadsekonomi inom sjukvård och skola t.ex.
Sedan håller jag med om att det vi idag kallar för vänstern i Sverige inte är vänster så som SAP var på 30- och 40-talet. Nu är det någon blandning mellan socialdemokrati och liberalism som är ganska konstig. Socialdemokratin under Per Albin Hansson var bra, förutom några få grejer som man skulle kunna ändra på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krystall
Jo, för svensk sjukvård var ju så dålig för 10-15 år sedan i internationella jämförelser? Medans dagens sjukvård har halkat ner till att ligga i linje med Malta, Spanien och Rumänien.
Kostnader känns som ett dåligt argument i debatten. Det får kosta vad det kostar att ge skattebetalarna bra vård helt enkelt.
Svensk sjukvård håller mycket hög kvalité och denna kvalité finns även tillgänglig för fattiga människor. USA har bäst sjukvård, om man har råd med den. Sjukvården där fungerar som vår veterinärvård. Där får man bra hjälp och framför allt SNABB hjälp men man måste ha försäkring och det kan bli dyrt även med försäkring.
Det som svensk sjukvård fallerar på är väntetiderna och det har alltid varit så. Det har med att göra på den blandning av marknadsekonomi och planekonomi som finns eller om man räknar med sjukhusen så är det rak planekonomi.
En sak jag också undrar över är det som V går till val på d.v.s ta bort vinster i välfärden. Om de vill ta bort vinsterna helt så måste de ju återförstatliga alla monopol som sålts och det skulle dels bli dyrt och dels skulle folk skrika i högan sky! Annars så är det väldigt enkelt att gå runt detta med vinst i välfärd om de inte återförstatligar. Som ägare så kan man bara ta ut överskottet i utdelning till aktieägarna och betala lägre skatt eller höja lönerna till sig själv eller sina arbetstagare. Då kan vinsten bli låg.
Rätta mig gärna om jag tänkt fel här.