2014-04-18, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kase189
Om du tittar på Kuba så ser du ju hur många som har det bra

När var du på Kuba senast?
Jag kom hem från Kuba i januari och jag kan säga att Kuba är fattigare än Sverige men jag har sett områden i USA och andra västländer med mycket sämre förutsättningar än Kuba.

USA och deras embargo är ett maktspel som Kuba klarar sig genom. De har frihandel med både Ryssland och Kina.
De amerikanska bolag som Kubaner lockas av har gått runt embargot genom att etablera fabriker i Mexico som leverar direkt till Kuba. ( Coca Cola )
Det som Kuba lider av är dålig IT infrastruktur. Detta för USA äger kabeln som går utanför deras kust.
Citera
2014-04-18, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Joho. Det har gjorts studier på att det just är de nya vårdbolagen som har högst överskott av alla branscher i Sverige. När du ger skattepengar till privata företag så tenderar det att ske dåliga saker.

Privata företag kan utföra ett jobb väldigt väl (typ bygga en väg) men de kan aldrig erbjuda en god tjänst i utbyte mot skattepengar. Vilket incitament har de? Uppköpet handlar om att de ska kunna erbjuda en viss typ av tjänst till lägst penning till staten. När upphandlingen väl är gjord så är det enda sättet som de kan tjäna mer pengar att med olika knep försämra tjänsten utan att de blir stämda för det och det är där de balanserar. Precis som friskolorna.

Problemet med detta är dels att staten är dåliga på upphandling och gör ingen uppföljning på sina köp eller i varje fall dålig uppföljning. Staten fungerar inte som ett företag. Ett företag hade aldrig köpt på sig en mängd material från en underleverantör utan att ta noga kontroller på det och konstant uppföljning. Vi har ett mellanting mellan planekonomi och marknadsekonomi inom sjukvård och skola t.ex.
Sedan håller jag med om att det vi idag kallar för vänstern i Sverige inte är vänster så som SAP var på 30- och 40-talet. Nu är det någon blandning mellan socialdemokrati och liberalism som är ganska konstig. Socialdemokratin under Per Albin Hansson var bra, förutom några få grejer som man skulle kunna ändra på.

Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Jo, för svensk sjukvård var ju så dålig för 10-15 år sedan i internationella jämförelser? Medans dagens sjukvård har halkat ner till att ligga i linje med Malta, Spanien och Rumänien.

Kostnader känns som ett dåligt argument i debatten. Det får kosta vad det kostar att ge skattebetalarna bra vård helt enkelt.

Svensk sjukvård håller mycket hög kvalité och denna kvalité finns även tillgänglig för fattiga människor. USA har bäst sjukvård, om man har råd med den. Sjukvården där fungerar som vår veterinärvård. Där får man bra hjälp och framför allt SNABB hjälp men man måste ha försäkring och det kan bli dyrt även med försäkring.
Det som svensk sjukvård fallerar på är väntetiderna och det har alltid varit så. Det har med att göra på den blandning av marknadsekonomi och planekonomi som finns eller om man räknar med sjukhusen så är det rak planekonomi.

En sak jag också undrar över är det som V går till val på d.v.s ta bort vinster i välfärden. Om de vill ta bort vinsterna helt så måste de ju återförstatliga alla monopol som sålts och det skulle dels bli dyrt och dels skulle folk skrika i högan sky! Annars så är det väldigt enkelt att gå runt detta med vinst i välfärd om de inte återförstatligar. Som ägare så kan man bara ta ut överskottet i utdelning till aktieägarna och betala lägre skatt eller höja lönerna till sig själv eller sina arbetstagare. Då kan vinsten bli låg. Rätta mig gärna om jag tänkt fel här.
Citera
2014-04-18, 12:56
Medlem
LFEs avatar
Jo men varför ska vi ha en massa dyra byråkrater som springer runt och kollar på privata företag?
Detta är klart en sektor där privata företag underpresterar statlig verksamhet på grund djuprotad systemkonflikt.

En god blandekonomi precis som den under Per är när staten sköter en viss sak och de privata företagen en annan och det är dit vi bör gå tillbaka. Återförstatliga alla sjukvårdsföretag och skolor som får skattepengar och drivs i vinstsyfte. De som visar minsta tecken på att de med flit manipulerat sina siffror och sina tjänster ska utöver detta bötfällas.
Citera
2014-04-18, 13:01
Medlem
Citat:
Jo men varför ska vi ha en massa dyra byråkrater som springer runt och kollar på privata företag?

Fråga inte mig det är statens påhitt.

Citat:
Detta är klart en sektor där privata företag underpresterar statlig verksamhet på grund djuprotad systemkonflikt.

Menar du appoteken så skulle jag säga att de äverpresterar mot sina föregångare.
Citat:
En god blandekonomi precis som den under Per är när staten sköter en viss sak och de privata företagen en annan och det är dit vi bör gå tillbaka. Återförstatliga alla sjukvårdsföretag och skolor som får skattepengar och drivs i vinstsyfte. De som visar minsta tecken på att de med flit manipulerat sina siffror och sina tjänster ska utöver detta bötfällas.

Nej fy fan mina barn skall aldrig behöva uppleva helvetet som en statlig skola innebär.
Citera
2014-04-18, 13:09
Medlem
LFEs avatar
Då får du lov att betala för dina barns egna skolgång.
Sen har det visat sig att friskolor som ej drivs i vinstsyfte i flera fall presterar bättre än statliga (nu är ju alla kommunala men skit samma) skolor. Så dina ungar kan gå där också.

Apoteket är inget sjukvårdsbedrivande företag men det bör nationaliseras av andra anledningar. Vet du inte vad en tjänst är?

Dagens apotek bidrar iofs med rådgivning och den är definitivt sämre när det finns ett intresse från företagets sida att pracka på produkter som inte hjälper hellre än att ge råd som exempelvis är gratis att genomföra.
Citera
2014-04-18, 13:22
Medlem
Citat:
Då får du lov att betala för dina barns egna skolgång.

Det gör jag gärna men jag utgår då från att jag får dra av summan från skatten för jag ser ingen anledning till att jag ska betala dubbelt.

Citat:
Sen har det visat sig att friskolor som ej drivs i vinstsyfte i flera fall presterar bättre än statliga (nu är ju alla kommunala men skit samma) skolor. Så dina ungar kan gå där också.

Du har inte att göra med var mina barn ska gå i skolan, och även vinstdrivande presterar bättre än statliga.

Citat:
Apoteket är inget sjukvårdsbedrivande företag men det bör nationaliseras av andra anledningar. Vet du inte vad en tjänst är?

Nej tack inget mer öppet till kl 17:00 appotek utan medeciner. Ja jag vet vad en tjänst är.

Citat:
Dagens apotek bidrar iofs med rådgivning och den är definitivt sämre när det finns ett intresse från företagets sida att pracka på produkter som inte hjälper hellre än att ge råd som exempelvis är gratis att genomföra.

Tror du det är robbotar somm jobbar där som gör exakt det som är vinstmaximerande? Reformen är så pass ny så att det är i princip samma personal som var i den statliga skulle tippa på att de dåliga råden du får nu är i högsta grad inbillade.
Citera
2014-04-18, 13:29
Medlem
LFEs avatar
Nej de presterar inte bättre, de myglar med resultatet, vägrar ta in problemelever och vägrar etablera sig i problemområden samtidigt som de blåser oss på pengar. Vi lever i ett demokratiskt samhälle och jag vill inte att skattepengar ska gå till detta. Du får väl yrka på att de ska.

Du betalar inte skatt för att få en tjänst. Du betalar skatt för att upprätthålla en tjänst. Sen om du använder dig av den eller inte är din ensak.

Ang Apoteket så har de inte samma systemproblem. Det vill säga, du väljer vart du ska handla och betalar pengar, även om det är subventionerat. De sjukvårdsföretag som har rekordvinster är de som arbetar inom ett område där det ej råder fri konkurrens. Därmed borde de aldrig få ta emot skattepengar.
Citera
2014-04-18, 13:36
Medlem
Citat:
Nej de presterar inte bättre, de myglar med resultatet, vägrar ta in problemelever och vägrar etablera sig i problemområden samtidigt som de blåser oss på pengar. Vi lever i ett demokratiskt samhälle och jag vill inte att skattepengar ska gå till detta. Du får väl yrka på att de ska.

Det du radar upp kan vara din åsikt om varför de presterar bättre de går inte att använda för att förneka att de presterar bättre.

Citat:
Du betalar inte skatt för att få en tjänst. Du betalar skatt för att upprätthålla en tjänst. Sen om du använder dig av den eller inte är din ensak.

Nu råkar det vara så att friskolor är tillåtna så jag är nöjd. Det är du som ska hålla käft och betala din skatt och se nöjd ut. Inte lika kul när det argumentet används åt ditt håll va?

Citat:
Ang Apoteket så har de inte samma systemproblem. Det vill säga, du väljer vart du ska handla och betalar pengar, även om det är subventionerat. De sjukvårdsföretag som har rekordvinster är de som arbetar inom ett område där det ej råder fri konkurrens. Därmed borde de aldrig få ta emot skattepengar.

De som gör rekordvinster är de som har stalig verksamhet som huvudkonkurrent. Det säger faktiskt mer om den statliga verksamheten än om den privata.
Citera
2014-04-18, 13:40
Medlem
LFEs avatar
Nej, det är inte kul och jag är inte nöjd. Det har du rätt i.
edit: Nu var det länge sen jag hade koll på just friskolorna men jag har för mig att kommunala skolor inom samma distrikt presterar bättre på de nationella proven än de vinstdrivande friskolorna då dessa fanskap inte kan mygla där.

Strike that, de myglar tydligen även med de nationella proven. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/betygssystemets-trovardighet-i-fara

Sen vet du nog inte vad du pratar om när det gäller sjukvårdsföretagen.
Senast redigerad av LFE 2014-04-18 kl. 13:44.
Citera
2014-04-18, 14:09
Medlem
Citat:
Nej, det är inte kul och jag är inte nöjd. Det har du rätt i.
edit: Nu var det länge sen jag hade koll på just friskolorna men jag har för mig att kommunala skolor inom samma distrikt presterar bättre på de nationella proven än de vinstdrivande friskolorna då dessa fanskap inte kan mygla där.

Mitt alternativ låter dig välja en skola som du är nöjd med ditt allternaiv tvingar mig att välja en skola som jag inte är nöjd med. Vilket är det bästa alltertivet?

Citat:
Strike that, de myglar tydligen även med de nationella proven. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/betygssystemets-trovardighet-i-fara

Mygel är naturligvis åthelvete där brister uppenbarligen staten i sin roll som uppdragsgivare och kontrollant.

Men det ändrar inte på
Citat:
som också tyder på att det inte är någon större skillnad i prestation mellan fristående och kommunala skolor.

Är det ingen större skillnad i prestationer men de privata gör enorma vinster så är det ett gravt fel i den komunala skolan.

Citat:
Sen vet du nog inte vad du pratar om när det gäller sjukvårdsföretagen.

Jag vet att kvaliten bedöms som likvärdig men att personalen är nöjdare hos de privata det räcker faktiskt för mig. Att den privata sedan lyckas göra visnt trots samma kvalitet och nöjdare personal säger som sagt allt om den statliga vården.
Citera
2014-04-18, 14:34
Medlem
LFEs avatar
Haha staten misslyckas när friskolorna beter sig kriminellt.
Där avslutar vi den debatten. Som sagt, jag vill inte ha en form av skola där vi måste betala ännu mer skattepengar för att övervaka en skolform som trots sitt mygel presterar ungefär lika bra som kommunala skolor överlag och det utan att ta in problemelever.
Citera
2014-04-18, 14:46
Medlem
Droidlifes avatar
Mitt ogillande har att göra med att vänstern i mitt tycke har övergett den nationella solidariteten till förmån för en massa kulturmarxistiskt trams. Om vänstern hade haft ett mer uttalat fokus på folk och nation så hade jag sympatiserat med dem, speciellt socialdemokratin då jag är typ "gråsosse" värderingsmässigt i botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in