2014-04-18, 10:55
  #3769
Medlem
birgetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Bara att hoppas Putin lyssnat och tagit till sig konsekvenserna av sitt handlande. Bra rådgivare måste ju finnas i hans närhet trots allt. Om Ukraina nu sköter det på bästa sätt, en liten bit i taget och inga alltför snabba ryck, så kan det gå vägen för landet. Befolkningen måste se att landet styrs av en okorrupt regim och att förändringar till det bättre börjas synas relativt snart. Ingen regering hittills verkar ha haft förmågan att föra landet åt ett välstånd värt namnet. En kraftfull regering kan ju också få med sig folket i en svår tid om den valts i rättvisa val och inger förtroende. Få lugn och ro på gatorna och få bukt med buset som härjar är utan tvivel prioriterat och nödvändigt. Ser folk att ordningen återställs har regimen vunnit mycket. Några svåra år kanske det blir men vadå, Ukraina har väl aldrig haft några bra år, möjligen bättre. Min syn på Lavrov steg faktiskt några Pinnhål för kör Ryssland fulspel så är man körd för lång tid.


Israel har inte blandat sig i Ukraina, smart nog..kanske du också analysera Israels ockupation av andra länder istället..och israels soldater beteende på ockuperande mark
2014-04-18, 10:55
  #3770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Lustig rapportering från Geneve.
Känns nästan garanterat att detaljer måste ha förhandlats under bordet för det som sägs officiellt låter helt enkelt för 'bra' för att vara sant.
Visserligen finns det väl en chans att verkligheten hunnit ikapp Kremls tankesmedjor: Att man börjat förnimma att oj oj det här kommer att kosta bra mycket mer än de smakar om vi fortsätter ge hela världen fingret och hitta på våra egna spelregler.
Men jag tvivlar faktiskt. För all del bara en gissning men det känns som att det har gått för långt - i synnerhet rörande det 'logiska hörn' man målat in sig i vad gäller inhemsk propaganda - för att Lavrovs uttalande ska vara mycket värt.
Även om 'illegala' styrkor ska avväpnas så sägs det ju samtidigt att 'alla parter' ska hålla sig borta från våld och konfrontation - vilket lite godtyckligt givetvis kan betyda att om Kiev sätter in de resurser som faktiskt behövs för att efterleva Geneve-mötets resultat så skapas direkt en ursäkt för Kreml att trappa upp sin subversiva verksamhet (eller t.o.m. invadera).
I det korta perspektivet så känns det alltså för bra för att vara sant att Putin har lagt sista kortet - att han sedan bara har jokrar kvar att spela (alla andra kort kastade han över bord på Krim) är en annan femma.

Lite synd om Lavrov för övrigt. Han är egentligen en alldeles för kvalitativ diplomat för att låna sitt varumärke till avskrädet som han har till uppdrag att sälja.

Peace in our time? Ukraina 2014 års version av Tjeckoslovakiens sudetkris 1938?
2014-04-18, 11:04
  #3771
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgett
Israel har inte blandat sig i Ukraina, smart nog..kanske du också analysera Israels ockupation av andra länder istället..och israels soldater beteende på ockuperande mark


Nej precis, Usa är ju lite sura på Israel just nu eftersom man sagt att man inte tänker ta någons sida i konflikten. http://www.haaretz.com/mobile/1.585374
2014-04-18, 11:07
  #3772
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Lustig rapportering från Geneve.
Känns nästan garanterat att detaljer måste ha förhandlats under bordet för det som sägs officiellt låter helt enkelt för 'bra' för att vara sant.
Visserligen finns det väl en chans att verkligheten hunnit ikapp Kremls tankesmedjor: Att man börjat förnimma att oj oj det här kommer att kosta bra mycket mer än de smakar om vi fortsätter ge hela världen fingret och hitta på våra egna spelregler.
Men jag tvivlar faktiskt. För all del bara en gissning men det känns som att det har gått för långt - i synnerhet rörande det 'logiska hörn' man målat in sig i vad gäller inhemsk propaganda - för att Lavrovs uttalande ska vara mycket värt.
Även om 'illegala' styrkor ska avväpnas så sägs det ju samtidigt att 'alla parter' ska hålla sig borta från våld och konfrontation - vilket lite godtyckligt givetvis kan betyda att om Kiev sätter in de resurser som faktiskt behövs för att efterleva Geneve-mötets resultat så skapas direkt en ursäkt för Kreml att trappa upp sin subversiva verksamhet (eller t.o.m. invadera).
I det korta perspektivet så känns det alltså för bra för att vara sant att Putin har lagt sista kortet - att han sedan bara har jokrar kvar att spela (alla andra kort kastade han över bord på Krim) är en annan femma.

Lite synd om Lavrov för övrigt. Han är egentligen en alldeles för kvalitativ diplomat för att låna sitt varumärke till avskrädet som han har till uppdrag att sälja.

Möjligt att de kan ha blivit skrämda av South Stream-stoppet, som ju slår enormt hårt mot Ryssland på lång sikt jämfört med de sanktioner landet haft på sig hittills.
Generellt är det ju annars inte alls otänkbart att Ryssland "fått" något, eller slipper någon sanktion, främst för att det ändå bara innebär ett förbannat krångel och extra bekymmer och ovälkomna förluster för väst att öht bojkotta Ryssland.

Sedan ska man inte sätta gloria på Lavrov, det är inte synd om honom och generellt är det ju utrikesministrars uppgift att vara öppnare mot motståndaren och hitta diplomatiska lösningar...ja, utom när det gäller vår egen gläfsande hund då.

Den som ska ha mest cred av alla som jobbat under Putin är denne man, som beordrades av Medvedev (i sin tur på order av Putin kan jag sätta allt jag äger på) att avgå som finansminister för att han tyckte försvarsbudgeten ökades för mycket:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alexei_Kudrin

Inga medaljer till honom, trots att han gjort mer konkret för Ryssland än någon annan. Man skulle kunna säga att sparkandet av honom inledde försämringen i Kreml - ett halvår senare var det dags för Medvedev att kliva ner från presidentposten.
2014-04-18, 11:14
  #3773
Medlem
birgetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Nej precis, Usa är ju lite sura på Israel just nu eftersom man sagt att man inte tänker ta någons sida i konflikten. http://www.haaretz.com/mobile/1.585374

Smart,,engelsmän borde också tänka till
de har blodiga Nordirland konflikt levande..
och de flesta vill gå ut ur EU, och vad de tycker om Jänkarna är också känd..hycklande på högsta nivå
fransmän satt på plats cowboyen Hollande, han förlorade stort i senaste valet..och nationalister gick fram
och de andra polacker , balter,,vem bryr sig
2014-04-18, 11:15
  #3774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgett
Israel har inte blandat sig i Ukraina, smart nog..kanske du också analysera Israels ockupation av andra länder istället..och israels soldater beteende på ockuperande mark
Israel ockuperar väl inga länder, bara områden. Israel har ju bra och viktiga relationer med Ryssland och lägger sig knappast i Ukrainakonflikten kan jag tänka. Israels band, i form av handel, militärt utbyte mm, till Ukraina har jag ingen susning om.
2014-04-18, 11:19
  #3775
Medlem
birgetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Israel ockuperar väl inga länder, bara områden. Israel har ju bra och viktiga relationer med Ryssland och lägger sig knappast i Ukrainakonflikten kan jag tänka. Israels band, i form av handel, militärt utbyte mm, till Ukraina har jag ingen susning om.


ok andra länders områden,,,
och Ryssland tar tillbaka som skänktes av en som amerikanerna kallade "gangster" och väst Europa diktator Chrusjov 1953,alltså landet som inte bara förekommer i sagor i Bibilien och tillhörde för 3000 år sedan.,,
2014-04-18, 11:21
  #3776
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Lustig rapportering från Geneve.
Känns nästan garanterat att detaljer måste ha förhandlats under bordet för det som sägs officiellt låter helt enkelt för 'bra' för att vara sant.

Delar din uppfattning.

Personligen tror jag att ukrainarna presenterade mycket mer information bakom lyckta dörrar, än vad som görs tillgängligt offentligt. De har ju tidigare sagt att de har starka bevis på Rysslands involvering i oroligheterna i östra Ukraina, bl.a. erkännanden av gripna ryssar. Vi har bara sett gripanden av medlemmar ur ryska säkerhetsstyrkor, GRU, FSB, spetsnaz. Redan det säger väldigt mycket. Dock tror jag att det bakom lyckta dörrar kom fram ännu mer komprometterande information. Ryssland erkänner ju härmed ändå indirekt att de ligger bakom det hela. Jämför detta med deras retorik två dagar sedan, där de sa att de inte har att göra någonting alls med det. Tror ukrainarna la upp sådan information att Lavrov inte längre kunde förneka Rysslands involvering.
2014-04-18, 11:22
  #3777
Medlem
postkrans avatar
http://www.bbc.com/news/world-europe-27076226

"Pro-Russian separatists in Donetsk say they will not leave the government building there, defying the Kiev authorities and threatening a new international deal on Ukraine."
2014-04-18, 11:28
  #3778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
De som mördade demonstranterna var också de som styrde landet.

http://www.youtube.com/watch?v=BfrfODzQGP8
http://www.youtube.com/watch?v=_TUYo_3BBrI

Kolla dessa små dokumentärer så får du koll på vilka som styrde Ukraina och deras historia. Det är extremt kriminella människor som hade korrumperat hela systemet.

De som är mot Majdan-rörelsen här på Flashback verkar ha noll koll på vilka ukrainare egentligen hade att göra med. Ingen normal människa som är insatt i Ukrainas moderna politik kan vara mot Majdan.

De som ligger bakom separatistiska rörelser är samma krafter som i dokumentären. Grovt kriminella vars existens är avhängig av att kunna exploatera människor och plundra. När Majdan fick möjligheten att få bort dessa människor från Ukrainas politik, så kom Putin för att försöka bevara ordningen. Utan dessa människor vid styret, så kommer Ukraina inte längre styras av korrupta och kriminella banditer som utan problem säljer sig till Putin. En sådan förlust av inflytande är givetvis ingen kul utveckling för Putin.

Om du tror att Putin bryr sig om folkets bästa och de etniska ryssarnas välstånd, så är du oerhört naiv. Se dokumentären och förklara för mig hur det går ihop att bry sig om folket, och samtidigt kämpa för att behålla sådana kriminella politiker som exploaterar människorna? Väldigt märkligt resonemang.

Kampen handlar inte så mycket om Ukraina - Ryssland, USA/NATO, bla bla. Det är väldigt okunnigt sätt att se på saken och tyder på väldigt dålig koll på den specifika situationen och Ukrainas moderna politik och dess historia. Vad kampen egentligen handlar om är demokrati och rättsstat mot korruption och kriminalitet.

Behöver jag nämna fler exempel på "proletariatets demokratiska diktatur" än USA:s drönarattacker i Afghanistan och runt om i världen. Västs bombning av Libyen med hjälp av 100-tals tomahawk-missiler i tätbefolkade områden, var och en många gånger kraftigare än Anders Breiviks gödselbomb och när den small av i Oslo så hade Norge egna stridsflygplan över Libyen, samtidigt som gödselbomben gav Norge en nationell chock. Hur går demokratiprocessen i Libyen idag bl.a. vad gäller korruption och kriminalitet? Hur går demokratiprocessen i Irak idag, vad gäller korruption och kriminalitet? För att inte tala om Syrien där endast demokratiprocessen är i sin linda. Här talar vi om den specifika situationen av den moderna demokratiska politiken. Ja jag tror mig känna vem som är god och vem som är ond utifrån deras handlingar och uttalade ord. Utifrån detta är det inte alls svårt att se att Putin är den som månar om sitt folks bästa och inte bara vad gäller de etniska ryssarna utan han månar om ett gott samarbete mellan alla nationers folk, vilket han om och om har visat med sitt tålamod med det ondskefulla bibliska vilddjuret och dem som bär dess märke i pannan och därmed blivit en del av dess celler. Det vore helt fruktansvärt för hela mänskligheten om detta vilddjur når sitt arrangerade mål, eftersom inte ens detta vilddjur skulle kunna överleva det. Jag har en mycket bra koll på viden av konsekvenserna vilddjuret är på väg att skapa för hela tillvarons existens. Jag förstår att du endast talar om Ukrainas historia, men frågan är så mycket mycket större än det.
2014-04-18, 11:42
  #3779
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Möjligt att de kan ha blivit skrämda av South Stream-stoppet, som ju slår enormt hårt mot Ryssland på lång sikt jämfört med de sanktioner landet haft på sig hittills.

Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Personligen tror jag att ukrainarna presenterade mycket mer information bakom lyckta dörrar, än vad som görs tillgängligt offentligt. De har ju tidigare sagt att de har starka bevis på Rysslands involvering i oroligheterna i östra Ukraina, bl.a. erkännanden av gripna ryssar.

Mycket bra tankar där, jag tror det ligger litet i båda dessa teorier. South Stream är strategiskt ytterst viktigt för Rysslands fortsatta försäljning av gas till Europa, och skulle ledningen läggas ned till förmån för Nabucco vore det ett hårt slag för den ryska ekonomin.

Vidare är det ett faktum att den ryska retoriken har skruvats tillbaks ett par hack, medan den amerikanska fortsatt är hög; Obama säger att han inte tror på ryssarna, till exempel. Det kan mycket väl vara så att man har kört upp bevis under ögonen på Lavrov och bett honom förklara sig.
2014-04-18, 11:43
  #3780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Bara att hoppas Putin lyssnat och tagit till sig konsekvenserna av sitt handlande. Bra rådgivare måste ju finnas i hans närhet trots allt. Om Ukraina nu sköter det på bästa sätt, en liten bit i taget och inga alltför snabba ryck, så kan det gå vägen för landet. Befolkningen måste se att landet styrs av en okorrupt regim och att förändringar till det bättre börjas synas relativt snart. Ingen regering hittills verkar ha haft förmågan att föra landet åt ett välstånd värt namnet. En kraftfull regering kan ju också få med sig folket i en svår tid om den valts i rättvisa val och inger förtroende. Få lugn och ro på gatorna och få bukt med buset som härjar är utan tvivel prioriterat och nödvändigt. Ser folk att ordningen återställs har regimen vunnit mycket. Några svåra år kanske det blir men vadå, Ukraina har väl aldrig haft några bra år, möjligen bättre. Min syn på Lavrov steg faktiskt några Pinnhål för kör Ryssland fulspel så är man körd för lång tid.

Den som kör med fulspel och hotar med att skapa inbördeskrig i Ukraina är inte Ryssland utan samma onda väsen som ligger bakom inbördeskriget i bl.a. Syrien. Ryssland med Putin har aldrig varit med att skapa ett inbördeskrig, för att kunna det så behöver hat skapas. Mellan dina rader kan jag se utpressningen och hotet om inbördeskrig och att du för detta onda väsens talan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in