2014-04-17, 10:09
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Fast även om vi bortser från att Sverige inte har presidentval, så har Reinfeldts politik både 2006 och 2010 haft stöd av minst 40 % av de röstberättigade iom allianssamarbetet.

Du tycker inte det är något problem med att han vinner och ändå bara har 15 % stöd i öst?
Jag har redan sagt att jag tycker han verkar bra. Kan du ge någon förklaring till varför du tror att jag gillar val där "Ledaren får 97 %" eller gillar du bara att trolla? Skärp dig.

Nu tror jag du missförstår lite om vad en första valomgång innebär; Ukraina har ju 23 registrerade kandidater som ska dela på 100% så 15% är inte en dålig siffra. Snarare är det Proshenkos sjuka stöd i väst med kandidater som Tymoshenko, Bogomolets, och inte minst högerpartierna anmärkningsvärda.
2014-04-17, 10:11
Medlem
birgetts avatar
Odjuren öppnade eld mot fredliga demonstranter i natt ..mot dem som vill ha folkomröstning, som vill lämna Ukraina,,det kallar man västerländsk demokrati
Nu har "yttrandefrihet på riktigt" blockerat alla som vill fram sanningen..Grattis
2014-04-17, 10:20
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nu tror jag du missförstår lite om vad en första valomgång innebär; Ukraina har ju 23 registrerade kandidater som ska dela på 100% så 15% är inte en dålig siffra. Snarare är det Proshenkos sjuka stöd i väst med kandidater som Tymoshenko, Bogomolets, och inte minst högerpartierna anmärkningsvärda.

Nja, jämfört med förra presidentvalets första runda vet jag inte...

Citat:
As no single candidate had received 50% or more votes in the first round ballot the two highest polling candidates, Viktor Yanukovych (35.32%) and Yulia Tymoshenko (25.05%) progressed to the second final run-off ballot which was held on February 7, 2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_presidential_election,_2010#First_round_ ballot

Och återigen, grundproblemet kvarstår - man har iom revolutionen fråntagit de östra regionerna den kandidat man demokratiskt hade röstat fram, sedan må han ha varit hur korrumperad och kleptokratisk och allmänt korkad som helst. Jag håller tummarna för Poroshenko om han får makten, för allt är bättre än dagens situation, men jag tycker många på "västsidan" har förvånansvärt lätt att acceptera störtandet av en demokratiskt vald president för att sedan anklaga dennes väljare för landsförräderi. Jag tycker fler borde tycka det är ett märkligt resonemang, utan att man för den sakens skull ska stödja Putin eller Kriminvasionen eller ryska sabotageförband.
2014-04-17, 10:27
Medlem
Skulle tro att det som vanligt blir Naato som sätter ner foten mot ryssmaffian och får ordning på det hela. Utan Nato hade Putin troligen kastat lystna blicka även västerut tyvärr. En diktator lever på att bli hyllad på hemmaplan för bravader som kostar liv på bortaplan. Ukraina är Putins CV inför en aningslös och lättpåverkad hemmapublik. Men om inte Kiev kan visa ett bättre CV och försvara sina medborgare i Östra Ukraina så får väl fårskocken ledas in i Putin fälla och där inse hur grundlurade dom blivit. Bara EU och Nato nu sätter stopp för vansinnet så det inte sprider sig in i del av Europa där det ju, i jämförelse med Ryssland, både fred och välstånd råder. Rysk gas har ju dessutom blivit alldeles för dyr att använda för Europa rent politiskt. Så en sakta avveckling av ryssberoendet i energi är helt enkelt nödvändigt för Europas framtid.
2014-04-17, 10:27
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tycker fler borde tycka det är ett märkligt resonemang, utan att man för den sakens skull ska stödja Putin eller Kriminvasionen eller ryska sabotageförband.

Fast man måste se detta geopolitiskt också, hade Ryssland lyckats få in Ukraina i sin tullunion under denna mandatperiod hade det inte funnits någon återvändo; det är inte troligt att man kunnat lämna samarbetet utan stor rysk inblandning om en Västkandidat hade (tillåtits) vunnit 2015.

När det gäller förra valet är ju det intressanta vilket stöd Tymoshenko hade i öst då; något säger mig att det inte låg ens i närheten av 15%.
Senast redigerad av bernad_law 2014-04-17 kl. 10:33.
2014-04-17, 10:28
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgett
Odjuren öppnade eld mot fredliga demonstranter i natt ..mot dem som vill ha folkomröstning, som vill lämna Ukraina,,det kallar man västerländsk demokrati
Nu har "yttrandefrihet på riktigt" blockerat alla som vill fram sanningen..Grattis

Sluta tramsa om "sanningen". Varför anfaller trashankarna en militärbas? Militär är till för att försvara Ukraina från dessa lejda tandlösa zombies, om man låter dom få tag på vapen blir ukrainare i form av både civila och militärer slaktade, självklart måste militären försvara folket och sig själva mot kreaturen. Lag och ordning måste upprätthållas. Hade liknande hänt i Ryssland hade vi sett fler än 3 döda.
2014-04-17, 10:33
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Jag vet inte om du desinformerar medvetet, men när du skriver om en första valomgång och sedan publicerar opinionssiffror i samma mening skapar du utrymme för missförstånd.

För övrigt kan det vara bra att påminna om att just opinionsundersökningar är ett av de vanligaste propagandaverktygen vad det än gäller. Att en opinionsundersökning säger att allt ifrån en tvål till en politiker är populär bör man värdera försiktigt.
2014-04-17, 10:37
Medlem
joppes avatar
Patetisk att se så många i tråden som tror att bara för att några ukrainare är imot en regering som har fått makten genom en statskupp, så vill dessa ukrainare vara en del av Ryssland.
2014-04-17, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Fantasier.

Här är hårda fakta. Kolla på bilderna från nattens sammandrabbing. Med ditt tränade öga, säg mig ser du någrta spetsnaz eller andra elitförband?

Länken jag glömde:
http://www.0629.com.ua/news/517713

1. Det där är givetvis inte spetsnaz eller vdv eller något liknande utan helt enkelt några byggjobbare eller liknande i khakikläder som blivit skjutna. Det syns väldigt tydligt i deras fysikaliska komplexition. Däremot kan de ju ha varit vältränade för något decennium sedan, rent hypotetiskt.

Citat:
Lite om bevisen som Ukraina i Geneve kommer lägga fram för ryska agenter i verksamhet diskuterades på CNN. Man intervjuar bland annat den feta kossan till agent:

http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/bestoftv/2014/04/17/pkg-damon-russian-provocateur.cnn.html

1. Det där är inte agent 007 i rysk förklädnad utan en medlem i den ryska/ukrainska motsvarigheten till hemvärnet.

Förövrigt: DN efterlyser en snygg rysk journalist som ska ha försvunnit efter tumultet, är det någon som sett henne? http://www.dn.se/nyheter/varlden/rysk-journalist-forsvunnen-efter-skottlossning/
2014-04-17, 10:43
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Fast man måste se detta geopolitiskt också, hade Ryssland lyckats få in Ukraina i sin tullunion under denna mandatperiod hade det inte funnits någon återvändo; det är inte troligt att man kunnat lämna samarbetet utan stor rysk inblandning om en Västkandidat hade vunnit 2015.

Fast det får vi ju aldrig veta nu, eller hur? Och ett eventuellt Maidan 2015 hade i ett sådant läge haft ett mycket rättmätigt och starkt stöd från omvärlden.

Bara för att man själv vill en viss sak (du är ju oftast öppen med att du stöder Väst oavsett läge, vilket jag någonstans tycker är sympatiskt, öppenheten altså) så måste det inte vara det bästa för landet ifråga på sikt.
Hur många här gillar egentligen Erdogan, förutom en och annan troende muslim eller invandrad turk? Klart som fan alla vi som växt upp i Sverige/Europa höll på demonstranterna till 100 % när det begav sig, men hur bra hade det varit om de hade störtat den demokratiskt valde Erdogan? Väldigt dåligt, tror jag. Hade liksom känns lite meningslöst och hycklande att jaga iväg honom och därefter anordna nya demokratiska val, *trots* att jag personligen (och troligen du och de flesta andra här också) gillar kemalisterna mycket bättre.

Citat:
När det gäller förra valet är ju det intressanta vilket stöd Tymoshenko hade i öst då; något säger mig att det inte låg ens i närheten av 15%.

Nej det tror inte jag heller, däremot hade nog Janukovitj, som ju denna konflikt gäller, säkert tre gånger högre stöd än chokladmannen har nu.
Senast redigerad av Savoy 2014-04-17 kl. 10:48.
2014-04-17, 10:43
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:

Men snälla, försök inte att få detta pack till "fredliga demonstranter" och yttrandefrihet.
Det hade varit helt oacceptabelt att slå ner fredliga demonstrationer. Detta är dock inga fredliga demonstrationer, detta är kriminella ockupationer. Ingenting hindrade dem att exempelvis samla namnunderskrifter och försöka skapa en opinion och göra sig hörd? Ställa sina krav? Nej, det handlade från dag 1 om att ta över allting, precis som på Krim. Det är ingen yttrandefrihet, det är ingen folkvilja.

Och försök nu inte att få det till "folkets vilja" eller något liknande. Det är den sista regionen där man ser en folklig vilja. Donetsk-regionen är den mest sorgliga i hela Ukraina. Sorglig eftersom den är så rik på naturtillgångar, men att folket inte få ta en del av dessa. Oligarker äger dessa tillgångar och tjänar miljarder, medan folket tvingas jobba i gruvorna för skitlön under skitförhållanden. År 1998 fick gruvarbetarna i Luhansk inte ut sin lön på 12 månader! Förstår du? 12 månader utan lön? Gruvarbetarna demonstrerade fredligt i över 150 dagar, men fick inte gehör för sina önskemål. En gruvarbetare tände då eld på sig själv i protest och avled. Ledaren för stadsförvaltningen var då en viss herre från Regionernas Parti, som senare kom att bli parlamentsledamot och en av de högsta hönsen (vald av folket i Luhansk). Det är samma elit som styrde då, som styr nu i Luhansk och organiserar dessa pro-ryska rörelser.

Deras konung Janukovytj badar i lyx och kristallkronor för 30 miljoner euro till hans privata palats, medan den sedvanliga gruvarbetaren aldrig kan vara säker på att komma hem levande från jobbet. Jag skulle säga att de i östra Ukraina är de som lider mest av korruption. De har verkligen blivit förslavade. De lider av någon sorts Stockholm syndrom. Men det är inte märkligt för det är verkligen Sovjet där. Sovjetpropaganda, sovjetmentalitet. Deras kampvilja och frihetstänkande är totalt underminerat. Är det inte märkligt att de inte har gjort uppror tidigare? Att de inte kämpar för sådana värderingar som rättvisa, rättsstat, transparens, ansvar? D.v.s. något som verkligen behövs? Varför ställs inte dessa krav? D.v.s. det som Majdan kämpade för? Istället kallas Majdan-rörelsen för "fascister, nazister, USA/EU, bögar" mm. Det är verkligen sorgligt att se denna propaganda. Det är desto mer löjligt att läsa patetiska kommentarer som "folkets vilja". Det finns inget civilsamhälle där, vilket behövs för att det ska föreligga en folkvilja. Det som händer just nu är dessa kriminella och korrupta herrar som styrde på 90-talet, som tillsammans med Ryssland hjälp försöker att behålla sin makt och fortsatt förslavning av befolkningen där. Det är också det folket som ligger bakom alla dessa "proteströrelser". Den vanliga arbetaren har knappast intresse av vare sig Ryssland eller federalisering, utan vill ha ett schysst och rättvist leverne. Tyvärr så är den vanliga arbetaren ingenting värd där, och de korrupta kriminella krafterna söker att med alla medel hålla kvar sin slavfabrik och köpa in nya spelare till Shakhtar Donetsk. De insåg att Majdan-rörelsen och den europeiska inriktningen kan sätta stopp för deras slaveriverksamhet. Väldigt sorgligt, bara en idiot kan tro att det handlar om folklig vilja och se någonting gott i dessa "protester".

Vilka som egentligen ligger bakom hela rörelsen.

Citat:
The battle line is less “Russian” vs. “Ukrainian”–it’s criminal corruption vs. hope for law and order.

The mayors in all those small towns like Slaviansk are people from the Party of Regions, they are making deals with the “terrorists” to come in to their towns and occupy administrative buildings. Think about it–the mayors are leading the attacks against their own buildings.

Yes, Russian spetsnaz are involved but the other layer is the huge network of criminal corruption trying to save itself or at least gain leverage. That’s why it is important not to see this just as “Russian vs. Ukrainian”–that is only one dimension and doesn’t capture the complexity of what is going on. One way to look at this is that this is the extension of the Maidan to the East. It’s the great front in the battle against criminal corruption.

What happened in Zaporizhzhia was instructive, the “pro-Russian” protesters turned out to be mostly members of a local criminal gang, paid to stir up trouble. People came out by the thousands to surround them. It’s no secret that people are organizing and arming themselves in the East in pro-Ukrainian partisan groups.

http://euromaidanpr.com/2014/04/16/battle-line-is-less-russian-vs-ukrainian-its-criminal-corruption-vs-hope-for-law-and-order/

Jag hopps att Kiev i första hand kan befriar dessa regioner från den fysiska ockupationen. Sedan borde det följa flera år med utbildning och information så att dessa regioner även befrias från den mentala ockupationen och förslavningen. Bara då kan Ukraina bli en enhetlig stat och utvecklas i den europeiska, civiliserade riktningen.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-17 kl. 10:54.
2014-04-17, 10:57
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Fast nu var det väl ändå så att det var de "fredliga" demonstranterna som sökte upp den ukrainska militären på deras bas och började kasta molotovs?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in