2014-04-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Seriöst, kan du inte komma med bra argument så kan du sluta skriva till mig. Det räcker inte med att inkomma med något mått och säga "så är det". Känns som högstadienivå i grundskolan, om ens det. Du får göra lite djupare analys än så.

BNP och medelinkomst är inte faktorer som mäter välstånd och levnadsstandard hos befolkningen. Visserligen är det indikationer. Men ska man beakta dessa indikatorers validitet så gäller det att uppmärksamma övriga faktorer som påverkar dessa, exempelvis korruption. Du kan ha en otroligt hög BNP och medelinkomst i visst land, trots att det är en enda person som äger alla produktionsmedel och uppbär alla inkomster.

Det här är mitt sista argument i fråga. Ditt mått är följande "Det facto kan man dock inte påstå att öst är rikare, utifrån personliga erfarenheter (resor), så är det väldigt stor skillnad på östra och västra Ukraina. Regioner som Donetsk upplever jag som socialt eftersatta"

Ditt mått passerar inte ens ett dagistest.

Du kan gärna söka efter infomation om Ukrainas ekonomiskt komperativa ställning med bl.a. följande mått
FN:s Human Development Index (HDI)
OECD:s köpkraftsparitetsindex ("Välståndsligan")
EU:s Lissabon-indikatorer
Senast redigerad av fuckuto 2014-04-16 kl. 12:56. Anledning: fler ord
2014-04-16, 12:53
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Det var i går som Tymchuk skrev att 25e luftburna brigaden inte lytt order att ingripa mot "terroristerna". I dag har vi uppgifter från bl.a. Der Spiegel att delar av brigaden nu gått över till anti-Kiev-sidan.

Fast kan du visa mig ett citat där Tymchuk skrev det?
I det citatet du bifogade så skrev han ju motsatsen.

Jag har också uppgifter som säger motsatsen.
2014-04-16, 12:54
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Har du redan glömt vad som hände i Kiev?

Polisen är lika underbetald som alla andra. Bara Berkut som hade hyggliga löner och hela den styrkan är som bekant upplöst. Kvar finns den reguljära patrullpolisen och beväpnade ligister även om de också är på upphällningen.
2014-04-16, 12:58
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Journalisten Harriet Salem twittrar att soldat i 25th bataljonen, som tillsvidare är lojal med Kiev, berättat att manskapet inte fått ordentlig mat på två veckor.
https://twitter.com/HarrietSalem/status/456381650734047233/photo/1
2014-04-16, 13:00
Medlem
Jag har svårt att se att det ska bli fullskaligt krig mellan ryssar och ukrainare. Ortodoxa gillar inte att döda varandra, Visst dom är väldigt patriotiska och militanta när det behövs, Men svårt att se det, Det ska mycket till. Det finns säkert miljontals Ukrainare som inte vill vända Ryssland ryggen och joina EU/USA & co. Personligen hoppas jag på att dom löser det snabbt och inget Ortodox blod går till spillo.

Den Ortodoxa Unionen består av:

Ryssland
Ukraina
Grekland
Serbien
Rumänien
Bulgarien
Montenegro
Makedonien
Vitryssland
Moldavien
Armenien
Georgien
(Cypern)
(Assyrien)
(Koptien)
(Etiopien)
(Eritrea)

Och alla dessa länder gränsar mot varandra, Som ett slags emperium. Jag tror Ryssland och Putin försöker hålla dessa länder lojala och vara dess ledare och beskyddare. Sen att det vissa av dessa länder är med EU/Nato spelar mindre roll, Bara ingen av dom går emot Ryssens direkta intressen.

Men i grund och botten så är Ryssen inne i Ukraina bara för att inte EU/USA ska sätta sin klor i Ukraina.
2014-04-16, 13:01
Medlem
Den viktiga gruvindustrin i östra Ukraina stödjer ju tack och lov Kiev och vill inte bli kidnappade av Ryssland. Propagandan från Moskva kan inte dölja det faktum att det är en liten minoritet som står för våldet och oroligheterna, skriker Putinhälsningar och trakasserar lokalbefolkningen. När skall befolkningen i dom pestdrabbade områdena få nog av det ryska våldet? Värre än på Stalins tid tycker många. Den lilla klick som nu sprider skräck i Ukraina är bottenskrapet i samhället som Putin nu använder för sina egna syften. En "folkets arme" av trashankar och sovjetnostalgiker utan tvivel uppblandade med rysk militär. Tappar Kiev greppet om landet nu så har demokratin fått sig en rejäl törn även om givetvis Ryssland i längden aldrig kan vinna.
2014-04-16, 13:02
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Inte nog med att soldater deserterar, nu har det i Odessa utropats en befriad zon och i Donetsk har stadshuset ("Mayors office") intagits av befrielserörelsen.
(Uppgifter i rysk media vad gäller Odessa; de andra 2 sakerna rapporteras även i västmedia)

Intagandet av stadshuset i Donetsk förnekas av befrielserörelsens talesperson. De försöker klara ut vad som ligger bakom uppgiften. Det kan röra sig om en uppgift med avsikt att provocera.

http://en.ria.ru/world/20140416/189242698/Protesters-Deny-Seizure-of-Mayors-Office-in-Ukraines-Donetsk.html
2014-04-16, 13:03
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Polisen är lika underbetald som alla andra. Bara Berkut som hade hyggliga löner och hela den styrkan är som bekant upplöst. Kvar finns den reguljära patrullpolisen och beväpnade ligister även om de också är på upphällningen.
Missa inte att polisen är en del av det civila samhället!

Att poliserna inte vill slåss med folket är rätt så naturligt då de bor granne med dem de förväntas gå loss på. Folk talar om att polisstationer stormats och filmer är i klass med att ett gäng knallar in på en polisstation där poliserna kör på som vanligt. Ockupationerna av polisstationer har inte vad jag vet lett till att poliserna jagas ur stan utan är mer i klass med att de får ett gäng som sitter och hänger på kontoret utan att störa dem, det vardagliga polisarbetet verkar köra på som om inget hänt. Möjligen att en rysk flagga hissas.

Jag tror inte att det är mat pengar, fungerande teelfoner, order eller annat som saknas utan det faktum att man misstror "presidenten" och Kiev. Man har i helt utelämnats från alla diskussioner förutom en massa skrik om atomvapen och automatkanone, misstaget kuppmakarna gjort kommer inte att kunna repareras som jag ser det. Öst Ukraina är förlorat och frågan är hur långt in i Ukraina den nya republiken kommer att sträcka sig. Jag tror att Odessa kommer att bli blodigt för det är en strategiskt viktig stad för alla, rapporterna går isär men med är där det kan komma att flyta blod om det kommer att ske.
2014-04-16, 13:06
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Det här är mitt sista argument i fråga. Ditt mått är följande "Det facto kan man dock inte påstå att öst är rikare, utifrån personliga erfarenheter (resor), så är det väldigt stor skillnad på östra och västra Ukraina. Regioner som Donetsk upplever jag som socialt eftersatta"

Ditt mått passerar inte ens ett dagistest.

Du kan gärna söka efter infomation om Ukrainas ekonomiskt komperativa ställning med bl.a. följande mått
FN:s Human Development Index (HDI)
OECD:s köpkraftsparitetsindex ("Välståndsligan")
EU:s Lissabon-indikatorer

Det är inga mått, utan precis som jag skrev, personliga erfarenheter.

Vad gäller mått så kan man knappast förlita sig på medelinkomst som mått. Det är inga seriösa bedömare som använder detta som tillförlitligt mått. Medelinkomst är ett mått som sprider den totala inkomsten, varför ett fåtal rika personer kommer dra upp detta mått. I öst finns det gott om oligarker. Medianinkomst är i sådana fall mer tillförlitligt mått. Öst är rikare än Väst, men fördelningen är mycket skev. Därför går det inte att säga något om levnadsstandarden med utgångspunkt i mått som medelinkomst, BNP etc.
2014-04-16, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Enda möjligheten jag ser framför mig är att de spränger hela flygplatsen om Putin åker till mötet i Geneve, det finns tunnlar under landningsbanan vilka man skulle kunna förvara flygbränsle i om Putin skulle få för sig att närvara på mötet. För er som skall flyga från geneves flygplats (kommer inte ihåg namnet!) ser ni en väg som går parallelt med landingsbanan, har ni tur kommer ni se ett service fordon åka där och det försvinner plötsligt ner i marken; där är ingången till tunnlarna. Mitt minne säger även att man haft ett stort arbete där i mitten på 2000 talet (dvs runt 2005) och man har då byggt ut tunnlarna.

Hur man tänker hantera det som sker förstår jag inte riktigt, armén verkar befinna sig i upplösningstillstånd och jag är inte så säker på om de lytt order även om de fått mat av Kiev. Man ber soldater slåss med sina grannar i det här fallet och det är knappast troligt. Desserteringen i öst verkar vara omfattande och det rör sig inte om att armén åker hem och lagar mat utan om att de byter sida och ställer sig brevid sina grannar. Jag skulle inte bli förvånad om det snart blir en mindre sammandrabbning mellan dessertörer och den reguljära armén, inga dödsfall utan vänliga besök på anläggningar som fortfarande inte desserterat. I öst har man sagt att man tänker ta över all civil infrastruktur och det ser onekligen ut som om även den militära infrastrukturen kommer att falla i deras händer. Notera att (inklusive Krim) har endast en (?) soldat dött, det är ett bevis på Rysslands totala kontroll över östra Ukraina. Om det fanns ett motstånd mot Ryssarna skulle någon sätta sig emot.

Att utvecklingen inte alls speglar viljan hos USA, NATO, EU och marionettnazisterna i Kiev gör hela situationen ytterst allvarlig. Alla människor med sunt förnuft vet vilka psykopater som styr västvärlden. Vi har alla bevittnat hur de sjukaste hjärnorna i vår tid, gång på gång, iscensatt konflikter och motsättningar som lämnat tusentals och åter tusentals döda efter sig. Samtidigt som situationen i dessa länder blivit olidlig för civilbefolkningen. Man skulle nästan kunna tro att just detta är näringen som dessa satanistiska drägg lever av.

Retoriken som kommer från Washington och Bryssel just nu gör gällande att det inte givit upp på långa vägar. Man har dock börjat räkna med att gemene man är mer vaken nu än i början av 2000-talet. Så än så länge har man gått ganska varsamt fram jämfört med t ex Irak. Men vem ska då stå för mördandet den här gången när de inte ens kan få hjälp av beväpnade ukrainska förband? Lyssnar man på Graham, McCain, Jeffrey m fl så är man helt inställda och beredda på att skicka USA- och NATO-trupper (kanadensarna tyckte det vore bra igår).

Det här är inte över på långa vägar. Psykopaterna ger aldrig upp.
2014-04-16, 13:08
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shido
Jag har svårt att se att det ska bli fullskaligt krig mellan ryssar och ukrainare. Ortodoxa gillar inte att döda varandra, Visst dom är väldigt patriotiska och militanta när det behövs, Men svårt att se det, Det ska mycket till. D

Men i grund och botten så är Ryssen inne i Ukraina bara för att inte EU/USA ska sätta sin klor i Ukraina.

Du känner då inte till ukrainsk historia särskilt bra. Denna är full av självständighetskamp mot Ryssland, så det som händer är ingenting nytt. Dina religiösa grunder är knappast väsentliga i sammanhanget.
2014-04-16, 13:09
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shido
EU's intresse i Ukraina verar minst sagt svalt, det är nog USA som kör solo i det här fallet med vissa figurer inom EU som är zionister. Det Franska signalspaningsfartyget som skall till Svarta Havet behöver inte nödvändigtvis vara där för att spana på Ryssland, finns två båtar från USA där sedan länge...

Som läget är vill nog ingen in i Ukraina för det betyder att man måste betala för att landet skall fungera, en kostnad USA vill att EU tar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in