Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Enligt Svenska Dagbladet, av alla tidningar, så är 'slaget om Ukraina' en 'klasskamp'.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/alltmer-oroligt-i-ostra-ukraina_3461412.svd?sidan=19
Striden delvis en klasskamp
"Det är egentligen inte modersmålet som avgör huruvida en person ser sig som ryss eller ukrainare. Det handlar om mycket mer djupgående saker som bakgrund, klass och identitet. Det gäller både i Ukraina som helhet och inom östra Ukraina specifikt. Ord som prorysk och prokukrainsk är ofta missvisande eftersom många ukrainare inte ser denna dikotomi."
Svd har dock glömt att tala om vilka dessa klasser är. Så nu frågar jag de kunniga på Flashback vilka samhällsklasserna är som bedriver slaget om Ukraina, vad de slåss om och vilken 'dikotomi' de har förmågan att se?
Jag håller inte med om Klasskampsresonemanget men däremot att det inte bara är språket som är skiljelinjen utan historia,utbildning,tradition. I de flesta andra länder , inklusive Sverige, så är det den välutbildade och ekonomiska "eliten" som varit mest pro EU medlemskap mm. I Ukraina är det den Östra halvan som är rik medans den Västra som är mer "pro väst" är fattig tex.
Men protesterna mot Januk var inte protester FÖR något utan MOT korruption mm. Precis som demonstrationerna i Östra Ukraina är MOT Kiev regimen inte FÖR anslutning till Ryska federationen.
För att bäst beskriva komplexiteten kan jag berätta om en familj som jag känner väldigt väl.
De är 6 syskon, uppfödda i närheten av Lvov.
Person 1, är utbildad lärare och har ett litet lantbruk som extra försörjning. Personen bor kvar i närheten av Lvov och tycker det var bättre förr och har inte sympati för varken den nuvarande eller tidigare regimen.
Nr 2. Bor I Kiev utbildad akademiker tycker det var bättre under USSR tiden på många sätt bla synen på utbildning mm.
Nr3. Tvilling med Nr2. Bosatt i Kiev och tidvis i Moskva och har bott i Moskva långa perioder. Ingen akademisk utbildning. Entreprenör. Byggt upp många rörelser, förlorade allt mi kraschen 98 men startat om på nytt. Var för Orangea Rev och MOT Januk men också mot nuvarande regering.
Vill ha goda relationer med både Ryssland och EU. Har blivit "trakasserad" när personen varit och hälsat på i lvov pga ryska språket. detta startade för cirka 1 år sedan. därmed kom en vändpunkt i synsättet på "Maidan" folket. Anser att alla ledande politiker i Ukraina är skurkar.
Nr. 4. Ingen akademisk utbildning. entreprenör och stora likheter med Nr 3 i synsätt. Väldigt mot Januk då de blivit förlorat miljoner till hans Maffia men inte för nuvarande ledning heller
Nr. 5. liknande 3 och 4. Tilläggas bör att alla dessa 3 är väldigt ointresserade av politik och anser att det bara är ett spel.
Nr.6 också bosatt i Kiev. Akademiska studier. Var mycket aktiv under Or. Rev. och är fortfarande Pro Väst men har tappat förtroendet för de partier/politiker som förespråkar detta.
Jag har här bara försökt belysa komplexiteten och att det inte är lätt att förenkla konflikten i svart eller vitt.