2014-04-16, 10:18
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Uppgifter i Der Spiegel om deserteringen.
http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-panzer-der-ukrainischen-armee-wechseln-seiten-a-964690.html

Lägger till länk på engelska, The Guardian:
http://www.theguardian.com/world/2014/apr/16/pro-russian-separatists-seize-ukrainian-armoured-vehicles
Senast redigerad av Dr.Dzerzhinsky 2014-04-16 kl. 10:25. Anledning: tillägg
2014-04-16, 10:24
Medlem
Jag förstår inte varför ingen gör något åt situationen.

* Ukraina borde använda sin arme och ta tillbaka kontrollen.
* Angränsande länder borde hjälpa till med trupp
* EU borde sluta upp med alla larviga sanktioner och göra göra något som har verkan.
* Sverige borde visa lite initiativ och erbjuda militär hjälp för att stabilisera situationen till valet.
Senast redigerad av getz 2014-04-16 kl. 10:26.
2014-04-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz

* Ukraina borde använda sin arme.
* EU borde sluta upp med alla larviga sanktioner och göra göra något som har verkan.
* Sverige borde visa lite initiativ och erbjuda militär hjälp för att stabilisera situationen till valet.

Är vi ens säkra på om Ukraina har kontroll över sin armé?

Enligt artikeln i Spiegel så verkar det inte direkt så då folk deserterar.

Källa: http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-panzer-der-ukrainischen-armee-wechseln-seiten-a-964690.html
2014-04-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machell

Man bör i alla fall ge ordern. Det fungerar inte att bara sitta och kolla på medans landet faller samman.
2014-04-16, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Uppgifter i Der Spiegel om deserteringen.
http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-panzer-der-ukrainischen-armee-wechseln-seiten-a-964690.html
Google translate:
Citat:
I Kramatorsk har de första ukrainska soldaterna nog: Du har gått över med sex stridsvagnar. Med den ryska flaggan och flaggan i Donetsk-regionen de kör genom staden. Också från Slavjansk det finns liknande indikationer.

De ukrainska soldaterna ska ge i östra Ukraina för fred - men minskande stöd för den nya regeringen i Kiev. I Kramatorsk på onsdag morgon har bytt sida sex stridsvagnar i den ukrainska armén.

Med den ryska flaggan och flaggan i Donetsk-regionen de körde under förvånade blick av befolkningen i staden. Några människor jublade dem.
"Vi måste få i veckor för att äta något rimligt, har Kiev glömt oss. Har haft nog av oss," ropade en av soldaterna. "Vi är folket", ropade en annan.
Mycket konstigt.
Vi är folket??? Vilket folk snackar de om? Det är ju bara miljontals av inbussade Putlers agenter.
Sedan vilken sida har de bytt till? Från goda demokratiska Ukraina till onde Putler? Hur fan är det möjligt? Kan det vara så att Putler använder någon sorts strålning som förvandlar goda ukrainare till Putlers krigshundar?

Citat:
Man bör i alla fall ge ordern. Det fungerar inte att bara sitta och kolla på medans landet faller samman.
Man vill kanske inte förklara sig impontent?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2014-04-16 kl. 10:33.
2014-04-16, 10:31
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:

Enligt artikeln i Spiegel så verkar det inte direkt så då folk deserterar.

Källa: http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-panzer-der-ukrainischen-armee-wechseln-seiten-a-964690.html

Uppenbarligen inte vilket faktiskt är det bästa som kan hända. Man kan ju inte ha en armé som går in och skall rensa upp när civilbefolkningen i hundratals - kanske i tusentals - på varje plats omringar eller hindrar armén, samtidigt som den har mycket kompetenta motståndare som är tungt beväpnade. Det skulle bli blodbad och folkmord och efterföljande rättegångar för folkmord.

Således, helt klart bäst om armén helt ger upp. Sedan får man börja förhandlingar om federalism.
2014-04-16, 10:33
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

* Ukraina borde använda sin arme och ta tillbaka kontrollen.

Det kommer ska du se. Sverige försvar jobbar för högtryck mot psyops och infiltratörer och det kommer accelerera, det kan vi räkna med. Sverige har bra koll på vad ryssarna håller på med i Ukraina också. Sverige har väldigt bra avlyssning och informationslämnare på hög nivå i Tsarens Ryssland.
2014-04-16, 10:35
Medlem
Citat:
Uppenbarligen inte vilket faktiskt är det bästa som kan hända. Man kan ju inte ha en armé som går in och skall rensa upp när civilbefolkningen i hundratals - kanske i tusentals - på varje plats omringar eller hindrar armén, samtidigt som den har mycket kompetenta motståndare som är tungt beväpnade. Det skulle bli blodbad och folkmord och efterföljande rättegångar för folkmord.

Således, helt klart bäst om armén helt ger upp. Sedan får man börja förhandlingar om federalism.

Nu betyder iof 6st stridsfordon inte att dem har tappat kontrollen över hela armén men jag förstår vad du menar och jag håller till viss del med dig, men jag är inte säker på att de olika delarna i Ukraina kommer att nöja sig med en lösning som är baserar på federalism utan är nog mer för ett helt självstyre.

Fast å andra sidan vad vet jag, jag är ju trots allt bara en FB spekulerande lekman
2014-04-16, 10:37
Medlem
Ja den fria världen verkar tagen på sängen av Rysslands aggressiva planer. Nu flaggar man ju ryskt på stridsvagnar och tankarna går givetvis till Ungern och Tjeckoslovakien när Ryssarna slog ner demokratirörelserna i dessa länder. Ondskans imperium verka ha återuppstått eller kanske aldrig har försvunnit. Ryssland är helt enkelt det farligaste landet just nu för vår värld. Men frihet och demokrati måste ju försvaras när ondskefulla regimer a la Putin klampar in i finrummet. Tack o lov så är ytters få naiva nog att supporta Regimen i Kreml. Gatans språk är ju det enda Putin förstår så diplomati verkar bortkastat på en buse som han. Fast dupera sin egen befolkning är han bra på, men det var ju Hitler också. Terrorn och Ryssland har åter blivit kompisar verkar det som.
2014-04-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Enligt Svenska Dagbladet, av alla tidningar, så är 'slaget om Ukraina' en 'klasskamp'.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/alltmer-oroligt-i-ostra-ukraina_3461412.svd?sidan=19
Striden delvis en klasskamp

"Det är egentligen inte modersmålet som avgör huruvida en person ser sig som ryss eller ukrainare. Det handlar om mycket mer djupgående saker som bakgrund, klass och identitet. Det gäller både i Ukraina som helhet och inom östra Ukraina specifikt. Ord som prorysk och prokukrainsk är ofta missvisande eftersom många ukrainare inte ser denna dikotomi."

Svd har dock glömt att tala om vilka dessa klasser är. Så nu frågar jag de kunniga på Flashback vilka samhällsklasserna är som bedriver slaget om Ukraina, vad de slåss om och vilken 'dikotomi' de har förmågan att se?

Jag håller inte med om Klasskampsresonemanget men däremot att det inte bara är språket som är skiljelinjen utan historia,utbildning,tradition. I de flesta andra länder , inklusive Sverige, så är det den välutbildade och ekonomiska "eliten" som varit mest pro EU medlemskap mm. I Ukraina är det den Östra halvan som är rik medans den Västra som är mer "pro väst" är fattig tex.

Men protesterna mot Januk var inte protester FÖR något utan MOT korruption mm. Precis som demonstrationerna i Östra Ukraina är MOT Kiev regimen inte FÖR anslutning till Ryska federationen.

För att bäst beskriva komplexiteten kan jag berätta om en familj som jag känner väldigt väl.
De är 6 syskon, uppfödda i närheten av Lvov.

Person 1, är utbildad lärare och har ett litet lantbruk som extra försörjning. Personen bor kvar i närheten av Lvov och tycker det var bättre förr och har inte sympati för varken den nuvarande eller tidigare regimen.

Nr 2. Bor I Kiev utbildad akademiker tycker det var bättre under USSR tiden på många sätt bla synen på utbildning mm.

Nr3. Tvilling med Nr2. Bosatt i Kiev och tidvis i Moskva och har bott i Moskva långa perioder. Ingen akademisk utbildning. Entreprenör. Byggt upp många rörelser, förlorade allt mi kraschen 98 men startat om på nytt. Var för Orangea Rev och MOT Januk men också mot nuvarande regering.
Vill ha goda relationer med både Ryssland och EU. Har blivit "trakasserad" när personen varit och hälsat på i lvov pga ryska språket. detta startade för cirka 1 år sedan. därmed kom en vändpunkt i synsättet på "Maidan" folket. Anser att alla ledande politiker i Ukraina är skurkar.

Nr. 4. Ingen akademisk utbildning. entreprenör och stora likheter med Nr 3 i synsätt. Väldigt mot Januk då de blivit förlorat miljoner till hans Maffia men inte för nuvarande ledning heller

Nr. 5. liknande 3 och 4. Tilläggas bör att alla dessa 3 är väldigt ointresserade av politik och anser att det bara är ett spel.

Nr.6 också bosatt i Kiev. Akademiska studier. Var mycket aktiv under Or. Rev. och är fortfarande Pro Väst men har tappat förtroendet för de partier/politiker som förespråkar detta.

Jag har här bara försökt belysa komplexiteten och att det inte är lätt att förenkla konflikten i svart eller vitt.
2014-04-16, 10:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Ryssland vill inte ha ett "Ukraina". De ska införliva landet med Tsarens fascistiska imperium och Tsar Putin kommer inleda med ett skräckvälde som när delrepubliken Tjetjenien ville lämna Ryssland. Putin är ingen demokrat och folk ska såklart inte få stå i vägen för hans erövring. Vad vi ser är början på en total isolering av Ryssland, frågan är vad ryska folket tycker om en återgång till brödköernas tid. Putin har inte ens råd höja pensionerna på Krim som han lovat och ryska folket flyttar sina tillgångar utomlands... Snart kommer någon bli en framtida hjälte genom att döda fascisten Putin.
Senast redigerad av Xelious 2014-04-16 kl. 10:44.
2014-04-16, 10:45
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Nu betyder iof 6st stridsfordon inte att dem har tappat kontrollen över hela armén men jag förstår vad du menar och jag håller till viss del med dig, men jag är inte säker på att de olika delarna i Ukraina kommer att nöja sig med en lösning som är baserar på federalism utan är nog mer för ett helt självstyre.

Fast å andra sidan vad vet jag, jag är ju trots allt bara en FB spekulerande lekman

Alla spekulerar vi.

Du har förstås rätt i att man vet aldrig var förhandlingar slutar, men det finns knappast något bättre alternativ.

Jag tror inte moralen är på topp i den ukrainska armén. Det sägs att de som deserterat skall ha levt på knapphändig mat, vilket låter sjukt. På Krim lämnade 90% av de fd. ukrainska soldaterna krigsmakten, många av dem tog tjänst i den ryska armén. Allt som allt, verkar det inte finnas mycket vilja inom krigsmakten för detta projekt.
Senast redigerad av Dr.Dzerzhinsky 2014-04-16 kl. 10:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in