Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Det spekuleras i att Putin absolut inte vill se ett val eftersom Poroschenko som leder just nu skulle vinna och han är inte prorysk och en erkänt duktig man som skulle kunna leda landet rätt. Hoppas han har bra personligt skydd för Putin lär skicka sina dödspatruller efter honom så som Putin gjort med många redan.
Poroschenko är förvisso inte proryssk, men heller inte antirysk. Han är en duktig politiker, diplomat och inte minst äffärsman. Han kommer att styra landet med landets intressen såm fokus, och kommer knappast att lockas av varken Putin, Obama eller Merkel.
Jag tror att tesen om att Putin vill förhindra presidentvalet, är en del av den antirysska propagandan.
Jag tror att Putin vill skapa så mycket stök som möjligt innan valet, men han kan knappast stoppa valet eller påverka resultatet.
Om man ser bort från all propaganda, så undrar jag varför man inte håller ett extraordinärt parlamentsval. När man har lyckats med en revolution/kupp, så bör man väl se till att ha befolkningens stöd.
Eller är det kanske så att demokratiet är den nuvarande regerings största fiende. Vill Svoboda & Co. överleva ett demokratisk val i nuläget? Om inte, så är det ju en fördel att ligga i konflikt med andra länder och försöka involvera så många stater och intresen som möjligt.