2014-04-15, 17:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Om detta stämmer så måste det väl ses som en upptrappning

http://en.itar-tass.com/world/728011

Om jag förstår det rätt så måste det väl vara rebeller som skjutit ner ett plan i så fall

Skjuter ner ett stridsplan. Ja rätt välutrustade "fredliga" ockupanter i så fall.
2014-04-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
http://lifenews.ru/news/131326

Nog ser man väl en träff på planet 20-25 sekunder in i filmen, tycker mig se som någonting som flammar upp på planetundersida när det svänger
2014-04-15, 17:15
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Om detta stämmer så måste det väl ses som en upptrappning

http://en.itar-tass.com/world/728011

Om jag förstår det rätt så måste det väl vara rebeller som skjutit ner ett plan i så fall
Ganska lustigt att man inte kan se skillnaden på MiG-25 och Su-27. MiG-29 och Su-27 hade man kunnat förstå, men MiG-25? Som att säga att det kan ha varit Draken eller Viggen.

Återstår väl att se om det stämmer, men just nu känns det bara som propaganda för att peppa rebellerna. De har ingen utrustning för att plocka ner Su-27, och ska vi seriöst tro att de sköt ner den med AK-74r?
2014-04-15, 17:16
Medlem
fitz-humes avatar
Jag tror i det här läget, när Putin inte visar någon fredsvilja, bör Ukraina få militär draghjälp för att återställa ordningen. Problemet är dock att Obama är för lam och EU alltför komplicerat, med många olika intressen, för att kunna agera snabbt. Ukraina måste sköta detta själva och det måste göras snyggt. Diplomati funkar inte mot ockupanterna men man kan ändå gå ut med ett hyggligt bra bud som rysktalande i östra Ukraina bör finna rimligt, t ex folkomröstning den 25 maj om utökat regionalt självstyre, ge ryskan status som andraspråk i östra Ukraina m.m. Det verkar ju vara på gång redan. Då har man gjort vad man kan. Därefter grönt ljus från hela ukrainska folket att gå ut hårt med våld mot ockupanterna med massarresteringar. Går ryssarna sedan in militärt så kommer de att få ångra detta djupt.
2014-04-15, 17:17
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Ganska lustigt att man inte kan se skillnaden på MiG-25 och Su-27. MiG-29 och Su-27 hade man kunnat förstå, men MiG-25? Som att säga att det kan ha varit Draken eller Viggen.

Återstår väl att se om det stämmer, men just nu känns det bara som propaganda för att peppa rebellerna. De har ingen utrustning för att plocka ner Su-27, och ska vi seriöst tro att de sköt ner den med AK-74r?

OM ett stridsflygplan är nedskjutet, vilket jag än så länge inte tror, så finns det inget att tvivla om vad det gäller Rysslands involvering. Lokala rebeller med kalasjnikovs kan inte ha gjort det, det vore absurt att hävda något liknande.
2014-04-15, 17:19
Medlem
rex144s avatar
Det är kört för Ukraiana eftersom USA har en svart president, han skiter i vita ukrainare,
Obama kan Chicago, de svartas problem, kanske skulle han engagera sig i Jamaica, längre än så sträcker sig han inte,

vi hörde jo alla, nån kanske kan hitta det på you tube där han lovar Miedviediev att vara ännu mer flexibel under sin andra presidentperiod, haha,

och EU är splittrat , Tysklands förre kansler Schröder har sålt sig till Gazprom... och innan dess bundit Tyskland med Ryssland genom northstream, Frankrike vill sälja vapen til Putin,
det finns ingen vilja att sätta press på Putin,

EU har hjälpt Grekland med 300 miljarder euro , medan Ukraina har fått en miljard dollar av USA och nån spottstyver från EU,

västländer har redan accepterat styckningen av Ukraina ,även
USA vill ha bra relationer med Ryssland, de behöver deras hjälp med att bekämpa terrorister, och mycket annat, bla avvävpning... atomvapen,
minska antalet kärnstridsspetsar och antalet konventionella vapen i europa
2014-04-15, 17:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skjuter ner ett stridsplan. Ja rätt välutrustade "fredliga" ockupanter i så fall.
Jag läste någonstans igår (jag får leta länk, kan vara propaganda) att 16 000 militärer och poliser gått över till den pro-ryska sidan så dom har säkert kunskap och utrustning. Det är väl inte heller osannolikt att det verkligen är ryska specialförband nu också då Kiev fattat detta beslut.
2014-04-15, 17:22
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja det kan man kanske tycka men man borde ha insett reaktionen i öster.
Absolut, men skulle Svoboda som bara har ytterst lite makt verkligen kunna göra mer skada mot folket i öst på bara några månader än vad rebellerna gör idag mot sig själva och alla andra i området? Jag hoppas verkligen att läget lugnar ner sig. Det skulle bara vara onödigt för både EU och Ryssland om det bröt ut ett fullskaligt krig. EU kommer att få bära västra Ukraina rent ekonomiskt och se till att de kommer på fötterna, och Ryssland kommer att tappa ekonomiskt och politiskt inflytande i västvärlden.
2014-04-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Ska jag tolka det att du ndrar om de ryskspråkiga områdena är pro ryska osv? Så att åsikterna följer med språket?
Något sådant.
Well?
2014-04-15, 17:28
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
OM ett stridsflygplan är nedskjutet, vilket jag än så länge inte tror, så finns det inget att tvivla om vad det gäller Rysslands involvering. Lokala rebeller med kalasjnikovs kan inte ha gjort det, det vore absurt att hävda något liknande.
Skulle även kunna vara ett ryskt flygplan som krängt luftrummet som blivit nedskjutet av ukrainska luftvärn. Det har förekommit tidigare att ryssarna har kränkt Ukrainas luftrum med stridsflyg.
http://uk.reuters.com/article/2014/03/03/uk-urkaine-crisis-jets-idUKBREA220W520140303

Men det känns inte lönsamt att spekulera i det än så länge när man inte vet mer än att ett flygplan ska ha blivit nedskjutet. Förmodligen kommer en uppföljning av detta senare under kvällen.
2014-04-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Något sådant.
Well?

Även denna är väl intressant ur opinionssynpunkt?
http://en.wikipedia.org/wiki/File:%D0%94%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%B8%D0%B9_%D1%82%D 1%83%D1%80_2010_%D0%BF%D0%BE_%D0%BE%D0%BA%D1%80%D1 %83%D0%B3%D0%B0%D1%85-en.png

Och dessa?
http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2013/12/09/this-one-map-helps-explain-ukraines-protests/
2014-04-15, 17:35
Medlem
postkrans avatar
Jag har tidigare tagit upp att det har synts till luftvärns system som transporterats i donetsk oblastet..Utan eskort annat än en förare o passagerare..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in