Citat:
Ursprungligen postat av
OldWolf
Ett fruktansvärt missgrepp av USA/Nato/EU. Hur fungerar deras underrättelseväsen egentligen? Trodde dom verkligen att hela Ukraina skulle ta emot kuppmakarna med öppna armar? Det är bara att se hur uppdelat landet var vid senaste presidentvalet för att förstå. Precis som på andra ställen de lägger sig i, öppnar de Pandoras ask. Dags för politkerna att kliva ur sandlådan och börja diskutera med Ryssland innan det är för sent.
Jag kan garantera dig att om kuppmakarna spelat sina kort rätt skulle de omfamnas av i princip hela Ukraina, inklusive Krim. De avsatte en president som med nöd och näppe lyckades bli vald och sågs nog initialt som hjältar. Efter det har de gjort allt fel, hotat Ryssar, tecknat
(?) ett 100 miljoners lån, påbörjat en utförsäljning av det statliga energibolaget, tänt på ett politiskt partis lokaler, förbjudit ett av landets största partier, mm. Det är en cirkus utan dess like och folket svarar med att misstro dem. Vad de borde gjort är att direkt efter kuppen förklara att alla är välkommna att vara med i det
'nya Ukraina' och att en ny konstitution skall skrivas som skall ligga till grund för presidentvalet. Interims
"presidenten" och regieringen har inte ens nämnt detta vad jag vet vilket gjort att polisen, armén, miliser och alla andra vänder dem ryggen.
Att ha samtal med Ryssland är att se som omöjligt, de har sabbat alla sinca möjligheter till att sätta sina fötter hos sin granne och kommer troligen att gripas om de hittas strykandes runt i Ryssland eller något av deras
allierade länder. Olikt andra i tråden är jag övertygad om att kuppen var välkommen men efterspelet var inte vad folket väntade sig. Vi talar inte om en stat med lite pengar utan en icke fungerande stat som är i stort behov av att börja fungera.