2014-04-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Och hur är det möjligt att en hjärnskadad kille på en 10 årings nivå lyckas begå 9 (eller fler) övergrepp under 2 månader på en förskola? Utan att en endaste personal reagerar på att något barn mår dåligt eller ser någonting misstänkt överhuvudtaget? Vad säger det om skolan? Och vad hade en någorlunda intelligent pedofil då lyckats med?

Jag tillhör dem som inte får ihop den här historien. Antingen så är det någon form av masshysteri bland föräldrarna eller så är denna förskola Sveriges absolut uslaste alla kategorier.

Att gå runt och tro att pedofiler ser "konstiga" ut utåt skyddar oftast pedofilerna i deras verksamhet. En pedofil kan vara en välkänd advokat eller din trevliga granne. Betydligt vanligare att de är socialt välanpassade än att det är den udda typen som alla redan snackar skit om i byn.

Men den här gången var det alltså inte så. Om nu allt stämmer.

Jag håller med. Det är något väldigt konstigt i hela händelsen. Lite som det som hände för någon vecka sedan då en vikarie på en skola blev anmäld för att ha pratat sex på ett olämpligt vis med några tjejer på mellanstadiet. Tjejerna hade ställt frågor och han hade svarat på ett som skolledning hade uttryck det. Med olämpliga ord då han beskrivit hur man har sex. Då kan man undra hur sexualundervisningen är på den skolan.

Dessutom är det få pedofiler som begår övergrepp irl samt att det är inte nödvändigtvis en pedofil som begår övergrepp på barn.
Citera
2014-04-13, 11:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Och hur är det möjligt att en hjärnskadad kille på en 10 årings nivå lyckas begå 9 (eller fler) övergrepp under 2 månader på en förskola? Utan att en endaste personal reagerar på att något barn mår dåligt eller ser någonting misstänkt överhuvudtaget? Vad säger det om skolan? Och vad hade en någorlunda intelligent pedofil då lyckats med?

Jag tillhör dem som inte får ihop den här historien. Antingen så är det någon form av masshysteri bland föräldrarna eller så är denna förskola Sveriges absolut uslaste alla kategorier.

Att gå runt och tro att pedofiler ser "konstiga" ut utåt skyddar oftast pedofilerna i deras verksamhet. En pedofil kan vara en välkänd advokat eller din trevliga granne. Betydligt vanligare att de är socialt välanpassade än att det är den udda typen som alla redan snackar skit om i byn.

Men den här gången var det alltså inte så. Om nu allt stämmer.
Det står väl ingenstans att han skulle vara mentalt efterbliven.. Att ha stannat på en 10-årings nivå kan innebära att han till exempel inte har mer impulskontroll än en tioåring - men är fullt kapabel att ta till sig normal inlärning också på mer avancerad nivå än en tioåring.
Citera
2014-04-13, 11:11
Medlem
John.d.oessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Infon har stått i tidningarna och också flera ggr tidigare i den här tråden.

Personalen på dagiset kom på honom med en 5-årig flicka sedan andra barn uppmärksammat att det kom ljud från ett rum. När han blev upptäckt stack han därifrån.

Har du läst i syne?
http://www.expressen.se/kvallsposten/nio-anmalningar-efter-valdtakt-pa-forskola/

Erkänt brott
21-åringen greps i fredags och häktades i måndags i Kalmar tingsrätt.
– Den första anmälan kom in i torsdags kväll och han greps morgonen därpå. Sen har de andra fallen kommit in på olika sätt under utredningens gång, säger Lina Isaksson Funke.
Citera
2014-04-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.d.oesson
Har du läst i syne?
http://www.expressen.se/kvallsposten/nio-anmalningar-efter-valdtakt-pa-forskola/

Erkänt brott
21-åringen greps i fredags och häktades i måndags i Kalmar tingsrätt.
– Den första anmälan kom in i torsdags kväll och han greps morgonen därpå. Sen har de andra fallen kommit in på olika sätt under utredningens gång, säger Lina Isaksson Funke.

Har läst tråden från början och om jag inte minns fel så är uppgiften att personal kom på honom efter att andra barn hört ljud en uppgift som kom fram här i tråden från en som var från trakten som känt någon med barn på dagiset eller liknande. Jag har inte läst det i någon tidning i alla fall. Kan se om jag kan hitta inlägget igen.
Citera
2014-04-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En vanligtvis mycket välunderrättad källa berättar att det sägs att barn på avdelningen strax innan stängningsdags tyckte att det lät konstigt från ett rum på förskolan. En i personalen gick för att kolla och upptäckte den misstänkte in flagrante delicto med den femåriga flickan. Han kutade iväg och kunde gripas först morgonen efter.
Hur säker uppgiften är, är svårt att avgöra, men historian verkar rimlig.

Här är inlägget jag menar. Har detta stått i någon tidning? Länk i så fall tack!

Edit : inlägg #269
Citera
2014-04-13, 11:45
Medlem
Pippifinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
De föräldrarna behöver antagligen tolk. Men jag kan tycka att det inte ska vara ett problem i detta fall. Tänk om deras barn råkat ut för något,

-Jag ställde ändå frågan om fler barn var drabbade och fick till svar att det kunde de absolut inte tänka sig.
Och hur kan cheferna säga att det inte finns fler drabbade, när de inte informerat alla föräldrar, som vidare, ev, har märkt att barnet varit annorlunda den senaste tiden.

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/article39315.ab
Skolchefen Anders Johansson, skyller ifrån sig! Avsätt chefer som inte ta ansvaret, som de får sin jävla lön ifrån!!

– På mötet, som varade i 20 minuter, fick vi inte ställa några frågor utan personalen läste ur ett papper.
Kommunen har helt enkelt brustit någonstans, annars hade inte detta kunnat hända!!! Så att ta ansvar genom snabb och effektiv information till alla i byn, Och framför allt, låt de stackars föräldrarna får ställa sina frågor.

Jag håller med, fullständigt oacceptabelt hur detta hanterats!

Rörande ev behov av tolk så tänker jag mig att även om ingen kunnat förvänta sig något så fasansfullt som detta så är ett betydligt vanligare scenario t ex att ett barn ramlar och slår sig och måste till akuten. Ska föräldrarna då inte snabbt kunna informeras för att man inte har tillgång till tolk?
Citera
2014-04-13, 11:52
Medlem
Mr-Mums avatar
Off Topic: Jag tycker att det är jävligt jobbigt med alla som hoppar in o börjar ställa frågor som redan varit uppe 20 gånger tidigare. Om du är intresserad av vad som hänt/sagts/spekulerats i, vänligen gå tillbaka åtminstone ett par sidor o sök information innan ni slänger ur er samma fråga.
Väldigt jobbig o enformigt för mig (o säkerligen många andra som har läst hela tråden).

On Topic: Börjar det inte bli lite väl mycket trådsanningar nu? Han hade praktiserat i TVÅ månader, inget annat.
O detta med att han skulle blivit påkommen - skitsnack! Enligt vad jag läst i tidningar o på nätet så berättade den femåriga flickan för en personal om överfallet, varpå denna agerade.
Om jag har fel (vilket jag inte har), så vill jag inte bara läsa era påståenden, utan att ni LÄNKAR till era källor.

Skitdrygt att läsa sida upp o sida ner med skitsnack.
Citera
2014-04-13, 11:52
Medlem
Blott sexton år gammal fick jag via kommunen sommarjobb på förskola. De första dagarna jobbade jag utan att ha visat utdrag ur belastningsregistret och när jag sedan hade fått utdraget hemskickat så var de inte intresserade av att se det, de hade gott förtroende för mig ändå.
Jag fick efter bara någon veckas arbete göra allt sånt en förskolepedagog är utbildad till. Förvisso har jag många yngre kusiner så det märktes troligen att jag hade mycket erfarenhet av diverse göromål inom barnomsorg, men är det inte märkligt hur en inte ens vuxen person kan spatsera in och få så mycket förtroende från utbildade förskolepedagoger att han till och med får hjälpa barnen på toaletten?

Då var jag ju självklart glad och stolt över förtroendet som gavs mig, men nu...nej, det är inte bra att det uppenbarligen går till på detta viset.

Det kan väl även diskuteras hur väl utbildade dessa förskolepedagoger egentligen är. Jag fann mig ofta tyckandes att jag gjorde ett bättre jobb än de flesta anställda där. De var väl avtrubbade och lata av yrkesvana, men att låta en pojke stå i ett hörn och gråta för att: "han är så känslig och börjar gråta för småsaker varje dag"; är inte att ta sitt arbete på allvar.

Det är dags att ta tag i hur jävla oseriös den allmänna förskoleverksamheten och grundskolan i Sverige faktiskt är.
Citera
2014-04-13, 11:55
Medlem
enrosafisks avatar
http://www.expressen.se/kvallsposten/mamman-berattar-om-overgrepp-pa-dottern/

Citat:
Ansvariga för förskolan har hela tiden hävdat att de inte förstått hur övergreppen kunnat ske eftersom 21-åringen aldrig lämnats ensam med barnen.
Men enligt mamman lämnar förskolan felaktiga uppgifter för att skydda sig själva. I samband med att hon lämnar sin dotter på förskolan på morgonarna stannar hon ibland en dryg timme tills bussen kommer.
- Så jag har ju sett varenda gång att han byter blöja med dörren stängd, personalen vet inte ens var han är ibland. När någon i personalen öppnat badrumsdörren så har de sagt "oj är du här inne och byter", säger mamman.
Citat:
Hon och flera andra föräldrar har även uppfattat att 21-åringen agerat märkligt den senaste tiden fram till gripandet.
- Sista gångerna jag träffade honom på dagis så har han varit väldigt konstig och ställt konstiga frågor. Han har varit väldigt på och frågat varför man är där och vad man gör där och hur länge man ska vara där, säger mamman.
Citera
2014-04-13, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LibertyCrow
Snälla förklara varför en privat /religiös förskola skulle ha sämre koll än en kommunal?

Förstår inte alls vad driftsformen har för betydelse?

För att en privat är intresserad av att tjäna pengar, då anställer de okunnig och billig personal eller använder sig av gratis arbetskraft som i det här fallet.

En kommunal är intresserad av att ge skattebetalarna tjänster som de har investerat i med skattepengar.

hur svårt är det att förstå? varför drivs privata åldringshem och sjukhus sämre än statliga och kommunala?
Citera
2014-04-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det står väl ingenstans att han skulle vara mentalt efterbliven.. Att ha stannat på en 10-årings nivå kan innebära att han till exempel inte har mer impulskontroll än en tioåring - men är fullt kapabel att ta till sig normal inlärning också på mer avancerad nivå än en tioåring.

Nej inte mentalt efterbliven. Utan just bl.a. bristande impulskontroll.
För att begå en världens mest hatade brott på en förskola krävs ett rätt stort mått av förmågor.

*Han ska välja ut barn som han kan manipulera, han ska dölja vad han gör, han ska hitta rätt tillfällen, fullständigt hålla masken utåt, med mera. I en offentlig miljö där det i alla fall förväntas finnas ett visst mått av kontroll. Under två månader lyckas denna udda hjärnskadade kille genomföra 9 övergrepp av skiftande slag. Utan att någon personal ser något misstänkt, ingen unge som mår dåligt eller undslipper sig någon kommentar. Ingen i personalen förstår efteråt hur det ens praktiskt var genomförbart.

Om detta hade skett i hemmet eller i en annan sluten miljö, eller EN gång på förskolan då han blev upptäckt så hade jag förstått. Nu förstår jag inte. Jag får inte ihop den här killen med vad som krävs för att begå brotten. Alternativt är det en extremt usel förskola.
Senast redigerad av VemKom 2014-04-13 kl. 12:58.
Citera
2014-04-13, 13:07
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Nej inte mentalt efterbliven. Utan just bl.a. bristande impulskontroll.
För att begå en världens mest hatade brott på en förskola krävs ett rätt stort mått av förmågor.

*Han ska välja ut barn som han kan manipulera, han ska dölja vad han gör, han ska hitta rätt tillfällen, fullständigt hålla masken utåt, med mera. I en offentlig miljö där det i alla fall förväntas finnas ett visst mått av kontroll. Under två månader lyckas denna udda hjärnskadade kille genomföra 9 övergrepp av skiftande slag. Utan att någon personal ser något misstänkt, ingen unge som mår dåligt eller undslipper sig någon kommentar. Ingen i personalen förstår efteråt hur det ens praktiskt var genomförbart.

Om detta hade skett i hemmet eller i en annan sluten miljö, eller EN gång på förskolan då han blev upptäckt så hade jag förstått. Nu förstår jag inte. Jag får inte ihop den här killen med vad som krävs för att begå brotten. Alternativet är en extremt usel förskola.
Jag tror inte han har några problem alls med impulskontroll. Det går inte ihop med att han lyckats genomföra ett tiotal övergrepp utan att någon märker av att något är fel vare sig på dagis eller hemma. Han har gått tillväga mycket försiktigt och manipulativt verkar det som.

Han är också mycket medveten om vad som är rätt eller fel. Han har i trådar på forum praktiskt taget gjort research i hur man undviker misstankar hos vuxna eller "äldre tanter" (läs: övrig förskolepersonal) som han väl uttryckte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in