2014-04-11, 13:02
  #1621
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Källa på det, på att FNs generalsekreterare säger att Ukraina inte har några gränser, och på att amerikanska negers har siktats i östra Ukraina? Börjar bli många substanslösa påståenden från din sida nu...
Det ryktas i ryska medier Rysslands röst. Det är dock inte särskilt trovärdigt. Tror att ryssen helt enkelt vill sätta press på "alfa"
Däremot så Tidsfristen ute – ingen vet vad som händer | Aftonbladet
Citat:
I onsdags röt Ukrainas inrikesminister till mot pro-ryska aktivister: Lämna de ockuperade byggnaderna inom 48 timmar annars svarar vi med våld.
I går kväll gick ultimatumet ut – och nu vet ingen vad som händer.

Pro-ryska aktivister ockuperar fortfarande regeringsbyggnaderna i de ukrainska städerna Donetsk och Luhansk. Senast i onsdags sa den ukrainska inrikesministern Arsen Avakov att de måste lämna byggnaderna inom 48 timmar.
De 48 timmarna gick ut i går kväll och trots intensiva förhandlingar vägrade aktivisterna att lämna byggnaderna.
Vad som nu kommer att hända är det ingen som vet.
Snart får vi veta
2014-04-11, 13:09
  #1622
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är för att ukrainarna är på krigsfot som ryssarna backar.
Presidenten har redan sagt att han har problem att få armén att lyda

Ukrainska armé rapporteras dessertera eller ta värvning i lokala miliser, läs i tråden så får du alla källor du behöver.

Jag tror knappaast att Ryssland behöver gå in i östra Ukraina, folket verkar inte dirket vara på Kievs sida om man säger så, de måste bussa in folk för att driva ut ockupanterna som misstog operan (?) för en officiel byggnad. Lokala armén och polisen bryr sig inte ett skit om vad de ockuperar som det verkar.
2014-04-11, 13:11
  #1623
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Ukraina är utfattigt och de får lära sig försörja sig själva inte komma till EU med världens största tiggarpåse. Vi har inte råd med EU expansionismen att inkorporera vart enda jävla usel republik i världen. Om Sverige vore fritt och självständigt från EU skulle det spela mig mindre roll, men jag anser att ryssar också ska få välja fritt.

För övrigt skulle Ukraina var fri från korruption, skrattretande


Vem har sagt något om EU-medlemskap? Ukrainarna vill leva enligt europeiska standard i fråga om rättsväsende, demokrati, sociala och ekonomiska faktorer. Ukraina är inte intresserade av ryskt inflytande som håller kvar de i det gamla sovjetiska repressiva systemet. Den europeiska integrationen, d.v.s. närmande till det civiliserade Europa representerar härmed en utväg. Det har dock ingenting med EU-medlemskap att göra.

Dagens skämtare. Du menar då att Ryssland inte är urfattigt? Levnadsstandarden i Ryssland är inte ett dugg bättre än i Ukraina. Korruptionen och kriminalitet är både värre och grövre i Ryssland.

Och den största skillnaden är just precis det. Ukrainarna accepterar inte korruptionen och de kriminella makthavarna. De gick ut och riskerade sina liv för att få bort dessa. De vill ha förändringar. De värdesätter frihet.

Vad gör man i Ryssland i liknande läge? Dricker vodka och hyllar Putin? Var finns frihetsviljan och modet? Eller de kanske gillar att behandlas som skit av sina ledare?
__________________
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-11 kl. 13:14.
2014-04-11, 13:13
  #1624
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Rysk propaganda blir bara sämre och sämre. Här försöker de inte ens längre.

Samma person ger intervjuer åt olika ryska TV-kanaler. I första intervjun är han en extremist från Tyskland som finansierar den Högra Sektorn och har värvat över 50 personer från EU för att samarbeta med Högra Sektorn och attackera "fredliga pro-ryska demonstranter".

I den andra intervjun så är han plötsligt en fredlig pro-rysk demonstrant som angreps och sköts av den Högra Sektorn och ukrainska polisen.

Ni som är Putinälskare här. Hur långt ska det gå innan ni begriper vilka lögner Ryssland matar er med och börjar skämmas? Hur patriotisk man än är så måste det finnas en gräns på hur långt man går i försvar för moderlandet?

rt.com har ett stående inslag där denna ryska tv-kanal går igenom lögner och uppdiktade historier i västmedia. Det påminner om det du talar om.

Vad är slutsatsen? Att västmedia ljuger och rysk media talar sanning?
Eller, vad är slutsatsen av din referens, att rysk media ljuger och västmedia talar sanning?

Den kritiska betraktaren tar del av bägge sidors nyheter och bildar sig en uppfattning av verkligeheten. Hon skyr ingen sidas rapportering då hon vet att det fördummar.
2014-04-11, 13:14
  #1625
Medlem
Det ser ut som om Jatsenjuk äntligen börjar ta reson och försöker deeskalera krisen i östra Ukraina.
Citat:
Just after a deadline set by Kiev for protesters in eastern Ukraine to vacate seized buildings expired, Parliament-appointed PM Arseny Yatsenyuk pledged to push through a law allowing regional referendums in the country.

Holding referendums on the status of their respective regions was among the main demands posed by anti-Maidan activists, who have taken over a number of governmental buildings in eastern Ukraine this week.

Ukrainian law currently does not allow regions to hold referendums separately from the rest of the country. It was one of the main arguments Kiev voiced in declaring illegal last month’s referendum in Crimea, which ended with the peninsula’s seceding from Ukraine and joining Russia.

Speaking in Donetsk, one of the regions engulfed by the anti-Kiev protests, Yatsenyuk said his government wants greater autonomy for Ukrainian regions, including the abolition of the offices of capital-appointed governors.

He was speaking just as a 48-hour deadline, which Kiev gave to protesters to liberate the seized buildings, expired. Previously the central authorities threatened to use force, including that of the military and even threatened their opponents as terrorists, unless they withdrew from the buildings.

The U-turn comes after Ukraine’s elite Alpha unit reportedly refused to obey an order to besiege protester-held buildings. At a session of law enforcement officials in Donetsk, one of the Alpha commanders said that he and his men are a force intended for rescuing hostages and fighting terrorism and will only act in accordance with the law, local media reported.

The unconfirmed act of defiance comes days after the siege by police of a protesters-seized building in Kharkov, which ended with dozens of activists being arrested. On Thursday, a local police lieutenant-colonel spoke to the media, claiming that he and other officers had been deceived by the Kiev authorities. He claimed that they were sent to take over the building under the pretext that it was held by dangerous armed bandits. In fact the protesters had only improvised clubs and offered no resistance to the storming troops.

The officer, Andrey Chuikov, said he would no longer take “criminal” orders and announced his resignation from the police, adding that he would be sacked anyway by his superiors for speaking to the press.


Discontent with the new authorities in Kiev, which has been brewing in eastern and southern Ukraine for weeks, escalated on Monday, as protesters in several cities started to take over governmental buildings. Protests took place in the cities of Donetsk, Kharkov and Lugansk, while smaller protest actions and some clashes were reported in Odessa and Nikolayev.

Donetsk activists remain in control of the regional administration building and have built three lines of barricades to defend themselves from a possible siege. They have declared the Donetsk region, which is home to about one-tenth of the population of Ukraine, a “people’s republic” and have demanded a referendum on its future status. They also declared forming a “people’s army” in response to threats from violence form Kiev.

Negotiations between the activists and the Kiev-appointed authorities of the region were held on Thursday and into Friday morning. They are trying to hammer out a deal to deescalate the tension, which includes some sort of joint patrols formed by police and the activists of Donetsk and a possible relocation of the protesters to a nearby building.

In Lugansk, activists are maintaining their hold on a Ukrainian Security Service office. They also cordoned off a base of the Interior Ministry’s troops on Thursday night, saying this would prevent their deployment for a crackdown on the protest, although later the blockade was lifted.

Meanwhile, in Kharkov, where police on Tuesday captured a regional administration building and took more than 50 activists into custody, the protests do not seem to be calming down. On Thursday evening several hundred people picketed the building, despite a court ban on doing so. A mass protest rally is scheduled for Sunday.
http://rt.com/news/ukraine-protest-deadline-expires-856/

Vi får se om detta bara är en tillfällig taktisk reträtt av Jatsenjuk et consortes, betingad av att polisen inte längre lyder order, eller om det är en vändpunkt i krisen.
2014-04-11, 13:16
  #1626
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Det ryktas i ryska medier Rysslands röst. Det är dock inte särskilt trovärdigt. Tror att ryssen helt enkelt vill sätta press på "alfa"
Däremot så Tidsfristen ute – ingen vet vad som händer | Aftonbladet

Snart får vi veta

Tack för ett vettigt inlägg för en gångs skull!

Nå, jag tror inte det kommer att hända någonting. Som vi har sett är inte separatisterna i majoritet, och Kiev gör helt rätt som låter dem hållas så länge de orkar, tidsfristen var inget annat än bara lite psykologisk press och tomma hot för att sprida lite osäkerhet. Man vet mycket väl att våldsamma konfrontationer skulle spela Putin rätt i händerna och undviker därför detta.

Vad man kommer göra är vad som stod här ovan, nämligen ge östra Ukraina större friheter utan att för den skull federalisera landet, och det torde räcka för att de-eskalera situationen utan att Ryssland kan dra nytta av det hela.
__________________
Senast redigerad av bernad_law 2014-04-11 kl. 13:19.
2014-04-11, 13:19
  #1627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Källa på det, på att FNs generalsekreterare säger att Ukraina inte har några gränser, och på att amerikanska negers har siktats i östra Ukraina? Börjar bli många substanslösa påståenden från din sida nu...

Alfa anti-riot police refuses to storm protesters-occupied buildings in Eastern Ukraine

http://en.itar-tass.com/world/727420
2014-04-11, 13:32
  #1628
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det hade varit bättre för Ukraina att behålla sin självständighet och fortsätta samarbeta med både EU och Ryssland.


Håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag är emot att USA och EU har stöttat uppviglare och fascister i Ukraina och t o m en statskupp.

Man måste tyvärr konstatera att det är USA och EU som drivit Ukraina i den riktning de nu befinner sig. Ett land där det kanske blir omöjligt att hålla ihop de olika delarna.

Du drar felaktigt slutsatsen att vi som kritiserar väst, stöttar Ryssland. Så är det inte. Hade inte statskuppen ägt rum så hade antagligen inte "proryska" krafter vuxit i styrka i Ukraina. Man måste inse att denna utveckling är en konsekvens av kuppmakarnas handlingar. EU har skamlöst utnyttjat de etniska skillnaderna i Ukraina för att uppnå sitt mål att krossa Ryssland.

Du har ju fått hela konceptet om bakfoten. USA och EU har inte på något sätt stöttat demonstrationerna. Tvärtom så har dessa länder hållit sig oerhört passiva och inte ingripit i tid. Folket på Majdan krävde sanktioner mot det kriminella styret i Ukraina i flera månader. Det enda de de fått av EU och USA är "deeply concerned". Det krävdes över 100 dödsoffer för att de första sanktionerna skulle komma till.

Det är ingen statskupp, och det finns knappast några verkliga "proryska" krafter i Ukraina. Det som hände var ett folk som tröttnat på korruption banditstyre vid makten gick ut och protesterade. De protesterade fredligt i flera månader. När de misshandlades, torterades, fängslades, och regeringen inte gick med på en enda kompromiss, så insåg de att detta land håller på att förvandlas till en diktatur. Det fanns ingen väg tillbaka. En offensiv var tvungen att ske.

Människorna var där för att de tröttnat på korruption och det kriminella styret i landet. Banditer som plundrade statskassan och förde in Ukraina i ett svart hål, både ekonomiskt, politiskt och socialt.

Vad menar du att man ska göra när ledningen gått över gränsen? Sitta hemma och titta på? Som exempelvis Ryssland eller Vitryssland? Vill man något så får man börja med sig själv. Ingen annan kommer göra det åt dig. Just därför har jag så stor respekt för folket i Ukraina. Som, med livet som insats, vägrade ge upp Ukrainas frihet till de kriminella banditerna.

Vad skulle du själv gjort i en sådan situation? Skulle du sitta hemma och acceptera tanken att det är kriminella vid makten? Att det inte finns några rättvisa domstolar? Att dina skattepengar går ut på att bygga lyxpalats åt dessa kriminella? Att korrupta politiker kör över din unge i sin nyaste BMW (som de köpt för dina skattepengar), och sedan går fria i domstol? Att fri media stängs ner? Allt detta samtidigt som det vanliga folket får det allt sämre och sämre för varje dag. Skulle du sitta hemma, eller skulle du gå ut och göra din röst hörd? Vad skulle du sen göra när dina vänner som fredligt deltog i demonstrationen fängslades, misshandlades, torterades, mördades? Skulle du ge upp? Eller skulle du kämpa till det sista?

Det är exakt det som hände i Ukraina. Jag har själv varit på Majdan och har flera bekanta och vänner arbetandes i Kiev som dagligen deltog i Majdan-rörelsen. Detta är människor som har flera högre utbildningar, talar flera språk, och är väldigt framstående i sina respektive fält. Jag har därför svårt att förstå hur ett rationellt tänkande folk kan uttrycka sig förolämpande mot Majdan? Fascister? Kupp? För i helvete. Varenda människa som respekterar sig själv borde inse att de gjorde det enda rätta som fanns att göra. Det är endast de ryska chauvinisterna som till varje pris försvarar moderlandet som kan anse kampen mot korruption och kriminalitet som något ont. Vore dessa människor sanna ryska patrioter, så hade de gjort samma sak i Ryssland och sett till att deras moderland är fritt från banditer.
2014-04-11, 13:42
  #1629
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet

Man måste vara jävla förvirrad i skallen om man inte kan skilja på "frihet/demokrati" och "pengar/produktionspotential/ekonomi" Sverige är där bor människor som är mer produktiva och innovativa än de är på andra ställen inte för att har svenskarna har mer genuin demokrati och yttrandefrihet. Tvärt om så domineras Sverige av en hemsk "mjuk totalitarism" där folk lever i ständig ångest och rädda för att säga vad de egentligen tycker t.ex. svara på vad de röstar på i opinionsundersökning för att de är rädda vad grannen ska tänka eller att de ska bli av med jobbet.

Att du sen tror man måste ha kommit från Ryssland för att kritisera västs agerande i Ukraina är ju bara så dumt så man tror inte det är sant att nån kan tro det.

Ovanstående mening säger att du lever i din lilla självgoda svenska mentala låda och tror folk går ut och riskerar bli skjutna av snipers för att kunna köpa senaste iphonen och för att de så gärna vill ha bögparader.

Läs i mitt inlägg ovan vad revolutionen handlade om. Du fattar då inte ett skit.

Och angående produktiva/innovativa så verkar du inte förstå att det inte handlar om någon sorts "genetiskt drag". Det handlar om det klimatet som råder i landet. När det råder total korruption där du inte kan bedriva någon sorts verksamhet, var ska du få innovation från? Hur ska du vilja utveckla något när äganderätten inte respekteras? Var ska du få investeringar från när det inte finns något investeringsklimat. Hur ska du investera i utbildning och forskning, när det inte finnas något i statskassan? När dessa pengar istället är investerade i presidentens lyxpalats?

Du verkar då inte förstå det allra mest grundläggande för hur samhället fungerar. Frihet och demokrati är direkt korrelerade med ekonomisk tillväxt och välfärd. Utan frihet kan inte transparensen upprätthållas och korruptionen synas. Utan demokrati kan inte domstolar bestraffa denna korruption och försvara din äganderätt. Det slutar med att du sitter i en fälla där det är några få som styr landet och berikar sig, och din roll i livet är att göra dem ännu rikare.

Folket på Majdan demonstrerade för ett totalt systemskifte. Ett systemskifte som skall möjliggöra både innovation och produktivitet. Ett system som tillåter Ukraina utvecklas.
2014-04-11, 13:43
  #1630
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
48h fristen löper ut.

Kiev är bara tomma hot. Autoriteten undergrävs. Ingen har förtroende för regimen i Kiev vars förebild är folkmördaren Banderas. Inte ens de egna beväpnade förbanden lyder dessa hyllare av folkmord.

Leve republiken Donetsk och dess frihetshjältar!
Presidenten och Kiev är endast levande i västmedia och huvudet på kissepojkens gäng, Ukraina som stat har inte fungerat de senaste 10 åren och folk har tröttnat, spelar ingen roll om det skulle vara en ryssvänlig president; ingen skulle lyssna påvad han hade att säga. Det enda man verkar pyssla med i Kiev är att boxas i parlamentet och bränna ner partiers lokaler. Helt oacceptabelt beteende om man ser framför sig att någon skall bry sig om vad de stiftar för lagar. Trots allt tappar man förtroende hos den del av folket som röstat på partiet som får sina lokaler satta i brand.

Hur Kiev tänker betala för gas de är berende av kan jag inte se framför mig, skulden till Ryssland är i klass med små länders totala budget för ett år och nu vill de ha betalt i förskott. Kievs plan har varit att Ryssland skall ge dem pengar via något suspekt uttalande man gjort för snart ett år sedan. Ett uttalande som har följts av att man pratat om att utrota Ryssar med atomvapen och automatkanonen.

Snart kommer EU få gå in som garant för den Ukrainska gasräkningen och då tror jag att det kommer uppstå en konflikt med USA. Man har nog sett framför sig att allt skulle kunna lösas med lite snack och avtal men som det ser ut så kommer allt att handla om rena pengar. Frågan är om Ryssland kommer att acceptera att räkningen betalas i Euro eller Dollar, finns tendenser på att de kommer vilja ha betalt i Rubel...
2014-04-11, 13:45
  #1631
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Du har ju fått hela konceptet om bakfoten. USA och EU har inte på något sätt stöttat demonstrationerna.

Vad vet du om detta, ingenting. Att McCain, Nuland, Bildt, m.fl. kom dit strax säger det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Det är exakt det som hände i Ukraina. Jag har själv varit på Majdan och har flera bekanta och vänner arbetandes i Kiev som dagligen deltog i Majdan-rörelsen. Detta är människor som har flera högre utbildningar, talar flera språk, och är väldigt framstående i sina respektive fält. Jag har därför svårt att förstå hur ett rationellt tänkande folk kan uttrycka sig förolämpande mot Majdan? Fascister? Kupp? För i helvete. Varenda människa som respekterar sig själv borde inse att de gjorde det enda rätta som fanns att göra. Det är endast de ryska chauvinisterna som till varje pris försvarar moderlandet som kan anse kampen mot korruption och kriminalitet som något ont. Vore dessa människor sanna ryska patrioter, så hade de gjort samma sak i Ryssland och sett till att deras moderland är fritt från banditer.
Den lilla människan vill väl och har min sympati. Men vad den lilla människan vill har på det stora hela ingen betydelse. USA och EU har kuppat Ukraina och använt de små välvilliga människorna som nyttiga idioter för sina geopolitiska ändamål.
2014-04-11, 13:47
  #1632
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
48h fristen löper ut.

Kiev är bara tomma hot. Autoriteten undergrävs. Ingen har förtroende för regimen i Kiev vars förebild är folkmördaren Banderas. Inte ens de egna beväpnade förbanden lyder dessa hyllare av folkmord.

Leve republiken Donetsk och dess frihetshjältar!

Sluta pissa på de döda frihetshjältarnas gravar din folkmordsförespråkare. Dessa kvinnor och män sköts av en vidrig president vid namn Janukovitj och hans skräckpolis, som fått guidning från Kreml. Allt för makten och Rysslands imperialism. Samma president som flydde landet för att kräva att Putin gick in och slaktade ukrainare, han är alltså en tvättäkta Quisling.

Du har en folkmördare som Avatar så du fortsätter vara en äcklig hycklare.
__________________
Senast redigerad av Xelious 2014-04-11 kl. 13:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in