Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
MH bad om att ta upp fallet för att få prejudikat, vägledande dom av HD.
Men HD kan ju väcka nytt beslut för att man anser HR begått allvarliga fel.
Det tror jag faktiskt inte att man kan utan att någon yrkar det. Hansson har överklagat under angivande av vikt för rättstillämpningen. Han har inte hävdat att det finns resningsgrund. HD kan själv inte ta några som helst initiativ, utan någon måste ha överklagat eller ansökt om resning - bortsett från det lilla antalet fall där HD är förstainstans, men då måste riksåklagaren ha väckt åtal.
Citat:
Fallet avgörs i vart fall i HD oavsett utgång, om PT ges.
Det ansöks om ca.5000 PT/år.
Ca.140 får PT.
Hur många av dessa blir ändrade domar i brottsmål ?
Jag är ganska säker på att kvoten prövningstillstånd per överklagande är lägre för brottmål än för tvistemål. Dels finns det betydligt fler civilrättsliga frågor som behöver vägledning än vad det finns straffättsliga. Dessutom behöver normalt inte överklagande part i brottmål stå för några rättegångskostnader, vilket ökar benägenheten att överklaga.
Jag gjorde ett stickprov, och kollade HD:s avgöranden under perioden 1/1 - 31/8 2010 för att se hur fördelningen av ärendena låg. 24 var i vid mening civilrättsliga, vari jag har inräknat offentlig rätt, miljörätt och allt annat icke-straffrättsligt, 19 var processrättsliga, och gällde saker som när och vad man får överklaga, principer för ersättning till ombud etc, och fyra var straffrättsliga. Det förefaller alltså som om ungefär tio procent av prövningstillstånden gäller brottmål. Sedan skulle jag tro att ungefär 75% av brottmålsärendena som får PT leder till en gentemot hovrätten ändrad dom