2014-04-09, 19:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Fast det blir ju utopi. Blir det PT så kommer HD vägleda domen till FS fördel. Precis som vid förra resningen.
Blir det inte HD själv som håller den rättegången och meddelar dom?
Citera
2014-04-09, 19:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Konstig rubrik isf:
Lambertz dömer inte i HD kommande år

Oavsett så tycker jag nog att det vore oetiskt att någon av de sex som var inblandade i resningen skulle bedöma överklagandet.
Det finns ett naturligt "JÄV" i en sådan situation, det skulle vara som om Friman fick döma fallet i HR.

Spännande att se motiveringen HD kommer med oavsett. Det här är ett öppet mål ännu så länge.
Citat:
7 § När Högsta domstolen behandlar en ansökan om resning eller en klagan över domvilla i ett mål som har avgjorts av Högsta domstolen, får inte någon ledamot som deltagit i det tidigare avgörandet ingå i rätten, om ett tillräckligt antal ledamöter ändå finns tillgängligt inom domstolen. Lag (2009:344).
https://lagen.nu/1942:740#K3
Citera
2014-04-09, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Blir det inte HD själv som håller den rättegången och meddelar dom?

Jo, om den är vägledande.
Citera
2014-04-09, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
https://lagen.nu/1942:740#K3

Vad bra. Då kan man bortse från att tokfransen Lambertz påverkar utgången.
Citera
2014-04-09, 20:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hur vet man innan dom meddelas om den är vägledande? Är det inte alltid så att instans som man överklagar till prövar målet igen? Resning är en annan sak, då återförvisar HD målet till den domstol som senast avgjorde.
Citera
2014-04-09, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur vet man innan dom meddelas om den är vägledande? Är det inte alltid så att instans som man överklagar till prövar målet igen? Resning är en annan sak, då återförvisar HD målet till den domstol som senast avgjorde.

MH bad om att ta upp fallet för att få prejudikat, vägledande dom av HD.
Men HD kan ju väcka nytt beslut för att man anser HR begått allvarliga fel.
Fallet avgörs i vart fall i HD oavsett utgång, om PT ges.

Det ansöks om ca.5000 PT/år.
Ca.140 får PT.

Hur många av dessa blir ändrade domar i brottsmål ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-09 kl. 20:24.
Citera
2014-04-10, 00:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Konstig rubrik isf:
Lambertz dömer inte i HD kommande år

Oavsett så tycker jag nog att det vore oetiskt att någon av de sex som var inblandade i resningen skulle bedöma överklagandet.
Det finns ett naturligt "JÄV" i en sådan situation, det skulle vara som om Friman fick döma fallet i HR.
Visst. Så sker inte heller. (Viktigast av dessa är nog inte något av råden, utan revisionssekreteraren, vars uppfattning väger tyngre när det gäller prövningstillstånd än i mål som tagits upp.) Annat än om HD skulle få för sig att avgöra detta i plenum, dvs med samtliga justitieråd. Men det kommer de inte att göra i det här fallet - alldeles bortset från att jag är spiksäker på att de inte kommer att bevilja prövningstillstånd heller.

Citat:
Spännande att se motiveringen HD kommer med oavsett. Det här är ett öppet mål ännu så länge.
HD motiverar aldrig sina prövnigstillståndsbeslut. Blir det nej, blir det således precis bara nej.
Citera
2014-04-10, 01:20
Bannlyst
Citat:

Ca.140 får PT.

Nej, hävdar inte försvaret rättegångsfel ger inte HD pt för det. Samma som att påföljdsfrågan inte prövas om överklagan bara gäller skuldfrågan eller tvärtom. Detta enl RB 54:13.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-04-10 kl. 01:38.
Citera
2014-04-10, 01:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det tror jag faktiskt inte att man kan utan att någon yrkar det. Hansson har överklagat under angivande av vikt för rättstillämpningen. Han har inte hävdat att det finns resningsgrund. HD kan själv inte ta några som helst initiativ, utan någon måste ha överklagat eller ansökt om resning - bortsett från det lilla antalet fall där HD är förstainstans, men då måste riksåklagaren ha väckt åtal.

Citat:

Ca.140 får PT.
Jag är ganska säker på att kvoten prövningstillstånd per överklagande är lägre för brottmål än för tvistemål. Dels finns det betydligt fler civilrättsliga frågor som behöver vägledning än vad det finns straffättsliga. Dessutom behöver normalt inte överklagande part i brottmål stå för några rättegångskostnader, vilket ökar benägenheten att överklaga.

Jag gjorde ett stickprov, och kollade HD:s avgöranden under perioden 1/1 - 31/8 2010 för att se hur fördelningen av ärendena låg. 24 var i vid mening civilrättsliga, vari jag har inräknat offentlig rätt, miljörätt och allt annat icke-straffrättsligt, 19 var processrättsliga, och gällde saker som när och vad man får överklaga, principer för ersättning till ombud etc, och fyra var straffrättsliga. Det förefaller alltså som om ungefär tio procent av prövningstillstånden gäller brottmål. Sedan skulle jag tro att ungefär 75% av brottmålsärendena som får PT leder till en gentemot hovrätten ändrad dom
Citera
2014-04-10, 01:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Och om HD bedömer att det inte finns utrymme för en vägledande dom, tar de inte upp fallet. Så det är HD eller ingenting, precis som Quarrel skriver.
Citera
2014-04-10, 05:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Absolut kan även åklagaren yrka på straffskärpning om det mot all förmodan skulle bli pt. Hen kan även yrka på livstid.

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, hävdar inte försvaret rättegångsfel ger inte HD pt för det. Samma som att påföljdsfrågan inte prövas om överklagan bara gäller skuldfrågan eller tvärtom. Detta enl RB 54:13.

Hur skall du ha det ?
Citera
2014-04-10, 05:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det tror jag faktiskt inte att man kan utan att någon yrkar det. Hansson har överklagat under angivande av vikt för rättstillämpningen. Han har inte hävdat att det finns resningsgrund. HD kan själv inte ta några som helst initiativ, utan någon måste ha överklagat eller ansökt om resning - bortsett från det lilla antalet fall där HD är förstainstans, men då måste riksåklagaren ha väckt åtal.

Jag är ganska säker på att kvoten prövningstillstånd per överklagande är lägre för brottmål än för tvistemål. Dels finns det betydligt fler civilrättsliga frågor som behöver vägledning än vad det finns straffättsliga. Dessutom behöver normalt inte överklagande part i brottmål stå för några rättegångskostnader, vilket ökar benägenheten att överklaga.

Jag gjorde ett stickprov, och kollade HD:s avgöranden under perioden 1/1 - 31/8 2010 för att se hur fördelningen av ärendena låg. 24 var i vid mening civilrättsliga, vari jag har inräknat offentlig rätt, miljörätt och allt annat icke-straffrättsligt, 19 var processrättsliga, och gällde saker som när och vad man får överklaga, principer för ersättning till ombud etc, och fyra var straffrättsliga. Det förefaller alltså som om ungefär tio procent av prövningstillstånden gäller brottmål. Sedan skulle jag tro att ungefär 75% av brottmålsärendena som får PT leder till en gentemot hovrätten ändrad dom

Fetade, ok det tror du, vore skönt att höra någon juridiskt kunnig som vet.

Med din statistik så kan man dra slutsatsen att om det blir PT är chanserna relativt stora för friande dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in