2014-04-04, 18:19
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Håll god ton i debatten är du snäll, jag är inte intresserad av smutskastning.

Reglerna säger inte att det i princip är förbjudet med dessa värvningar men de är reglerade. Ibland slår det fel, som i Barcelonas fall.

Att Barcelona skulle fixa jobb har vi precis diskuterat, har du missat det?
Jag blir lite irriterad eftersom jag diskuterar med någon som tvunget måste visa att Barcelona är oskyldiga trots att han uppenbarligen inte ens vet vad dom är anklagade för..

Du menar "Ibland bryter klubbarna reglerna, som i Barcelonas fall.".

Japp. Precis. Det skulle vara ett enkelt sätt för Barcelona att komma förbi reglerna/lura FIFA. Det har dom skitit i. Dom har alltså skitit helt i att ens försöka dölja sina regelbrott. Förstår du nu vad det handlar om?
Citera
2014-04-04, 18:30
Medlem
L-illuminatos avatar
Men NEJ förstå det enkelt...

Reglerna är tillför att inte tillåtta att spelare under 18 år flyttar från icke EU länder (u16 när det gäller EU). Ingen får flytta.

Det enda undataget som finns är fall mina föräldrar är diplomater, UD Svenskar eller vad som helst som jag försökte ta upp om mitt exempel btrf Sandviken. Eller som i Mark Gonzalez där han har föräldrar från två olika länder och är uppvuxen i ett tredje. Kommer man från en sådan bakgrund är det normalt att man flyttar av icke fotbollsmässiga skäl.

John Guidetti är ett annat fall där om FIFA regler skulle haft ett totalförbud så då skulle han inte kunna få spela organiserad fotboll i Kenya då han är från Stockholm och spelat i BP innan. Udantaget är tillför att om dina föräldrar råkar flytta utomlands för riktiga anledningar så får du fortfarande byta/omregga dig.

Likaså om du är en lovande kille från Gibraltar eller San MArino ska du kunna spela fotboll i Andalucien eller i Italien utan att FIFA lägger sig i.

De udantagen som finns exsisterar ju för att inte absurda situationer ska uppstå men reglerna är till för att minska barnhandel. Man ska ju då inte lätta på de utan se till att överträdelserna och straffen får riktig verkning....

Tycker att det är absurbt att föräldrar och skit ska flytta med en unge för unges skull vare sig det rör sig om La Masia eller en världskänd Tennis Akademi på Florida.
Citera
2014-04-04, 18:42
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Men NEJ förstå det enkelt...

Tycker att det är absurbt att föräldrar och skit ska flytta med en unge för unges skull vare sig det rör sig om La Masia eller en världskänd Tennis Akademi på Florida
.

Tycker snarare att det är absurd att en familj INTE får möjligheten att uppfylla drömmar, det är inte prostitution vi talar om här.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag blir lite irriterad eftersom jag diskuterar med någon som tvunget måste visa att Barcelona är oskyldiga trots att han uppenbarligen inte ens vet vad dom är anklagade för..

Du menar "Ibland bryter klubbarna reglerna, som i Barcelonas fall.".

Japp. Precis. Det skulle vara ett enkelt sätt för Barcelona att komma förbi reglerna/lura FIFA. Det har dom skitit i. Dom har alltså skitit helt i att ens försöka dölja sina regelbrott. Förstår du nu vad det handlar om?

Jag kan inte minnas att jag i något inlägg har skrivit att Barcelona inte är skyldiga. Kan du visa det inlägget är du snäll?

Om något så har de varit ärliga, de har inte försökt mygla sig förbi regelverket. Vilket de i och för sig inte heller får om vi läser några inlägg högre upp.
Citera
2014-04-04, 18:51
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag kan inte minnas att jag i något inlägg har skrivit att Barcelona inte är skyldiga. Kan du visa det inlägget är du snäll?
Citat:
Jag tackar för klargörandet, misstänkte starkt att det låg till så.

I detta fall så gjorde Barcelona inget fel således.
Så? Kan vi avsluta detta nu tack?
Citera
2014-04-04, 19:10
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Så? Kan vi avsluta detta nu tack?

Om du vill kan vi avsluta men Barcelona gjorde inget fel när de inte fixade jobb åt föräldrarna eftersom de inte får det. Var inte det rätt tydligt lite högre upp? Om de hade fixat ett jobb så hade det varit fel men i det här specifika fallet så gjorde Barcelona inte fel. Frågor på det?

Så överlag kanske de är skyldiga men inte i det här specifika fallet.
Citera
2014-04-04, 19:55
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Om du vill kan vi avsluta men Barcelona gjorde inget fel när de inte fixade jobb åt föräldrarna eftersom de inte får det. Var inte det rätt tydligt lite högre upp? Om de hade fixat ett jobb så hade det varit fel men i det här specifika fallet så gjorde Barcelona inte fel. Frågor på det?

Dom är ju skyldiga även om dom inte ordnar jobb

Ungen får inte flytta, enligt regelverket

Så ja Barcelona har gjort fel
Citera
2014-04-04, 20:03
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Ojojoj så trög man kan vara. Det finns inga som helst regler om huruvida någon får ordna jobb åt någon annan. Reglerna säger att man inte får värva barn. Barcelona har värvat barn.

Hur blir man så dum som du? Jag är bara nyfiken alltså. Är det mycket knark eller slag mot huvudet som har förstört din hjärna eller är du helt enkelt född så?
Citera
2014-04-04, 20:12
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ojojoj så trög man kan vara. Det finns inga som helst regler om huruvida någon får ordna jobb åt någon annan. Reglerna säger att man inte får värva barn. Barcelona har värvat barn.

Hur blir man så dum som du? Jag är bara nyfiken alltså. Är det mycket knark eller slag mot huvudet som har förstört din hjärna eller är du helt enkelt född så?

Lite trist att du inte kan föra en vettig debatt utan att använda invektiv. Kan tyvärr lätt bli så när argumenten tryter.

Uppenbarligen finns det regler kring hur Barcelona kan agera när det gäller jobb, har framkommit i inlägg högre upp.

Kan du försöka uppföra dig i en fortsatt debatt?

Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Dom är ju skyldiga även om dom inte ordnar jobb

Ungen får inte flytta, enligt regelverket

Så ja Barcelona har gjort fel

Vilket var det jag skrev i inlägget du citerar. Barcelona gjorde inte fel när de INTE erbjöd föräldrarna något jobb, det har framgått rätt tydligt i inläggen ovan. Så i det specifika fallet (själva jobbet) har de inte gjort fel.
Citera
2014-04-04, 20:35
Medlem
Sätt ditt alla lag som bryter mot dessa regler. Svårare än så är det inte, tyvärr är väl korruptionen för stor inom fotbollen.
Dock är det roligt att se supportrar som i princip stödjer handel med barn så länge det gynnar en klubb som dom håller på. Rätt sjuk syn.
Citera
2014-04-04, 21:07
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Uppenbarligen finns det regler kring hur Barcelona kan agera när det gäller jobb, har framkommit i inlägg högre upp.
Uppenbarligen har du inte koll på reglerna (vilka är extremt simpla men det verkar inte hjälpa dig).

Det som jobb-diskussionen handlade om var om Barcelona hade försökt lura FIFA att dom hade följt reglerna eller om Barcelona helt enkelt hade skitit i reglerna. Och det visade sig att Barcelona hade skitit i reglerna genom att helt enkelt skita i familjen.

Förstår du det denna gången eller behöver jag använda enklare ord? Ibland undrar jag hur jag orkar...
Citera
2014-04-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Sätt ditt alla lag som bryter mot dessa regler. Svårare än så är det inte, tyvärr är väl korruptionen för stor inom fotbollen.
Dock är det roligt att se supportrar som i princip stödjer handel med barn så länge det gynnar en klubb som dom håller på. Rätt sjuk syn.

Känns som att du har ingen aning om vad barnhandel är för någonting

Barnhandel = Barn som används för ekonomisk vinst och som instrument för handel

Vad Barcelona har gjort är att klubben erbjudit barn möjligheten att bo, studera och träna i klubbens akademi. Här finns det varken någon ekonomisk vinst i klubbens handlande eller tredjepart (agent) då transfern är gratis, klubben gör istället brakförlust då man står för studier, boende, kost, sjukvård och resor till hemländerna åt de intagna. Kostnader som varje år överstiger en miljon kronor per intagen på klubbens akademi.

FIFA påstår sig vilja skydda och värna om barn men ser samtidigt mellan fingrarna med den riktiga barnslavhandeln i Qatars VM 2022 satsning där tusentals barn skeppas till koncentrationläger i Qatar för att landet ska ha ett fotbollslag till VM.
Citera
2014-04-04, 21:23
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Känns som att du har ingen aning om vad barnhandel är för någonting

Barnhandel = Barn som används för ekonomisk vinst och som instrument för handel

Vad Barcelona har gjort är att klubben erbjudit barn möjligheten att bo, studera och träna i klubbens akademi. Här finns det varken någon ekonomisk vinst i klubbens handlande eller tredjepart (agent) då transfern är gratis, klubben gör istället brakförlust då man står för studier, boende, kost, sjukvård och resor till hemländerna åt de intagna. Kostnader som varje år överstiger en miljon kronor per intagen på klubbens akademi.

FIFA påstår sig vilja skydda och värna om barn men ser samtidigt mellan fingrarna med den riktiga barnslavhandeln i Qatars VM 2022 satsning där tusentals barn skeppas till koncentrationläger i Qatar för att landet ska ha ett fotbollslag till VM.

Barca tjänar i längden multum på sin akademi. Släpp sargen för helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in