2014-04-04, 19:12
Medlem
najass avatar
OT raderat och Varningar utdelade. Om uncleandroid fortsätter med sina infantila enradare och vägra lämna belägg för sina påstående så blir det fler Varningar. Att trolla är för övrigt tillåtet, dock är trolltjafs i trådarna OT.

Skärpning!

/mod
Citera
2014-04-04, 20:27
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Nu var det inte du utan Mick.2 som pratade om genetiska programmering.

Och det är väl mer ett tomt argument från evolutionisthåll. De som jobbat med detta i verkligheten förstår att det inte går att jämföra genetisk programmering med mutationer och naturligt urval.

Du hänger väl med i min tanke att programmen måste kunna växa fram 1a för 1a, 0a för 0a. Och varje litet steg skall förändra programmet så pass mycket att en kvaliteskontrollant eller produkttestare skall välja programmet före andra liknande program.
Hela tiden skall nya dataprogram uppkomma som kodar för nya saker, nya operativsystem, nya program och nya spel eller för produktionsprogram för annan produktion än pappermassa.

stebe2
Stebe, stebe, stebe. Jisses... Detta visar på att du har inte den blekaste aning om hur programvaruutveckling fungerar. Genetiska algoritmer skapar inte program via att slumpa/modifiera själva maskinkoden (1or och 0or) av det exekverbara programmet. Var fan har du fått det ifrån? Att ens tro något så absurt visar på total oförståelse. Dessa används för att lösa givna problem (se det som ett specifikt urval/miljö). I det avseendet är de inte lika evolutionen eftersom de aldrig kommer muteras till att lösa ANDRA problem. Och de kommer aldrig muteras till att bli ett helt annat program i maskinkodsform.

Herre"gud" asså. Tvivlar på att du ens kommer fatta 10% av denna länk, men här är exempel:http://www.codeproject.com/Articles/710644/Genetic-Algorithms-Implementation

Som finnen skulle säga: Alla parn i tråten skrattar åt Stepe, för han är CP.
Senast redigerad av Zaxxon 2014-04-04 kl. 20:42.
Citera
2014-04-04, 23:47
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Musfällan är väl en mycket tydlig och pedagogisk bild på vad ett oreducerbart komplex är för något.

Har du någon mindre vansinnig pedagogisk metafor som på ett tydligare sätt visar vad ett oreducerbart komplex är?

Och varför skulle Behe vara en oärlig vetenskapsman när han försöker så enkelt och pedagogiskt som möjligt förklara vad oreducerbart komplex är för något för t ex sådana som du som inte verkar förstå det?

stebe2
Fast det är det inte, Ken Miller visade att en råttfälla utan vissa delar fungerar utmärk som slipsklämma.
Och din buskanalogi, när urvalet klipper skott kan inte busken röra sig åt nått håll alls, oavsett hur mycket skott den sätter. Men om den sätter skott åt vänster som aldrig klipps kommer det till slut bildas en häck och den sista busken är långt från där den första busken var.
Citera
2014-04-05, 01:24
Medlem
Citat:
Det var du som gjorde det.

Du började. Vet du inte vad du själv har sagt?

För att rekapitulera:

1) stebe2 börjar med en liknelse mellan evolution och dataprogram.
2) jag påpekar att dataprogram visst kan tas fram med evolutionsliknande mekanismer
3) stebe2 säger att det inte går att jämföra genetisk programmering med evolution
4) jag frågar varför han då gör det?
5) stebe2 säger då att det är jag som gör det!

Är det verkligen meningsfullt att argumentera med folk som gör så här?
Citera
2014-04-05, 08:07
Bannlyst
OK! Jag tar till mig av kritiken från mod och alla andra, men detta skriver jag bara en gång:
T H E L O G I C O F C H A N S E

edit: jag stavade minsann fel men det får stå kvar för att visa att även jag kan göra fel, otroligt nog.
Senast redigerad av uncleandroid 2014-04-05 kl. 08:29.
Citera
2014-04-05, 08:17
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
OK! Jag tar till mig av kritiken från mod och alla andra, men detta skriver jag bara en gång:

Förtydligande till denna gök, som inte verkar greppa det här med referenser/källhänvisning och inte kan stava. Han menar alltså sannolikt Koonins http://sunsetridgemsbiology.wikispaces.com/file/view/0132542498Chance.pdf
Citera
2014-04-05, 08:46
Medlem
Pads avatar
Citat:

edit: jag stavade minsann fel men det får stå kvar för att visa att även jag kan göra fel, otroligt nog.

Och vad skulle din poäng vara?

Vore det inte bättre att du faktiskt la fram rationella argument för din sak snarare än kryptiska oneliners?
Citera
2014-04-05, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Och vad skulle din poäng vara?

Vore det inte bättre att du faktiskt la fram rationella argument för din sak snarare än kryptiska oneliners?
Den här snubben (som jag inte vet vem det är) säger ungefär det jag ville säga, om man bara lyssnar på dom vetenskapliga bitarna.
http://www.metacafe.com/watch/10335610/the_origin_of_life_requires_intelligence_kirk_durs ton_phd/
Citera
2014-04-05, 10:00
Medlem
Pads avatar
Citat:
Den här snubben (som jag inte vet vem det är) säger ungefär det jag ville säga, om man bara lyssnar på dom vetenskapliga bitarna.
http://www.metacafe.com/watch/10335610/the_origin_of_life_requires_intelligence_kirk_durs ton_phd/

Jag investigooglade lite, för jag tyckte också att hans resonemang om sannolikheten var lite tveksamma, men jag är ju lekman och har svårt att bemöta det.

Intressant länk jag hittade om det:

http://scienceblogs.com/pharyngula/2009/01/31/durstons-devious-distortions/

Anledningen är att resonemangen tycks följa de vi haft i tråden tämligen väl, och Durst verkar resonera ungefär som Stebe, komplett med missförstådda pokeranalogier och allt.
Citera
2014-04-05, 18:36
Medlem
najass avatar
Återigen en massa OT raderat och Varningar utdelade. Befinner man sig på den kunskapsmässiga nivån att man tror att abiogenes är inom ämnet för evolutionen bör man ta en lång paus från diskussionerna här och läsa på ordentligt.

Vidare; att länka till något är ok men då får man banne mig vara beredd på att inkludera egna argument som är relevanta för diskussion och inte bara rapa upp: "kolla på länken, köp boken".

Jag trodde i min enfald att det hade gått fram tidigare men tydligen inte.

/mod
Citera
2014-04-05, 23:23
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
När övergår uppkomsten av liv till att bli evolution menar du, najas?

Frågan är inte ställd till mig, men jag kan svara: Evolution (utveckling) förutsätter att självreplikerande liv redan existerar. Det är inte så att uppkomst av liv (abiogenes) övergår till att bli evolution, utan de är separata processer. Svårare än så är det inte.
Citera
2014-04-06, 01:09
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Frågan är inte ställd till mig, men jag kan svara: Evolution (utveckling) förutsätter att självreplikerande liv redan existerar. Det är inte så att uppkomst av liv (abiogenes) övergår till att bli evolution, utan de är separata processer. Svårare än så är det inte.
Vad är självreplikerande liv, och vad skiljer det ifrån annat liv?

När vi nu är i en "evolutionskritisk" tråd, har jag en annan fråga som vem som helst får besvara: Den kambriska explosionen tas ibland upp som ett "hål" i evolutionsteorin. Vad hände under denna explosion? Var det under explosionen som flercelliga organismer kom till, och i sådana fall varför? Varför stod utvecklingen stilla så länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in