2014-04-03, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Som nämns i överklagan så skriver HD att Fredrik Svensson här skulle kunna åläggas viss förklaringsbörda. På ett suntförnuftsplan är det inte det minsta störande.

Omständigheterna i målet är inte rimligen förenliga med självmord. Att en kropp som gömts undan i skogen i ett emballage där sängen hos offret är full av blod från henne skulle vara självmord tangerar det fullständigt verklighetsfrämmande.

Nu hänvisar inte HR till någon förklaringsbörda i domen, inte ens i avseendet att det varit olycka eller självmord.
Det resonemanget har man missat.

Det går säkert att hitta en massa fall där andra städat efter en gm för att inte bli misstänkta, annars hade inte förra TR/HR nämnt det.

Verklighetsfrämmande eller ej så har inte HR berört aspekten självmord heller och det kan vara en allvarligare brist än man tror.
Citera
2014-04-03, 18:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
HD skriver då så här:

Fredrik Svensson förväntas komma med åtminstone något försök till förklaring på de omständigheter som annars gör att bara han kan vara aktuell som GM.

Att det finns en sådan förklaringsbörda strider inte mot Europakonventionen med någon sorts automatik.

Så här skrev HR i Arbogafallet.
Europadomstolen har tillåtit att tystnad vägs in som en försvårande omständighet men endast om det funnits annan tungt vägande bevisning mot den tilltalade och tystnaden inte har varit det huvudsakliga eller det enda beviset. Tystnad i situationer då det är rimligt att den tilltalade kan förväntas komma
med en förklaring kan beaktas vid värderingen av åklagarens bevisning.

B 1545-08
Citera
2014-04-03, 18:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Så här skrev HR i Arbogafallet.
Europadomstolen har tillåtit att tystnad vägs in som en försvårande omständighet men endast om det funnits annan tungt vägande bevisning mot den tilltalade och tystnaden inte har varit det huvudsakliga eller det enda beviset. Tystnad i situationer då det är rimligt att den tilltalade kan förväntas komma
med en förklaring kan beaktas vid värderingen av åklagarens bevisning.

B 1545-08
Men så skrev inte HR i spekerödsmålet. Den anser tydligen inte att FS har någon förklaringsbörda.
Citera
2014-04-03, 18:12
Bannlyst
Citat:
HD skriver då så här:

Fredrik Svensson förväntas komma med åtminstone något försök till förklaring på de omständigheter som annars gör att bara han kan vara aktuell som GM.

Att det finns en sådan förklaringsbörda strider inte mot Europakonventionen med någon sorts automatik.

Javisst, problemet är att HR inte har dömt så. Fallet innehåller så mycket nytt från resningen att detta inte nödvändigtvis kan ges samma betydels i HRs dom.

HR gjorde en tavla och den är inte snygg. Ev. måste den målas om.
Citera
2014-04-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Javisst, problemet är att HR inte har dömt så. Fallet innehåller så mycket nytt från resningen att detta inte nödvändigtvis kan ges samma betydels i HRs dom.

HR gjorde en tavla och den är inte snygg. Ev. måste den målas om.

Så vad tror du? Kommer överklagan leda nånstans?
Citera
2014-04-03, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Anledningen till förvirringen är att det ju enligt RB 54 kap §10 finns två anledningar för HD att bevilja prövningstillstånd. Den ena är att målet är av vikt för rättstillämpningen. Den andra är att resningsgrund föreligger. Både jag och Fnurran utgick från att överklagan skulle ta sikte på att resningsgrund förelåg - jag eftersom jag ansåg att det absolut inte fanns något av vikt för rättstillämpningen i målet, och Fnurran eftersom h*n ansåg att resningsgrund mycket väl kunde föreligga.

Men nu visar det sig att överklagandet inte är baserat på resningsgrund, utan på den vanliga banala frågan vikt för rättstillämpningen. Jag ser bara inte någonting i Hanssons mångordiga överklagande som ger vid handen att någonting han tar upp är av betydelse för rättstillämpningen. Väsentligen går hela överklagan ut på att kritisera hovrättens bevisvärdering - den HD icke äger att ifrågasätta om det inte handlar om uppenbar domvilla.

Jag kan, när du skriver det, se en principiell punkt i det du nämner, om att bevisvärderingen i ett mål som upptas efter resning till den misstänktes nackdel, inte kan omprövas. Jag skulle som du, inte tro att HD plockar upp den bollen. Dels tror jag helt enkelt inte att HD vill vara yttersta bevisvärderingsinstans för rmål där man beviljat resning. Men framför allt låter det sig sägas att den här ordningen är inbyggd i att vi överhuvudtaget har resning till men för den misstänkte, och hade HD haft synpunkter på den, så hade de kunnat ta upp den aspekten i något tidigare fall.

Nu spekulerar du lika vilt som inför förra resningen, då hade du och jag lika fel.
Så dina gissningar idag kan vi lägga lika mycket åt sidan som någon annans.
Q hade en finurlig bedömning, och det är att chansen för PT är lika stor nu som för förra resningen.

Helt ärligt så skulle jag också vilja be dig bemöta inlägget i min signatur, det skulle möjligtvis öka på trovärdigheten i dina allt för självsäkra slutsatser.

.
Citera
2014-04-03, 18:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Diskutera gärna mordet på Marina men att förtala och smutskasta mordoffret i den här utsträckningen är fullständigt onödigt och dessutom fruktansvärt osmakligt. Det är dessutom brottsligt. Man kan fällas till ansvar för förtal även om de uppgifter man förmedlar är sanna och jag ser inte mycket som ens är sant i ovanstånde. Att sätta ett frågetecken efter meningarna hjälper knappast. Här har du en nyligen utkommen förtalsdom där du kan läsa på om rättsläget: http://www.hastmagazinet.com/transfer/SylvePeter-Dom-2013-02-22.pdf

"Visst var FS del av detta, men vilka var de andra som hon kan retat upp ?"

Relevans? Du låter påskina att Marina retat upp andra. Finns det något stöd för det över huvud taget för att Marina kan ha retat upp andra (än FS) så till den milda grad att de mördar henne? Om det inte gör det blir väl diskussionen fullständigt meningslös?

"Hon fick en kollega sparkad utan att ens blinka, eller ta upp det med sin jobbcoach.
Jag tror denna hade en ganska hög post inom företaget. Var det rent utav så att MJ delvis tog över detta ansvar, och lönekuvert ?"

Hur vet du vad Marina tänkte i denna situation? Vet du om hon kände samvetskval, ångest, skadeglädje, sorg? Hur vet du att "hon fick kollegan sparkad utan att ens blinka". Var du där? Jobbade du på samma ställe? Var du med under hela förloppet? Tror du att det är vanligt att någon blir avskedad bara sådär? Dessutom någon med en hög post i företaget? Varför insinuerar du att Marina "fick personen avskedad" för att själv få mer i sitt lönekuvert? Bestämde Marina själv allt på företaget och kunde se till att sparka folk på "höga poster" för att ta över deras lönecheckar? Som sagt, var du där? Vet du vad som hände? Eller hittar du bara på vad som hände för att kunna smutskasta en stackars kvinna som blev mördad i sina bästa år för att du tycker det är roligt på FB? För vilken relevans har detta på mordet? Menar du på fullt allvar att en arbetskamrat som fått sparken skulle ha mördat Marina?

"Varför har MJ inga väninnor, det är mycket ovanligt, har hon haft men det har skurit sig ?"

Kvalificerat skitsnack. För det första finns det massor av kvinnor som inte har några nära väninnor. En del föredrar manligt sällskap och en del föredrar att inte ha någon eller några "bästisar" utan trivs bäst i sitt eget sällskap. En del har nära vänner periodvis och är mer eremitbetonade periodvis. Folk är olika. Det som framkom i vittnesförhören i hovrätten var att Marina blev isolerad efter att hon träffade FS och att familjen inte ville komma och hälsa på eftersom FS var så jävla otrevlig. DET är dock väldigt vanligt, att en man som kontrollerar och behandlar sin kvinna illa också ser till att isolera henne från familj och vänner. Som bekant har Marina själv sagt att hon hade svårt att ta hem folk på grund av en "labil inneboende".

Och ånyo, du låter påskina att det skurit sig mellan Marina och hennes väninnor (som om tjejer bara har tjejkompisar - så dumt så man blir snurrig), och att Marina skulle vara "mycket ovanlig" som inte har några nära väninnor. Marina ska alltså ha retat upp några tidigare väninnor så att de flera år senare mördar henne och dumpar henne i skogen? Finns det något exempel över huvud taget på en arg väninna från förr?

"MJ använder sexuell dominans uteslutande, jag är nyfiken på hur det här utpressningsleken med fotografier funkade, hur många var det fråga om ? 1,2,10 ? Är det en del av att köra vidare på förnedringen utanför sovrummet, kunde MJ till skillnad från de flesta andra inte särskilja sexuell lek & fantasi med vardag & verklighet ?"

Hur vet du att Marina "använder sexuell dominans uteslutande"? Du är också nyfiken på "hur det här utpressningsleken med fotografier funkade". Exakt vad är du nyfiken på? Hur vet du att det var fråga om några utpressningslekar? För det finns ju inget vittne som säger sig lekt någon utpressningslek.

Det är rena spekulationer från din sida och mig veterligen så finns det inget som stöder att det faktiskt skett i verkligheten. Att Marina på en chatt pratat om det är inte samma sak som verkliga händelser och det vet du med, så jag vill inte ha ett svar tillbaka där du spelar dum. De personer Marina träffade för BDSM gjorde ju det dessutom just därför att de gillade att Marina var dominant. Varför skulle de bli "uppretade" och mörda Marina för detta?

Vad får dig att undra om Marina inte kunde skilja på "lek & fantasi och vardag & verklighet"? Det är väl klart som fan att hon kunde! Marina var inte psykiskt sjuk. Tvärtom så var hon intelligent och framgångsrik. Kan du visa på någonting överhuvudtaget som stöder att Marina skulle ha sammanblandat dessa?

"Var det därför hon var tvungen att vara så öppen språkligt, men eg. sluten på den kontinuerliga planet ? PF beskriver deras relation som syskonlik och utan BDSM. Var detta MJs enda sätt att förhålla sig "nära", såsom ett syskon. Enda andra alternativet var hårdför dominant utan gräns ?"

Jag förstår inte riktigt vad du skriver här men som jag uppfattar de sista två meningarna så var Marina antingen bara som en kompis med någon eller så var hon "hårdför dominant utan gräns?". Igen, rena spekulationer, du kände inte Marina och har ingen aning om hur hon betedde sig. Jag är säker på att du inte heller kände någon av Marinas vänner, arbetskamrater, konståkningskompisar, bekanta eller älskare.

Du utmålar Marina som någon som det faktiskt inte finns stöd för, det framstår i det närmaste som om Marina är beredd att mörda för att få sin vilja igenom. För det första visar det på en grov okunskap om BDSM, för det andra så är det rent hittepå, ska du komma med grovt kränkande insinuationer om brottsoffret så tycker jag att du åtminstone kan låta dessa åtföljas av citat ur FUP och källhänvisning.

Kanske skulle vara lämpligt med en reflektion också över hur det skulle kännas om det var din egen dotter, syster eller mamma som hade blivit mördad och som nu smutskastades på liknande sätt på på Internet.

Jag är bara inloggad sporadiskt så om någon svarar på det här är det inte säkert att jag svarar tillbaka på ett par dar.
Bra skrivet!
Ja, idag har här sannerligen överskridits gränser.
Att förtala ett mordoffer på det här sättet får inte passera obemärkt förbi.
Bara riktigt onda och gemena människor förfaller till något så här lågt.

Det finns förutsättningar här för att fälla för falsk ryktesspridning och förtal?
Citera
2014-04-03, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bra skrivet!

Det finns förutsättningar här för att fälla för falsk ryktesspridning och förtal?

Säg mig, hur har det förtalats ?
Menar du att MJ inte chattat om utpressning av manliga sexkontakter ?
Eller att vittne inte sade att hon njöt av att få någon sparkad och ville göra det igen ?
Citera
2014-04-03, 18:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bra skrivet!

Tja, inte bara smutsen mot offret utan ifrågasättandet av tex Hamilkar.
Det är liksom så att man inte begriper en skriven dom utan man påstår att Hovrätten inte har argument om olycka eller självmord. Det är Hansson och hans drängar i ett nötskal. Och man får på ett oerhört pinsamt sätt se trollargumenten flyga fram i ämnet utan vare sig rim och reson. Och man sätter sig själv på så höga hästar trots att man fallit av för länge sedan. Det är liksom så långt ifrån en seriös diskussion man kan komma. Snart kommer både hårstråna och fingeravtrycken.

Svenkvist får snart begära en RPU på Hansson det ser inte bättre ut.
Stackars Missing people som fått skulden för att granarnas barr har fallit av.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-03 kl. 18:28.
Citera
2014-04-03, 18:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Säg mig, hur har det förtalats ?
Menar du att MJ inte chattat om utpressning av manliga sexkontakter ?
Eller att vittne inte sade att hon njöt av att få någon sparkad och ville göra det igen ?
Belägg med källhänvisning att hon verkligen bedrivit utpressning mot sina kontakter
du pratar om.
Citera
2014-04-03, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men så skrev inte HR i spekerödsmålet. Den anser tydligen inte att FS har någon förklaringsbörda.
Domen tyder i sig på att de visst anser att han har en förklaringsbörda. De skriver det inte explicit, men domen blev ju inte direkt friande...
Citera
2014-04-03, 18:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är inte självklart. Att tolka domar motsatsvis går rent generellt inte alls. Vad man kan konstatera är att HovR inte ansåg sig behöva åberopa någon förklaringsbörda för FS för att komma till det domslut de gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in