2009-08-14, 08:42
Medlem
InnocentWar1s avatar
Jag skadade denna nerv när jag hoppade höjdhopp för länge sedan. Jag rev och slog nerven i ribban så till den milda grad att jag förlorade känseln under flera timmar. Till att börja med kändes det som om jag fått en inre blödning och att blod pulserade kraftigt invärtes längs underarmen. Jag trodde ett bra tag att jag inte skulle återfå känseln, men den kom tillbaka så småningom.

Idag har jag väldigt lätt att få en reaktion bara jag stöter lätt i något. För egen del har jag aldrig kallad nerven för annat än armbågsnerven.
Citera
2009-08-14, 11:37
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Ett engelsk namn på armbågsnerven är "funny bone", trots att det inte är så roligt att drabbas av en änkestöt.

Min gamla engelskalärare (som var brittiska) brukade kalla den för "funny spot".

När jag gick i låg/mellanstadiet kallades den (vilket jag måste erkänna att den fortsatt göra i mitt huvud) cp-punkten. Mest för att det då var populärt att kalla saker man inte tyckte om för cp.
Citera
2009-08-14, 16:38
Medlem
MEC62s avatar
Lilldö'n kallar min äldre släktingar det. Jag har även för mig att jag har hört kalvdö'n, det känns inte helt obekant.
Citera
2009-08-14, 17:12
Medlem
Jiiimboohs avatar
Kärringastöt är det enda jag har hört.
Citera
2009-08-14, 19:19
Medlem
Trekojjas avatar
Kärringstöt har jag hört under min uppväxt i småland. Men änkestöt känns inte helt främmande det heller.
Citera
2009-08-14, 23:16
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEC62
Lilldö’n kallar min äldre släktingar det. ...
Den termen och änkestöten illustrerar att den ofivilliga neurologiska sensationen jämförs med en neurologisk sensation som folk söker frivilligt. Engelska "funny spot" kan väl heller inte misstolkas som analogi.
Citera
2009-08-14, 23:21
Medlem
gefys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Min gamla engelskalärare (som var brittiska) brukade kalla den för "funny spot".

När jag gick i låg/mellanstadiet kallades den (vilket jag måste erkänna att den fortsatt göra i mitt huvud) cp-punkten. Mest för att det då var populärt att kalla saker man inte tyckte om för cp.

Instämmer med dig.
Citera
2009-08-15, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubz
I norrland säger man att man träffade kärringnerven

CP-nerven verkar vanligare bland folk jag känner.
Citera
2009-08-15, 19:09
Medlem
2MissMes avatar
Kalvdö'n har jag hört användas i Västerbotten, själv säger jag nog bara aj.
Citera
2009-08-16, 23:50
Medlem
Trekojjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten

"Funny spot" låter snuskigt och pedofilistiskt
Citera
2009-08-17, 00:02
Medlem
HaxxarNs avatar
CP-armbåge kallar vi det i Täby
Citera
2014-04-03, 15:22
Medlem
Varför kallas det kärringstöt?

Det är väl ganska allmänt känt att när man slår i armbågen och det känns som man får en stöt i armen kallas kärringstöt? Eller är det bara jag och alla jag känner som säger så? Varför kallas det kärringstöt? Vad kommer det ordet ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in