Varför bry sig om politik, tänk på din framtid istället!

Behåll vännerna, strunta i politiken och fokusera på något annat.
Jag lider förvisso av samma självskadebeteende som du, jag gillra att diskutera politik. Har ganska snabbt lärt mig att man måste välja vem man luftar sina åsikter för och även då måste man väga sina ord väl - annars blir det snabbt komplicerat och jobbigt för dig. En god egenskap är att bli bra på att paddla baklänges efter du sagt något som de reagerar starkt på.
Det finns ingen mening att diskutera med dårar och med det menar jag inte att de nödvändigtvis måste tycka som du, men de måste dela ditt intresse för dialog. Betänk att även du kan vara en del av problematiken; din retorik kan göra andra irriterade eftersom du kan verka okänslig eller dylikt.
Glömde nästan det viktigaste: Diskutera aldrig politik med en kvinna om du inte är villig att riskera er relation.
Det verkar som 95% av de du kallar vänner, är inte dina vänner eftersom de inte vill höra hur du ser på saker och ting, fokusera på 5% av dem istället. Hur många vänner (läs: bekanta) har du egentligen och varför vill du diskutera politik hit och dit med dem? Svara bara krypterat när de frågar något så kommer de inse var du står och sluta ta upp det med dig.