Citat:
Ursprungligen postat av
RexNemorensis
Jaha? Ingenting nytt alls framkommer ju här? Att beväpnade poliser skådas på en parkeringsplats är inte så konstigt mitt under pågående kravaller, terrorism, revolution och statskupp. Brittiska "experter" är ju dessutom kanske minst lika mycket part i målet som västerländsk media, eller ryska myndigheter och rysk media. Att vi kommer få se några bevis för vad som faktiskt hände, från den ukrainska kuppregimen eller från västerländska källor, förefaller precis som du skriver extremt osannolikt.
Undersökningar av
var de som sköts dödades, och
varifrån skotten avlossades, som dessa brittiska forensiska experter sägs ha gjort, kan ju när de presenteras granskas av de som utan minsta tillstymmelse till bevis påstår att "oppositionen lejde legoknektar som sköt både poliser och demonstranter".
Till stöd för tesen att Janukovitjs SBU-kontrollerade Alfagrupp sköt ihjäl demonstranter finns ju video-och fotomaterial, som visar personer med samma slags uniformer och material som de personer som filmades på SBU:s innergård före och efter de gjort det de tränats (bl.a. av ryssar) för:
http://www.rferl.org/content/ukraine-snipers-sbu-photos-video/25318776.html
Citat:
Meanwhile, in further evidence of a link, RFE/RL’s Ukrainian Service on February 20 recorded video of masked troops with the same uniforms and yellow armbands aiming the same tripod-mounted sniper's rifles and firing the same type of modified Kalashnikovs at Maidan protesters.
Citat:
Kan du inte svara på om du tror att det är "moskoviterna" som ligger bakom mordet på Psycho-Billy (som enligt de nya myndigheterna tydligen ramlade och sköt sig själv flera gånger i bröstet...) och avväpningen av Högra Sektorn? Är det Ryssland som styr Svoboda och kuppregimen i Ukraina?
Jag har inte läst inrikesministeriets rapport om händelsen när Muzychko dog, och inte tagit del av eventuellt video/audiomaterial. Jag har i dagsläget ingen bestämd uppfattning om hur sannolikt det scenario de målar upp är.
http://en.ria.ru/world/20140402/188989768/Ukrainian-Officials-Justify-Operation-That-Killed.html
Citat:
According to the results of the investigation, Muzychko attempted to escape through a window and opened fire on law enforcement, injuring one of the officers. Muzychko was shot in his leg, but tried to return fire. He kept shooting after he was kicked down to the ground, accidentally fatally shooting himself in the chest.
Ryska myndigheter och rysk media har under veckor kommit med otaliga utspel och hatiskt sensationalistiska och inte sällan lögnaktiga artiklar riktade mot de radikala nationalistiska nätverken.
De vill utan tvekan se dem oskadliggjorda, det är Putins första prioritet. Att Högra Sektorn-sajter i Ryssland blockeras är ett tecken på att det upplevs som ett hot om de får komma till tals med sina verkliga åsikter. Kanske ryska nationalister skulle börja tänka att de skulle kunna göra något liknande det Högra Sektorn gjort. Vilken förmåga ryssarna har att genomdriva sina önskningar hos vissa nyckelpersoner i interimregeringen, i säkerhetspolisen, i polisen, i inrikesministeriet är svårt att uttala sig om. Att det i de organisationerna finns femtekolonnare är jag dock övertygad om.
Jag har inte sett att Högra Sektorn avväpnats än så länge. Att det finns en ömsesidig misstro mellan interimregeringen och dem är dock rätt naturligt. Det är en fråga om våldsmonopol, och vilka som ska anses vara en legitim del av det nationella våldsmonopolet.