Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Bli diskriminerad alltså - vilket i så fall är ett argument som styrker Nymans upplevelse/version, inte tvärtom.
Vilka svenska romer kan inte svenska?
Vilket "hem" talar du om? Svenska romers hem är väl Sverige och ingen annanstans?
1. Jag skiter väl i vad som styrker vad, jag säger bara att det inte är konstigt att man blir diskriminerad när man själv sätter sig i ett läge där man vet att man kommer att bli det.
Du kan inte som zigenare räkna med att inte bli diskriminerad om du inte gör det som står i din makt för att inte bli det. I detta fallet en så enkel sak som att välja annorlunda kläder.
Vill du ändra folks värderingar kan du ta och börja med helt andra saker (bl.a. ändra de värderingar jag tidigare talat om bland zigenare)
2. Ser du smutsiga tältläger och ockuperade campingplatser som hem så är det upp till dig.
För mig är det en tillfällig upprättning. Anser man sedan att ens "hem" är här om man är zigenare så skall man också ta seden dit man kommer. Gör man inte detta så skall man ut (hem, bort, dö, åt helvete eller vad du nu vill kalla det).
F.ö så finns det inget (enligt mig) som heter "Svenska romer", antingen är du Zigenare eller Svensk i det valda fallet. Medborgarskap är inget trams som (bör) ha med saken att göra.