2014-03-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag såg att WL är vän med ANs dotter iaf.

Verkar ju som alla känner alla i Boden? I alla fall de som kommer på tal i detta fall, men allvarligt?
Snart kommer det väl fram att det egentligen var KJ som var MBs älskare och att alla omnämnda mördade VB tillsammans?
I alla fall har jag tänkt länge på varför VB och MB kommunicerade så intensivt de dagarna innan mordet. Någonting måste hänt hur som helst.
Citera
2014-03-28, 19:51
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns, vad jag vet, inga sushiverktyg som är skålade som ett håljärn eller en . Och det spikliknande verktyg som du visar på bild kan absolut inte avsätta de skador som finns på offret.

OK, men om man hugger någon med en kniv vars spets är formad som den som visas på fotot, hur tror du att sårskadans form skulle se ut då? Observera - jag bollar idéer, endast.

https://www.zeva-mundial.co.uk/assets/catalog/parts/4907-914.jpg
Citera
2014-03-28, 19:54
Medlem
findays avatar
Citat:
Som du vet så stegrades samtalskommunikation mellan MB och VB 2-3/5 med topprekordet just 3/5. Sen var dö-döda vanligt i MBs samtalskommunikation. Var väl bara sex som användes oftare? Det skulle vara intressant att veta när dö-döda förekom mest frekvent under mätperioden. Kniv var rätt vanligt också vill jag minnas. Förekom dö-döda och kniv speciellt mycket sista veckan under mätperioden? Tråkigt nog gick man inte i mål med denna utredning.
Skulle du kunna säga mig vart du hittar att den stegrades de datum du anger, om man ser till sidan 878 i FUP är det absolut inte enligt vad du skriver.
Så vore intressant om du kunde hitta det eller om du bara hittar på.
Citera
2014-03-28, 19:54
Medlem
Intressant att saker på fb hamnar i rätten, exempelvis dagger. Funderar lite grann på i vad mån det är rimligt eller inte att någon sådan användes. Om KJ hade tillgång till en dagger, vad mer behöver han som motiverar honom att åka till sin bror efter kl 2100 för att rota efter saker i föräldrahemmet?
Duschdraperiet, tejpen, kniven redan på plats, vad mer behövs? Eller finns det alternativ till daggern? Tja, kanske - vad sägs om stålfilar? finns med d-form och samma mått som på torso, likadant med trekantiga hål, osv. Om KJ åkte till DJ, tog en sväng in i garaget så är det möjligt att han tog det som fanns till buds - yxa, kniv, stålfilar, rep. Om VB inte lämnade KJ lägenhet levandes så kan han fortfarande ha använt sig av stålfilar (byggde egna knivar motsvarande), stämkniv och annat som fanns tillgängligt på plats (inklusive möjligen en dagger). Om KJ hade en dagger så borde det vara möjligt att kolla upp inköp. VB kan även ha köpt en dagger i gåva till MB som KJ använde sig av och sedan kastat. Möjligheterna är oändliga. Poängen är att en dagger är lite macho och flashigt som kanske går hem i rätten som troligt vapen kopplat till KJ likasinnade. Ett vapen som lämpar sig att leda tanken bort från KJ och på så vis skapa möjlighet till alternativ gärningsman. Stålfilar och motsvarande pekar sannolikt i högre grad mot KJ än någon alternativ gärningsman. Val av mordvapen pekar även i någon mån mot huruvida det var utfört i raseri eller planerat.

Huggen i ryggen kan ha utförts vid olika tillfällen - före och efter att döden inträffade. Huggen efter döden kan ha utförts i syfte att kontrollera om hon lever eller inte (blod i yttre vävnader på de flesta huggen, medan några inte hade det vilket torde indikera att hjärtat hade stannat och blodtrycket var 0).
Citera
2014-03-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
OK, men om man hugger någon med en kniv vars spets är formad som den som visas på fotot, hur tror du att sårskadans form skulle se ut då? Observera - jag bollar idéer, endast.

Varierade inte sårbredderna vilket borde tyda på en konisk spets? Fast jag vet inte
Citera
2014-03-28, 19:58
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Verkar ju som alla känner alla i Boden? I alla fall de som kommer på tal i detta fall, men allvarligt?
Snart kommer det väl fram att det egentligen var KJ som var MBs älskare och att alla omnämnda mördade VB tillsammans?
I alla fall har jag tänkt länge på varför VB och MB kommunicerade så intensivt de dagarna innan mordet. Någonting måste hänt hur som helst.

Ja, MB förklarade i förhör att han avslutat relationen med VB och att han körde henne hem (efter träning?) 2 maj.
Hur det ligger till med sanningshalten vet bara MB, men om, kan jag tänka mig att VB inte var med på beslutet, trots att MB ville ge sken av det.
Citera
2014-03-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

Exakt vilka knivar finns i MBs knivsamling? Vilken kniv fick han sig levererad i mars/april? Som han stolt visade upp? Hur svårt kan det vara att kolla?

Det framgår i FUP att en sådan kniv förekommit. I ett förhör av karateeleven F.

F kan säkert avlämna mer exakt beskrivning av föremålet som vida överskrider skissen av KJs sk stämjärn.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ganska kusligt ändå om VB använder ord som dö/döda när hon kommunicerar med sin älskare. Sen är hon dödad kort tid efteråt.

Jag kan inte tänka mig att våra mobiler skulle ge hög frekvens av dessa ord, men det klart, sonen till MB använder ordet "dööööö" till det mesta. En familjegrej kanske..
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Vad jag förstått så gillade inte WL och KJ varandra. Jag har svårt att tro att de två samverkat. Frågan är om VB kan ha anklagat eller terroriserat WL? Sen vad som då skulle gjort att han väljer att kontakta MB? Här uppstår den stora frågan. Jag har väldigt svårt få in WL i detta. Ni har väl sett hans YouTube klipp? Bl a super de en renrakad RÅ full på hans 19års dag. Inlindad i silvertejp.
Citera
2014-03-28, 20:02
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ja, MB förklarade i förhör att han avslutat relationen med VB och att han körde henne hem (efter träning?) 2 maj.
Hur det ligger till med sanningshalten vet bara MB, men om, kan jag tänka mig att VB inte var med på beslutet, trots att MB ville ge sken av det.

Någon mer som tycker det är underligt att messa 7-8 sms per dag till någon man vill avsluta relationen med?
Citera
2014-03-28, 20:06
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Skulle du kunna säga mig vart du hittar att den stegrades de datum du anger, om man ser till sidan 878 i FUP är det absolut inte enligt vad du skriver.
Så vore intressant om du kunde hitta det eller om du bara hittar på.
Jag har som sagt inte fup framför mig. Är du på rätt sida så ser du att MB-VB inte haft så mycket kommunikation på 80 dagar som just 3/5. Dagen innan hon mördades.
Citera
2014-03-28, 20:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vid den tidpunkt han skulle ha hanterat en död kropp i bagageutrymmet. För att undvika att avsätta spår inne i kupén skulle krävas ett ombyte från topp till tå och förmodligen även tvättning. Handlingen i sig innehåller moment som förberedelse av nya kläder och skor, rätt ordningsföljd och inte minst sinnesnärvaro. Sinnesnärvaro och stresskänslighet går inte ihop.

Bogus. KJ drabbad av stress & kaos låter som ett skrattretande skämt .. KJ ger inget som helst intryck av att vara den lättstörda typen, lätt att bringa ur fattningen - snarare verkar han vara flegmatisk, lugn och planerar efter bästa förmåga innan han företar sig något som han är intresserad av, så han har säkert förutsett och förberett delmomenten i det här spelet, men det är väldigt lätt för oinitierade att underskatta 'kibba' Johansson, det tycker mig ha märkt. Enda gången KJ blev ställd svarslös var när han konfronterades med blodbesudlingen i Sonatan, ett fatalt misstag, dock utan att detta synes ha påverkat eller rubbat KJ:s tillförsikt. Påstående om stress & kaos är bogus.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-28 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in