2014-03-23, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, det kunde M inte veta men det har mindre betydelse. Han visste om att det var sökområdet och att KJ deltog. Tror att det räckte.

Varför släpa dit kroppsdelarna överhuvudtaget när man kunde gömt undan kroppen riskfritt i vilken myr som helst i Norrlands ödemark?

Det enda jag kan komma på är att - givet inte kroppen dök upp och entydigt kunde kopplas till KJ - så skulle även M hus och bilar genomsökas med lupp. Det skulle varit nästa steg i utredningen!

I samma ögonblick kroppen dök upp försvann M ur sökljuset.

Det är en bra motivering, tror jag. Alternativet hade varit betydligt mer riskfyllt.

Åtminstone är det så jag tänker.

Om man vill att kroppen ska hittas, varför dölja den under stenar? Jag tror inte på slumpen med gula huset.
Citera
2014-03-23, 19:03
Bannlyst
Citat:
Nej, det kunde M inte veta men det har mindre betydelse. Han visste om att det var sökområdet och att KJ deltog. Tror att det räckte.

Varför släpa dit kroppsdelarna överhuvudtaget när man kunde gömt undan kroppen riskfritt i vilken myr som helst i Norrlands ödemark?

Det enda jag kan komma på är att - givet inte kroppen dök upp och entydigt kunde kopplas till KJ - så skulle även M hus och bilar genomsökas med lupp. Det skulle varit nästa steg i utredningen!

I samma ögonblick kroppen dök upp försvann M ur sökljuset.

Det är en bra motivering, tror jag. Alternativet hade varit betydligt mer riskfyllt.

Åtminstone är det så jag tänker.

Samtidigt?
Citera
2014-03-23, 19:04
Medlem
rayraviolis avatar
Apropå avsågat rör. Så här kan man göra en "pipe dagger" på egen hand: http://www.youtube.com/watch?v=0ZI2rwsxo8U
Citera
2014-03-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Hon skulle naturligtvis kunna vara en länk mellan KJ och MB. Frågan är om KJ har berättat om sin undersökning av gula huset till henne. Men skulle jag vara i MB:s kläder och hade begått mordet skulle jag nog inte blanda in fler bekanta än nödvändigt som skulle kunna läcka till polisen. Så viktigt att sätta dit KJ kan det väl ändå inte vara.

Tänk för att jag tror det. Tror inte M skulle klarat en vassare undersökning vare av sig själv eller ägodelar. Och det stod för dörren!

Dom var - innan detta - likvärdigt misstänkta. Lätt att glömma men så var utredningsläget.
Citera
2014-03-23, 19:10
Bannlyst
Citat:
Tänk för att jag tror det. Tror inte M skulle klarat en vassare undersökning vare av sig själv eller ägodelar. Och det stod för dörren!

Dom var - innan detta - likvärdigt misstänkta. Lätt att glömma men så var utredningsläget.

Likvärdigt går väl att diskutera men ingen av dom var misstänkt för mord..."då utredningsläget var så"
Citera
2014-03-23, 19:11
Medlem
Citat:
Om man vill att kroppen ska hittas, varför dölja den under stenar? Jag tror inte på slumpen med gula huset.

Har aldrig sagt att gula huset var en slump. Den som placerade benen där visste exakt vad som skulle hända.
Citera
2014-03-23, 19:13
Medlem
Citat:
Fem stenar?
Citera
2014-03-23, 19:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Språkförbistringar här kanske. Med splitsnål menar jag (kanske felaktigt) en sån här: http://www.beckorep.com/files/images/Sjomaning/SwFidS.jpg Den ger onekligen C-formade skador.

Vi menar samma verktyg men jag ser inte C:et. Jag ser något som bildar ett D. Om det skulle bli ett C så skulle ju ändarna på C:et inte vara spetsiga. Det finns ju ingen egg åt det hållet om inte någon slipat till C-ändarna. Jag skulle vilja se såret i verkligheten men vi låter det väl stå kvar tills vidare..
Citera
2014-03-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Likvärdigt går väl att diskutera men ingen av dom var misstänkt för mord..."då utredningsläget var så"

Då var VB försvunnen (frivilligt eller bortförd), mord dök upp i samma ögonblick som kroppsdelarna dök upp.

Givet det inte hänt skulle man "backa bandet" och börjat undersöka BÅDE KJ och M noggrannare. Åtminstone ter sig det rimligt för mig. Eller vad skulle nästa steg ha varit?
Citera
2014-03-23, 19:17
Medlem
Citat:
Har aldrig sagt att gula huset var en slump. Den som placerade benen där visste exakt vad som skulle hända.

Om MB placerade benen i gula huset tog han en mycket stor risk att lämna spår efter sig. Var det värt risken? Även om benen skulle hittas, var det något bevis som skulle kunna fälla KJ?
Citera
2014-03-23, 19:19
Medlem
highfives avatar
Läste lite om pipe Dagger

Description
CN3011B: Pipe Knife Dagger
Condor Tool & Knife

This design was inspired by the ceremonial daggers used by cannibalistic headhunters from Borneo. The double-edged blade is constructed of 1075 high carbon spring steel with a no-rust, satin, Hybrid PolyEpox powder coated finish. Features a stainless steel acorn guard and a removable rubber butt cap that allows the knife to be attached to a spear handle with two screw holes. Includes a full grain handmade leather belt sheath with leg ties.
Citera
2014-03-23, 19:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Fem stenar?

6.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto