2014-03-23, 01:10
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
OK.

Så sent, då måste hon legat på is länge ...

Kroppen kan INTE ha legat på is, eller under 1 grad celcius för då ändras kroppens celler på ett sätt så att det kan ses av den som obducerat VBs kropp/torso/ben.

Läs till ex. här:

http://www.sfu.ca/~ganderso/forensicentomology.htm

The body may have been disposed of in a way that excludes insects e.g.

a) freezing - if the body was frozen for a period of time before being placed outside on, for example, 8 May, the insects would only invade then, giving the misleading impression that death had occurred on 8 May. However, other forensic experts would be able to determine whether or not the body has been frozen, and insect evidence will still determine time of exposure.

(NOTE: detta eksempel har inte med VBs fall att gjöra det är enbart ett tillfälle att 8 maj näms)
Citera
2014-03-23, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag skrev det tidigare att det var ett scenarium hur det kunde gått till styckmordet, att det sannolikt var en skåpbil som kidnappade VB och sedan styckmördades hon i skåpbilen.
Man måste göra sådana trovärdiga scenarier om man skall kunna få en lösning på ett sådant fall.
Att bli kidnappad av en skåpbil är på min ära helt unikt. Du är bedårande Lagro! Har du inte fattat att mord och styckning av kroppen inte nödvändigtvis måste ske vid samma tillfälle?
Citera
2014-03-23, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nicz
FUP sid. 272 av 2050.

Jag måste fråga för att vara på den säkra sidan. När dom skriver såhär, menar dom då att det är mätt från centrum på fönstret som är uppbrutet, eller menar dom centrum som i mitt emellan det uppbrutna fönstret och fönstret som fortfarande är igenbommat?

Titta på bild inifrån i FUP så förstår du. Det igenbommade är byggt igen på insidan också och då bör dom ha mätt från benen till centrum på öppningen.
Citera
2014-03-23, 01:18
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Titta på bild inifrån i FUP så förstår du. Det igenbommade är byggt igen på insidan också och då bör dom ha mätt från benen till centrum på öppningen.

Tack för det! När du skriver så och jag bläddrar ner i FUP så kan jag inte annat än skämmas över mig själv
Får helt enkelt skylla på att klockan är efter läggdags
Citera
2014-03-23, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om likdelarna förvarats i ett vattenfylt värn under många dagar (från ca 4-5 maj till ca 16-18 maj vid förflyttning, dvs ca 12-14 dagar), altså nedsänkt i vatten då menar jag att det inte skulle ha funnits något blod kvar på kroppsdelarna, det skulle ju ha tvättats av helt efter SÅ maga dagar, och det fanns ju blodspår kvar på kroppsdelarna

http://webcache.googleusercontent.com/search?hl=da&biw=&bih=&q=cache:eB6-N-CLJ5oJ:http://www.fildirekt.se/dl/1390534647.pdf%2B%22bangsuan%22+%228+dagar%22&gbv= 2&ct=clnk

"Kroppen hade sammatyp av tunna blodrinningar som benen. På grund av den lilla mängden blod på kroppen måste den ha varit tvättad."

Dessutom så borde det ha funnits någon sorts spår efter att kroppen/huden legat i vatt i SÅ lång tid
(12-14 dagar), bara tänk på hur dina fingrar ser ut om du ligger i badkaret i 1 timma; russin-fingrar etc.
När kroppsdelarna placerades inne i värnet var det isbelagt och kunde därför hålla en lämplig temperatur kanske vid 2-4 grader, på vilket sätt de förvarats inne i värnet är det ingen som vet de kan ha legat på någon hylla där eller liknande. Kroppsdelarna togs in genom en fönsterglugg och sedan placerades i värnet. Det är inte möjligt att kroppsdelarna legat under vatten, eftersom tjock is måste ha legat i värnet, sedan har isen börjat smälta under maj månad.
Jag anser också att benen kan inte ha legat lång tid i Gulahuset, det rör sig nog om 1 dygn max 2 därför stämmer det här vittnet, som såg in genom fönstret den 18-19 maj och såg ingenting där.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-23 kl. 02:28.
Citera
2014-03-23, 02:20
Medlem
PeterNosters avatar
Vittnet Lennart säger också att han såg heller inga spår på marken och hans hund regerade inte. Hunden brukar nosa på allt.
Så enbart vittnesmålet om frånvaron av spår skulle räcka. Beror ju lite på om det gick att ta sig in spårlöst.

Har lite svårt att förstå de som menar att benen lagts där för att hittas. Det var ju rena turen att de hittades. Torson borde ha hittats lättare av t.ex hundar efter en tid.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-23 kl. 02:25.
Citera
2014-03-23, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Att bli kidnappad av en skåpbil är på min ära helt unikt. Du är bedårande Lagro! Har du inte fattat att mord och styckning av kroppen inte nödvändigtvis måste ske vid samma tillfälle?
(fel ord, skall vara med och inte av)
Att kidnappningen skedde med en skåpbil är fullt logiskt och att mordet och styckningen skedde inne i den är sannolikt. När styckningen sker inne i skåpbilen finns det ingen insyn, att det skulle göras vid olika tillfällen verkar helt ologiskt.
Det gäller att snabbt som möjligt få undan kroppsdelarna och i det här fallet skulle lite blod planteras i KJ:s bil, desto snabbare en sådan här operation utföres desto mindre är risken för upptäckt, den bör ha skett hela operationen under den natten hon försvann VB.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-23 kl. 02:40.
Citera
2014-03-23, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Kroppen kan INTE ha legat på is, eller under 1 grad celcius för då ändras kroppens celler på ett sätt så att det kan ses av den som obducerat VBs kropp/torso/ben.

Läs till ex. här:

http://www.sfu.ca/~ganderso/forensicentomology.htm

The body may have been disposed of in a way that excludes insects e.g.

a) freezing - if the body was frozen for a period of time before being placed outside on, for example, 8 May, the insects would only invade then, giving the misleading impression that death had occurred on 8 May. However, other forensic experts would be able to determine whether or not the body has been frozen, and insect evidence will still determine time of exposure.

(NOTE: detta eksempel har inte med VBs fall att gjöra det är enbart ett tillfälle att 8 maj näms)

Är det någon som vet om det finns något älgslakteri med kylrum åt det håll som MB/AN hämtade
vatten som de dessutom hade möjlighet att disponera?
Citera
2014-03-23, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vittnet Lennart säger också att han såg heller inga spår på marken och hans hund regerade inte. Hunden brukar nosa på allt.
Så enbart vittnesmålet om frånvaron av spår skulle räcka. Beror ju lite på om det gick att ta sig in spårlöst.

Har lite svårt att förstå de som menar att benen lagts där för att hittas. Det var ju rena turen att de hittades. Torson borde ha hittats lättare av t.ex hundar efter en tid.
Att vittnet såg inga spår säger ingenting, det hade varit ett flertal personer innan honom och sett in genom det krossade fönstret och vissa personer hade hoppat in i lokalen också, blandannat KJ var inne i lokalen när sök gjordes efter VB.
Därför benen placerades i lokalen var att de skulle upptäckas, som också gjordes. Torson är mycket troligt att den placerades ut tidigare än benen, sett till skicket den var när den kom till Rättsmedicinska. Torson upptäcktes tackvare att benen hade upptäckts och spaningen fortsatte i området och den låg ca 150 m från Gula huset.
Senast redigerad av Lagro 2014-03-23 kl. 02:53.
Citera
2014-03-23, 03:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
När kroppsdelarna placerades inne i värnet var det isbelagt och kunde därför hålla en lämplig temperatur kanske vid 2-4 grader, på vilket sätt de förvarats inne i värnet är det ingen som vet de kan ha legat på någon hylla där eller liknande. Kroppsdelarna togs in genom en fönsterglugg och sedan placerades i värnet. Det är inte möjligt att kroppsdelarna legat under vatten, eftersom tjock is måste ha legat i värnet, sedan har isen börjat smälta under maj månad.
Jag anser också att benen kan inte ha legat lång tid i Gulahuset, det rör sig nog om 1 dygn max 2 därför stämmer det här vittnet, som såg in genom fönstret den 18-19 maj och såg ingenting där.

Kolla temperaturerna här, det tycker jag utesluter att VBs lik skulle kunna ha bevarats i något värn i veckorna innan kropsdelara hittades på fyndplats 1 & 2.

Redan den 11 maj är dag-temperaturen 4-16 grader, och temperaturen bara stiger framöver.

I perioden 19 maj till den 22 maj vet vi inte ens vad temperaturen var, men den var sannolikt högre enn den var den 18 maj (sidsta annförda i FUP) och tidligare.

Och om liket låg "på någon hylla där eller liknande" i värnet då skulle spyflugor i alla fall på dagtid, iom temperaturen ABSOLUT var tillräkligt hög, ha lagt larver i likdelarna, vilket dom INTE gjorde.

Här är temperaturerna som eksperten LA räknade med:

FUP 425

Maj temperaturer i Sävst som är de temperaturer som eksperten räknat med.
Lågsta temperatur pr. dag ät sannolikt natt-temperatur och högsta temperatur pr.dag dag-tempratur:

4 maj - 3-13 grader
5 maj 3-7 grader
6 maj 5-7 grader
7 maj 2-6 grader
8 maj 0,1-15 grader
9 maj 4-11 grader
10 maj 3-11 grader
11 maj 4-16 grader
12 maj 1-16 grader
13 maj 1-21 grader
14 maj 5-15 grader
15 maj 7-21 grader
16 maj 7-15 grader
17 maj 6-17 grader
18 maj 2-17 grader
19 maj inte anfört
20 maj inte anfört
21 maj inte anfört
22 maj inte anfört

Varför det inte anförts temperaturer från den 19, 20, 21sta, och 22dra maj vet jag inte men det er ju i sig mycket konstigt!

Jag menar att man ska tänka på personer som har tillgång till kyl locations som dom är " herre över" dvs som ingen annan har tillgång till.

Det skulle kunna vara personer som personligen har tillgång till störr kyl aka:

Kyl i förbindelse med jakt

Kyl i förbindelse med resturang

Kyl i förbindelse med begravningsburå eller liknade

Kyl i förbindelse med slaktning

Kyl i förbindelse med ödehus där det fortfrarande finns större kyl som fungerar

Kyl i förbindelse större hushållning

Kyl i förbindelse med ???

Det skall i alla fall vara kyl som är 100% privat och där det INTE finns möjlighet, överhuvudtaget, för spyflugor att komme i förbindelse med liket.
Citera
2014-03-23, 03:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Är det någon som vet om det finns något älgslakteri med kylrum åt det håll som MB/AN hämtade vatten som de dessutom hade möjlighet att disponera?

JA, jag är 99,99% säker på att det har nämnts just något sådant ställe här på flashback innom sista året, tyvärr hittar jag inte den infon just nu, kansk någon annan kan posta den informationen.
Citera
2014-03-23, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Är det någon som vet om det finns något älgslakteri med kylrum åt det håll som MB/AN hämtade
vatten som de dessutom hade möjlighet att disponera?

Du menar i närheten av Lakaträsk? Var de där i närheten av de kritiska dagarna 18-20 maj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in