2014-03-20, 21:50
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Kan han öppna munnen utan att komma med ad-hominem? Tänka sig.
Jag är säker på att han använt sig av ad hominem, men inte i citat du skrev.

Citat:
Ett litet axplock av Dawkins argument:
Dom gudstroende (6 miljarder människor) betecknas som
faith-heads, ignorant , stupid ,insane (god delusion)
"dom har virus i huvet"(Free Inquiry, 1993)

Fler av hans argument för evolutionen kan du läsa här:
http://www.oxfordtutorials.com/Dawkins%20Debunked%20Summary.htm
Fortfarande inte ad hominem. Ad hominem innebär att fokusera på personen istället för dennes argument. Dawkins ser dessa personers argument, och ser att dessa är idiotiska. Därefter kallar han dem idioter. Helt rätt.

Källa på att 6 miljarder tror på Gud? Låter som fullständigt bullshit.

Citat:
Du börjar låta som självaste Dawkins.
Haha, man tackar

Citat:
Det där var med gammal teknik där man bara använde sig av sekvenseringsutkast, där man mätte nåra random proteinkodande avsnitt som bara är en bråkdel av våra tre miljarder baspar. Numera är det 70% som gäller. Det jobbigaste för evolutionisterna är nog Y-kromosomens likheter, hela 43%. Grattis. http://www.nature.com/nature/journal/v463/n7280/full/nature08700.html
http://www.answersingenesis.org/articles/arj/v6/n1/human-chimp-chromosome

Källa på dessa 70% som du talar om.

vidare, 70% likhet talar fortfarande om att vi har delar en gemensam anfader med schimpanserna.

Citat:
Då har vi bara 10% kvar ner till bananen som delar 60% med oss. I evolutionisternas värld är vi alltså 60 procents bananer.

Ur genetisk synpunkt 60%, men vi är inte "60% bananer" som du säger det.

Citat:
Kromosomantalets ska vi inte tala om. Nästa nivå i utvecklingen blir tobaken med 48 kromosomer.

Citat:
Det händer ständigt och jämt. Och eftersom man utgår från att evolutionen är sann så vidgar man bara sin teori. Lätt som en plätt. Roligt klipp om hur evolutionisterna jonglerar med sina geologiska lager och varje dom hittar nått i fel lager så börjar det hostas. https://www.youtube.com/watch?v=mXpfHX_r_aM&list=PLF2E5FF9EFB84BAD6
Varje gång de hittar något i fel lager kollar de felkällor. Och hittills har alltid felkällor hittats.

Citat:
Erkänn att det måste vara argumenten som spelar roll och inte källan.
Agreed. Men när det gäller vetenskapliga påståenden kräver jag pålitliga källor, inte något från tramssidor som AIG.
Citat:
Samtliga där har högsta möjliga expertis inom sina områden.
"Inom sina områden" kreationism då eller? För inte vill du få mig att tro att de som skriver på AIG faktiskt är seriösa forskare och vetenskapsmän? Bättre kan du.

Citat:
Även om det är en påse skit som framför argumenten, angrip argumenten istället. Det ger mer trovärdighet.
Om det endast handlade om argument. Nu handlar det dock om vetenskapliga påståenden. Extraordinära sådana. Då kräver jag seriösa källor.

Citat:
Att Dawkins inte förstår en sak visar väl inte särskilt mycket?
Dawkins är en utav de mest kunniga biologer inom området. Han förstår sig på det mesta.

Citat:
Dawkins hade säkert hurrat för eran lista på 180 värdelösa organ som ni stoltserade mer i slutet av 1800-talet. Ni gör bort er på punkt efter punkt. http://creation.com/recurrent-laryngeal-nerve

Död länk.
Citera
2014-03-20, 21:52
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Plagiatmästaren har fortfarande inte läst på om genregulatorer hör jag.
(FB) Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design(/Mod.)

Jag vet ärligt talat inte vad du lider av, men skulle rekommendera göra en ORDENTLIG koll. Vad försöker du bevisa genom att rycka enstaka ord ur mina meningar och stapla upp dem i en enda röra?!

Citat:
skapade geparden? Var har du hört det? Hört talas om att arter kan förändras? Eller har du levt i en grotta hela ditt liv?[/url]

Trollar du eller? För enligt er bisarra tro så skapade ju gud "varje art för sig", vill du jag ska visa dig också var detta står i biblen? Grattis, du har bekännt evolutionen! Och att vi har ett gemensamt ursprung. Eftersom geparden plötsligt inte är skapad. Dagens höjdpunkt!!!

Citat:
Vilka observationer och fakta finns som tydligt visar att mutationer kan bygga upp information som kodar för olika system och organ?
Jag önskar dig verkligen lycka till!!

Svaren på det stod i länken jag gav tidigare, men du är förblindad i din egen tro så räknade inte heller med du kunde tillgodogöra dig informationen.
Citera
2014-03-20, 22:39
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
vad du lider av, men skulle rekommendera göra en ORDENTLIG koll Trollar du eller bisarra Dagens höjdpunkt!!! förblindad
Argumenten håller helt klar Richard Dawkins-klass. Enbart ad-hominem. Det är vad jag vill belysa. Blir nästan komiskt.
Citat:
skapade ju gud "varje art för sig"
japp efter sina arter, titta på arten hund t ex, enorma skillnader, men alltid inom artens gränser. Verkligheten bekräftar det som står där.
Citat:
vill du jag ska visa dig också var detta står i biblen?
du kan inte ens stava till bibeln. Och jag vet var det står.
Citat:
Grattis, du har bekännt evolutionen!
Du blandar ihop evolution med variation. Samma misstag som Darwin gjorde när han var på Galapagos. Han misstog variation i storleken på finkarnas näbbar möjliggjort i djurens genuppsättning som evolution. Dom förvandlades till..........finkar! Grattis!
Citat:
Och att vi har ett gemensamt ursprung. Eftersom geparden plötsligt inte är skapad. Dagens höjdpunkt!!!
Alla arter härstammar från ett urpar. Alla hundar härstammar från ett hundpar, typ vargen, alla katter härstammar från ett katt-par, typ lodjuret och alla människor härstammar från hör och häpna ett människopar. Det är när du påstår att dessa kattpar och hundpar, t ex, också har en gemensam förfader som du går från vetenskap till saga.
Citat:
Svaren på det stod i länken jag gav tidigare, men du är förblindad i din egen tro så räknade inte heller med du kunde tillgodogöra dig informationen.
Och du har inte svarat på frågan Stebe ställde genom att googla på mutationer och länka till första bästa. Och i ett diskussionsforum brukar man sammanfatta länkarna det är tom regel på det.

Och vi undrar fortfarande

1) Vad säger denna länk om vilken nivå av information som mutationer kan åstadkomma?

2) Och vilka observationer grundar man sina slutsatser på?
Senast redigerad av menpalla 2014-03-20 kl. 23:03.
Citera
2014-03-20, 23:25
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Stebe, har du läst Nei ännu? Jag tvivlar på att du håller med honom alls. Han tror att mutationer kan göra fantastiska saker, medan du tror att de "bara ger skit". Hur menar du att ni "säger samma sak"? (ledtråd: Nei's bok heter "Mutation Driven Evolution" och inte "Natural Selection is over rated")

Är det ett fall av "min fiendes fiende är min vän"?

Nei det har jag inte gjort. (Jag var bara tvungen).

Men jo jag har läst en del utdrag av hans bok som fanns tillgängliga. Av det jag har läst verkar han poängtera samma sak som jag försöker upplysa om. Det naturliga urvalet kan bara ha en underordnad betydelse för evolutionen. Det som måste göra jobbet för att evolutionsteorin skall gå ihop är mutationerna. Och det måste göra det på egen hand.

Här verkar både Nei och Shapiro överens med mig om vad som är en riktig förståelse av mekanismerna olika roller och möjlighet att påverka förändring.

Men visst har vi kanske olika tilltro till mutationernas förmåga att råka orsaka uppkomsten av specificerad komplex information.
Återstår för herrarna att visa vilken komplexitetsnivå på information som mutationer i verkligheten kan åstadkomma genom dessa slumpmässiga kopieringfel.

stebe2
Citera
2014-03-20, 23:33
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Alla arter härstammar från ett urpar. Alla hundar härstammar från ett hundpar, typ vargen, alla katter härstammar från ett katt-par, typ lodjuret och alla människor härstammar från hör och häpna ett människopar. Det är när du påstår att dessa kattpar och hundpar, t ex, också har en gemensam förfader som du går från vetenskap till saga.

Är det här Noas ark-relaterat? I så fall finns det åtminstone sju "arter" som härstammar från sju "urpar". Om inte, så vore det väldigt intressant att få veta källan till ditt påstående.
Citera
2014-03-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Jag menade 5-6 miljarder. Och det är de som tro på någon form av gud eller högre makt. Rimligt är att man räknar med att den guden eller högre makten också varit inblandad i skapelsen.
Funkar inte den logiken för dig?
Ursäkta, jag trodde du skrev miljoner. Nu förstår jag hur du menar. Men här handlar det ju om evolution. Vad jag förstår så accepterar exempelvis katolska kyrkan evolutionsteorin, så där går det ju bort åtminstone nån miljard. Så de siffror du anger stämmer nog inte för evolutionsmotstånd.

Citat:
Det måste vara jobbigt att alltid försöka stå emot den mest uppenbara, förnuftiga och logiska slutsatsen som man kan dra utifrån observationer och tvingas att begränsa sig efter de tankeregler och materialistiska ramar som någon har bestämt måste gälla.
Inte jobbigt alls. Vi människor är lite för bra på att gissa på avsikter och på att besjäla naturen - jag känner inte till någon ursprunglig religion som inte haft diverse andeväsen och dylikt som befolkat deras omgivningar. Kan man utifrån det dra slutsatsen att det faktiskt fanns andeväsen i deras omgivningar?

Nej, givetvis inte.

Att folk velat ha nån förklaring till att allt finns är inte så konstigt. Det är inte heller konstigt att de hittat på skapare. Kan man utifrån det dra slutsatsen att det faktiskt finns någon skapare?

Nej, givetvis inte.
Citera
2014-03-20, 23:55
Medlem
guderis avatar
Citat:
Argumenten håller helt klar Richard Dawkins-klass. Enbart ad-hominem. Det är vad jag vill belysa. Blir nästan komiskt.

japp efter sina arter, titta på arten hund t ex, enorma skillnader, men alltid inom artens gränser. Verkligheten bekräftar det som står där.

Du blandar ihop evolution med variation. Samma misstag som Darwin gjorde när han var på Galapagos. Han misstog variation i storleken på finkarnas näbbar möjliggjort i djurens genuppsättning som evolution. Dom förvandlades till..........finkar! Grattis!

Och du har inte svarat på frågan Stebe ställde genom att googla på mutationer och länka till första bästa. Och i ett diskussionsforum brukar man sammanfatta länkarna det är tom regel på det.

1) Vad säger denna länk om vilken nivå av information som mutationer kan åstadkomma?

Jaha ja, hur kommer det sig att rovdjuren urparen inte åt upp bytesdjur urparen?
Hur överlevde dessa?
Korthuset faller
Citera
2014-03-21, 00:04
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:

Sluta tramsa dig, du vet mycket väl vad ad-hominem betyder. Eller?
MentosFruitcore har ju förklarat för dig. Det är dina infantila och de felaktiga
argumenten vi angriper, inte dig som person. Men argumenten du framför gör dig både dum och oärlig.
Deal with it!
Du undrar t ex hur jag kan veta hur gravitation finns, eftersom den inte syns. Allvar?
Prova och håll en penna framför dig och släpp den, så har du fått gravitationen påvisad.
Men du kan inte ge ett enda exempel hur vi kan påvisa din guds exsistens. Om det finns, fram med det!
Mirakel? Isåfall var och när? Varför har vi isåfall inte hört något om detta på Breaking news?
Döda människor som reser sig upp och går iväg? Vore ju en världssensation!
Och forskarna skulle få helt nya kriterier att jobba med, så underbart.
Men verkligheten ser helt annorlunda ut.
Du hänvisar till vansinniga sajter gjorda av fundamentala kreationister, om hur ormar kommit till och dess gift i ljuset av en skapare.
Jag visar med lätthet att detta är nonsens och strider mot sunt förnuft.
Menpalla, vetenskapen är inte ond, genforskningen går framåt och de emipiriska data är korrekta.
Tror du på fullaste allvar att vi ska förkasta en av våra mest prövade vetenskapsteorier med paleonologer, biologer och geologer till förmån för fantasifoster som inte kan påvisas överhuvuxdtaget?
Isåfall är du naiv, och det är inget ad-hominem.

Svaret på dina och stebe2´s frågor om mutationerna som kan skapa/lägga till ny information:
JA, tydligen kan de det.
http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB102.html
http://tinyfrog.wordpress.com/2008/06/17/proof-that-mutations-can-create-information/
http://www.newscientist.com/article/dn13673-evolution-myths-mutations-can-only-destroy-information.html#.UytxQPl5Ouk
Citera
2014-03-21, 00:07
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Ursäkta, jag trodde du skrev miljoner. Nu förstår jag hur du menar. Men här handlar det ju om evolution. Vad jag förstår så accepterar exempelvis katolska kyrkan evolutionsteorin, så där går det ju bort åtminstone nån miljard. Så de siffror du anger stämmer nog inte för evolutionsmotstånd.

Inte jobbigt alls. Vi människor är lite för bra på att gissa på avsikter och på att besjäla naturen - jag känner inte till någon ursprunglig religion som inte haft diverse andeväsen och dylikt som befolkat deras omgivningar. Kan man utifrån det dra slutsatsen att det faktiskt fanns andeväsen i deras omgivningar?

Nej, givetvis inte.

Att folk velat ha nån förklaring till att allt finns är inte så konstigt. Det är inte heller konstigt att de hittat på skapare. Kan man utifrån det dra slutsatsen att det faktiskt finns någon skapare?

Nej, givetvis inte.

Menar du att katolska kyrkan inte tror att Gud har varit engagerad i skapelsen?
Jag betvivlar stark den slutsatsen. Eller jag vet att den är fel. Och så hade vi en miljard tillbaka som trodde att en gud är inblandad i skapelsen igen.

Evolutionsteorin är totalt chanslös om man inte tror att en gud på nåt sätt varit med i processen.

Kristen tro är annorlunda än många andra religioner och besjälar inte naturen eller sätter tabun eller gör saker i naturen och universum heliga. Tvärtom så uppmuntras studier av naturen och att vårda och förvalta naturen.
Det står t o m i bibeln att om vi studerar naturen så kan vi se glimtar av Guds storhet.

För nästan varje ny vetenskaplig upptäckt så stärker det tron på en intelligent designer. Vi behöver inte gissa hur en del saker fungerar längre. Det blir bara mer och mer tydligt.

Snart finns det inget utrymme för ovisshet där man kan tro på en osannolik slump kvar.
Jag menar ju att evolutionsteorin hänger kvar p g a en massiv men felaktig marknadsföring och därmed vida spridda missuppfattningar kring framförallt det naturliga urvalets roll och betydelse för utvecklingen. Evolutionsteorin har blivit den nya gap-teorin där man griper tag i de halmstrån där vi ännu inte har tillräcklig kunskap.
Och det kommer knappast vara intellektuellt försvarbart att vara darwinist eller neodarwinist så länge till.

stebe2
Citera
2014-03-21, 00:15
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Sluta tramsa dig, du vet mycket väl vad ad-hominem betyder. Eller?
MentosFruitcore har ju förklarat för dig. Det är dina infantila och de felaktiga
argumenten vi angriper, inte dig som person. Men argumenten du framför gör dig både dum och oärlig.
Deal with it!
Du undrar t ex hur jag kan veta hur gravitation finns, eftersom den inte syns. Allvar?
Prova och håll en penna framför dig och släpp den, så har du fått gravitationen påvisad.
Men du kan inte ge ett enda exempel hur vi kan påvisa din guds exsistens. Om det finns, fram med det!
Mirakel? Isåfall var och när? Varför har vi isåfall inte hört något om detta på Breaking news?
Döda människor som reser sig upp och går iväg? Vore ju en världssensation!
Och forskarna skulle få helt nya kriterier att jobba med, så underbart.
Men verkligheten ser helt annorlunda ut.
Du hänvisar till vansinniga sajter gjorda av fundamentala kreationister, om hur ormar kommit till och dess gift i ljuset av en skapare.
Jag visar med lätthet att detta är nonsens och strider mot sunt förnuft.
Menpalla, vetenskapen är inte ond, genforskningen går framåt och de emipiriska data är korrekta.
Tror du på fullaste allvar att vi ska förkasta en av våra mest prövade vetenskapsteorier med paleonologer, biologer och geologer till förmån för fantasifoster som inte kan påvisas överhuvuxdtaget?
Isåfall är du naiv, och det är inget ad-hominem.

Svaret på dina och stebe2´s frågor om mutationerna som kan skapa/lägga till ny information:
JA, tydligen kan de det.
http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB102.html
http://tinyfrog.wordpress.com/2008/06/17/proof-that-mutations-can-create-information/
http://www.newscientist.com/article/dn13673-evolution-myths-mutations-can-only-destroy-information.html#.UytxQPl5Ouk

Sammanfatta gärna också dessa länkar enligt mina två frågor sist du länkade.

Eller sammanfatta dem bara men hänvisa till vad de verkligen observerat. Extrapolerade fantasifulla evolutionära slutsatser finns det gott om ändå.

Du har inte sammanfattad den förra länken heller ännu vad jag har sett.

stebe2
Citera
2014-03-21, 00:29
Medlem
Citat:
Menar du att katolska kyrkan inte tror att Gud har varit engagerad i skapelsen?
Nej, det sa jag inte så varför tror du det?

Citat:
Evolutionsteorin är totalt chanslös om man inte tror att en gud på nåt sätt varit med i processen.
Grundlöst påstående.

Citat:
Snart finns det inget utrymme för ovisshet där man kan tro på en osannolik slump kvar.
Jag tror du har i huvudsak rätt i det. Jag tror exempelvis att vi så småningom kommer att upptäcka att de processer som leder till liv är oundvikliga under vissa förhållanden, vilket gör att ingen behöver tro på någon osannolik slump.

Citat:
Jag menar ju att evolutionsteorin hänger kvar p g a en massiv men felaktig marknadsföring och därmed vida spridda missuppfattningar kring framförallt det naturliga urvalets roll och betydelse för utvecklingen. Evolutionsteorin har blivit den nya gap-teorin där man griper tag i de halmstrån där vi ännu inte har tillräcklig kunskap.
Och det kommer knappast vara intellektuellt försvarbart att vara darwinist eller neodarwinist så länge till.
Det är såna här uttalanden som gör att jag tvivlar på att du läst så mycket riktig vetenskap rörande evolution.
Citera
2014-03-21, 00:34
Medlem
Citat:
Nei det har jag inte gjort. (Jag var bara tvungen).

Men jo jag har läst en del utdrag av hans bok som fanns tillgängliga. Av det jag har läst verkar han poängtera samma sak som jag försöker upplysa om. Det naturliga urvalet kan bara ha en underordnad betydelse för evolutionen. Det som måste göra jobbet för att evolutionsteorin skall gå ihop är mutationerna. Och det måste göra det på egen hand.

Här verkar både Nei och Shapiro överens med mig om vad som är en riktig förståelse av mekanismerna olika roller och möjlighet att påverka förändring.

Men visst har vi kanske olika tilltro till mutationernas förmåga att råka orsaka uppkomsten av specificerad komplex information.
Återstår för herrarna att visa vilken komplexitetsnivå på information som mutationer i verkligheten kan åstadkomma genom dessa slumpmässiga kopieringfel.

stebe2

Förstår du VARFÖR Nei anser att naturligt urval haft en underordnad betydelse? Om du inte håller med honom när det gäller hans argumentation så kan du inte heller spela honom som ett auktoritetskort för din sak. Om allt ni är överens om är frasen "naturligt urval har spelat en underordnad betydelse" så förstår jag inte varför du lutar dig mot honom alls.

Poängen med att referera till tung forskning är att man faktiskt håller med om forskningen. Man kan inte argumentera att 4+5=3 bara för att någon annan visat att 1+2=3, och påstå att man "tänker likadant". Man måste hålla med om HELA argumentationen, åtminstone i stora drag.
Senast redigerad av rosebud 2014-03-21 kl. 00:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in