Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Till skillnad från dig så hoppas jag inte att någon speciell förklaringsmodell ska visa sig stämma. Jag har ingen prestige investerad i att det ska förhålla sig på något speciellt sätt - om bevisen skulle leda till en skapelsegud och en ung jord så har jag inga problem att följa dit.
Nu är läget dock sådant att bevisen för gemensamt ursprung och en gammal jord är så starka att den enda rationella slutsatsen måste bli att evolutionsteorin i grova drag är korrekt.
Det jag dock "hoppas" är att du ska delge oss din syn på hur du personligen tolkar fossilen och vilken bild du har av skapelseprocessen för att förena dessa två perspektiv. Detta har du fortfarande inte kommenterat.
Då tror jag att vi någon gång kommer att mötas och ha samma övertygelse. För jag har samma inställning.
Skillnaden är att jag vet och är så bombsäker på att Gud existerar att Han redan från början är en självklarhet hur jag tolkar universums, jordens, livets eller alla organismers uppkomst.
Det vore ju ganska märkligt om en evig allsmäktig Gud inte var inblandad på något sätt på något plan. Eller hur ser du på den logiken?
Om det skulle visa sig att man skulle leda i bevis att vi alla verkligen har gemensamt ursprung i en självreplikerande RNA-sträng så hotar detta egentligen inte min övertygelse om Guds existens. Och jag vet flera kristna som också har den tron att Gud skapat förutsättningarna för liv att uppstå och utvecklas. De har också hyfsade förklaringar varför man kan tänka så.
Om Gud är Gud och allsmäktig så kan Han ju också skapa allt på ett ögonblick bara därför att Han vill det.
Så jag är öppen för att olika förklaringarna kan vara riktiga.
Men det jag lutar åt just nu är att:
- Universum kan ha uppkommit genom någon slags Big Bang för kanske 13,798 miljarder år sedan.
- Jorden kan mycket väl ha bildats för ca 4,54 miljarder år sedan.
- Jag tror sedan precis som fossilen visar att Gud vid olika tidpunkter skapat olika slags organismer med stor variation och mångfald samt med en förmåga att förändras och anpassa sig efter skiftande miljöer och låtit dem sprida sig över jorden.
Vilka olika slags organismer som Gud från början skapat vid olika tidpunkter kommer att visa sig när man inser att barriärer finns mellan olika slags organismer som inte mutationer kan ta sig förbi. Forskningen kommer alltså kunna svara på vilka grundtyper av organismer Gud skapat. Och hur mycket dessa sedan har förändrats och utvecklats.
- Människan borde inte kunna ha uppkommit för mer än ca 20 000 år sedan om man ser till historien och arkeologi.
- Jag tror också att en världsvid naturkatastrof har inträffat. Kanske genom krockar med flera asteroider. Hur en sådan händelse påverkar plattektoniken, erosion, slambildning fossilisering och är svårt att överblicka.
- Jag är också övertygad om det totalt osannolika att slumpmässiga mutationer skulle råka orsaka uppkomsten av specificerad information som kodar för avancerade system, komplexa organ och fantastiska funktioner.( Här har jag all tillgänglig forskning, observationer, studier och fakta på min sida.)
Och jag menar att dessa punkter inte på något sätt strider mot tillgängliga vetenskapliga verkliga observationer och verklig fakta.
(Att vissa drar andra slutsatser utifrån samma observationer och fakta är en annan femma.)
stebe2