2014-03-17, 13:47
Medlem
Izak80s avatar
Skall börja jobba som nattportier på ett hotell under den sista delen av mina masterstudier. Tänkte det var ett bra arbete att kombinera med studier då det är förlagt till natten. Någon som jobbar, har jobbat, som nattportier på ett hotell och kan berätta lite mer, exakt vad arbetsuppgifterna består i och om det är ett väldigt stressigt arbete? Lite information (alltså)om hur det är att arbeta som nattportier och om det finns några ljusglimtar.
Citera
2014-03-17, 15:23
Medlem
Feldherrnhalles avatar
Fördelar:
- Ibland mycket dötid vilket kan passa dig som är student
- Bättre timlön än dagpassen
- Ingen chef som hänger över axeln
- Oftast sköna kolleger (om man inte jobbar ensam)

Nackdelar
- Sitter man i skiten så sitter man där själv
- Skumma människor kommer fram på natten
- Dåliga pengar jmf. med exempelvis skift på industri
- Jobbigt med fel dygnsrytm

Det varierar nog en hel del beroende på hotellets storlek, klientel och läge. Tror de största innerstadshotellen kan ha upp till fyra personer som jobbar varje natt, emedan andra mindre bara har en ensam. Man får lära sig att improvisera och det är en fördel att inte vara helt handfallen ifall något går sönder.
Citera
2014-03-17, 17:22
Medlem
Izak80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feldherrnhalle
Fördelar:
- Ibland mycket dötid vilket kan passa dig som är student
- Bättre timlön än dagpassen
- Ingen chef som hänger över axeln
- Oftast sköna kolleger (om man inte jobbar ensam)

Nackdelar
- Sitter man i skiten så sitter man där själv
- Skumma människor kommer fram på natten
- Dåliga pengar jmf. med exempelvis skift på industri
- Jobbigt med fel dygnsrytm

Det varierar nog en hel del beroende på hotellets storlek, klientel och läge. Tror de största innerstadshotellen kan ha upp till fyra personer som jobbar varje natt, emedan andra mindre bara har en ensam. Man får lära sig att improvisera och det är en fördel att inte vara helt handfallen ifall något går sönder.

Då verkar det vara ett drägligt yrke iallafall. Är en ensamvarg så att arbeta ensam (om det nu blir så) ser jag bara som ett plus. Hur mycket brukar en heltidslön innan skatt ligga på? Tack så mycket för ditt tidigare svar förresten, det uppskattas
Citera
2014-03-18, 10:50
Medlem
Izak80s avatar
Det kommer nog bli ett jobb som funkar fint. Kanske tom. finns tid att läsa in en del litteratur.
Citera
2014-03-18, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Izak80
Det kommer nog bli ett jobb som funkar fint. Kanske tom. finns tid att läsa in en del litteratur.

Jo, ni brukar ha dom ambitionerna i början av nattjobb.
Citera
2014-03-18, 10:57
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izak80
Det är en mycket stor skillnad mellan att t.ex. sitta uppe och plugga till 03.00 någon gång ibland och att många dagar i sträck arbeta till klockan 07. Åtminstone jag blev väldigt allmänpåverkad efter några dagars nattjobb som hotellportier. Trött och irriterad, likt en bakfylla.

Något mer konstruktivt/produktivt än att sitta som en zombie och klicka på "nya inlägg" medan dreglet droppar på tangentbordet var inte direkt möjligt för de flesta av oss som jobbade natt (3 andra personer). Efter cirka klockan 04 var man "ledig" men inte fick man mycket gjort då alltså.

Jag hade visserligen en kollega som ägnade sig åt att studera under nattpassen men jag vet inte om det hörde till någon reell akademisk utbildning eller om han bara forskade på egna villkor även om det var ett erkänt akademiskt ämne.
Citera
2014-03-18, 17:08
Medlem
Izak80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det är en mycket stor skillnad mellan att t.ex. sitta uppe och plugga till 03.00 någon gång ibland och att många dagar i sträck arbeta till klockan 07. Åtminstone jag blev väldigt allmänpåverkad efter några dagars nattjobb som hotellportier. Trött och irriterad, likt en bakfylla.

Något mer konstruktivt/produktivt än att sitta som en zombie och klicka på "nya inlägg" medan dreglet droppar på tangentbordet var inte direkt möjligt för de flesta av oss som jobbade natt (3 andra personer). Efter cirka klockan 04 var man "ledig" men inte fick man mycket gjort då alltså.

Jag hade visserligen en kollega som ägnade sig åt att studera under nattpassen men jag vet inte om det hörde till någon reell akademisk utbildning eller om han bara forskade på egna villkor även om det var ett erkänt akademiskt ämne.

Ja det är nog mycket möjligt att det är för optimistiskt att tänka att det finns möjlighet och läsa under tiden man jobbar natt. Skall göra ett försök så får vi se hur det går med det här "nattportierandet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in