2014-03-16, 19:45
Medlem
Neandertals avatar
Oftast verkar svenskar översätta kronor, alltså vår valuta, till "crowns" när de pratar engelska.

Jag tänker att detta är fel eftersom man inte översätter namnet på andra valutor. Kinas yuan ska tydligen betyda "silverklump", men inte säger kineserna "That'll be 200 silver lumps, please" när turister handlar hos dem.

Jag skulle gissa på att man inte översätter namnet på en valuta i några andra länder, utan att det har blivit så eftersom svenskar behärskar engelska ganska väl och eftersom engelskans "crown" låter snarlikt "krona", men det gör väl inte att det blir rätt att översätta namnet på valutan.

Om man nu ska säga "krona" snarare än "crown" när man pratar engelska funderar jag även på hur huruvida man bör lägga till ett s i plural så att det blir "kronas"? Med fallet yuan så säger man ju inte "yuans" i plural utan helt enkelt yuan, så jag lutar åt att det är rätt att säga "krona" oavsett om det är plural eller singular.

Är det någon som känner till om det finns några regler kring detta? Hur tycker ni andra att man ska säga?

Mvh,
2014-03-16, 19:48
Medlem
eXtremos avatar
"Krona" översätts med "Swedish krona". Nuff said.
2014-03-16, 19:49
Medlem
Tror i faktiskt inte så många tänker på huruvida de säger crown eller krona(med engelskt uttal) när de talar engelska. Säger man krona med engelskt uttal låter det ju typ som som crown, personligen tror jag att jag säger krona eller plural krones med engelskt uttal, kronor funkar inte eftersom att de inte har den typen en böjelse i sitt språk. Är ungefär som att de flesta svenskar uttalar sitt namn med engelskt uttal när de presenterar sig, vilket är idiotiskt. Man säger helt enkelt orden med engelska uttal för att de skall höra vad man säger.
2014-03-16, 19:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neandertal
Är det någon som känner till om det finns några regler kring detta? Hur tycker ni andra att man ska säga?

Mvh,

Här har du en tidigare diskussion om detta:

(FB) "Svenska kronor"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in