Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Ett vanligt sätt att bilda nya strukturer med nya funktioner på är genduplikation. Eftersom det räcker med den ursprungliga genen för den ursprungliga funktionen, är den duplicerade genen inte utsatt för någon form av renande selektion, utan kan mutera iväg till lit av varje, inklusive till en ny användbar funktion.
Frågan är hur vanligt det är att nya funktioner uppstår?
Bästa observerade exemplet på det är väl den s k nylonbakterien som kan bryta ned restprodukter från nylontillverkning.
Till att börja med hade väl ett enzym muterat troligen så att det aktiva centrat blev mer blottat så att det kunde med mycket svag verkningsgrad bryta ned ämnet från nylontillverkningen. Den egentliga funktionen hos enzymet var dock allvarligt försämrat och bakterien var därför svag.
Sedan har jag obekräftade uppgifter om att en duplikation alternativt konjugation gjort att den gamla genen är intakt och producerar det gamla enzymet oskadat samtidigt som bakterien producerar enzymet med det mer blottade aktiva centrumet.
Vet du något kring detta?
Jag har också hört om någon bakterie som efter mutationer kunnat bryta ner ett nytt näringsämne, sockerarten D-arabinos, som den tidigare inte kunnat bryta ned.
Vet du något mer kring detta?
Och har du något mer exempel på sådan observation på duplicering som blivit lyckad.
Jag menar att vi kan lära oss mycket av detta och att förstå vad som krävs av en mutation för att den skall vara rent positiv och konstruktiv.
Och om man försöker tänka sig hur ett komplext informations-lagringssystem och informations-kopieringssystem som DNA skulle kunna uppkomma genom kopieringsfel så blir det överväldigande. Eller vad säger du?
stebe2