Citat:
Ursprungligen postat av
Knullkungen
Stuart Hall
http://www.nsd.se/kultur/kulturvetaren-stuart-hall-avliden-8257706.aspx
"Den jamaicanska kulturvetaren Stuart Hall avled under måndagen. Hall var tongivande inom 60-talets humaniorastudier, och grundade tillsammans med Richard Hoggart och Raymond Williams Birminghams universitets inflytelserika centrum för samtida kulturstudier."
Har han dött? Det hade jag missat, för över en månad sen dessutom. Jag som precis hade fått tag på hans första verk
The Popular Arts, skriven tillsammans med Paddy Whannel.
Han var en briljant kulturteoretiker och framförallt hade han en skön akademisk stil; arbetade inte ensamt utan gjorde saker tillsammans med andra och utgav ett dussin antologier. Inte konstigt att just hans elever också blivit så stilbildande inom kulturforskningen, Dick Hebdige, vars verk jag tagit mitt nick ifrån, är ett exempel. Hall var ju i och för sig en gammal man, 82 år närmare bestämt, men det är ändå lite sorgligt när "superstjärnor" (vilket är en konstig beteckning med tanke på hans väldigt kollektiva arbetsmetoder och forskning) inom humaniora försvinner. De är en utdöende art så man vill ju gärna behålla de som finns kvar så länge som möjligt.
Halls teorier finns ju däremot kvar, som tur är. Tack vare honom och många andra från Birminghamskolan så slipper vi den elitistiska synen på kultur och meningsskapande. Tack vare Hall kan vi forska om (populär)kultur från konsumentens ("folkets") perspektiv.