2014-03-10, 20:28
Avslutad
Alla "vet" ju tydligen redan vilka som var skyldiga och att Showan vara heelt oskyldig. Varför ens bry sig om att ha rättegång? Vi kan ju kasta in de misstänkta på livstid utan rättegång helt i enlighet med vad man förväntar sig i en bananrepublik.

Är det denna sorts rättsskipning vänstern förespråkar?
Citera
2014-03-10, 20:30
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Läser man på realisten t.ex så är det inte vänsterextremister som attackerats.
Det ska ha varit 25 vänsteranhängare som attackerat 6 nationalister...
Konstigt att nationalister sitter häktade för mordförsök, och vänsteranhängare ligger på intensiven!

Jag ger dock inte mycket för Showan, ingen duvunge precis!

källa: https://www.realisten.se/2014/03/09/25-vansterextremister-overfoll-nationalister-i-malmo/

Fortsätt du och läs realisten men min fråga var snarare vad är nödvärn? Samt, vilket inte är oväsentligt. Vilka omständigheter talar för det. Jag skiter i om det var 100 vänsteranhängare och 1 nasse inom parentes. Du måste liksom utveckla det ytterligare för att jag skall fatta.
Citera
Medlem
Citat:
Konstigt att nationalister sitter häktade för mordförsök, och vänsteranhängare ligger på intensiven!

källa: https://www.realisten.se/2014/03/09/25-vansterextremister-overfoll-nationalister-i-malmo/
Den svenska median är inte direkt berömd för sin objektivitet.
Citera
Medlem
Oj vad den här tråden har spårat med bådas sidor som tror sig ha rätt. jag lider inte med showan en våldsverkare mindre ,kom nu inte och skrik att han är fredlig det finns det tillräckligt med klipp på youtube som talar i mot ...för era blodtrycks skull råder jag er alla att avvakta tills det har blivit utrett.. men nog luktar det hund begraven över historien och vi kommer nog få se en ändring när domen är ute.
Citera
2014-03-10, 20:32
Medlem
Citat:
Samtidigt så är det ett brott att bära kniv...
Även om "andra sidan" attackerade först så är det värre att bära kniv och sen använda den, därför rubriceras det som mordförsök!

Mordförsök är väll om det sk brottet är planerat vilket en lekman kan se att så inte är fallet eller att brottet är av sådan brutalitet att det räknas som mordförsök vilket inte heller är fallet. Är man ett target då beväpnar man sig eller så riskerar man att själv dö. Vem är rädd för kommunister hehe
Citera
2014-03-10, 20:33
Medlem
Denna Showan borde få medalj av kungen. En toppen kille. Alla högerextrema, alla som hotar folk homosexuella ja alla högerextrema borde sparkas ut. Sätt dem i en raket o skicka ut packet i rymden.
Citera
2014-03-10, 20:35
Medlem
Migrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Det är deras mest delade artikel just nu. Den där Showan är snart världskändis, dör han så blir han martyr i kampen mot nazismen. Haha, sån jävla komik i hela denna soppan asså

Och jag kan bara undra hur det blir OM det visar sig att Showan var den som attackerade nationalisterna, och var den som bar kniv.
Citera
2014-03-10, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Fortsätt du och läs realisten men min fråga var snarare vad är nödvärn? Samt, vilket inte är oväsentligt. Vilka omständigheter talar för det. Jag skiter i om det var 100 vänsteranhängare och 1 nasse inom parentes. Du måste liksom utveckla det ytterligare för att jag skall fatta.

Inte jag som säger att det är nödvärn!
Jag säger att det är konstigt att nazister sitter häktade och vänsterfolk ligger på sjukan!
Tycker det realisten skriver inte stämmer överens med verkligheten!

Man kan inte säga att det är självförsvar om man springer på stan med kniv!
Citera
Medlem
serrano1980s avatar
Citat:
Samtidigt så är det ett brott att bära kniv...

Korrekt. Det görs alltid en individuell bedömning dock för att bedöma om bruk av tillhyggen i nödvärn är rimligt eller inte. Man kan åka på brott mot knivlagen bara men klara sig i övrigt då nödvärn innefattar rätt mycket.

Det räcker egentligen att de misstänkta känt sig hotade till livet och rätten finner detta rimligt så kan de frikännas. Så kallad putativ nödvärnsrätt om jag inte missminner mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Egentligen skulle jag hålla truten men jag är lite intresserad av teorin om nödvärn? Utveckla den gärna.

En handfull nationalister är ute på stan och de upptäcks av en slump av vänsterextremister som samlar ihop likasinnade i syfte att angripa nationalisterna. En stor vänsterpöbel angriper därefter nationalisterna och jagar dem. Vänsterextremister brukar ganska ofta oprovocerat angripa och misshandla människor som de tycker har fel åsikter. Vittnen talar i detta fall om att "nazisterna" jagades av en stor skränande pöbel och att en av dem hanns upp och misshandlades. Då vände de andra om och rusade tillbaka mot den stora pöbeln i syfte att skydda och rädda sin kamrat från att misshandlas och kanske mördas av en hop med mer än tjugo stycken aggressiva, våldsamma och skränande kommunister och svartskallar.

Detta är ett möjligt och förmodligen ganska sannolikt scenario. Att kommunisterna den här gången var sämre på att slåss och kanske hade otur innebär inte att det inte var nödvärn från nationalisternas sida.

En person som t.ex. försvarar sig med pistol mot flera angripare utrustade med knivar och yxor, skjuter ner allihop och själv klarar sig helt oskadd, har naturligtvis inte begått något brott alls utan enbart försvarat sig i enlighet med nödvärnsrätten.

Att en angripare misslyckas med att misshandla eller mörda ett offer och istället själv skadas eller dödas när det tilltänkta offret försvarar sig innebär inte att angriparen blir ett offer och att den som försvarar sig blir en brottsling.
Senast redigerad av RexNemorensis 2014-03-10 kl. 20:47.
Citera
2014-03-10, 20:37
Medlem
Citat:

sjukt att folk på riktigt verkar tro på det som skrivs i realisten.
Det är en propagandatidning för högern som vinklar artiklarna.
Den som inte fattat detta än borde tänka om..haha
Citera
2014-03-10, 20:38
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serrano1980
Korrekt. Det görs alltid en individuell bedömning dock för att bedöma om bruk av tillhyggen i nödvärn är rimligt eller inte. Man kan åka på brott mot knivlagen bara men klara sig i övrigt då nödvärn innefattar rätt mycket.

Det räcker egentligen att de misstänkta känt sig hotade till livet och rätten finner detta rimligt så kan de frikännas. Så kallad putativ nödvärnsrätt om jag inte missminner mig.

Räcker det att de säger så eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in