2014-03-09, 22:05
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Sd 11,5% i Yougov mars

http://www.metro.se/nyheter/moderaterna-har-tappat-240-000-valjare-till-sd/EVHnci!sZ9KMxM5PsO9w/

11,5%, kanonbra resultat för SD. Sansade och ej manipulerade siffror för V och MP för en gångs skull, 8,3 resp. 8,6.

Man ser onekligen fram emot intervjun när Reinfeldt ska kommentera att SD passerat moderaterna i en opinionsundersökning -- kan komma redan i år.
2014-03-09, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
11,5%, kanonbra resultat för SD. Sansade och ej manipulerade siffror för V och MP för en gångs skull, 8,3 resp. 8,6.

Man ser onekligen fram emot intervjun när Reinfeldt ska kommentera att SD passerat moderaterna i en opinionsundersökning -- kan komma redan i år.

Verkar som MP uppvisar nsätan lika stor spridning i sina opinionssiffror som SD numer.
Polariseringen går framåt, där MP är inversen av SD i undersökningarna :P
2014-03-09, 22:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Den dagen kommer, men inte i år. Och när den kommer så är det inte längre Reinfeldt som basar över M.
2014-03-09, 22:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Genomgick SD några stora förändringar sommaren innan förra valet, i avseende på opinionssiffror? Det jag funderar på är hur stor potential SD har att öka (eller minska) tiden alldeles innan valet (typ sommaren). Är ung så jag har ingen erfarenhet av hur tidigare politiska val sett ut, men jag antar att svängningarna i opinionen är större kort innan val än övrig tid, med tanke på att det är stort fokus på valet med debatter i TV m.m.

SD låg relativt "högt" under vintern 09/10, med 4-5% i poll of polls.

Sen kom en märklig "dip" under våren/försommaren 2010 som jag aldrig riktigt har förstått vad den berodde på. I mätningarna rasade SD ner till som lägst 2.1% av Novus i Maj 2010. Alla Media jublade, och förutspådde att SD inte skulle komma in i riksdagen. Jag kan inte se annat än att denna "dip" berodde på falserade och riggade siffror, kanske omviktning eller ren frisering. Medias strategi var att prata ner SD så mycket så att de verkligen skulle missa riksdagen. När inte detta lyckades var de tvungna att skruva upp SD's siffror igen för att inte helt göra bort sig i valet. Poll of poll låg för September 2010 låg på 5.1% och valresultatet blev som bekant 5.7%. Längst bort från sanningen låg de institut som än idag ger SD politiskt motiverade riggat låga resultat (typ Ipsos och Novus).

Jag kan tänka mig att något liknande händer i år igen, inte att man försöker ge sken av att SD kommer åka ur riksdagen. Men att man till varje pris vill undvika känslan av att SD har rekordökat sedan förra valet. Så vi kommer att få se en och annan Ipsos- Novus-mätning på 6-7% i vår, var så säkra.

Ett bra sätt att spå valresultatet för SD: Snittet av Jan-Feb är 9.8% i poll of polls. Jan-Feb 2010 var det 4.9%. Alltså exakt en dubblering. Således är mitt bästa tips att valresultatet 2014 blir 11,4%.
2014-03-09, 22:40
Medlem
HerrRobots avatar
OT: Men för i helvete!? Kan ni sluta trollspamma tråden med milslånga diskussioner om politiker?
Jävla idioter.

OnT: Jag undviker massmedia och har således dålig koll på den mediala diskussioner om opinionsmätningarna, men jag vet att SD tidigare "glömdes" eller helt enkelt ignorerades såvida det inte var en stor sänkning - är det fortfarande så?

Eller diskuteras allas siffror lite mer på riktigt nu, när det ändå är valår?
2014-03-09, 22:42
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Vad baserar du den analysen på?
2014-03-09, 22:48
Medlem
Demoskop +1,2
YouGov +1,2

Månaden börjar bra.

Siffrorna på var M-väljare tagit vägen var intressanta. Översatt till procentenheter (M fick 30,06 i valet 2010)

M > SD: 4,1
M > S: 1,6
M > FP: 0,9
M > MP: 0,7
M > KD: 0,3
M > C: 0,3
M > V: 0,1

M har alltså tappat mer till SD (4,1) än alla övriga partier tillsammans (3,9)
2014-03-09, 23:00
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Demoskop +1,2
YouGov +1,2

Månaden börjar bra.

Siffrorna på var M-väljare tagit vägen var intressanta. Översatt till procentenheter (M fick 30,06 i valet 2010)

Ha ha, ja det är inte bara för att Reinfeldt är kolsvart i blicken då han debatterar mot Åkesson Detta är bara början på hans politiska och personliga förfall.

FR kommer gå i pappa Brunos fotspår med flaskan som enda vän, så kan det gå för en syltryggad landsförrädare.
2014-03-09, 23:04
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Demoskop +1,2
YouGov +1,2

Månaden börjar bra.

Var är Rejdar eller Powergirl? Vill ha deras analys av trenden....
2014-03-09, 23:20
Medlem
SmokeOns avatar
Ja, härliga nyheter! Nära 3 procentenheters marginal till extremisterna i MP, känns tryggt. Visst hade det varit fint med en tydlig vågmästarroll men höga siffror är i det stora hela ändå viktigare.
2014-03-10, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Skönt som fan med en ökning i alla fall efter nederlaget i demoskop,
Tycker du verkligen Demoskop-mätningen var ett nederlag?
2014-03-10, 01:12
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Tycker du verkligen Demoskop-mätningen var ett nederlag?

Ja, att vara mindre än extremist-partiet MP får ses som ett nederlag av stora mått. Men visst var det en ökning även där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in