Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Genomgick SD några stora förändringar sommaren innan förra valet, i avseende på opinionssiffror? Det jag funderar på är hur stor potential SD har att öka (eller minska) tiden alldeles innan valet (typ sommaren). Är ung så jag har ingen erfarenhet av hur tidigare politiska val sett ut, men jag antar att svängningarna i opinionen är större kort innan val än övrig tid, med tanke på att det är stort fokus på valet med debatter i TV m.m.
SD låg relativt "högt" under vintern 09/10, med 4-5% i poll of polls.
Sen kom en märklig "dip" under våren/försommaren 2010 som jag aldrig riktigt har förstått vad den berodde på. I mätningarna rasade SD ner till som lägst 2.1% av Novus i Maj 2010. Alla Media jublade, och förutspådde att SD inte skulle komma in i riksdagen. Jag kan inte se annat än att denna "dip" berodde på falserade och riggade siffror, kanske omviktning eller ren frisering. Medias strategi var att prata ner SD så mycket så att de verkligen skulle missa riksdagen. När inte detta lyckades var de tvungna att skruva upp SD's siffror igen för att inte helt göra bort sig i valet. Poll of poll låg för September 2010 låg på 5.1% och valresultatet blev som bekant 5.7%. Längst bort från sanningen låg de institut som än idag ger SD politiskt motiverade riggat låga resultat (typ Ipsos och Novus).
Jag kan tänka mig att något liknande händer i år igen, inte att man försöker ge sken av att SD kommer åka ur riksdagen. Men att man till varje pris vill undvika känslan av att SD har rekordökat sedan förra valet. Så vi kommer att få se en och annan Ipsos- Novus-mätning på 6-7% i vår, var så säkra.
Ett bra sätt att spå valresultatet för SD: Snittet av Jan-Feb är 9.8% i poll of polls. Jan-Feb 2010 var det 4.9%. Alltså exakt en dubblering. Således är mitt bästa tips att valresultatet 2014 blir 11,4%.