2014-03-09, 18:11
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Utvecklingssteget mellan schimpans och människa är ju marknadsföringsmodellen för evolutionsteorin.

stebe2

Hade du minsta lilla kunskap skulle du veta att människan inte har utvecklats från en schimpans...
Citera
2014-03-09, 20:06
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Tja, jag är bara lekman, men om vi applicerar samma process där en del är slumpartad, men där lejonparten av processen INTE är slumpartad så kommer slutresultatet att bli saker med distinkta likheter men som ändå inte är identiska. Berg består av samma material och utsätts för samma sorts miljöpåverkan kommer alltid att likna varandra, oavsett vilket håll vindarna blåser. Eftersom päls är bra att ha i kallt klimat så kommer varm päls att premieras för djur som bor där, och då är det också självklart att de liknar varandra. Detsamma gäller för späcklager, och inte helt oväntat finns det pälsdjur som liknar varandra och djur med tjocka späcklager som också liknar varandra. Spelreglerna dikterar att funkis saker överlever, sämpiga saker städas bort. Det behöver inte finnas någon tanke eller skapare för att få till det resultatet.
Om vi leker med tanken att det skulle ha funnits flera ursprungsliv. Dvs enligt ET så ska allt biologiskt liv komma ur en och samma varelse och därför likna varandra. Men låt säga att det uppstått flera olika oberoende av varandra. Skulle det då varit möjligt att mycket mer olika livsformer hade utvecklas?
Eller är det bara den grundmodell som vi har som KAN överleva så framgångsrikt?
Citera
2014-03-09, 20:27
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Om vi leker med tanken att det skulle ha funnits flera ursprungsliv. Dvs enligt ET så ska allt biologiskt liv komma ur en och samma varelse och därför likna varandra. Men låt säga att det uppstått flera olika oberoende av varandra. Skulle det då varit möjligt att mycket mer olika livsformer hade utvecklas?

Vad menar du egentligen med lika livsformer? Skillnaden är enligt mig ganska stor mellan en bakterie, en insekt eller ett däggdjur. De är dock alla anpassade till de förutsättningar som finns på jorden, vi ser tex inte några livsformer baserade på flytande metan eller väte här.

Jag skulle inte säga att ET säger att alla kommer från samma varelse, dock så härstammar troligen det mesta livet från samma tidsperiod och har utvecklats ur tämligen lika miljöer under en längre tid.
Citera
2014-03-09, 21:44
Medlem
Pads avatar
Citat:

Som sagt, jag är bara lekman, men spekulera kan vi ju alltid. Sen kan kommendanten och hamilkar komma och slå oss på fingrarna när vi drar skogstokiga slutsatser.

Jag tror att du måste sätta upp lite premisser kring ditt tankeexperiment. Menar du bara att liv uppstått på samma sätt fast vid olika tillfällen? Eller menar du att liv uppstått på alternativa sätt?

Om det är det första så är ju fortfarande samma spelregler kvar, och det liv som utvecklas senare har gissningsvis svårare att tränga sig in i en ledig nisch eftersom andra hann före. Om liv uppstått på annat sätt, exempelvis inte varit kolbaserat, så tror jag att det skulle utvecklas betydligt mer annorlunda. Nu vet vi ju inte om det ens är möjligt att bygga liv som är baserat på något annat ämne än kol, och särskilt inte här på jorden. Men som sagt, man kan ju leka med tanken.
Citera
2014-03-09, 21:48
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Utvecklingssteget mellan schimpans och människa

Nu slutar åtminstone jag att mata dig ditt troll. Grattis, du har just dumförklarat dig själv med all önskvärd tydlighet
Citera
2014-03-09, 23:34
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Som sagt, jag är bara lekman, men spekulera kan vi ju alltid. Sen kan kommendanten och hamilkar komma och slå oss på fingrarna när vi drar skogstokiga slutsatser.

Jag tror att du måste sätta upp lite premisser kring ditt tankeexperiment. Menar du bara att liv uppstått på samma sätt fast vid olika tillfällen? Eller menar du att liv uppstått på alternativa sätt?

Om det är det första så är ju fortfarande samma spelregler kvar, och det liv som utvecklas senare har gissningsvis svårare att tränga sig in i en ledig nisch eftersom andra hann före. Om liv uppstått på annat sätt, exempelvis inte varit kolbaserat, så tror jag att det skulle utvecklas betydligt mer annorlunda. Nu vet vi ju inte om det ens är möjligt att bygga liv som är baserat på något annat ämne än kol, och särskilt inte här på jorden. Men som sagt, man kan ju leka med tanken.
Det skulle betyda att allt kollbaterat liv ter sig lika för att spelreglerna är lika.

Problemet som jag ser det är att det blir en slags logikcirkel. Om allt formas på ett sätt för att omvärlden, dvs verkligheten inte tillåter något annat, är det samma sak som att något format den. Fast inverterat. Dvs format genom att exkludera och inte inkludera, att dra bort istället för att lägga till egenskaper.
Om det bara kan bli på ett sätt, är det designat. Vare sig man vill det eller inte.
Citera
2014-03-09, 23:42
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Det skulle betyda att allt kollbaterat liv ter sig lika för att spelreglerna är lika.

Problemet som jag ser det är att det blir en slags logikcirkel. Om allt formas på ett sätt för att omvärlden, dvs verkligheten inte tillåter något annat, är det samma sak som att något format den. Fast inverterat. Dvs format genom att exkludera och inte inkludera, att dra bort istället för att lägga till egenskaper.
Om det bara kan bli på ett sätt, är det designat. Vare sig man vill det eller inte.

Nej.

Hur länge har du gått som en katt kring het gröt runt determinismen nu?
Citera
2014-03-09, 23:53
Medlem
Citat:

DNA är anledningen till att vi är övertygade om det gemensamma ursprunget för alla livsformer på jorden. I vårt DNA finns gener som är mer eller mindre identiska i alla levande organismer. Detta hade varit omöjligt om det fanns flera ursprung! Utseende och funktionsmässigt finns det en väldigt stor variation av liv, men på micronivå finns vissa (några av de mest basala och viltigaste) strukturer bevarade i allt liv, som vi känner till.
Citera
2014-03-10, 00:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve321
DNA är anledningen till att vi är övertygade om det gemensamma ursprunget för alla livsformer på jorden. I vårt DNA finns gener som är mer eller mindre identiska i alla levande organismer. Detta hade varit omöjligt om det fanns flera ursprung! Utseende och funktionsmässigt finns det en väldigt stor variation av liv, men på micronivå finns vissa (några av de mest basala och viltigaste) strukturer bevarade i allt liv, som vi känner till.
Så om det fanns andra ursprung så skulle det finnas helt olika typer av livsformer?
Citera
2014-03-10, 00:05
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Asså, har du någon sorts sjukdom? Börjar fan misstänka det
Om det inte är möjligt att något KAN bli på annat än ett sätt är det begränsningarna som designar. Som en gjutform.
Citera
2014-03-10, 00:19
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Om det inte är möjligt att något KAN bli på annat än ett sätt är det begränsningarna som designar. Som en gjutform.
Så eftersom det naturliga urvalet kan sägas "designa" på ett metaforiskt sätt så finns det en designer? Eller vad. Fattar nada, nil.
Citera
2014-03-10, 01:07
Medlem
Pads avatar
Citat:

Tja, jorden har en uppsättning parametrar vi inte ändrar på. Om kolbaserat liv skulle uppstå på en annan planet med annan syrenivå och annan gravitation och annan medeltemperatur så skulle det säkert också utvecklas annorlunda jämfört med hur det är på jorden.

Citat:

Så, bara för att verkligen reda ut vad du har för krav på verkshöjd för att kalla något designat, om det regnar på ett berg och bildar en pöl som sen fryser till is, skulle du då säga att berget "designat" isblocket? För i så fall har vi VÄLDIGT olika definition på ordet designat.

Ett berg kan givetvis bara se ut på ett specifikt sätt, historiskt så har berget påverkats av allsköns väder och vind. Allt som hänt tidigare har format berget till exakt den form det har idag, men räcker det för att säga att det är designat? Inte i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in