Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-09, 12:35
  #11989
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Håller med dig på den punkten. Just nu är det ett fåtal som är bra och som kan och borde synas utan att behöva skämmas.

Min åsikt med kort kommentar...

Jimmy Åkesson - Tycker att han är bra och han har en bra personlighet som jag tror kan gå hem hos väljarna. Han är ju erkänt svår att slå i debatter och det har han fått erkännande för.

Björn Söder - Tycker faktiskt att han är bra. Dock kanske han inte syns så mycket för tillfället, men han gör ofta bra ifrån sig. Såg en debatt i Agenda där det var det vanliga tugget om rasism och främlingsfientlighet. Tycker han gjorde riktigt bra där och var i toppform. Han vek helt enkelt inte ner sig och gav bra svar.

Mattias Karlsson - Riktigt bra när han är som bäst. Vad jag vet så är han akademisk skolad och tycker att han både kan föra sig och tala. Lyssna speciellt debatten i någon radiokanal mot Arnstad när han anklagar Mattias för facism och massa annat. Mattias ger riktigt bra svar och det märks att han kan en hel del och kan ge svar på tal.

Nu vill jag påpeka att min åsikt är att både Björn och Mattias kanske inte alltid presterar på topp, så mer mediavana kan ju behövas. Sen är det inte så lätt att alltid tackla alla anklagelser som pk-sverige överöser partiet med.

Tyvärr finns det ju många stolpskott inom SD som gör det bästa i att hålla sig borta från media.

Tycker även att det finns många nya talanger som förhoppningsvis kommer blomma ut. Dessa är ju dock knoppar som inte brustit ut än. Dom lär dock kunna få chansen mer efter detta val.

Förhoppningsvis så kommer det komma en våg av nya, men även såna som är relativt nya men inte hunnit komma ut och få chansen än. SD är ju förhoppningsvis ett parti som är på uppgång både opinionsmässigt och när det gäller politiska representanter.

Kan SD ta till vara kompetensen inom partiet och även få in rätt folk så ser det trots allt inte så illa ut

Visst, SD kan såklart inte få nog av bra och kompetenta företrädare men om du kollar på dom andra partierna så har dom heller inte så många stjärnskott, åtminstone inte som syns offentligt utan det är ofta samma personer som intervjuas osv. Ta miljöpartiet tex - i 95% av fallen så är det Fridolin/Romson/Ferm som syns offentligt.

SD borde släppa fram Mattias Karlsson mer, han är definitivt den som är vassast efter Åkesson och när han är i sin toppform så skulle jag vilja påstå att han är ännu bättre, kolla bara på den här debatten om jämställdhet då han fullständigt tillintetgör en sosse-kärring utan nämnvärd ansträngning. (I debatten mot Arnstad var han också grym)

http://avpixlat.info/2014/03/06/matt...-jamstalldhet/

Tycker även att Paula Bieler bör synas mer i rampljuset än om jag personligen anser att hon är på tok för liberal. Däremot ger hon ett seriöst intryck och är mycket skärpt och vältalig och är väl själva motsatsen till nidbilden som hat-media har skapat - den unga arga rasist-mannen från pajala.

Att locka fler kvinnor är nog ett av SD.s viktigaste uppgifter inför valet och då måste fler SD-kvinnor synas, SD skulle redan nu haft 15-20% i väljarstöd om lika många kvinnor som män röstade på SD.

Är dock inte så hoppfull, generellt sett är kvinnan riktigt blådum då det kommer till politik och tycks helt styras av behjärtansvärda visioner med känslor i fokus. Nämner man ordet ekonomi och brottsstatistik så fnyser dom mest.
2014-03-09, 13:21
  #11990
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där är knepigt. Det är en vanlig uppfattning att den svenske medelväljaren helst väljer någon som är enkel att begripa, folklig och "som folk är mest" så skall man inte nervärdera "vanligt folk" som valbara kandidater. Det har aldrig varit en merit att ha en tung akademisk examen eller god formell utbildning, då har man snarare varit elitist och en fara för att "vanligt folk" inte skall representeras väl. I detta skiljer vi oss en del från många andra länder, men i Skandinavien fungerar det så. När sedan de här kandidaterna synas, så kanske de inte levererar särskilt mycket, men "Monica Green" i olika parti- och kompetensinkarnationer finns överallt. Det är inget egentligt problem, bara basen är sund. De stora arkitekterna och tänkarna sitter ofta utanför riksdagen.

Det SD saknar är ju "vanligt folk" som har harvat länge i kommunalpolitiken och skaffat sig erfarenhet och viss politisk polityr den vägen. Här är man helt enkelt inte starka - den typiske SD-anhängaren är ju lätt att definiera som en udda person som aldrig kan samarbeta med andra politiker. Att detta både är en sanning samtidigt som en medveten politik från motståndarna spelar ingen roll. Det är ofta nog en tomte i fullmäktige som ingen vill ha med att göra.

Det kan ju också vara så illa att det är få vettiga människor som vill vara (eller är) SD, utan helt enkelt att partiet dragit till sig bittra, cyniska människor blandat med människor som helt enkelt inte begriper bättre än de allra mest förenklade sanningarna. Det är en möjlighet som inte skall uteslutas.

Jag anser inte att du har helt fel, men snudd på.. Jag håller med om det det där med "vanliga människor", men de ska också finnas en representation av kanske inte ovanliga, men vanlita begåvade och kompetenta (samt något ess). SD verkar varken ha insett sina problen på den fronten eller gjort något för att ändra sakernas tillstånd. Det finns vassa allierade, men vad gör SD? Låter Bieler och kåkfarare få de fina riksdagsplatserna? Man pissar på de kompetenta, beter sig ängsligt och svajigt - och sen undrar man varför förvånat man attraherar så få kvinnor och medelklassen. Med en mer kompetent Sverige-rörelse hade redan legat på 20-25%. SDs problem är inte att alla är fientliga mot dem inom etablissemanget och media, det är snarare deras enda fördel och existensberättigande.
2014-03-09, 14:42
  #11991
Medlem
Bergakungens avatar
@Fnyisington & LostSoul:

Historisk tillbakablick: Palme var en av de mer begåvade, skärpta och aggressivt debattskickliga politikerna i vår tid. Trots sina odiskutabla företräden vann han bara debatter, han vann inte väljarnas hjärtan. Det var Erlander och Sträng som skapade det väljarstöd som han använde i sitt arbete.

Problemet är ju inte att äga och vara grym i debatter, det är ju att vara ett parti som som folk vill rösta på. Hittills har det ju varit överraskande många som vill rösta på SD, men med den framtoning och stil som predikas här (av många, men inte alla) finns det en mättnadsgräns.

Givetvis måste det finnas en solid bas av kompetenta politiker. Om inte ens SD-vänliga människor tycker att det är så, så är det illa.
2014-03-09, 14:59
  #11992
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Håller med dig på den punkten. Just nu är det ett fåtal som är bra och som kan och borde synas utan att behöva skämmas.

Min åsikt med kort kommentar...

Jimmy Åkesson - Tycker att han är bra och han har en bra personlighet som jag tror kan gå hem hos väljarna. Han är ju erkänt svår att slå i debatter och det har han fått erkännande för.

Björn Söder - Tycker faktiskt att han är bra. Dock kanske han inte syns så mycket för tillfället, men han gör ofta bra ifrån sig. Såg en debatt i Agenda där det var det vanliga tugget om rasism och främlingsfientlighet. Tycker han gjorde riktigt bra där och var i toppform. Han vek helt enkelt inte ner sig och gav bra svar.

Mattias Karlsson - Riktigt bra när han är som bäst. Vad jag vet så är han akademisk skolad och tycker att han både kan föra sig och tala. Lyssna speciellt debatten i någon radiokanal mot Arnstad när han anklagar Mattias för facism och massa annat. Mattias ger riktigt bra svar och det märks att han kan en hel del och kan ge svar på tal.

Nu vill jag påpeka att min åsikt är att både Björn och Mattias kanske inte alltid presterar på topp, så mer mediavana kan ju behövas. Sen är det inte så lätt att alltid tackla alla anklagelser som pk-sverige överöser partiet med.

Tyvärr finns det ju många stolpskott inom SD som gör det bästa i att hålla sig borta från media.

Tycker även att det finns många nya talanger som förhoppningsvis kommer blomma ut. Dessa är ju dock knoppar som inte brustit ut än. Dom lär dock kunna få chansen mer efter detta val.

Förhoppningsvis så kommer det komma en våg av nya, men även såna som är relativt nya men inte hunnit komma ut och få chansen än. SD är ju förhoppningsvis ett parti som är på uppgång både opinionsmässigt och när det gäller politiska representanter.

Kan SD ta till vara kompetensen inom partiet och även få in rätt folk så ser det trots allt inte så illa ut

Jag vill nämna Jomshof som den kanske allra mest trygge och sympatiske SD:aren i media, vad gäller framtoningen.

Jimmie är en habil och trygg debattör, men sannerligen inte självgående briljant eller karismatisk som en Farage. Jag vill klandra apparaten bakom JÅ för att inte hjälpa honom med bättre politikersvar på de eviga frågorna om svenskhet, t ex. Att inte avväpna Göran Rosenberg med frasen "Jag är ju inte expert på att definiera någon etnicitet - det är lika svårt med alla folkgrupper, eller hur?" utan istället komma fram till att det nog inte finns så många etniska svenskar med renrasiga rötter från istiden - det anser jag vittnar om en fullständigt bottenlös PR-inkompetens.

Även om man skulle ha den suspekta åsikten, så bör man begripa att det inte är opportunt att kommunicera den till väljarna.

Det klart tänkta är ofta mycket enkelt för hög och låg, korkad och intelligent i en partiapparat att förmedla i intervjusituationer. Om jag var propagandageneral för SD så hade jag i sex ord sammanfattat kommunikationsplanen för partiets alla företrädare: "Ett litet folk som alla andra." Varje intervju, varje utfrågning, varje ideologisk spetsfundighet och moralisk anklagelse bör ha ett svar som grundas i tanken att svenska folket varken är en herreras som är skyldig att överträffa alla andra i generositet och uppoffring, eller ett trälfolk som inte förtjänar trygghet och kontinuitet.

Mattias Karlsson kan visst det vara stringent och övertygande i polemik med Arnstad, men tappar ju trovärdighet när han och allierade använder samma debattknep själva. Det är trist, tycker jag.
2014-03-09, 15:07
  #11993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
@Fnyisington & LostSoul:

Historisk tillbakablick: Palme var en av de mer begåvade, skärpta och aggressivt debattskickliga politikerna i vår tid. Trots sina odiskutabla företräden vann han bara debatter, han vann inte väljarnas hjärtan. Det var Erlander och Sträng som skapade det väljarstöd som han använde i sitt arbete.

Problemet är ju inte att äga och vara grym i debatter, det är ju att vara ett parti som som folk vill rösta på. Hittills har det ju varit överraskande många som vill rösta på SD, men med den framtoning och stil som predikas här (av många, men inte alla) finns det en mättnadsgräns.

Givetvis måste det finnas en solid bas av kompetenta politiker. Om inte ens SD-vänliga människor tycker att det är så, så är det illa.

Palmes förbannelse var den problemfria tid han levde i. Hans retoriska briljans och nerv sökte förgäves efter en genuin folklig sorg och oro över samhällsutvecklingen. Idag finns den grogrunden, det tomrummet, det sveket.

Att ha en småputtrig, obekymrad och trygg framtoning är rätt om man vill förvalta en positiv samhällsutveckling. Men fel om man vill kanalisera en folklig motreaktion till elitens tilltagsna och odemokratiska projekt.
2014-03-09, 16:01
  #11994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
@Fnyisington & LostSoul:

Historisk tillbakablick: Palme var en av de mer begåvade, skärpta och aggressivt debattskickliga politikerna i vår tid. Trots sina odiskutabla företräden vann han bara debatter, han vann inte väljarnas hjärtan. Det var Erlander och Sträng som skapade det väljarstöd som han använde i sitt arbete.

Problemet är ju inte att äga och vara grym i debatter, det är ju att vara ett parti som som folk vill rösta på. Hittills har det ju varit överraskande många som vill rösta på SD, men med den framtoning och stil som predikas här (av många, men inte alla) finns det en mättnadsgräns.

Givetvis måste det finnas en solid bas av kompetenta politiker. Om inte ens SD-vänliga människor tycker att det är så, så är det illa.

I det fallet handlar det om personlighet, Erlander förföll klok och jordnära - "trots" sin professorstitel; hur "vanligt" är det med professorskap? Palme var mer av en partibroiler (jmf Beiler) dock onekligen intelligent. Men missförstå mig rätt, socialdemokraterna var duktiga på att utnyttja sina kompetenta sympatisörer och behandla dem väl, samt ta in dem man kunde ha mest nytta av, för man visste hur viktigt det var för att framstå som ett kompetent parti, på alla nivåer. SD famlar fortfarande, mest fel. Att vinna sympatier som strykpojke må ha fungerat i början, men det är dags att man tänker om.
__________________
Senast redigerad av Fnysington 2014-03-09 kl. 16:08.
2014-03-09, 16:40
  #11995
Medlem
Genomgick SD några stora förändringar sommaren innan förra valet, i avseende på opinionssiffror? Det jag funderar på är hur stor potential SD har att öka (eller minska) tiden alldeles innan valet (typ sommaren). Är ung så jag har ingen erfarenhet av hur tidigare politiska val sett ut, men jag antar att svängningarna i opinionen är större kort innan val än övrig tid, med tanke på att det är stort fokus på valet med debatter i TV m.m.
2014-03-09, 17:03
  #11996
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
I det fallet handlar det om personlighet, Erlander förföll klok och jordnära - "trots" sin professorstitel; hur "vanligt" är det med professorskap? Palme var mer av en partibroiler (jmf Beiler) dock onekligen intelligent. Men missförstå mig rätt, socialdemokraterna var duktiga på att utnyttja sina kompetenta sympatisörer och behandla dem väl, samt ta in dem man kunde ha mest nytta av, för man visste hur viktigt det var för att framstå som ett kompetent parti, på alla nivåer. SD famlar fortfarande, mest fel. Att vinna sympatier som strykpojke må ha fungerat i början, men det är dags att man tänker om.

Inte vanligt alls. Jag kollade noga, men hittade inget runt Tage E - kan du blanda samman denne veteran med Bertil Ohlin?

Nu menar jag förstås inte att det är fel att ha kompetens, utan förmodligen som du menar, att uppenbar frånvaro av den är besvärande. Vad gäller "att vinna debatten" finns det många exempel på att det kan ge bakslag i väljarsympatierna, men jag tror inte att det är ett verkligt problem för SD, om man säger så.

Däremot (det har jag sagt innan); vad man än tycker om SD, så är det ju bättre om man tycker det på sakliga grunder. Som protestalternativ duger de bara om de för en politiskt spänstig debatt.
2014-03-09, 17:12
  #11997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Varför i hela friden skulle de få så mycket som 20% i valet? Kan det vara så att du är en vänsterperson som inte vill bli missnöjd på valnatten, och därför låtsas tro att 20% är att förväntas för att sedan glädjas åt ett resultat på 12-15% för SD?
Hehehe .. varför inte? Inom LO lär det vara var tredje som kan tänkas rösta på SD. För övrigt är der verkligheten som är SD:s bästa valarbetare.

Som jag brukar poängtera; helt beroende på vad som händer inom migrationen kan SD göra ett riktigt bra val. Och eftersom inget tyder på att media, regering eller opposition ser ut att ta varken befintliga eller kommande frågetecken på allvar är SD helt ensam på spelplan med fullständigt öppna mål på varje sida.

PS Om det kan vara så att jag är en vänsterperson? Hmmm .. jag står med båda benen stadigt på marken. Det där med vänster och höger är nog bara ett påfund av dem som inte förstår bättre. Skämt åsido, jag är inte vänster eller höger - jag är upp och ner.
2014-03-09, 17:33
  #11998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Palme var en av de mer begåvade, skärpta och aggressivt debattskickliga politikerna i vår tid. Trots sina odiskutabla företräden vann han bara debatter, han vann inte väljarnas hjärtan. Det var Erlander och Sträng som skapade det väljarstöd som han använde i sitt arbete.
Skitsnack. Ropar du "Sverige" får du "Palme" som eko. Gå och fråga eleverna på Tensta gymnasium vilka Erlander och Sträng var så ska du se på frågetecken i allas ögon. Men Palme, det vet de vem det var, var säker på det.
2014-03-09, 18:35
  #11999
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det är väl deras största problem numera, men man har ändå en ansenlig mängd akademiker som kan prata för dem, i några enstaka fall kompetenta. Men varför sks SD upprepa samma misstag spm gjort socialdemokratin till en andrarangsrörelse, kommunikationsmässigt, idémässigt och vad gäller representation? Jag trodde i min enfald att SD ville bli bättre.

Det handlar om hur bra man representerar svenska folket, just nu saknar man i SD representanter som kan uppvisa intelligens och kompetens - synd, och ett stort misstag anser jag, då det eventuellt kommer få konsekvenser i opinionen.
Det är inte för att man valt enfaldiga knapptryckare i S som det partiet är på dekis.
Det beror på att det är (och har varit sista 30 åren) en politisk adel som styr partiet.
Stolpskott som är barn eller barnbarn till gamla ministrar och högre potentater.
Folk som inget har gemensamt med arbetarrörelsen annat än att dom påstår att dom tillhör den.
Här visar sig sanningen om vilken nytta ett parti har av högkoleutbildat folk..
2014-03-09, 18:37
  #12000
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det är väl deras största problem numera, men man har ändå en ansenlig mängd akademiker som kan prata för dem, i några enstaka fall kompetenta. Men varför sks SD upprepa samma misstag spm gjort socialdemokratin till en andrarangsrörelse, kommunikationsmässigt, idémässigt och vad gäller representation? Jag trodde i min enfald att SD ville bli bättre.

Det handlar om hur bra man representerar svenska folket, just nu saknar man i SD representanter som kan uppvisa intelligens och kompetens - synd, och ett stort misstag anser jag, då det eventuellt kommer få konsekvenser i opinionen.

Som sagt var sossarna har för mycket akademiker i partiet och för få riktiga arbetare.
Räcker gott och väl om tjänstemännen är akademiker.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback