2014-03-07, 18:22
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Bara en reflektion från min sida: för ett år sedan (mars 2013) fick SD 11,0% i Demoskop. Idag verkar många vara glada över dagens siffra på 10,0%. Hur ser ni på det?

Att inget parti slår rekord hela tiden och att det sker omviktningar. Senaste månadernas "nedåt"siffror som ingen annan visar kan bara förklaras med att man ändrat sättet man utvärderar siffrorna på. Det är också logiskt i och med att det sedan nu börjar ta sig igen och hamna på en nivå någonstans mittemellan.

10,0% i Demoskop är en väldigt bra siffra och ger en grund att stå på så man kan få ett snitt som är klart över förra månadens, det är bra

SD ska dubbleras mot förra valet, alltså minst 11,4% i valet i september. Det är det viktiga.
2014-03-07, 18:35
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Att inget parti slår rekord hela tiden och att det sker omviktningar. Senaste månadernas "nedåt"siffror som ingen annan visar kan bara förklaras med att man ändrat sättet man utvärderar siffrorna på. Det är också logiskt i och med att det sedan nu börjar ta sig igen och hamna på en nivå någonstans mittemellan.

10,0% i Demoskop är en väldigt bra siffra och ger en grund att stå på så man kan få ett snitt som är klart över förra månadens, det är bra

SD ska dubbleras mot förra valet, alltså minst 11,4% i valet i september. Det är det viktiga.

Sade den siste entusiasten. Vad tycker du om att slåss med V om fjärde största parti i riksdagen. Det var inte så länge sedan jag läste drömmar om 15 % för SD eller var det i mina mardrömmar.
2014-03-07, 18:38
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Enligt vilken logik då? Är du synsk och kan se in i framtiden?

Sd har haft alla möjligheter i världen att säga "minska invandringen bums eller vi stödjer er inte i en enda fråga om något alls". Hade Sd gjort det hade regeringen inte kunnat genomföra sina jobbskatteavdrag eller andra saker. Regeringen hade tvingats in i en svår svekdebatt.

Nu har alliansen kunnat hålla vad de lovat utan problem. Alliansen lovade jobbskatteavdrag och har levererat. De lovade privatiseringar osv. och har hållit sina löften.

Varför skulle alliansen minska invandringen? Även om de kommer tillbaka 2018 med ett stöd på 49 % och Sd har mer än de rödgröna tillsammans, har alliansen inget skäl att ta in Sd. De får Sd:s stöd ändå och kan samarbeta med Mp i migrationsfrågorna.

På vilket sätt har du tänkt att Sd ska agera under kommande period? Fälla de rödgröna förslagen? Invandringen pågår redan i racerfart, det behövs knappast några beslut om ökning när vi ligger på 50-100 tusen nyblattar om året (lite beroende på hur man räknar).

Massvis med Sd-fanboys och gammelmoderater säger att det "snart" kommer bli bättre, men när är snart och varför kommer det bli bättre? Att ni säger att "det kommer bli det" övertygar knappast någon som inte redan är övertygad.

Det kommer inte bli bättre. Sd vill på sin maximala höjd minska nyinvandringen med 90 % (även där är det oklart hur det ska gå till). De vill alltså ha ännu mer etniska främlingar till landet.

Lägg därtill att all gammelinvandring ska lämnas oberörd med ytterst få undantag. Hur ska det bli bättre?

Kan du förresten ge ett konkret exempel på en fråga som Sd har påverkat genom att samarbeta med rödgröna? Kan du ge ett enda vallöfte där alliansen åkt på nederlag eftersom Sd+rödgröna har hindrat alliansen?

Finns det över huvud taget något substansiellt i det du säger? I så fall vill jag se detta.

Politik är inte binär, det är inte svart eller vitt, du måste kunna kompromissa.
SD har haft inflytande och påverkat den offentliga debatten rätt kraftigt där tidigare tabubelagda ämnen tagits upp även av vanliga skribenter och debattörer i tidningar och övrig media, även om det borde ske betydligt mer.
Att tro att ett parti kan komma in i riksdagen och från en 6 % plattform kan styra och ställa hej vilt och funkar inte det så säger man nej till allt och det med bibehållen trovärdighet, är mer än lovligt naivt.
Du är arketypen för en radikal individ som tror att allt kan lösas med att tjurskalligt köra sin grej, visst det funkar i en totalitär stat men nu lever och verkar vi i en representativ demokrati, där måste man kunna påverka och det gör man lika mycket indirekt som direkt.

SD är i politiken vad man i marin terminologi kallar "fleet in beeing".
2014-03-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Sade den siste entusiasten. Vad tycker du om att slåss med V om fjärde största parti i riksdagen. Det var inte så länge sedan jag läste drömmar om 15 % för SD eller var det i mina mardrömmar.

Vad är det driver dig att hålla på med de här barnsligheterna? Är det inte bättre att du bekymrar dig över hur Löfven skall klara av sin situation med brödraskapet hängandes runt halsen?
2014-03-07, 18:41
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag vet inte om du märkt det men SD har varit Sveriges tredje största parti i över ett år nu.
2014-03-07, 18:49
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
Mp 12,5 %...
Det är inte lovande.
Propagandasiffor, Mp pumpas upp av instituten och man gynnas reellt dessutom av att man är medias små gullebarn.
När valrörelsen kommer och ledarduon, Fridolin och Tattarson får står och hosta och harkla sig och bli sågade av motståndarna och tappa sin allmän politiska trovärdighet så kommer valresultatet följa med nedåt och landa runt 7-9 % för Mp.
SD kommer istället att växa när de exponeras i media.
Senast redigerad av Svithjod 2014-03-07 kl. 19:10.
2014-03-07, 19:58
Medlem
TheAlamos avatar
Följt tråden länge men har aldrig skirivit. Jag förstår inte vad det tjafsas om hela tiden? Antingen så är det en ökning, eller ingen ökning. Antingen så är SD tredje största, fjärde största, eller vad det nu kan vara, eller inte. Det finns inget "jag tycker SD är tredje största i de tre senaste mätningarna" och nån annan skriver "men jag tycker att de är fjärde störst". Samma sak med om de ökar eller minskar; antingen ökar dem, minskar eller står still. Med reservation för att det är mätningar endast.
2014-03-07, 20:09
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Följt tråden länge men har aldrig skirivit. Jag förstår inte vad det tjafsas om hela tiden? Antingen så är det en ökning, eller ingen ökning. Antingen så är SD tredje största, fjärde största, eller vad det nu kan vara, eller inte. Det finns inget "jag tycker SD är tredje största i de tre senaste mätningarna" och nån annan skriver "men jag tycker att de är fjärde störst". Samma sak med om de ökar eller minskar; antingen ökar dem, minskar eller står still. Med reservation för att det är mätningar endast.
SD har de facto varit Sveriges tredje största parti sedan Oktober 2012.

Källa: http://status.st/

Du får scrolla ner några sidor så kommer rätt tabell upp.
2014-03-07, 20:12
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
SD har de facto varit Sveriges tredje största parti sedan Oktober 2012.

Källa: http://status.st/

Du får scrolla ner några sidor så kommer rätt tabell upp.
Jo jag vet själv hur statistiken ligger till men det jag undrar över är 70% av alla inlägg här där nån säger emot nån annan om nåt som inte ska kunna diskuteras eftersom det endast är ren fakta.
2014-03-07, 20:15
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jo jag vet själv hur statistiken ligger till men det jag undrar över är 70% av alla inlägg här där nån säger emot nån annan om nåt som inte ska kunna diskuteras eftersom det endast är ren fakta.

Vissa gillar helt enkelt att trolla. I religionsforumet finns det också gott om folk som säger emot ren fakta. Dumhet får inte stå oemotsagd, och därför uppkommer sådana här onödiga diskussioner.
2014-03-07, 20:17
Medlem
Svinriks avatar
Just nu:
Odds för bäst av 6 partier på Ladbrokes
Sverigedemokraterna (sd): 1.44
Miljöpartiet (mp): 2.62
Vänsterpartiet (v): 8.50
Folkpartiet (fp): 26.00
Centern (c): 67.00
Kristdemokraterna (kd): 101.00

http://sports.ladbrokes.com/sv-se/politik/svensk-politik/2014-svenska-valet-e214468484#
2014-03-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Blev mest mörkrädd när jag ser hur MP gått frammåt. Må oss hoppas att de bara ringde runt i södermalm mestadels.
Ja, SD:s fina resultat pekar ju faktiskt i den riktningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in