Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
När jag analyserar Inge Morelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att han är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter innan det smäller.
Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena Lähde, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″
I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.
Före HL har hennes väninna Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320.
SL och hennes kille Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.
HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Enligt GMP:s rekonstruktion heter den mannen Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.
Min konklusion blir att IM inte är på plats mer än två och en halv minut före absolut max tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiften att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till sju minuter är i mina ögon felaktiga.
Inge Morelius är ett viktigt vittne och hans uppgifter ska beaktas och granskas noga. Däremot tycker jag det är att gå för att som en del bedömare upphöja dom till kungsord. Det faktum att han lämnar vittnesmålet tio timmar lämnar öppet för att minnet kan ha förvanskats en aning.
I det första förhöret säger IM att mannen kommer upp bakom LP/OP . Finns ingen uppgift om hur länge GM stått på mordplatsen vid det tillfället. Uppgiften att GM stått och väntat vid Dekorima dyker upp vid nästa förhör, den fjortonde mars. Något som jag tycker väcker viss eftertanke, två veckor med massiv info-bombning via media kan påverka minnesbilderna snabbt.
När jag kollar tidpunkterna för förhören blir Hans Holmers totala inkompetens som mordutredare uppenbar. Centrala mordvittnen får vänta i tvä veckor innan dom hörs ordentligt . Inge Morelius borde hörts noggrannt, med bandspelare, senast vid lunch lördag den första mars.
Jag drar också samma slutsats vad gäller IMs iakttagelser vid MP.
Om man gör en analys av AB då? Kan det vara ca 30-40 meter från MP till bankomaten där AB uppehåller sig? Jag tror att AB inte ser GM helt enkelt därför att han inte passerar AB där han står. Som IM tror sig se kan han ju komma från västra sidan och snedda in bakom, från ABs synfält, reklampelaren.
IM noterar ju att en grupp kommer söderifrån och passerar MP, vilket borde vara ABs följe. Alltså är AB kortare tid vid banken än vad IM står i korsningen men AB uppger sin väntan där till minuter.
Den
STORA gåtan är ju det som händer sen. Om LPs version är sann så måste de ju passera AB som, som AB säger att de som är framför honom vid MP går fortare än han själv,
måste han ju börja sin promenad söderut i samma ögonblick som LOP passerar. Men så är det ju inte?
Det kan man ju omöjligt missa?
CA säger sig se 3 personer i ett sällskap komma vid pelaren, men redan här är AB för långt bakom att det ska vara han, som dessutom själv uppger att när han kommer förbi pelaren ser 3 framför sig.
Vad tror du om detta och vad sker mellan Sari och reklampelaren?
Du som har jättekoll på det mesta i fallet, vet du hur exakt man har gjort tidsanalys av förloppet:
När är filmen slut?
När kommer de ut på trottoaren?
När talar OP med den okände mannen?
När börjar de gå från Grand?
Det talas ju om i det sk "mötesscenariot" om ett tidsglapp i LOPs rörelsemönsteri kedjan NF-mordet. Kan det finnas ett glapp i tiden från exakt när de går från Grand till mordögonblicket. Den sträckans tid att gå jämfört med LPs uppgifter om hur fort de gick och vilka stopp mm borde inte vara svår att mäta? Kort sagt, exakt hur lång tid tog LOPs promenad i förhållandet:
när de börjar gå-skotten faller.
Kan "mannen i beige" som LP säger till ÅR att hon ser ca 30 meter norrut på Sveavägen vara densamme som ses prata med OP vid Grand?
Eller är det någon ur ABs sällskap som just kommer ut på gatan?