2014-03-06, 23:09
Medlem
hehehos avatar
alcalas version kan man läsa i denna bok:

http://webbsok.mikromarc.se/Mikromarc3/boras/detail.aspx?Unit=6653&db=boras&Id=262301&SW=O&SC=K L&LB=TI&MT=0&SU=129321&DG=&ST=Normal&Browse=1&P= 1
Citera
2014-03-06, 23:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
Jeg reagerte på det samme da jeg leste denne artikkelen tidligere i dag.
I samme artikkel sier Krusell om Ahlenius at: "Visserligen var hon med i granskningskommissionen, men hon har inga insikter om de faktiska förhållandena."
En merkelig uttalelse. Mener han at medlemmene i GK ikke har innsikt i MOP?
Kanskje burde Exprressen spurt ham hva han vet som han mener GK ikke har innsyn i?
Nu hävdar väl ingen att Krusell har några hästar i sitt stall men det låter som han säger: "Vi hemlighöll nästan allt. GRK fick inte veta någonting."
Citera
2014-03-06, 23:27
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
GK har luckor men är i mitt tycke den bästa faktasamlingen för kunskap om MOP. En verklig svaghet är att det inte finns ett riktigt index. Försvårar avsevärt sökandet även om man vet vad man letar efter.

Att utelämna index är ett bra sätt att skapa förvirring och det är en egenskap delar GK med warren-kommissionen.

Kan rekommendera Ondskan, hatet, mordet : utrett och outrett - mordet i ett politiskt sammanhang av Karl N. Alvar Nilsson. Han tar upp i stort sett hela GK på ett mycket pedagogiskt vis, med kommentarer. Blir betydligt mer sökbart efter parallelläsning med den.

http://libris.kb.se/bib/8403477?related_to=7777860
Citera
2014-03-06, 23:35
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nu hävdar väl ingen att Krusell har några hästar i sitt stall men det låter som han säger: "Vi hemlighöll nästan allt. GRK fick inte veta någonting."
Ja, det låter så.
Nässén sier om Stay Behind at: "Det här är rena sagor som kommer fram."
Holmström sier at: "Vad jag vet har ingen hittills lyckats belägga de här teorierna."
Jeg vet ikke om det er bortforklaringer eller om de virkelig mener at saken er undersøkt.
Citera
2014-03-07, 08:54
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Detta kan vi säkert utgå från då Näss var den som bestämde och en ny Naess nu sitter som chef över författningsskyddet.
Det mesta du skriver "verkar man med säkerhet kunna utgå ifrån"....
Jag ser bara din kommentar som en möjlig förklaring....

Möjligen besitter du mer fakta än andra här, men jag ser sällan(aldrig?) några länkar till källor.
På sin höjd någon hänvisning till någon person. (Ivan...)

I övrigt känns dina teorier lite väl konspiratoriska för att vara sannolika...

Förstår inte riktigt ditt syfte med dina inlägg...men är jag lite konspiratorisk så lutar det åt desinformation....

Ber om ursäkt, men jag kunde inte hålla mig...

De enda säkra slutsatser jag drar är av egen obeskrivlig erfarenhet. Ständiga undvikanden, vantolkningar och överdrivna reaktioner som här säger mig bara att debattcentralen vet mer. Samma förhållande har jag till v.Birchan.
Konspirationerna u p a är konkreta mekanismer i dagens övermättade och vettskrämda samhälle. Det behövs inga teorier att konstatera detta.
Syftet med mina inlägg är att få reda på vem eller vilka jag råkat trampa på tårna. Att Näss eller frimurare skulle vara så känsliga hade jag aldrig kunnat föreställa mig.
Citera
2014-03-07, 10:03
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
.....– Men jag tror på små konspirationsteorier, de stora är osannolika. Motståndsrörelsen innehöll väldigt mycket folk. Enbart av det skälet är teorin osannolik....
Detta har du helt rätt i. Det är aldrig någon hel organisation av något slag som lyckas genomföra illdåden. Infiltratörer kors och tvärs skapar istället en osäkerhet som gör att den mest primitiva konspiration växer alla över huvudet. Det behövs helt enkelt ingen personligt ansvarig eller direkt order för att sätta igång och samordna verksamheter som ständigt ligger i beredskap och alla kan räkna med i händelse av kris. Krisberedskapsmyndigheten utläste bara majoritetsviljan i detta fall medan demokrati och rättsstat fick träda tillbaka. Statskuppen ansågs nödvändig från alla håll fast ingen kunde förklara varför.
Citera
2014-03-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Alcalá var farlig. När han aldrig slutade fråga dömdes han istället för brott som ingen ens kunde påvisa var begånget eller vem som i så fall skulle drabbas mer än han själv.
I samband med att Alcalá utreddes för dessa brott så gjordes husrannsakan hos
honom och då beslagtogs även hans dokumentation om MOP. Där fanns bl a de
fullständiga namnen på polismännen H, J .P, R och U som GK skrivit om. För oss i
tråden är dessa fortfarande anonyma. Alcalá fick senare igen alla sina papper men
inte dem som rörde Palmemordet! Efter förfrågan fick han beskedet att de inte kunde
återfinnas hos myndigheten. Källa: J Alcalá.
Citera
2014-03-07, 12:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
När jag analyserar Inge Morelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att han är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter innan det smäller.

Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena Lähde, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″

I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.

Före HL har hennes väninna Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320.
SL och hennes kille Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.

HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Enligt GMP:s rekonstruktion heter den mannen Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.

Min konklusion blir att IM inte är på plats mer än två och en halv minut före absolut max tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiften att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till sju minuter är i mina ögon felaktiga.

Inge Morelius är ett viktigt vittne och hans uppgifter ska beaktas och granskas noga. Däremot tycker jag det är att gå för att som en del bedömare upphöja dom till kungsord. Det faktum att han lämnar vittnesmålet tio timmar lämnar öppet för att minnet kan ha förvanskats en aning.

I det första förhöret säger IM att mannen kommer upp bakom LP/OP . Finns ingen uppgift om hur länge GM stått på mordplatsen vid det tillfället. Uppgiften att GM stått och väntat vid Dekorima dyker upp vid nästa förhör, den fjortonde mars. Något som jag tycker väcker viss eftertanke, två veckor med massiv info-bombning via media kan påverka minnesbilderna snabbt.

När jag kollar tidpunkterna för förhören blir Hans Holmers totala inkompetens som mordutredare uppenbar. Centrala mordvittnen får vänta i tvä veckor innan dom hörs ordentligt . Inge Morelius borde hörts noggrannt, med bandspelare, senast vid lunch lördag den första mars.

Jag drar också samma slutsats vad gäller IMs iakttagelser vid MP.

Om man gör en analys av AB då? Kan det vara ca 30-40 meter från MP till bankomaten där AB uppehåller sig? Jag tror att AB inte ser GM helt enkelt därför att han inte passerar AB där han står. Som IM tror sig se kan han ju komma från västra sidan och snedda in bakom, från ABs synfält, reklampelaren.

IM noterar ju att en grupp kommer söderifrån och passerar MP, vilket borde vara ABs följe. Alltså är AB kortare tid vid banken än vad IM står i korsningen men AB uppger sin väntan där till minuter.

Den STORA gåtan är ju det som händer sen. Om LPs version är sann så måste de ju passera AB som, som AB säger att de som är framför honom vid MP går fortare än han själv, måste han ju börja sin promenad söderut i samma ögonblick som LOP passerar. Men så är det ju inte? Det kan man ju omöjligt missa?

CA säger sig se 3 personer i ett sällskap komma vid pelaren, men redan här är AB för långt bakom att det ska vara han, som dessutom själv uppger att när han kommer förbi pelaren ser 3 framför sig.

Vad tror du om detta och vad sker mellan Sari och reklampelaren?

Du som har jättekoll på det mesta i fallet, vet du hur exakt man har gjort tidsanalys av förloppet:
När är filmen slut?
När kommer de ut på trottoaren?
När talar OP med den okände mannen?
När börjar de gå från Grand?

Det talas ju om i det sk "mötesscenariot" om ett tidsglapp i LOPs rörelsemönsteri kedjan NF-mordet. Kan det finnas ett glapp i tiden från exakt när de går från Grand till mordögonblicket. Den sträckans tid att gå jämfört med LPs uppgifter om hur fort de gick och vilka stopp mm borde inte vara svår att mäta? Kort sagt, exakt hur lång tid tog LOPs promenad i förhållandet: när de börjar gå-skotten faller.

Kan "mannen i beige" som LP säger till ÅR att hon ser ca 30 meter norrut på Sveavägen vara densamme som ses prata med OP vid Grand?
Eller är det någon ur ABs sällskap som just kommer ut på gatan?
Citera
2014-03-07, 13:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag drar också samma slutsats vad gäller IMs iakttagelser vid MP.

Om man gör en analys av AB då? Kan det vara ca 30-40 meter från MP till bankomaten där AB uppehåller sig? Jag tror att AB inte ser GM helt enkelt därför att han inte passerar AB där han står. Som IM tror sig se kan han ju komma från västra sidan och snedda in bakom, från ABs synfält, reklampelaren.

IM noterar ju att en grupp kommer söderifrån och passerar MP, vilket borde vara ABs följe. Alltså är AB kortare tid vid banken än vad IM står i korsningen men AB uppger sin väntan där till minuter.

Den STORA gåtan är ju det som händer sen. Om LPs version är sann så måste de ju passera AB som, som AB säger att de som är framför honom vid MP går fortare än han själv, måste han ju börja sin promenad söderut i samma ögonblick som LOP passerar. Men så är det ju inte? Det kan man ju omöjligt missa?

Anders Björkman är ett av MOPs mest centrala vittnen men de arbetskamrater han gick med till Bankomaten i skandiahuset är märkligt ignorerade av både PU och privatspanare.

Den trio AB gick med var Nicklas Fröling, Åsa Gustafsson och Claes Nyberg. Bankomatuttag är registrade för ÅG 2315 och CN 2316, Fröling tog uppenbart inte ut några pengar.
Nu vet vi från Helena Lähdes uttag på Tunnelgatan att bankomaten kan gå minst tre minuter fel. Något liknande kan vara fallet för Björkmans följe. Jag har inte sett att de tiderna analyserats av vare sig PU eller GK. Man kan fråga sig om PU kollat hur bankomatens klocka stämde.

Om bankomat-tiderna stämmer så har AB uppehållit sig i fem minuter på sveavägen fram till dess att han kommer att gå bakom makarna palme och GM. Rent logiskt kan knappast det så vara fallet. Men det kan finnas info här ang skeendet på sveavägens östra trottoar minuterna före MOP. Skulle vara mycket intressant att läsa förhören med NF,ÅG och CN. Om dom ens är hörda överhuvudtaget?

Återigen visar det sig hur 28års ickeutredande av PU har lämnat hisnande luckor. Möjligheterna att kartlägga det viktiga skeendet på sveavägens östra trottoar har eftersatts på det mest flagranta sätt. Underlåtenheten att genomföra en rekonstruktion med Lisbeth Palme har skadat utredningen.
Att LP själv inte velat inse detta är också upprörande och väcker ännu denna dag min förundran.

Efter vad jag läst mig till verkar ju GW Persson tro att AB inte sagt hela sanningen eller antytt AB pga av sitt arbete med ett dotterföretag till Bofors på ngt sätt skulle kunna vara inblandad i MOP.
Själv har jag mycket svårt att tro det.
Vittnen från mordplatsen som Leif Ljungqvist och Jan Andersson berättar om hur chockad AB är efter dådet.
Citera
2014-03-07, 14:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Anders Björkman är ett av MOPs mest centrala vittnen men de arbetskamrater han gick med till Bankomaten i skandiahuset är märkligt ignorerade av både PU och privatspanare.

Den trio AB gick med var Nicklas Fröling, Åsa Gustafsson och Claes Nyberg. Bankomatuttag är registrade för ÅG 2315 och CN 2316, Fröling tog uppenbart inte ut några pengar.
Nu vet vi från Helena Lähdes uttag på Tunnelgatan att bankomaten kan gå minst tre minuter fel. Något liknande kan vara fallet för Björkmans följe. Jag har inte sett att de tiderna analyserats av vare sig PU eller GK. Man kan fråga sig om PU kollat hur bankomatens klocka stämde.

Om bankomat-tiderna stämmer så har AB uppehållit sig i fem minuter på sveavägen fram till dess att han kommer att gå bakom makarna palme och GM. Rent logiskt kan knappast det så vara fallet. Men det kan finnas info här ang skeendet på sveavägens östra trottoar minuterna före MOP. Skulle vara mycket intressant att läsa förhören med NF,ÅG och CN. Om dom ens är hörda överhuvudtaget?

Återigen visar det sig hur 28års ickeutredande av PU har lämnat hisnande luckor. Möjligheterna att kartlägga det viktiga skeendet på sveavägens östra trottoar har eftersatts på det mest flagranta sätt. Underlåtenheten att genomföra en rekonstruktion med Lisbeth Palme har skadat utredningen.
Att LP själv inte velat inse detta är också upprörande och väcker ännu denna dag min förundran.

Efter vad jag läst mig till verkar ju GW Persson tro att AB inte sagt hela sanningen eller antytt AB pga av sitt arbete med ett dotterföretag till Bofors på ngt sätt skulle kunna vara inblandad i MOP.
Själv har jag mycket svårt att tro det.
Vittnen från mordplatsen som Leif Ljungqvist och Jan Andersson berättar om hur chockad AB är efter dådet.

Nej det är helt otroligt att det inte är utrett. Från Bankomaten där AB står är det så nära till MP att det också kan räknas till MPs omedelbara närhet. Som AB säger "det finns folk i området" men ingen i hans absoluta närhet, så är det enda som är i vägen är reklampelaren annars är det öppet synfält. Detta är en gåta.om man ska tro AB så har ju ingen passerat honom så nära inpå skotten, ca 10-15 sekunder innan. Det finns ingen som helst lust från PUs håll att utreda skeendet norr om pelaren. Fan vad frustrerande detta är. Pusselbitarna finns mitt framför näsan på en men de är omöjliga att passa ihop.
Citera
2014-03-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Det finns ingen runt 40 sedd av vittnen runt Sveavägen. De som blivit utpekade har i samtliga avseenden varit yngre poliser, runt 30 år. Finns det en äldre person så är det ett vittnesmål som man hållit på.

Kom ihåg att Jörgen Almblad, efter mycket om och men, erkände att walkie/talkie-männen i Gamla Stan var Säpo men att deras närvaro inte hade något med Palme att göra (visst).

Jag är övertygad om att Moelvs artikel, Säpos PM, walkie/talkie-iakttagelserna med Almblads identifiering samt Leif GW Perssons ord ligger i linje med varandra.

Mm kanske... vad aftonbladet menar med "Utpekad" kan ju vara allt från att
ett vittne har pekat ut en 40årig man.....
en vittnes observation som liknar en man i 40års åldern....
en vittnes observation utredarna tycker påminner om en intressant man i 40års åldern...

Men har inte med saken att göra, spelar ingen roll !!!
GW "tror?" att det är en svensk man från Sverige med lokal kännedom, var 40år när det skedde och lever idag. Att säga så gör man inte om man inte syftar på en verklig person och sen om GW har fel eller inte är en annan sak. Men mig veterligen kan det ju inte finnas speciellt många i utredningsmaterialet som var i denna ålder ?

De flesta av alla tänkbara kandidater är yngre eller äldre, dock har vi Stellan åkebring som var 40 år då, Bertil Wedin 43 år, Alf Lundin 35år när är Kjell Arne Karlsson född, ?
Citera
2014-03-07, 14:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Vet du förresten något om tiden för promenaden? Det här är ju oerhört viktigt! Kan det vara 350- 400 meter mellan Grand och MP? Normal promenadtakt borde då ta ca 4-5 min. Om mordtiden är 23.21.30 så bör de ha gått 23.17.00. Har man då inte dröjt länge kvar vid Grand om man jämför med det som uppgivits om vad man gjorde innan man gick.
Är det så illa att det inte är utrett för att det då skulle bli uppenbart att promenaden har tagit mycket längre tid än vad som sägs? Bättre att låta frågan hänga i luften så att säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in